Zijn we het helemaal mee eens. Maar ik probeerde aan te geven hoe lastig dingen soms met elkaar in verband zijn te brengen.Tiberius schreef:
Mijns inziens is dat een heldere, genuanceerde lijn, die de plaats van de man en de vrouw aangeeft. De man wordt als hoofd van de vrouw geroepen om haar in liefde te dienen, zoals Christus als Hoofd de gemeente. Het huwelijk is niet bedoeld om gezag en macht over de vrouw uit te oefenen, maar om haar lief te hebben als zijn eigen vlees.
Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Bij verzen zoals die over Febe, ligt het er aan hoe je die krijgt uitgelegd, dit speelt ook een belangrijke rol. En wellicht ook of de lezer van deze verzen een man of vrouw is. Het blijft gecompliceerd.
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Marie-Henriëtte schreef:De daden van richters vind ik niet normatief voor ons. Maar als jij te pas en te onpas meent dat je allerlei versen uit de Bijbel naar voren kunt halen om daarmee je gelijk aan te tonen dat vrouwen geen ambt mogen bekleden, dan doe ik precies hetzelfde. Het goede voorbeeld volgen van Moderator TiberiusTiberius schreef:Ok, daar heb je gelijk in. Maar nu het volgende:Marie-Henriëtte schreef:In mijn Bijbel staat duidelijk dat Debóra ook profetes was, dus dat is wel typerend.
Je vindt dus de daden van de richters normatief voor ons.Marie-Henriëtte schreef:Daarbij neem ik jouw advies van harte aan om de bijbel in zijn geheel door te lezen, en dan neem ik Debóra als voorbeeld dat er wel degelijk bepaalde posities voor vrouwen mogelijk zijn.
Wat doe je dan met de daden van Simson, Gideon en Jeftha?.
ik denk niet dat je de zondige daden van Simson in hetzelfde licht moet zien als het profetes zijn van Deborah
ik vond het volgende artikel wel boeiend om te lezen
http://www.christenhistorici.nl/content ... ls%20licht
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Ik ookhelma schreef: ik vond het volgende artikel wel boeiend om te lezen
http://www.christenhistorici.nl/content ... ls%20licht

Zitten wel dingen in waar ik 1,2,3 geen antwoord op heb.
Laatst gewijzigd door Democritus op 28 jul 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
-
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Dag Helma, ik heb de verwijzing in zijn geheel doorgelezen en ik kan u alleen maar vertellen dat ik dit een zeer leerzaam artikel vind. Ik ga het artikel doorsturen naar een aantal andere geïnteresseerden uit mijn gemeente over dit onderwerp. Dank u wel. 
Ik kan iedereen adviseren om de verwijzing van Helma door te lezen ter bezinning.

Ik kan iedereen adviseren om de verwijzing van Helma door te lezen ter bezinning.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 29 jul 2009, 00:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
helma, heb je link met interesse gelezen..
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
ik ooksela schreef:helma, heb je link met interesse gelezen..
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
BJD schreef:ik ooksela schreef:helma, heb je link met interesse gelezen..
En hier nog een
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Het Oude Testament doet duidelijke uitspraken over de plaats van de vrouw. De basis is de door God vastgestelde scheppingsorde, die we ontdekken in Genesis 1 en 2. Dat is een orde voor altijd. Tijden, culturen en standpunten mogen veranderen, maar de scheppingsorde blijft altijd van kracht.
Een hulpe tegenover hem
God schiep de mens naar Zijn beeld. Man en vrouw schiep Hij hen. Man en vrouw zouden tot Zijn eer leven door Hem in alles te gehoorzamen en Hem voor al Zijn gaven te prijzen. Het was eerst Adam die werd geschapen. Zo wilde de Heere dat en zo liet Hij dat door de Heilige Geest optekenen. Eerst de man, toen de vrouw. ‘Als een hulpe die tegen hem over ware.’ Dat wil niet zeggen: iemand die een hulpje is, een knechtje. Een hulpe, dat wil zeggen: iemand die in zijn tegenwoordigheid is, die hem liefheeft, met wie hij de Schepper kan dienen. Zoals op vele plaatsen in het Oude Testament is ook hier een hulp van grote betekenis.
