Cyrillus schreef: ↑11 aug 2023, 09:08
tja schreef: ↑11 aug 2023, 08:47
Cyrillus schreef: ↑11 aug 2023, 08:45
tja schreef: ↑11 aug 2023, 08:30
Dat is niet zo vreemd daar ging mijn vorige post namelijk over. Ik ben benieuwd wat jou advies voor deze tijd zou zijn?
Mijn advies aan wie?
Aan mensen die zorgen hebben gelijk aan die van bijv Vd Brink. Maar we raken van het onderwerp af lijkt me zo.
Het advies is om dit bespreekbaar te maken bij de kerkenraad, zonder terughoudendheid en met een deadline. Kerkelijke processen duren namelijk te lang. Waarom dit advies? Omdat kinderen recht hebben op een begrijpelijke Bijbels preek. Als de kerkenraad dit niet oppakt om een fatsoenlijke adequate wijze, dan de kerk verlaten. Reden hiervoor is dat je het je kinderen niet kunt aandoen om maanden, zo niet jaren aan te modderen.
Met een advies ben je blij als het een oplossing aanwijst. Dit voorstel wijst diametraal de verkeerde kant op. Hoe moet het dan wel?
Door bij het Woord te blijven en dat ook te handhaven. Dat betekent dat:
- alle (ambtsdragende) onruststokers,
- alle ambtsdragers die verbintenissen tussen anderen dan een man en een vrouw zegenen,
- alle ambtsdragers die vrouwen in het ambt toestaan,
uit het ambt worden gezet. De leiders van het geheel worden geplaatst onder de ban.
Het betekent ook herstel van het onderwijs, waarbij gebed en bijbellezing centraal staan.
Jongeren leren weer gehoorzaamheid, taal en rekenen.
Ouders die hiertegen bezwaar worden uit de ouderlijke macht gezet. En jongeren die menen dat ze rechten hebben, krijgen nog een kans door middel van een heropvoedingstraject.
Mogelijk vind je dit extreem. Ik zal iets vertellen uit mijn eigen ervaring, toen ik mijn werkzame leven begon. Het kon 1 keer gebeuren dat je na te kloppen op de deur niet wachtte op het “binnen”. Gebeurde dat 2x dan kon je een andere baan zoeken. Het kon 1x gebeuren dat je een voornaam gebruikte. Maar na 2x kon je echt een andere baan zoeken. De samenleving voorzag je ruim van hulpmiddelen om gezagsgetrouw te handelen. De kleding was daarbij heel belangrijk, primair de goede zeden, secondaire de juiste verhoudingen (stropdas, pet/hoed, onderscheidingstekens). Vind je dit extreem? Ik vind dit normaal en blijk geven van respect voor de ander. Het borgt ook het natuurlijke proces waarin ouderen en hoger geplaatsten opdragen en jongeren gehoorzamen en zich laten onderwijzen.
Zomaar een advies hoor. Jou geef ik het advies eens na te denken over de afstand tussen jouw opstelling en wat ik hier presenteer. Mocht je denken dat het allemaal weinig concreet is, dan kan ik je daarin geen ongelijk geven. Maar dat heeft te maken met voorkeuren op dit forum. Personen die behoren tot de bewonderaars van de door jou gepromote persoon mogen meer zeggen en voor hun overtuiging uitkomen, dan personen die daar anders over denken. Mogelijk een oorzaak waarom er oud-vaders geciteerd worden? Mogelijk een oorzaak van het taalprobleem? Welke taal spreken we eigenlijk?
Tot slot. Zou het echt aan de preek liggen, of is er sprake van een dieperliggend en meer fundamenteel probleem? Mijn antwoord daarop is ja. Wat zou jouw antwoord zijn?