De crisis, hoe nu verder?

Online
ZWP
Berichten: 1691
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door ZWP »

JolandaOudshoorn schreef:Griekenland gaat failliet, althand dat zeggen ze. Maar wat houdt dat in? Wordt het land opgeheven of zo, of de regering afgezet en gaat een ander land de boel overnemen?
Ik werkelijk geen flauw idee wat een faillissement van een land inhoud.
Bij een faillissement krijgen de schuldeisers (degenen die de staatsschuld van Griekenland financieren, vooral Duitse en Franse banken) niets terug; die schuld wordt niet meer afgelost.
Bij een faillissement van een bedrijf worden de bezittingen verkocht, in het geval van een land zullen genationaliseerde bedrijven geprivatiseerd worden.
En dan beginnen ze weer 'opnieuw', maar ondertussen zal de welvaart flink gedaald zijn...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door refo »

ZWP schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Griekenland gaat failliet, althand dat zeggen ze. Maar wat houdt dat in? Wordt het land opgeheven of zo, of de regering afgezet en gaat een ander land de boel overnemen?
Ik werkelijk geen flauw idee wat een faillissement van een land inhoud.
Bij een faillissement krijgen de schuldeisers (degenen die de staatsschuld van Griekenland financieren, vooral Duitse en Franse banken) niets terug; die schuld wordt niet meer afgelost.
Bij een faillissement van een bedrijf worden de bezittingen verkocht, in het geval van een land zullen genationaliseerde bedrijven geprivatiseerd worden.
En dan beginnen ze weer 'opnieuw', maar ondertussen zal de welvaart flink gedaald zijn...
In geval van een land gaat het anders: de schulden worden 50 tot 70% afgewaardeerd (in dit geval) en daarmee klaar. Ze zijn echt niet 'verplicht' in Griekenland om alles te gelde te maken zoals in een faillissement. Sterker: ze zullen best eens geprivatiseerde bedrijven (als die er zijn) terug kunne nemen. Het landsbelang gaat voor. En dat zouden wij ook doen.

En wat dat inhoudt voor ons? De ECB zit voor 70 miljard in griekse staatsleningen. Daarnaast is er voor 90 miljard noodhulp verstrekt. Dus daar gaat al gauw een 80 mljard in rook op. Daar zal NL ook wel een flink deel van betalen.

Als je minister De Jager een tijdje volgt:
een poos geleden was het: we krijgen een mooie rente! We verdienen er nog op.
later: we moeten zien dat we ons geld terugkrijgen
van de week: we moeten de schade voor de burger zoveel mogelijk beperken.

Zolang we niet verliezen is het 'we'. Verliezen zijn voor de burgers.
Online
ZWP
Berichten: 1691
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door ZWP »

refo schreef: In geval van een land gaat het anders: de schulden worden 50 tot 70% afgewaardeerd (in dit geval) en daarmee klaar. Ze zijn echt niet 'verplicht' in Griekenland om alles te gelde te maken zoals in een faillissement. Sterker: ze zullen best eens geprivatiseerde bedrijven (als die er zijn) terug kunne nemen. Het landsbelang gaat voor. En dat zouden wij ook doen.

En wat dat inhoudt voor ons? De ECB zit voor 70 miljard in griekse staatsleningen. Daarnaast is er voor 90 miljard noodhulp verstrekt. Dus daar gaat al gauw een 80 mljard in rook op. Daar zal NL ook wel een flink deel van betalen.

Als je minister De Jager een tijdje volgt:
een poos geleden was het: we krijgen een mooie rente! We verdienen er nog op.
later: we moeten zien dat we ons geld terugkrijgen
van de week: we moeten de schade voor de burger zoveel mogelijk beperken.

Zolang we niet verliezen is het 'we'. Verliezen zijn voor de burgers.
Ze zijn het inderdaad niet verplicht, maar het lijkt me wel een optie.

Ik weet niet welk deel van die 90 miljard al daadwerkelijk 'overgemaakt' is? Daar zaten ook allerlei voorwaarden aan natuurlijk. Waren het nog kosten of waren het al uitgaven?

Verliezen zijn voor de burgers uiteraard, winst voor de overheid komt uiteindelijk ook ten goede van de burgers (hetzij in minder belastingen, hetzij meer voorzieningen). Verlies zal dus leiden tot minder voorzieningen of meer belasting of een combi.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Auto »

Griekenland maakt er nu wel een grote gyros/soeflaki rommel van.

Wat zijn de consequenties op dit moment uitgaande van dat China 72 miljard steun uitbrengt en Griekenland stapt uit de euro?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door refo »

Auto schreef:Griekenland maakt er nu wel een grote gyros/soeflaki rommel van.

Wat zijn de consequenties op dit moment uitgaande van dat China 72 miljard steun uitbrengt en Griekenland stapt uit de euro?
Dat kost 25 miljard ofzo. Maar dan zijn we wel van het gezeur af.
De Grieken zijn niet gewend belasting te betalen en daar wennen ze niet aan vanaf aanstaande december. Maatregelen die uitgaan van verhoogde belastingen gaan daarom nooit lukken.
Overigens is Griekenland daarin niet anders dan de USA.

Ik stel voor dat de neodrachme-biljetten in Nederland worden gedrukt. Mag van mij gratis.

Gewoon afboeken die zooi. Alle schuldeisers hebben dat mentaal al gedaan. En banken al in het echt, als het goed is.

En last but not least (sorry Bert) hebben we de komende jaren weer een goedkoop vakantieland in de buurt. Nou ja, in de buurt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Auto »

refo schreef:
Auto schreef:Griekenland maakt er nu wel een grote gyros/soeflaki rommel van.

