Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Smytegelt

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten (discussie)

Bericht door Smytegelt »

Als je je eigen geestelijke armoede in moet gaan leven, omdat je niets kunt maken, niet het minste leven in je ziel kunt verwekken na alle ontvangen genade, dan zul je het wel beter gaan waarderen. Waar je een grote voorraad van hebt, dat wordt dikwijls vermorst. Ik heb al vaak gezien, dat mensen die volop te eten hadden, maar met dat eten knoeiden en het vermorsten. We zien het in tijden van overvloed, dan wordt er voor duizenden vermorst. En dan komt er vast een tijd, dat men moet zeggen: Ik wilde, dat ik nu nog eens wat had, van hetgeen ik weggegooid heb. Dat komt wel, hoor!

En geestelijk is dat precies hetzelfde. Die het kleine niet eert, is het grote niet weerd, zegt het spreekwoord. En denk erom, dat God er nauw acht op geeft! Wie de Ceder ingeënt zijn, van de wilde olijfboom afgesneden, en de Ceder Christus ingelijfd, die geeft Hij niet te veel en niet te weinig. Maar ze moeten licht hebben om het te zien, om het op te merken en het goed te keuren. Anders zeggen ze: Heere, ik moest eens net zoveel hebben als die en gene, want dat zijn grote takken geworden, en nu wilde ik ook zo groot worden.
Kinderen, jullie willen toch ook allemaal groot worden, hè? Natuurlijk! Net zo groot, zeggen ze, of een beetje groter dan mijn vader of m'n moeder. Dat zit in de natuur, en dat zit ook in de natuur van de genade, om op te wassen. Maar daar gaat het net andersom. In de natuur word je groter, en in de genade word je kleiner. Dus precies andersom.
Johannes de Doper, wijzende op Christus, zegt: "Hij moet wassen, en ik minder worden." Daarbij had hij wel het oog op zijn bediening, maar zo gaat het ook in de genade. Hoe meer genade, hoe meer God Zijn volk vernedert. Genade beoefenen is wat anders dan genade bepraten. Want genade beoefenen kun je alleen, als het geloof door de Goddelijke liefde werkzaam is. Anders beoefen je het niet. Dat is een geestelijke armoede, die openbaar komt, en daar verlaat zich de ziel, als een geestelijk arme, op die heerlijke Ceder (nl. Christus), Die hier voorgesteld wordt.

Ds. Chr. van de Woestijne
Kern: Treurenden zijn enkel zalig zolang zij zich op de heerlijke Ceder verlaten! Anders is het een openbaring van geestelijke armoede.
Mag het tegenwoordig nog gezegd worden?
freek

Bericht door freek »

Dat zit in de natuur, en dat zit ook in de natuur van de genade, om op te wassen. Maar daar gaat het net andersom. In de natuur word je groter, en in de genade word je kleiner. Dus precies andersom.
Snapt die man zelf eigenlijk nog wel wat hij allemaal zegt? Ik betwijfel het.
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:
Als je je eigen geestelijke armoede in moet gaan leven, omdat je niets kunt maken, niet het minste leven in je ziel kunt verwekken na alle ontvangen genade, dan zul je het wel beter gaan waarderen. Waar je een grote voorraad van hebt, dat wordt dikwijls vermorst. Ik heb al vaak gezien, dat mensen die volop te eten hadden, maar met dat eten knoeiden en het vermorsten. We zien het in tijden van overvloed, dan wordt er voor duizenden vermorst. En dan komt er vast een tijd, dat men moet zeggen: Ik wilde, dat ik nu nog eens wat had, van hetgeen ik weggegooid heb. Dat komt wel, hoor!

En geestelijk is dat precies hetzelfde. Die het kleine niet eert, is het grote niet weerd, zegt het spreekwoord. En denk erom, dat God er nauw acht op geeft! Wie de Ceder ingeënt zijn, van de wilde olijfboom afgesneden, en de Ceder Christus ingelijfd, die geeft Hij niet te veel en niet te weinig. Maar ze moeten licht hebben om het te zien, om het op te merken en het goed te keuren. Anders zeggen ze: Heere, ik moest eens net zoveel hebben als die en gene, want dat zijn grote takken geworden, en nu wilde ik ook zo groot worden.
Kinderen, jullie willen toch ook allemaal groot worden, hè? Natuurlijk! Net zo groot, zeggen ze, of een beetje groter dan mijn vader of m'n moeder. Dat zit in de natuur, en dat zit ook in de natuur van de genade, om op te wassen. Maar daar gaat het net andersom. In de natuur word je groter, en in de genade word je kleiner. Dus precies andersom.
Johannes de Doper, wijzende op Christus, zegt: "Hij moet wassen, en ik minder worden." Daarbij had hij wel het oog op zijn bediening, maar zo gaat het ook in de genade. Hoe meer genade, hoe meer God Zijn volk vernedert. Genade beoefenen is wat anders dan genade bepraten. Want genade beoefenen kun je alleen, als het geloof door de Goddelijke liefde werkzaam is. Anders beoefen je het niet. Dat is een geestelijke armoede, die openbaar komt, en daar verlaat zich de ziel, als een geestelijk arme, op die heerlijke Ceder (nl. Christus), Die hier voorgesteld wordt.

Ds. Chr. van de Woestijne
Kern: Treurenden zijn enkel zalig zolang zij zich op de heerlijke Ceder verlaten! Anders is het een openbaring van geestelijke armoede.
Mag het tegenwoordig nog gezegd worden?
Van een wijnstok heb ik wel eens gehoord, maar waar komt die ceder vandaan?

En de zin 'hoe meer genade, hoe meer God Zijn volk vernedert', waar komt die vandaan?

Als je van genade 'kleiner' wordt, is dat evengoed een 'opwassen', al is het in het negatieve. Wat Johannes zegt gaat inderdaad over zijn bediening. Het is niet zo in de genade. Daar is op ieder moment [de mens=0% en Hij=100%]
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

-DIA- schreef:
Kaw schreef:
-DIA- schreef: Heb je geen Bijbel met kanttekeningen dan?

Het zijn niet alleen verklarende kanttekeningen (taalkundig)
maar ook praktikaal (bevindelijk), en nog nooit is er
een gereformeerd leraar geweest die dat in twijfel trok...

Nu ineens wel?
"Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood."
Zou jij je zo kwetsbaar durven op te stellen dat je deze tekst zo uitlegt zoals je dat geleerd is en dit plaatst op refoforum en dan pas de kanttekeningen er bij pakt?

Droefheid...

De wereld is er vol van...

Mijn moeder is ziek... daar ben ik bedroefd over....

Ik heb mijn lieve vader moeten verliezen...

Daar ben ik bedroefd over...

Wie kent er geen droefheid in
dit aardse tranendal?

Sinds de val in het paradijs is er geen
ware blijdschap meer...

Toch...

Er is een volk dat een ONUITSPREKELIJKE VREUGDE kent...
Die vreugde...

In God...

IK weet niet wat dat inhoudt...

Als ik niet leef...
Dan proef ik geen vreugde...
Geen blijdschap...

En zeker niet de Blijdschap in God..
Ik kan soms wel eens blij zijn...

Maar uiteindelijk...
Blij met niets...

En als het God behaagd, mijn ogen te openen..
Dat ik de droefheid naar God leer kennen?

Zalig zijn die treuren... Toch?

Niet om aardse dingen...

Maar veel hoger, geleerd door de Geest Gods...

DAAR beloofd God dat Hij Zijn volk
niet eeuwig
in het verdriet laat...

Die na kortstondig ongeneugt
Mij eindeloos verheugd...

Dat is de droefheid naar God.
Overeenkomstig Gods woord en wet...
Het is niet alleen dit kwaad dat roept om straf...

Nee.. nog dieper...
Als God het me leert...

Maar om verder te gaan:
De droefheid naar God werkt
een onberouwelijke bekering
tot zaligheid.
God staat daat voor in...

De andere kant...

Een droefheid,
die we allemaal kennen...
Die werkt niet een onberouwelijke bekering tot zaligheid..

Zoals we allemaal bedroefd zijn
is vrucht van onze zonden.

Dat is niet anders als verdiend.
Al handelt God nog niet met ons naar onze zonden.

Maar het wordt eeuwigheid...

En in de eeuwigheid zal het
alles beslst zijn...
eeuwige vreugde of eeuwige droefheid zal het zijn

Wening, en knersing der tanden, zegt de Schrift...

Geloof ik dat?

Ik vrees van niet...

Want wat houdt het in...
De droefheid naar de wereld
die niet naar God is?

We kunnen het weten.

Droefheid...

Eeuwig, zonder einde...

Rechtvaardig...

Weet ik wat dat inhoudt?

Ik vrees van niet...

Laten we het maar eens bemediteren

Het is wel de moeite waard...

Toch?
Bedankt voor je kwetsbare opstelling. De kanttekenaren zeggen het volgende over deze zin:
"20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

21) de droefheid der
Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees van Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kain, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is."

Ik denk dat nadere uitleg niet nodig is.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

refo schreef: Van een wijnstok heb ik wel eens gehoord, maar waar komt die ceder vandaan?
En de zin 'hoe meer genade, hoe meer God Zijn volk vernedert', waar komt die vandaan?
Wees blij dat jij 100% genade bezit en er niets van snapt dat er mensen zijn die het wonder van genade maar niet kunnen begrijpen. Wie veel vergeven wordt zal meer dankbaar en verwonderd zijn dan wie weinig of helemaal niets vergeven wordt, nietwaar?
refo

Bericht door refo »

Smytegelt schreef:
refo schreef: Van een wijnstok heb ik wel eens gehoord, maar waar komt die ceder vandaan?
Wees blij dat jij 100% genade bezit en er niets van snapt dat er mensen zijn die het wonder van genade maar niet kunnen begrijpen. Wie veel vergeven wordt zal meer dankbaar en verwonderd zijn dan wie weinig of helemaal niets vergeven wordt, nietwaar?
Ik probeer alleen maar info te verzamelen. Dus waar deze reactie op slaat?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:De Heere werkt ook vaak in de lijn van de geslachten. Bij ons heb je families die van vader op zoon in de kerkenraad komen. Neven, ooms.
Als kinderen in het geloof worden opgevoed, mag je die vrucht ook verwachten. Althans, bijbels gezien.
Zo is dat. Maar als ze nu eens door albedervers opgevoed worden? Mijn vader is een Amoriet en mijn moeder een Hethitische. Dát is wat! En dan een kind toch dominee geworden, of ouderling. Dan is het geen optelsom, geen kil beredeneren. Maar dan wordt het een wonder!
Albedervers? Dat is toch niet de wijze waarop de bijbel over geredde zondaars spreekt.
Beste vriend, tegen beter weten poneer je je eigenwijze (in de letterlijke zin van het woord bedoel ik dit, om misverstanden te voorkomen) stellingen.

Paulus spreekt (toen hij al een geredde zondaar was) over: ik, ellendig mens. En als je dat nu net als Paulus inleeft, dat uit jou het nu niet meer kan, maar het wonder, dat het uit God nog kon en is gebeurd. Dan wordt het een wonder, herhaal ik. Gods volk leert zichzelf bij voortduur schuldig kennen als albedervers. Dat leert de Bijbel (o.a. in de hier geciteerde woorden van Paulus) en dat leert de bevinding der heiligen. En ik wens ook niet anders te spreken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Gods volk leert zichzelf bij voortduur schuldig kennen als albedervers.
Klopt. Maar niet alleen dat, Erasmiaan. Ze leren nog veel meer. Ze leren ook bij de voortduur bij over de waarde van Christus offer voor al deze zonden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Gods volk leert zichzelf bij voortduur schuldig kennen als albedervers.
Klopt. Maar niet alleen dat, Erasmiaan. Ze leren nog veel meer. Ze leren ook bij de voortduur bij over de waarde van Christus offer voor al deze zonden.
Gelukkig wel en als dat niet zo is moeten ze het nog maar eens nakijken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

:offtopic :OO3
Marnix

Bericht door Marnix »

Hmmmm....

Zit wat in :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

toch altijd nog 11 mannen die in hun hart gevoelden predikant te moeten worden, maar werden afgewezen.
Hoewel verheugd met de 4, blijf ik het een beetje wrang vinden.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jac

Bericht door Jac »

Ik vraag mij af wat de echte functie is van het attest dat door kerkenraad + predikant word opgesteld.
Dit lijkt mij toch voldoende om tot de opleiding toegelaten te worden.

De oproep in de Saambinder heeft het over "adviserende rol van de docenten" in de beslissingen.
Zijn deze samen met de curatoren dus degenen die beslissen?
In dat licht zou de rol van kerkenraad+predikant echt een wassen neus zijn, of is dit om te toeloop in te dammen?
Jan

Bericht door Jan »

jakobmarin schreef:net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

toch altijd nog 11 mannen die in hun hart gevoelden predikant te moeten worden, maar werden afgewezen.
Mag ik aannemen dat je vantevoren gebeden heb of God de curatoren wijsheid wilde geven? (Anders is het wel een beetje wrang om nu te reageren) Dan zijn er twee opties:

Of het is verhoord: Dan moet je blij zijn dat dit de uitslag is (wijsheid van Boven)

Of niet verhoord: Volgende keer nog meer bidden.
freek

Bericht door freek »

Jan schreef:
jakobmarin schreef:net gehoord van een betrouwbare bron: 4 aangenomen en 11 afgewezen.

Mag ik aannemen dat je vantevoren gebeden heb of God de curatoren wijsheid wilde geven? (Anders is het wel een beetje wrang om nu te reageren) Dan zijn er twee opties:

Of het is verhoord: Dan moet je blij zijn dat dit de uitslag is (wijsheid van Boven)

Of niet verhoord: Volgende keer nog meer bidden.
Wat een kil beredeneer.
Gesloten