En:
https://cvandaag.nl/premium/92098-een-e ... lettertjes
Ken verder de persoon niet, en kan jammer genoeg deze artikelen niet lezen.
En:
Dat is van Dijk en zit in gergemned Barneveld. Is daar jaren lid geweest een toen een paar jaar weg geweest naar HHK in Barneveld een toen weer terug gekomen.Simon0612 schreef:En:
CvD schreef:Dat is van Dijk en zit in gergemned Barneveld. Is daar jaren lid geweest een toen een paar jaar weg geweest naar HHK in Barneveld een toen weer terug gekomen en sinds en paar maanden diaken daar.Simon0612 schreef:En:
Hoe bedoel je kansel onwaardig?Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
CvD schreef:Hoe bedoel je kansel onwaardig?Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
Volgens zegt ds gewoon zoals dat vindt. Dat mag toch ds van Brink doet dit ook.
Waar kun je dat horen? Kan me niet voorstellen dat hij dezelfde bewoordingen als van den Brink gebruikt over gezanten van de duivel. Daar hoor ik vervolgens weinig opmerkingen over...Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
Zoals Paulus bij de stokbewaarder. Geen woord over ellende, maar gelijk beginnen met "geloof in Jezus".Valcke schreef:Mee eens, Huisman.huisman schreef:Je noemde zelf al Boston en de Erskines. Toch spraken zij ernstiger en langer over de ellendige natuurstaat van de mens.Valcke schreef:Simon0612, ik heb geen speciale predikant op het oog en al helemaal geen speciaal kerkverband. Wel ben ik benieuwd naar een prediking waarin én het Evangelieaanbod voluit functioneert én de vrijmacht van Gods genade en de doodsstaat van de mens. Veelal gaat het een helaas ten koste van het ander.
Zie bv Bostons viervoudige staat. Boston een predikant waar het Evangelieaanbod voluit functioneert heeft heel veel woorden nodig om onze zondige doodstaat te beschrijven.
Ik ben Isaac Ambrosius Eerste, Middelste en Laatste dingen aan het lezen en daar geldt hetzelfde voor. En eigenlijk voor alle puriteinen.
Denk dat in veel huidige prediking het Evangelieaanbod wel klinkt maar Gods vrijmacht en de doodstaat van de mens (te) weinig aandacht krijgt. Juist als dat wel gebeurd wordt het Evangelieaanbod veel rijker. Om met Bunyan te spreken: Goed nieuws voor de slechtste mensen.
Maar als het Evangelieaanbod in de prediking klinkt ten koste van de doodsstaat van de mens, is het mi geen waar Evangelieaanbod. Dan tendeert het juist naar remonstrants.
Daar is helemaal niet zo'n groot verschil tussen. Zonder Mij kunt gij niets doen.Valcke schreef:Maar hoe kan iemand het nuttigen van een ontbijt vergelijken met het beginnen te geloven. Idem: hoe kan iemand zeggen dat de doodsstaat en verkiezing van de mensen op de achtergrond moeten staan wanneer het Evangelie gepredikt wordt?Posthoorn schreef:Ik denk dat DDD bedoelt: als je gaat geloven, wordt het door God gewerkt, maar dat merk je zelf niet. Het lijkt alsof je het zelf doet, maar achteraf blijk thet door God gewerkt te zijn.
Ik weet niet of ik het zo goed weergeef, maar dat hoor ik dan wel.
Nee, ik voel wel overeenkomst met Huisman, maar niet met de opvattingen die ik hierboven weergeef. Bovendien weten we al langer hoe hier over gesproken wordt door deze en gene. Dat is niet van vandaag of gisteren.
Maar vlgns mij had die stokbewaarder al wel eerder andere zaken hierover gehoord. En Paulus kennende zal hij dat vast wel gezegd hebben dat bekering sterven aan je zelf is.BSH schreef:Zoals Paulus bij de stokbewaarder. Geen woord over ellende, maar gelijk beginnen met "geloof in Jezus".Valcke schreef:Mee eens, Huisman.huisman schreef:Je noemde zelf al Boston en de Erskines. Toch spraken zij ernstiger en langer over de ellendige natuurstaat van de mens.Valcke schreef:Simon0612, ik heb geen speciale predikant op het oog en al helemaal geen speciaal kerkverband. Wel ben ik benieuwd naar een prediking waarin én het Evangelieaanbod voluit functioneert én de vrijmacht van Gods genade en de doodsstaat van de mens. Veelal gaat het een helaas ten koste van het ander.
Zie bv Bostons viervoudige staat. Boston een predikant waar het Evangelieaanbod voluit functioneert heeft heel veel woorden nodig om onze zondige doodstaat te beschrijven.
Ik ben Isaac Ambrosius Eerste, Middelste en Laatste dingen aan het lezen en daar geldt hetzelfde voor. En eigenlijk voor alle puriteinen.
Denk dat in veel huidige prediking het Evangelieaanbod wel klinkt maar Gods vrijmacht en de doodstaat van de mens (te) weinig aandacht krijgt. Juist als dat wel gebeurd wordt het Evangelieaanbod veel rijker. Om met Bunyan te spreken: Goed nieuws voor de slechtste mensen.
Maar als het Evangelieaanbod in de prediking klinkt ten koste van de doodsstaat van de mens, is het mi geen waar Evangelieaanbod. Dan tendeert het juist naar remonstrants.
Er worden wel erg grote woorden gesproken en op de man gespeelt.CvD schreef:Hoe bedoel je kansel onwaardig?Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
Via de app gaat het fragment rond.Simon0612 schreef:Waar kun je dat horen? Kan me niet voorstellen dat hij dezelfde bewoordingen als van den Brink gebruikt over gezanten van de duivel. Daar hoor ik vervolgens weinig opmerkingen over...Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
Goed op man spelen dat klopt want het ds van den Brink die hier mee komt. Ten ander ds Schultink is gewoon een Rotterdammer en recht voor zijn raap.Bezorgd schreef:Er worden wel erg grote woorden gesproken en op de man gespeelt.CvD schreef:Hoe bedoel je kansel onwaardig?Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.
Een persoonlijke gesprek en wat algemenere woorden tijdens de preek zouden waardiger zijn geweest.
Ds Schultink heeft gewoon gezegd zoals hij vindt. Gewoon zonder omhaal recht naar het doel. Schijnbaar mag dat niet als je als ds opmerkt dat God al zijn ware geroepen knechten van toen en nu geschoffeerd worden.Simon0612 schreef:Waar kun je dat horen? Kan me niet voorstellen dat hij dezelfde bewoordingen als van den Brink gebruikt over gezanten van de duivel. Daar hoor ik vervolgens weinig opmerkingen over...Bezorgd schreef:Het gedeelte uit de preek van ds. Schultink net beluisterd. Prima als je kritiek hebt op de lezing van dr. vd Brink, maar deze toon is kansel onwaardig.