Veel psalmdichters zongen bijvoorbeeld van God als hun Hulp (bijvoorbeeld in de psalmen 27, 33, 70, 115 en 146). Zo werd Eva gemaakt uit een rib van Adam. Hij noemt haar Manninne, omdat zij ‘uit den man genomen is’. Manninne is Hebreeuws voor ‘vrouw’. Elke keer als de oude Israëliet het woord ‘vrouw’ noemde, werd hij eraan herinnerd dat zij uit de man is genomen. Pas na de val noemt Adam zijn vrouw ‘Eva’.
Eerst de man, toen de vrouw
Dat God eerst Adam en toen Eva schiep, is van grote betekenis. Paulus gebruikt het als argument wanneer hij in 1 Timothéüs 2 de vrouw vermaant om zich in stilheid te laten leren. In alle onderdanigheid, want – zo zegt hij - Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Hoe duidelijk leert de Bijbel ons dat de vrouw gelijkwaardig is aan de man, maar zij heeft tegelijkertijd een andere van God gegeven plaats en roeping. Zij is tot hulp en dienst van de man, zo zeggen de kanttekeningen. Deze verhouding gebruikt de Heere in de Bijbel zelfs als
beeld van de verhouding tussen Christus en Zijn Kerk en tussen God en het volk Israël.
Heerschappij
Adam is het hoofd en na de zondeval wordt hij dan ook als eerste ter verantwoording geroepen. Hij heeft Gods gebod overtreden en de HEERE God spreekt: ‘In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten’. De HEERE God spreekt Eva juist aan op haar moederschap: ‘Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.’ ‘En’, zo voegt de HEERE eraan toe, ‘tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben’. Let wel, deze heerschappij is geen opdracht voor de man om te regeren! Het is een voorzegging van de gevolgen van de zonde, namelijk een héérsende man, als straf op de zonde. De man heeft de macht om te gebieden over de vrouw. Voor de zondeval was dat in volmaakte harmonie en was dat zeer lieflijk. Door de zondeval zal de vrouw haar onderworpenheid als ‘lastig’ ervaren, zoals de kanttekenaren het zeggen. In dat licht komt de scheppingsorde nu te staan.
Mirjam, Debora en Hulda
In het Oude Testament lezen we méér over deze orde. Priesters en Levieten, rechters, oudsten, ambtlieden van het land: het zijn op Gods bevel uitsluitend mannen. Drie vrouwen vragen echter om aandacht: Mirjam, Debora en Hulda. Zij hebben een vooraanstaande positie gekregen onder het volk. Zij zijn overigens profetessen en géén leidinggevenden. Dat wordt duidelijk in Gods Woord. Mirjam dingt naar Mozes’ regeerambt. In Numeri 12 vraagt ze: ‘Heeft dan de HEERE maar alleen door Mozes gesproken? Heeft Hij ook niet door ons gesproken?’ Onmiddellijk straft de Heere haar met melaatsheid!
Een moeder in Israël
Debora is ook een profetes. Zij richt het land. Niet door als een vorstin te regeren, want koning Jabin regeert. We lezen in Richteren 4 dat Debora bij de palmboom raad geeft aan de Israëlieten en hen onderwijst uit de wetten van Mozes. Ze geeft Barak weliswaar de profetische opdracht om heen te gaan en op de berg Thabor te trekken, maar verder houdt zij zich op de achtergrond.
Die houding zien we ook bij Hulda. Deze profetes woonde in Jeruzalem. Zij ging er niet zelf op uit om de koning Josia van advies te dienen. Nee, de hogepriester gaat bij haar op bezoek, om te vragen naar de woorden Gods voor de koning (2 Koningen 22:14). Ze spreekt wat de Heere haar geeft te spreken en daarmee eindigt haar taak. Deze vrouwen kunnen dus duidelijk niet als rechtvaardiging dienen voor een vrouw in het regeerambt. Ze laten wel zien dat vrouwen soms een bijzondere plaats innamen. Debora omschrijft zichzelf in haar lofzang als ‘een moeder in Israël’.
De deugdelijke huisvrouw
Er is nog een vrouw in de Bijbel die onze aandacht verdient. Een vrouw zonder naam. We lezen over haar in Spreuken 31, waar Salomo de ‘lof van de deugdelijke huisvrouw’ bezingt. Het is indrukwekkend hoe deze vrouw voor haar gezin zorgt, een akker koopt en beplant en koophandel drijft. Wat zij níet doet, is deelnemen aan de politiek. Het is juist haar man die in de poort zit, temidden van de oudsten. Hij kan op haar vertrouwen, zo lezen we, zodat hem geen goed zal ontbreken. En hoe komt dat? Het slot van het lied geeft de verklaring. ‘...Een vrouw die den HEERE vreest...., die zal geprezen worden’. Door Gods herscheppende kracht blinkt de scheppingsorde in dit huwelijk helder uit.
In het Nieuwe Testament worden de beloften uit vroeger eeuwen vervuld. De Heere Jezus Christus Zelf is de vervulling van het Oude Testament. De scheppingsorde vervalt daar niet mee. Zij is juist een rijke afschaduwing van het verbond tussen Christus en Zijn Kerk. Duidelijk blijkt dat deze orde ook in het Nieuwe Testament van volle betekenis is. Wat lezen we over de vrouw in het Nieuwe Testament?
Korinthe
Paulus draait er niet omheen in 1 Korinthe 11. Hij schrijft: ‘Doch ik wil dat gij weet dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus’. Paulus beperkt zich hier niet tot het huwelijk. Nee, hij zegt het in het algemeen: de man is het hoofd der vrouw. Dat is een scheppingsorde die bepalend is voor heel de samenleving. In hetzelfde hoofdstuk lezen we over de man dat ‘hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar’, zo volgt er, ‘de vrouw is de heerlijkheid des mans’. De man heeft van God de opdracht gekregen om de aarde te bebouwen en te bewaren, en de vrouw – als zijn heerlijkheid – is daarbij als een hulpe tegenover hem. Paulus gaat nog verder om de scheppingsorde toe te lichten. ‘Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man’. Paulus grijpt dus terug op de schepping als hij duidelijk wil maken wat de juiste verhouding tussen man en vrouw is.
Timothéüs
In zijn eerste brief aan Timothéüs haalt Paulus opnieuw de scheppingsvolgorde aan. Hij zegt onder meer in het tweede hoofdstuk: ‘Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.’ ‘Want’, zegt hij dan in vers 13, ‘Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.’ Paulus gaat nog verder en herinnert aan de zondeval. ‘En Adam is niet verleid geworden, maar de vrouw verleid zijnde, is in overtreding geweest.’ De apostel wijst er hier met Goddelijk gezag op dat er voldoende redenen zijn voor de vrouw om onderdanig te zijn. Wat betekent dat: onderdanig zijn? Betekent dat slaafs volgen? Integendeel. In de Bijbel heeft het woord onderdanig niet de negatieve bijsmaak die het in ons taalgebruik heeft. Onderdanig zijn heeft te maken met het helpen in liefde en vertrouwen. Precies zoals de Kerk aan Christus, de gemeente aan de ambtsdragers en de kinderen aan hun ouders onderdanig zijn.
Éfeze
Opnieuw roept Paulus in het vijfde hoofdstuk van Éfeze de vrouwen op om onderdanig te zijn. Eerst doet hij een algemene oproep: ‘...elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods’. Nederigheid, zo wil hij zeggen, is een sieraad voor iedereen, voor zowel mannen als vrouwen. Nu Paulus gaat aantonen dat vrouwen hun eigen mannen onderdanig behoren te zijn, grijpt hij terug op het Oudtestamentische beeld van Christus en Zijn Bruidskerk. ‘Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.’ Hij laat geen misverstand bestaan over de positie van de vrouw, maar wijst de mannen tegelijk op hun plicht om Christus na te volgen. Zoals Christus als de Behouder Zijn leven gaf voor het lichaam – de Kerk – zo hoort de man zijn vrouw lief te hebben. Gehoorzaamheid van de vrouw én zelfopofferende liefde van de man: dát is de kern van een bijbelse verhouding tussen man en vrouw.
Gelijkwaardig, maar niet gelijk
De eigen plaats die God de vrouw in de schepping gaf (‘Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva’) krijgt in de Bijbel een concrete toepassing. Het is een orde waarin onderdanigheid en gehoorzaamheid voor de vrouw centraal staan. Dat geldt binnen het huwelijk, binnen de gemeente én binnen de maatschappij. Het is een ereplaats voor de vrouw, omdat de Schepper Zelf haar in die positie heeft geplaatst. Paulus schrijft zelfs in 1 Timothéüs 2: ‘Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking met matigheid.’ Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. De man is het hoofd aan wie de vrouw is onderworpen. Onderdrukking door de man is even onbijbels als emancipatie.
Bron: man en vrouw schiep Hij hen; uitgave SGP
Een hulpe tegenover hem
God schiep de mens naar Zijn beeld. Man en vrouw schiep Hij hen. Man en vrouw zouden tot Zijn eer leven door Hem in alles te gehoorzamen en Hem voor al Zijn gaven te prijzen. Het was eerst Adam die werd geschapen. Zo wilde de Heere dat en zo liet Hij dat door de Heilige Geest optekenen. Eerst de man, toen de vrouw. ‘Als een hulpe die tegen hem over ware.’ Dat wil niet zeggen: iemand die een hulpje is, een knechtje. Een hulpe, dat wil zeggen: iemand die in zijn tegenwoordigheid is, die hem liefheeft, met wie hij de Schepper kan dienen. Zoals op vele plaatsen in het Oude Testament is ook hier een hulp van grote betekenis.
Veel psalmdichters zongen bijvoorbeeld van God als hun Hulp (bijvoorbeeld in de psalmen 27, 33, 70, 115 en 146). Zo werd Eva gemaakt uit een rib van Adam. Hij noemt haar Manninne, omdat zij ‘uit den man genomen is’. Manninne is Hebreeuws voor ‘vrouw’. Elke keer als de oude Israëliet het woord ‘vrouw’ noemde, werd hij eraan herinnerd dat zij uit de man is genomen. Pas na de val noemt Adam zijn vrouw ‘Eva’.
Eerst de man, toen de vrouw
Dat God eerst Adam en toen Eva schiep, is van grote betekenis. Paulus gebruikt het als argument wanneer hij in 1 Timothéüs 2 de vrouw vermaant om zich in stilheid te laten leren. In alle onderdanigheid, want – zo zegt hij - Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Hoe duidelijk leert de Bijbel ons dat de vrouw gelijkwaardig is aan de man, maar zij heeft tegelijkertijd een andere van God gegeven plaats en roeping. Zij is tot hulp en dienst van de man, zo zeggen de kanttekeningen. Deze verhouding gebruikt de Heere in de Bijbel zelfs als
beeld van de verhouding tussen Christus en Zijn Kerk en tussen God en het volk Israël.
Heerschappij
Adam is het hoofd en na de zondeval wordt hij dan ook als eerste ter verantwoording geroepen. Hij heeft Gods gebod overtreden en de HEERE God spreekt: ‘In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten’. De HEERE God spreekt Eva juist aan op haar moederschap: ‘Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren.’ ‘En’, zo voegt de HEERE eraan toe, ‘tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben’. Let wel, deze heerschappij is geen opdracht voor de man om te regeren! Het is een voorzegging van de gevolgen van de zonde, namelijk een héérsende man, als straf op de zonde. De man heeft de macht om te gebieden over de vrouw. Voor de zondeval was dat in volmaakte harmonie en was dat zeer lieflijk. Door de zondeval zal de vrouw haar onderworpenheid als ‘lastig’ ervaren, zoals de kanttekenaren het zeggen. In dat licht komt de scheppingsorde nu te staan.
Mirjam, Debora en Hulda
In het Oude Testament lezen we méér over deze orde. Priesters en Levieten, rechters, oudsten, ambtlieden van het land: het zijn op Gods bevel uitsluitend mannen. Drie vrouwen vragen echter om aandacht: Mirjam, Debora en Hulda. Zij hebben een vooraanstaande positie gekregen onder het volk. Zij zijn overigens profetessen en géén leidinggevenden. Dat wordt duidelijk in Gods Woord. Mirjam dingt naar Mozes’ regeerambt. In Numeri 12 vraagt ze: ‘Heeft dan de HEERE maar alleen door Mozes gesproken? Heeft Hij ook niet door ons gesproken?’ Onmiddellijk straft de Heere haar met melaatsheid!
Een moeder in Israël
Debora is ook een profetes. Zij richt het land. Niet door als een vorstin te regeren, want koning Jabin regeert. We lezen in Richteren 4 dat Debora bij de palmboom raad geeft aan de Israëlieten en hen onderwijst uit de wetten van Mozes. Ze geeft Barak weliswaar de profetische opdracht om heen te gaan en op de berg Thabor te trekken, maar verder houdt zij zich op de achtergrond.
Die houding zien we ook bij Hulda. Deze profetes woonde in Jeruzalem. Zij ging er niet zelf op uit om de koning Josia van advies te dienen. Nee, de hogepriester gaat bij haar op bezoek, om te vragen naar de woorden Gods voor de koning (2 Koningen 22:14). Ze spreekt wat de Heere haar geeft te spreken en daarmee eindigt haar taak. Deze vrouwen kunnen dus duidelijk niet als rechtvaardiging dienen voor een vrouw in het regeerambt. Ze laten wel zien dat vrouwen soms een bijzondere plaats innamen. Debora omschrijft zichzelf in haar lofzang als ‘een moeder in Israël’.
De deugdelijke huisvrouw
Er is nog een vrouw in de Bijbel die onze aandacht verdient. Een vrouw zonder naam. We lezen over haar in Spreuken 31, waar Salomo de ‘lof van de deugdelijke huisvrouw’ bezingt. Het is indrukwekkend hoe deze vrouw voor haar gezin zorgt, een akker koopt en beplant en koophandel drijft. Wat zij níet doet, is deelnemen aan de politiek. Het is juist haar man die in de poort zit, temidden van de oudsten. Hij kan op haar vertrouwen, zo lezen we, zodat hem geen goed zal ontbreken. En hoe komt dat? Het slot van het lied geeft de verklaring. ‘...Een vrouw die den HEERE vreest...., die zal geprezen worden’. Door Gods herscheppende kracht blinkt de scheppingsorde in dit huwelijk helder uit.
In het Nieuwe Testament worden de beloften uit vroeger eeuwen vervuld. De Heere Jezus Christus Zelf is de vervulling van het Oude Testament. De scheppingsorde vervalt daar niet mee. Zij is juist een rijke afschaduwing van het verbond tussen Christus en Zijn Kerk. Duidelijk blijkt dat deze orde ook in het Nieuwe Testament van volle betekenis is. Wat lezen we over de vrouw in het Nieuwe Testament?
Korinthe
Paulus draait er niet omheen in 1 Korinthe 11. Hij schrijft: ‘Doch ik wil dat gij weet dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus’. Paulus beperkt zich hier niet tot het huwelijk. Nee, hij zegt het in het algemeen: de man is het hoofd der vrouw. Dat is een scheppingsorde die bepalend is voor heel de samenleving. In hetzelfde hoofdstuk lezen we over de man dat ‘hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar’, zo volgt er, ‘de vrouw is de heerlijkheid des mans’. De man heeft van God de opdracht gekregen om de aarde te bebouwen en te bewaren, en de vrouw – als zijn heerlijkheid – is daarbij als een hulpe tegenover hem. Paulus gaat nog verder om de scheppingsorde toe te lichten. ‘Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man’. Paulus grijpt dus terug op de schepping als hij duidelijk wil maken wat de juiste verhouding tussen man en vrouw is.
Timothéüs
In zijn eerste brief aan Timothéüs haalt Paulus opnieuw de scheppingsvolgorde aan. Hij zegt onder meer in het tweede hoofdstuk: ‘Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.’ ‘Want’, zegt hij dan in vers 13, ‘Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.’ Paulus gaat nog verder en herinnert aan de zondeval. ‘En Adam is niet verleid geworden, maar de vrouw verleid zijnde, is in overtreding geweest.’ De apostel wijst er hier met Goddelijk gezag op dat er voldoende redenen zijn voor de vrouw om onderdanig te zijn. Wat betekent dat: onderdanig zijn? Betekent dat slaafs volgen? Integendeel. In de Bijbel heeft het woord onderdanig niet de negatieve bijsmaak die het in ons taalgebruik heeft. Onderdanig zijn heeft te maken met het helpen in liefde en vertrouwen. Precies zoals de Kerk aan Christus, de gemeente aan de ambtsdragers en de kinderen aan hun ouders onderdanig zijn.
Éfeze
Opnieuw roept Paulus in het vijfde hoofdstuk van Éfeze de vrouwen op om onderdanig te zijn. Eerst doet hij een algemene oproep: ‘...elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods’. Nederigheid, zo wil hij zeggen, is een sieraad voor iedereen, voor zowel mannen als vrouwen. Nu Paulus gaat aantonen dat vrouwen hun eigen mannen onderdanig behoren te zijn, grijpt hij terug op het Oudtestamentische beeld van Christus en Zijn Bruidskerk. ‘Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.’ Hij laat geen misverstand bestaan over de positie van de vrouw, maar wijst de mannen tegelijk op hun plicht om Christus na te volgen. Zoals Christus als de Behouder Zijn leven gaf voor het lichaam – de Kerk – zo hoort de man zijn vrouw lief te hebben. Gehoorzaamheid van de vrouw én zelfopofferende liefde van de man: dát is de kern van een bijbelse verhouding tussen man en vrouw.
Gelijkwaardig, maar niet gelijk
De eigen plaats die God de vrouw in de schepping gaf (‘Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva’) krijgt in de Bijbel een concrete toepassing. Het is een orde waarin onderdanigheid en gehoorzaamheid voor de vrouw centraal staan. Dat geldt binnen het huwelijk, binnen de gemeente én binnen de maatschappij. Het is een ereplaats voor de vrouw, omdat de Schepper Zelf haar in die positie heeft geplaatst. Paulus schrijft zelfs in 1 Timothéüs 2: ‘Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking met matigheid.’ Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. De man is het hoofd aan wie de vrouw is onderworpen. Onderdrukking door de man is even onbijbels als emancipatie.
Bron: man en vrouw schiep Hij hen; uitgave SGP
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
In het artikel worden keuzes gemaakt die ik niet mee kan maken. Bepaalde teksten worden dusdanig gekneedt zodat het in de lijn van het artikel past. Heel selectief worden er dan uitleggers bijgepakt, die in het straatje passen. Ik vind het geen eerlijk artikel, eerlijk gezegd. Exegetiseren is een keuze maken tussen uitleggers. Maar geef je dan wel rekenschap van die keuzes. En van het gebruik van uitleggers. Een bepaalde "vrouwenlijn" in het nieuwe testament zie ik overigens ook niet; dat is wel heel ver gezocht.Margriet schreef:BJD schreef:ik ooksela schreef:helma, heb je link met interesse gelezen..