Wat zijn de consequenties op dit moment uitgaande van dat China 72 miljard steun uitbrengt en Griekenland stapt uit de euro?
Dat kost 25 miljard ofzo. Maar dan zijn we wel van het gezeur af.
De Grieken zijn niet gewend belasting te betalen en daar wennen ze niet aan vanaf aanstaande december. Maatregelen die uitgaan van verhoogde belastingen gaan daarom nooit lukken.
Overigens is Griekenland daarin niet anders dan de USA.

Ik stel voor dat de neodrachme-biljetten in Nederland worden gedrukt. Mag van mij gratis.

Gewoon afboeken die zooi. Alle schuldeisers hebben dat mentaal al gedaan. En banken al in het echt, als het goed is.

En last but not least (sorry Bert) hebben we de komende jaren weer een goedkoop vakantieland in de buurt. Nou ja, in de buurt.
.... ze kunnen blijkbaar niet uit de euro stappen ...
12.26 uur: Brussel laat nog maar eens weten dat een vertrek uit de eurozone volgens de gesloten verdragen niet mogelijk is, zonder een vertrek uit de algehele Europese Unie.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7264/Sch ... eden.dhtml
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23934
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door refo »

Ja, dat zijn de ambtenaren.
Er zullen inderdaad wel een paar honder handtekeningen gezet moeten worden, maar dat zijn formaliteiten.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Auto »

refo schreef:Ja, dat zijn de ambtenaren.
Er zullen inderdaad wel een paar honder handtekeningen gezet moeten worden, maar dat zijn formaliteiten.
Volgens mij wordt het eens tijd om buiten de deur te gaan in een Grieks restaurant :OO3
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Gian »

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Erasmiaan »

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... html?p=8,1

Als het fout gaat met Italië vallen daarbij de Griekse problemen in het niet... dan is het gedaan met de euro, met banken, enz. Dan stort het hele systeem (in Europa) in elkaar...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... html?p=8,1

Als het fout gaat met Italië vallen daarbij de Griekse problemen in het niet... dan is het gedaan met de euro, met banken, enz. Dan stort het hele systeem (in Europa) in elkaar...
Het is allang niet meer de vraag of het fout gaat. Het is de vraag wanneer. Er kan zo weer een konijn uit de hoed getoverd worden om alles weer even door te schuiven voor later. Als de konijnen op zijn kan er alleen nog met enorme hoeveelheden nieuw euro's door gerommeld worden tot de euro niets meer waard is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Gian »

Wat gebeurt er als de euro niet voor 9 dec. gered is? Hoe komen ze aan 9 dec.?
Wordt er dan ongelimiteerd geld gecreëerd waardoor hyperinflatie onafwendbaar is? Ik lees overal dat het binnen een aantal gedaan kan zijn met de euro, alleen lees ik nergens wat het vervolg is. Gaat men er helemaal van uit dat er toch een goed plan komt?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Henri_vd_Molen
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 nov 2011, 15:52

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Henri_vd_Molen »

Crisis? Welke crisis?

Ik sprak onlangs een oude man in het bejaardentehuis van mijn oma. Die zei, in de twintiger jaren, toen was er crisis. Toen hadden mensen geen geld om te eten.

En inderdaad, hij had gelijk.

Hoeveel mensen hebben hun auto al verkocht, gaan niet met vakantie, hun onnodige abonnementen op kranten, tijdschriften, internet, gsm enz. al opgezegd?

Het valt wel mee met die crisis, het is alleen maar de hebzucht die even niet bevredigd kan worden. Dat is alles...
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door JolandaOudshoorn »

)
Henri_vd_Molen schreef:Crisis? Welke crisis?

Ik sprak onlangs een oude man in het bejaardentehuis van mijn oma. Die zei, in de twintiger jaren, toen was er crisis. Toen hadden mensen geen geld om te eten.

En inderdaad, hij had gelijk.

Hoeveel mensen hebben hun auto al verkocht, gaan niet met vakantie, hun onnodige abonnementen op kranten, tijdschriften, internet, gsm enz. al opgezegd?

Het valt wel mee met die crisis, het is alleen maar de hebzucht die even niet bevredigd kan worden. Dat is alles...
Hoo, nu ga je te kort door de bocht (maar daar houd je volgens mij wel van ;) ) Er zijn heel wat mensen die een stapje achteruit moeten doen. Ook al komen ze niet voor in de omgeving waar jij verkeert, ik weet dat er wel veel mensen zijn die soms echt moeten bedenken hoe ze aan eten moeten komen de laatste dag van de maand. Of een goedkopere auto hebben aangeschaft, of de abonnementen hebben opgezegd of niet meer met vakantie kunnen gaan. Dat wij dat (nog) niet hoeven te doen, daarvoor moeten we alleen dankbaar zijn en onze ogen openhouden of wij niet meer kunnen helpen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De crisis, hoe nu verder?

Bericht door Luther »

Henri_vd_Molen schreef:Crisis? Welke crisis?

Ik sprak onlangs een oude man in het bejaardentehuis van mijn oma. Die zei, in de twintiger jaren, toen was er crisis. Toen hadden mensen geen geld om te eten.

En inderdaad, hij had gelijk.

Hoeveel mensen hebben hun auto al verkocht, gaan niet met vakantie, hun onnodige abonnementen op kranten, tijdschriften, internet, gsm enz. al opgezegd?

Het valt wel mee met die crisis, het is alleen maar de hebzucht die even niet bevredigd kan worden. Dat is alles...
Het duurt ook niet lang en dan zitten we in een soortgelijke crisis als 1929 in Duitsland.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie