Volle avondmaalstafels

-DIA-

Re: Volle avondmaal tafels

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...

-DIA-
En hoe is het met het aantal avondmaalgangers?
Ik ben de laatste tijd niet meer in de OGG-Bevervoorde geweest.
We hebben er wel een poos gekerkt... maar zijn nu lid van de GG...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik ben de laatste tijd niet meer in de OGG-Bevervoorde geweest.
je meent 't ....
~~Soli Deo Gloria~~
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...

-DIA-
Misschien moet je er eens gaan kijken, als je het zo graag wil weten? (ik zou het bijna nog interessanter vinden om iets te weten over het beroepingswerk van vrouwelijke PKN-dominee's dan over het aantal avondmaalsdeelnemers in de OGG Rijssen, maar dat geheel terzijde).
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:

-DIA-
Misschien moet je er eens gaan kijken, als je het zo graag wil weten? (ik zou het bijna nog interessanter vinden om iets te weten over het beroepingswerk van vrouwelijke PKN-dominee's dan over het aantal avondmaalsdeelnemers in de OGG Rijssen, maar dat geheel terzijde).
Het aantal avondmaalsgangers geeft iets aan over hoe geestelijk levend een gemeente is. Maar je hebt gelijk met je vergelijking met vrouwelijke predikanten: Die gemeenten tonen in hun aan de andere kant afwijken van Gods woord óók hoe geestelijk levend ze zijn...
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
je meent 't ....
Tja, iedereen zoekt de kerk waar het het makkelijkst gaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:

-DIA-
Het aantal avondmaalsgangers geeft iets aan over hoe geestelijk levend een gemeente is. Maar je hebt gelijk met je vergelijking met vrouwelijke predikanten: Die gemeenten tonen in hun aan de andere kant afwijken van Gods woord óók hoe geestelijk levend ze zijn...
Hoeft niet persé negatief te zijn. Aan tafel zijn we uit de boeken der Koningen aan het lezen. Een aantal koningen dienden God. Maar, staat er bij, het volk offerde en rookte nog op de hoogten. Zo kan ook gering avondmaalbezoek en vrouwelijke predikanten geduid worden. God wordt wel gediend, maar Zijn Woord wordt aan ons gevoel aangepast. Ter linker of ter rechterzijde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik vind het sowieso niet van dezelfde orde, een kerk met een vrouw op de kansel die het evangelie brengt, of een kerk waar men als Jezus lijden en sterven, de grond van ons heil, wordt herdacht, massaal blijft zitten en zo het evangelie afwijst. Het een raakt de kern van het geloof, het ander niet. Je kan dan discussieren over of het verkeerd is of niet, maar als je hier moet aanwijzen wat de "balk" is en wat de "splinter" bestaat daar geen twijfel over.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Marnix schreef:Ik vind het sowieso niet van dezelfde orde, een kerk met een vrouw op de kansel die het evangelie brengt, of een kerk waar men als Jezus lijden en sterven, de grond van ons heil, wordt herdacht, massaal blijft zitten en zo het evangelie afwijst. Het een raakt de kern van het geloof, het ander niet. Je kan dan discussieren over of het verkeerd is of niet, maar als je hier moet aanwijzen wat de "balk" is en wat de "splinter" bestaat daar geen twijfel over.
Beiden is een letterlijke overtreding van wat in Gods Woord duidelijk bevolen is:

1 Kor 14:34 (NBV) Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken (...)
Luk 22:19 (SV) (...) doet dat tot Mijn gedachtenis.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Hendrikus schreef:
je meent 't ....
Tja, iedereen zoekt de kerk waar het het makkelijkst gaat.
Nou... je kent waarschijnlijk toch de ligging van de voorgangers niet....

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Marnix schreef:Ik vind het sowieso niet van dezelfde orde, een kerk met een vrouw op de kansel die het evangelie brengt, of een kerk waar men als Jezus lijden en sterven, de grond van ons heil, wordt herdacht, massaal blijft zitten en zo het evangelie afwijst. Het een raakt de kern van het geloof, het ander niet. Je kan dan discussieren over of het verkeerd is of niet, maar als je hier moet aanwijzen wat de "balk" is en wat de "splinter" bestaat daar geen twijfel over.
Beiden is een letterlijke overtreding van wat in Gods Woord duidelijk bevolen is:

1 Kor 14:34 (NBV) Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken (...)
Luk 22:19 (SV) (...) doet dat tot Mijn gedachtenis.
Klopt, alhoewel de discussie over vrouw in het ambt wel wat gecompliceerder is, denk ik. De PKN kent deze tekst ook wel. Maar daar gaat me even niet om. En balk en een splinter in je oog zijn beiden niet goed maar daarom zit er nog wel een verschil in grootte in. Volgens mij heeft Jezus het niet voor niets over een splinter verwijderen met een balk in je oog en gebruikt Hij niet als voorbeeld: Een balk verwijderen met een splinter in je oog.

Om het nog maar wat concreter te zeggen: Ik geloof dat er mensen behouden kunnen worden als in hun kerk een vrouwelijke predikant voorgaat en dat dit niet kan als mensen de nodiging van Jezus afslaan en niet door zijn offer naar God durven gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Je vergist je even. Met het niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal wijs je niet het evangelie af. Dat is toch iets anders.

Overigens: het is helemaal neit gezegd dat daar weinig avondmaalsgangers zijn, hoe kom je toch bij die conclusie? En als die conclusie wegvalt dan valt ook de rest van de discussie weg.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Hendrikus schreef:

-DIA-
:haha
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Je vergist je even. Met het niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal wijs je niet het evangelie af. Dat is toch iets anders.

Overigens: het is helemaal neit gezegd dat daar weinig avondmaalsgangers zijn, hoe kom je toch bij die conclusie? En als die conclusie wegvalt dan valt ook de rest van de discussie weg.
Daar heb je gelijk in. Het was dan ook hypothetisch en ik heb geen conclusies getrokken. Het ging hier dan ook gewoon om de vraag of je aan de hand van het geslacht van de voorganger net zulke conclusies kan trekken als op basis van hoeveel mensen er aan het avondmaal aangaan.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:

Dat is inderdaad zo.

Maar dat neemt niet weg, dat het structureel ingaan tegen Gods nadrukkelijke gebod (doet dat tot Mijn gedachtenis) toch wel iets zegt over de geestelijke staat van een gemeente.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

memento schreef:------------------
Zwingli leert dus:
1. Dat het avondmaal alleen gedachtenis is
2. Dat het avondmaal geen kracht doet

Waar tegenover onze vaderen, in oa de NGB stellen:
1. Zo zeker als wij de wijn en brood ontvangen, zo zeker werkt God zijn genade in ons
2. Aan het avondmaal gebeurt iets. "wat door ons gegeten en gedronken wordt, is het eigen en natuurlijke lichaam en het eigen bloed van Christus"
Als je tijd hebt, moet je dit maar eens onderbouwen, i.p.v. Zwingli's theologie onjuist voor te stellen.

Dit schreef Dr. H. Bavinck (1854 - 1921) over Zwingli:
Zwingli’s leer van het avondmaal wordt dikwerf misverstaan en onjuist voorgesteld. Men doet hem onrecht, als men meent, dat hij in het avondmaal niets zag dan een |461| gedachtenismaal, en hem alzoo met de Rationalisten op ééne lijn stelt. Neen, Zwingli leerde wel terdege, dat Christus de eenige spijze onzer zielen is en als zoodanig ook in het avondmaal genoten wordt. Maar hij bewoog zich in gansch andere tegenstellingen dan Luther. Hij stelde op den voorgrond: het avondmaal is geen herhaling, gelijk Rome beweert, maar eene gedachtenis van Christus’ offerande. Niet het lichamelijke eten van den opnieuw geofferden, maar het door het geloof genieten van den eenmaal aan het kruis geofferden Christus is van nut. Vleesch is niets nut, ook niet het vleesch van Christus als zoodanig; de Geest alleen door het geloof maakt levend. Het vleesch van Christus is, niet als met den lichamelijken mond vermalen, maar als voor ons gekruist en als zoodanig genoten, voor ons van waarde. En dat geschiedt niet alleen maar toch óók in het avondmaal. Als we aanzitten aan de tafel des Heeren, herinneren we ons den dood van Christus, stellen daarin al ons vertrouwen; en daarin bestaat het eten van Christus’ lichaam en het drinken van zijn bloed. Zwingli ontkent daarom volstrekt niet, dat Christus geestelijk in het avondmaal tegenwoordig is, en dat Hij geestelijk door het geloof genoten wordt. Maar — en dit is het eigenlijke punt, van verschil tusschen hem en Calvijn — overeenkomstig zijne exegese van Joh. VI is het eten van Christus’ lichaam en het drinken van zijn bloed niets anders en niets meer dan het gelooven in Christus als den gekruisigde, het zich toeeigenen van de verdiensten, door Christus aan het kruis verworven. Nu leert Zwingli wel tegelijkertijd, dat het avondmaal eene belijdenis is van ons geloof, niet zoozeer voor onszelven als wel voor de kerkelijke gemeenschap van waarde. Op dit belijdend karakter legt hij soms al te eenzijdig den nadruk. Maar dit stoot zijn boven aangegeven gevoelen niet omver, en wordt ook door alle Gereformeerden, ook door Calvijn, als eene nuttigheid van het avondmaal |462| erkend. Bovendien kwam hij tot deze gedachte daardoor, dat het sacrament niets geeft boven bet Woord. Ook buiten het avondmaal genieten wij dus Christus’ lichaam en bloed. En in het avondmaal doen wij dus belijdenis van wat wij inwendig door het geloof genieten.
Zoo naar waarheid voorgesteld, blijft Zwingli’s leer van het avondmaal nog eene diepe, rijke, heerlijke beteekenis behouden, zelfs al wierd de aanvulling die Calvijn er aan gegeven heeft niet aangenomen. Maar ook in dit opzicht heeft de Hervormer van Genève het werk van zijn voorganger voortgezet en voltooid. De meening dat Calvijn de avondmaalsleer van Zwingli heeft bestreden en verworpen, is onjuist; hij heeft ze aangevuld, Het avondmaal van Zwingli was niet bloot een herinneringsmaaltijd. De Zwingliaansche Belijdenis van Bazel van het jaar 1534 spreekt het dan ook in art. 6 duidelijk uit, dat Christus zelf de spijze der geloovigen is ten eeuwigen leven en dat onze zielen door ’t ware geloof in den gekruisigden Christus, met zijn vleesch en bloed gespijsd en gelaafd worden, zoodat wij, leden van zijn lichaam, in Hem, en Hij in ons leeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie