Grote ergernissen

Job

Re: Grote ergernissen

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: Gisteren, 09:38
Posthoorn schreef: Gisteren, 09:23
Job schreef: 02 mei 2026, 23:31 [En dan ook nog vooraan willen zitten bij de bevestiging :oO].
Wie wil er vooraan zitten bij de bevestiging? Is het geen woordverdraaien wat je nu doet? Zie verder ook de post van Ad Anker.
En nee, je hebt mij niet horen mopperen toen ds. Mulder het beroep naar Gouda aannam, verre daarvan zelfs.
Juist, Job oordeelt er op los. Onbegrijpelijk dat zoiets een spijker op z'n kop wordt genoemd.
Ben je het kwijt?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vooruit, laat ik er mijn mening ook nog maar over geven.
Ik vind het als een bruiloft, waarbij er geen plaats is voor de bruidegom, omdat iedereen de bruid wil kunnen zien. Kom, de predikant wordt bevestigd aan de gemeente, dan horen predikant en gemeente elkaar te kunnen ontmoeten. Alle anderen zijn toeschouwers, die geen rol van betekenis spelen.
Maar goed, het is een traditie, en die verander je niet zomaar, zeker als de bruid daar zelf niet zoveel behoefte aan heeft. Zij denkt wellicht dat ze de bruidegom nog vele jaren kan zien.
Maar ik ben niet zo heel dol op die bevestigingsdiensten. Lange zit, veel toespraken die zelden origineel zijn, gedoe en gehang, mensmiddelpunterig.
refo

Bericht door refo »

In 1997 was ik bij het comité van in- en uitgeleide. Ik verbaasde me toen al over de vele, vele genodigden. Zes, zeven rijen vooraan met allerlei vreemdelingen. In plaats dat het voor de gemeente een 'hoogtijdag' is, is het een uitje voor andere mensen. Daarom zou ik pleiten voor een bevestiging op zondag. De bevestiger hoeft er geen preek aan te wijden. Het formulier en wat mooie woorden. Daarna de intredepreek.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: Gisteren, 11:26 Vooruit, laat ik er mijn mening ook nog maar over geven.
Ik vind het als een bruiloft, waarbij er geen plaats is voor de bruidegom, omdat iedereen de bruid wil kunnen zien. Kom, de predikant wordt bevestigd aan de gemeente, dan horen predikant en gemeente elkaar te kunnen ontmoeten. Alle anderen zijn toeschouwers, die geen rol van betekenis spelen.
Maar goed, het is een traditie, en die verander je niet zomaar, zeker als de bruid daar zelf niet zoveel behoefte aan heeft. Zij denkt wellicht dat ze de bruidegom nog vele jaren kan zien.
Maar ik ben niet zo heel dol op die bevestigingsdiensten. Lange zit, veel toespraken die zelden origineel zijn, gedoe en gehang, mensmiddelpunterig.
Ik heb er 2 meegemaakt als gemeentelid. Ooit als jongere. Toen inderdaad rijen vol met heren in zwart pak. Heel veel toespraken. En inderdaad, ondanks dat God veel werd genoemd ging het veel over de persoon van de dominee. Je zou van minder gaan zweven als mens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: Gisteren, 11:10
Posthoorn schreef: Gisteren, 09:23
Job schreef: 02 mei 2026, 23:31 [En dan ook nog vooraan willen zitten bij de bevestiging :oO].
Wie wil er vooraan zitten bij de bevestiging? Is het geen woordverdraaien wat je nu doet? Zie verder ook de post van Ad Anker.
En nee, je hebt mij niet horen mopperen toen ds. Mulder het beroep naar Gouda aannam, verre daarvan zelfs.
Juist, Job oordeelt er op los. Onbegrijpelijk dat zoiets een spijker op z'n kop wordt genoemd.
Ben je het kwijt?
Ik denk dat jij in de haast je gelijk te halen het ook een beetje kwijt bent. Sommige van je punten zijn echt prima, dus als je nu stopt met allerhande sneren, zullen je woorden sneller positief ontvangen worden.
Job

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: Gisteren, 11:43
Posthoorn schreef: Gisteren, 09:23 Wie wil er vooraan zitten bij de bevestiging? Is het geen woordverdraaien wat je nu doet? Zie verder ook de post van Ad Anker.
Ben je het kwijt?
Ik denk dat jij in de haast je gelijk te halen het ook een beetje kwijt bent. Sommige van je punten zijn echt prima, dus als je nu stopt met allerhande sneren, zullen je woorden sneller positief ontvangen worden.
Je mag mijn woorden sneren noemen hoor, ik vind het helemaal okay. Maar ik reageer in de stijl van Ad.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: Gisteren, 11:06
:love Lief, dank je!

Wat is je vraag?
Ik heb geen vraag maar voel wel een behoefte om duidelijk te maken wat er speelt. Ik voel namelijk de weerstand van refo en Posthoorn wel aan. Bevestigings- en intredediensten zijn populaire, mensmiddelpuntige uitjes voor een hoop mensen. Een dominee wordt nog eens gedwongen om uit de doeken te doen hoe het aannemen van het beroep tot stand komt. Het komt voor dat er bussen worden geregeld om mensen van buiten de gemeente te vervoeren. Het slaat echt een beetje door. Dat is overigens mijn louter persoonlijke mening. Ik heb er niks mee en mijn bezwaren raken aan het principiële.

Wat jij doet is (ik gebruik jouw nummering):
1. De houding van refo en Posthoorn is onvruchtbaar en ook nog eens een belemmering om een zegen te ontvangen, afgesloten met een grapje (inlegkunde noemde ik het) door te melden dat ze eigenlijk zelf vooraan willen zitten.
2. Vervolgens meld je dat dit al jaar en dag praktijk is, dus niets nieuws. Je stelt de vraag, wat ook een oordeel impliceert: zoek je een stok om mee te slaan en kan de kan de kerkenraad het sowieso niet goed doen?

Vervolgens komt er een wens: Mijn beker vloeit over. Waarom is volgens jou de beker half leeg? Hoe bepaal je dat?

Vandaar dat ik spreek over licht en ongehoord oordelen. Daarin vind ik dat je behoorlijk doorschiet.

Ambtsdragers hebben een status gekregen in rechts reformatorische kring die te denken geeft. Daar mag best aandacht voor zijn. Mij viel het op in een recente Saambinder: Bij sommige classisvergaderingen zijn eerst mededelingen. Voornamelijk gaan die over ambtsdragers die een jubileum achter de rug hebben en veel jaren dienen. Daar mag best eens de vinger bij de gelegd worden. Hoe komt dit toch?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: Gisteren, 12:04
Zeeuw schreef: Gisteren, 11:43
Ben je het kwijt?
Je mag mijn woorden sneren noemen hoor, ik vind het helemaal okay. Maar ik reageer in de stijl van Ad.
Ik kan ze niet anders zien en het doet voor mij afbreuk aan je inhoud.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik denk dat de kwestie heel makkelijk samen te vatten is: ga je op de eerste werkdag van familie/ vrienden mee om op hun werk rond te kijken en te zien hoe ze het doen op de eerste dag?
Nee toch?
Laten we dat bij predikanten dan ook niet doen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Profesto schreef: Gisteren, 12:32 Ik denk dat de kwestie heel makkelijk samen te vatten is: ga je op de eerste werkdag van familie/ vrienden mee om op hun werk rond te kijken en te zien hoe ze het doen op de eerste dag?
Nee toch?
Als het bijvoorbeeld de inauguratie van een professor is wel (al is dat zeker niet eerste werkdag), bij burgemeester kan ik het me ook voorstellen als er wat ceremonieen bij komen kijken.
Zeker bij eerste gemeente van predikant (waarbij hij ook predikant wordt binnen het hele kerkverband) kan ik me voorstellen dat er meer mensen komen (en ja ook familie).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
pierre27

Bericht door pierre27 »

Profesto schreef: Gisteren, 12:32 Ik denk dat de kwestie heel makkelijk samen te vatten is: ga je op de eerste werkdag van familie/ vrienden mee om op hun werk rond te kijken en te zien hoe ze het doen op de eerste dag?
Nee toch?
Volgens mij is dit iets anders, daarbij wordt het allemaal iets groter gemaakt dan nodig.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: Gisteren, 08:04 De dominee komt voor de gemeente, niet voor jan en alleman. Ik bepleit dan ook intredes etc op zondag en grote terughoudendheid in het uitnodigen van jan en alleman
Ideaal voor familie en vrienden ;). Door de weeks is praktischer en een extra kerkdienst kan in mijn ogen geen kwaad.
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: Gisteren, 13:38
Bertiel schreef: Gisteren, 08:04 De dominee komt voor de gemeente, niet voor jan en alleman. Ik bepleit dan ook intredes etc op zondag en grote terughoudendheid in het uitnodigen van jan en alleman
Ideaal voor familie en vrienden ;). Door de weeks is praktischer en een extra kerkdienst kan in mijn ogen geen kwaad.
Het heeft allebei voor en nadelen. Wijlen ds. V Belzen nam in Veenendaal op een zondagmiddag afscheid, erna was ik s avonds bij een vriend waar de kerkenraad v Urk ook kwam en ds kwam ook even langs. Was fijn en goed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Weet niet waar het precies hoort maar heb grote moeite met het gedrag van mensen die het Monument op de Dam menen te moeten bekladden. :mad
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: Gisteren, 13:38

Waarom moet familie en vrienden er bij zijn? Beetje overdreven wat mij betreft.
Plaats reactie