En hier nog een
Er staan wel interessante dingen in het artikel maar ik kan me er niet in vinden.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Een heel interessant artikel! Erg evenwichtig. Ik zou bijna in de politiek gaanMargriet schreef:BJD schreef:ik ooksela schreef:helma, heb je link met interesse gelezen..
En hier nog een

Ik weet, mijn Verlosser leeft
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
een stukje uit het bewuste artikel dat Helma plaatsteDemocritus schreef:Zijn we het helemaal mee eens. Maar ik probeerde aan te geven hoe lastig dingen soms met elkaar in verband zijn te brengen.Tiberius schreef:
Mijns inziens is dat een heldere, genuanceerde lijn, die de plaats van de man en de vrouw aangeeft. De man wordt als hoofd van de vrouw geroepen om haar in liefde te dienen, zoals Christus als Hoofd de gemeente. Het huwelijk is niet bedoeld om gezag en macht over de vrouw uit te oefenen, maar om haar lief te hebben als zijn eigen vlees.
We hebben gezien dat God bij de schepping man en vrouw samen heel de voortplantings- en cultuurtaak opdroeg. Zich vermenigvuldigen, daar is nauwe samenwerking van man en vrouw voor nodig. Datzelfde geldt voor de cultuuropdracht. Uit dat intieme huwelijksverband van Adam en Eva hebben zich in de loop der eeuwen steeds meer en wijdere verbanden los gepeld. En dat gaat nog steeds door. Het privéleven krimpt steeds meer in. Steeds meer terreinen van het leven vallen in de publieke sfeer. Steeds nam de man die groeiende maatschappelijke taken voor zijn rekening, naast zijn dagelijks beroep, Maar God had hem toch een hulpe tegenover hem gegeven? Een hulp in heel het volle leven. Dan moet de man ook overal waar hij een taak heeft, die aanvulling aanvaarden die God hem gaf, en de vrouw niet eigenmachtig binnen bepaalde grenzen houden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
-
- Berichten: 1087
- Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
@Ander,
De jongerenpartij van de SGP kent anders interessante ontwikkelingen. Er zitten zelfs vrouwen in het bestuur van de SGPJ. Kun je ook zien als je klikt op onderstaande verwijzing.
http://www.sgpj.nl/Page/nctrue/sp790/index.html
De jongerenpartij van de SGP kent anders interessante ontwikkelingen. Er zitten zelfs vrouwen in het bestuur van de SGPJ. Kun je ook zien als je klikt op onderstaande verwijzing.
http://www.sgpj.nl/Page/nctrue/sp790/index.html
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
ander! zo krijgen we een mooi evenwichtig overzicht. links vanuit het midden, rechts en links.
tjonge, 'heb superveel gestudeerd op dit onderwerp de laatste dagen. 'zou er bijna een eigen mening over gaan vormen..
tjonge, 'heb superveel gestudeerd op dit onderwerp de laatste dagen. 'zou er bijna een eigen mening over gaan vormen..
Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt
Ik heb juist de verwijzingingen naar de politiek zoveel mogelijk achterwege gelaten. Het geeft wel een duidelijk Bijbels standpunt weer over de plaats van de vrouw, waar dan ook. Wel zo helder naast het artikel waar Helma naar verwijst.Marie-Henriëtte schreef:@Ander,
De jongerenpartij van de SGP kent anders interessante ontwikkelingen. Er zitten zelfs vrouwen in het bestuur van de SGPJ. Kun je ook zien als je klikt op onderstaande verwijzing.
http://www.sgpj.nl/Page/nctrue/sp790/index.html
Sela...sela schreef:ander! zo krijgen we een mooi evenwichtig overzicht. links vanuit het midden, rechts en links.
tjonge, 'heb superveel gestudeerd op dit onderwerp de laatste dagen. 'zou er bijna een eigen mening over gaan vormen..