Waarom zou je vrijetijdskleding als norm stellen?
Kleding en stereotypen
-
- Verbannen
Re: Kleding en stereotypen
Mijn man vind een pak vreselijk zitten én hij voelt zich er niet prettig bij.Mannetje schreef:Waarom zou je een pak als norm stellen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Waarom zou je de norm 'eerbaar' voor een ander invullen?
- Niet meer zo actief -
Ik heb dit badpak en voel me er heel prettig bij. Ik zie meer vrouwen in het zwembad met zo'n soort badpak.

- Lilian1975
Klopt. Zoiets heb ik ook. Maar zelfs dan heb ik nog de neiging uit het water direct een laken om me heen te wikkelen. En dat is niet voor de kou...

Nou, dan ben je een pak waarschijnlijk niet gewend? Ik vind een pantalon, ondanks dat ik ze niet zo vaak draag, heerlijk zitten. Een jasje draag ik dan wel vaak, ook omdat je toch ergens je telefoon, portemonnee en sleutels moet laten.ejvl schreef: ↑06 jun 2024, 14:30In mijn geval, omdat ik een pak niet netjes vind en ik het ook heel vervelend vind zitten.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 14:24En waarom zou je dat pak dan in de kast hangen als je het zondags ook gewoon aan kunt doen?Ad Anker schreef: ↑06 jun 2024, 13:56Net als voor een bruiloft van een vriend of familielid. Daar wordt doorgaans ook een nieuw pak voor gekocht, of het belijdenispak uit de kast voor gebruikt. Toch handig om zoiets te hebben.ejvl schreef: ↑06 jun 2024, 13:50
Ik kan mij dat wel voorstellen hoor. Tijdens belijdenis doen, kan er een gewoonte zijn dat mannen/jongens een pak aan doen. Je wilt dan ook niet tegendraads zijn en koopt een pak speciaal voor het afleggen van de belijdenis.
Maar daarna kan het pak de kast in en gaan de andere kleren weer aan.
Dat is niet perse afwijken van "gepaste kleding" maar het kan ook een "niet afwijken van de standaard" zijn.
Het is wat anders als je spreekt over onkuise of onzedelijke kleding na het doen van belijdenis natuurlijk.
Of is dat bij jullie ook geen standaard meer in Dirksland?
Ik vind andere kleding netter.
Nou er zijn vrouwen die ook overdag een hoofddoekje dragen. Voor hen is dit een uitkomst toch. Daarnaast, een "badmuts" beschermt het haar tegen het effect van chloor in het zwembadwater. Vooral als je lang haar hebt, en je zwemt bijvoorbeeld twee of drie keer per week, dan chloor het haar beschadigen. Daar dacht ik aan. En mensen met oorproblemen dragen ook vaa een badmuts. Je hebt hele mooie tuniekjes met hoofddoek van Nike. En in sommige Europese landen is het gewoon verplicht.Terri schreef: ↑06 jun 2024, 14:18Als vervanging van de badmuts? Anders snap ik dat ook niet. Wel zou ik als meisje/dame met lang haar een staart/vlecht o.i.d. maken, die uitgewaaierde lange haren vind ik niet zo slim. Maar dat heeft niet direct met kuisheid te maken.merel schreef: ↑06 jun 2024, 14:09Nogmaals; waarom een hoofddoek?Arja schreef: ↑06 jun 2024, 12:36Ik denk dat een net badpak voor vrouwen nog steeds mogelijk is. Kies gewoon niet voor Plunge badpak (een diep uitgesneden decolleté) en ook niet voor een strapless badpak. Daarnaast kan een eerste stap in goede richting zijn om inplaats van een bikini een tankini te dragen met een broekje. Doe je niet echt aan watersport dan heb je ook geen hoog uitgesneden badpak (op de heupen) nodig. Vind je het voor jezelf dan nog te bloot dan kun je kiezen voor een badpak met lange mouwen. Je kunt trouwens ook gewoon een short over je zwempak heen dragen. Ene kunt ook voor zwart gaan, met hoofddoek: https://www.zalando.nl/siya-swimwear-ba ... 1-q11.html
Zoveel keuze. Ik vind dat er meer gekeken mag worden naar mogelijkheden, die bij jouzelf passen en niet naar "gij zult niet".
---
Een man zou gewoon een mooi zwemshort kunnen dragen. Mid-length of "iets korter dan mid-lenght" zwemshorts geeft echt een nette uitstraling.
Mijn oma droeg vroeger op de fiets en tijdens het melken een hoofddoek. Dat was vooral tegen de kou. De enige vrouwen die ik nu ken met een hoofddoek zijn moslima's. De verplichte badmuts in een zwembad voor man en vrouw is iets totaal anders dan een burkini met hoofddoek.
- Dodo
Zijn er nog zwembaden met chloor? Bij ons is dat al lang geleden afgeschaft.
Ik ken ook verschillende christelijke vrouwen met hoofddoek. Maar of ze ook met hoofddoek op zwemmen weet ik niet.merel schreef: ↑06 jun 2024, 21:31 Mijn oma droeg vroeger op de fiets en tijdens het melken een hoofddoek. Dat was vooral tegen de kou. De enige vrouwen die ik nu ken met een hoofddoek zijn moslima's. De verplichte badmuts in een zwembad voor man en vrouw is iets totaal anders dan een burkini met hoofddoek.
Zoiets bijvoorbeeld maar dan zonder strop.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 14:47Wat vind jij dan netter?ejvl schreef: ↑06 jun 2024, 14:30In mijn geval, omdat ik een pak niet netjes vind en ik het ook heel vervelend vind zitten.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 jun 2024, 14:24En waarom zou je dat pak dan in de kast hangen als je het zondags ook gewoon aan kunt doen?
Of is dat bij jullie ook geen standaard meer in Dirksland?
Ik vind andere kleding netter.
https://www.wamdenim.nl/sweater-76367-a ... MYQAvD_BwE
Overigens zeg ik het verkeerd. @Zeeuw @Klavart
Deze meeste pakken die ik zie vind ik niet netjes.
Er zijn wel pakken die ik netjes en stijlvol vind. Ik vind de kleding van Klaas Dijkhoff meestal wel netjes en stijlvol.
Enfin, misschien zit ik gewoon met het beeld in m'n hoofd van goedkope, glimmende, flubberpakken van de C&A, alhoewel ik veel politieke debatten volg en ik de meeste pakken daar toch niet netjes vind.
Misschien een kwestie van smaak ook.
- Maanenschijn
Ik heb sterk de indruk dat mannen en jongens zich met meer aandacht kleden dan pakweg 30 jaar terug. En die aandacht is vaak terug te zien in eigentijdse kleding, passend bij de mode.
Ook meer diversiteit in stijlen.
Wereldgelijkvormigheid gaat niet alleen over zedigheid, maar ook over het ‘niet onderscheidend zijn’. En ik zeg maar gelijk: ons gezin, inclusief ikzelf, zijn niet erg onderscheidend. Ik kijk soms met wat jaloersheid naar Hutterites of Amish die in kledingopzicht zich duidelijk niet conformeren aan het heersende modebeeld.
Daarnaast heeft de refo-bubbel (in mijn waarneming) zo haar eigen modebeeld gecreëerd. Roesjes, kantjes, strikjes en plooitjes bij de dames, de heren een beetje ‘kak’.
Ook meer diversiteit in stijlen.
Wereldgelijkvormigheid gaat niet alleen over zedigheid, maar ook over het ‘niet onderscheidend zijn’. En ik zeg maar gelijk: ons gezin, inclusief ikzelf, zijn niet erg onderscheidend. Ik kijk soms met wat jaloersheid naar Hutterites of Amish die in kledingopzicht zich duidelijk niet conformeren aan het heersende modebeeld.
Daarnaast heeft de refo-bubbel (in mijn waarneming) zo haar eigen modebeeld gecreëerd. Roesjes, kantjes, strikjes en plooitjes bij de dames, de heren een beetje ‘kak’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.