COVID-19

Herman
Moderator

Re: Wuhan virus

Bericht door Herman »

Ik vind het te ver gaan. Het is een persoonlijke verantwoordelijkheid om als je ziek bent thuis te blijven. Daar mag van mij de spits van de aanpassingen liggen, en niet in aanpassingen van de bediening.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wat is er mis mee om allemaal kleine bekertjes te gebruiken?
ZLG

Bericht door ZLG »

Herman schreef:Ik vind het te ver gaan. Het is een persoonlijke verantwoordelijkheid om als je ziek bent thuis te blijven. Daar mag van mij de spits van de aanpassingen liggen, en niet in aanpassingen van de bediening.
Principieel is er niets op tegen denk ik.
Vind jij dat er in geen enkel geval aanpassingen zouden moeten zijn?

Overigens ben ik in buitenlandse kerken geweest waar standaard de wijn rond gedeeld werd in kleine bekertjes.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ZLG schreef:De eerste kerkelijke gemeenten doen aanpassingen bij het Heilig Avondmaal , as zondag.
Zo hoorde ik van gemeenten waar de wijn wordt ingeschonken in kleine bekertjes en het brood vooraf al in stukjes wordt gesneden.

Volgens mij is het in best veel gemeenten Heilig Avondmaal aanstaande zondag. Zijn er in jullie gemeenten aanpassingen?
Neen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZLG schreef:De eerste kerkelijke gemeenten doen aanpassingen bij het Heilig Avondmaal , as zondag.
Zo hoorde ik van gemeenten waar de wijn wordt ingeschonken in kleine bekertjes en het brood vooraf al in stukjes wordt gesneden.

Volgens mij is het in best veel gemeenten Heilig Avondmaal aanstaande zondag. Zijn er in jullie gemeenten aanpassingen?
Bij ons ook niet, althans niet op dat gebied. Er wordt wel een slimme meter geplaatst, maar dat staat er los van.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Niet nodig. Iemand met verschijnselen hoort niet in kerk. Zonder verschijnselen kan t virus niet worden overgedragen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:Ik vind het te ver gaan. Het is een persoonlijke verantwoordelijkheid om als je ziek bent thuis te blijven. Daar mag van mij de spits van de aanpassingen liggen, en niet in aanpassingen van de bediening.
Oneens. Juist bij een door de kerk gecreëerde gebeurtenis - verwoord het even niet geestelijk maar zakelijk - waarbij er sowieso speeksel en slijmdruppels via de bekers worden uitgewisseld, draagt de kerk ook de verantwoordelijkheid om dit te beperken. Juist in deze tijd. Die verantwoordelijkheid kan je niet alleen bij de leden leggen. Denk ook aan de sekte in Zuid-Korea, er hoeft maar een besmet persoon aanwezig te zijn. Het is in onze gezindte misschien wat ongebruikelijk of "raar", toch lijkt het mij een wenselijke maatregel om gebruik te maken van kleine bekers. Zoveel extra werk is het niet. Ook met het oog op de oudere kerkgangers die een hogere kans hebben op overlijden door besmetting.
Jeremiah schreef: Niet nodig. Iemand met verschijnselen hoort niet in kerk. Zonder verschijnselen kan t virus niet worden overgedragen.
Na het aflopen van de incubatietijd treden de eerste verschijnselen op. Die hoeven helemaal niet heftig te zijn of gelijk herkenbaar als coronaverschijnselen, maar besmetting kan wel plaatsvinden. Het kan ook lijken op een kleine verkoudheid. Beweren dat iemand met verschijnselen niet in de kerk hoort is natuurlijk helemaal waar, in praktijk zullen er personen met lichte verschijnselen echt niet thuis blijven en wel mensen kunnen besmetten. Juist via een avondmaalsbeker.
ZLG

Bericht door ZLG »

CIP: Corona duikt op in Nederland: zo reageren christenen op het coronavirus:

https://cip.nl/cip+/78209-corona-duikt- ... Bn4yLv4XtU
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

De wereldgezondheidsorganisatie heeft het sterftepercentage van het virus opgehoogd naar 3,4%.
Er wordt bovendien gespeculeerd dat het virus in Iran is gemuteerd naar een nog dodelijker variant.
Verontrustende berichten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat zijn wel feiten/suggesties die je graag in het liveblog van onze nationale staatsomroep wil zien, maar die kan ik niet meer vinden. Zo lijkt het.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens vind ik het een merkwaardige coïncidentie dat een thriller-schrijver een boek heeft geschreven over biologische oorlogvoering en daarin het virus Wuhan-400 heeft genoemd.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Herman schreef:Dat zijn wel feiten/suggesties die je graag in het liveblog van onze nationale staatsomroep wil zien, maar die kan ik niet meer vinden. Zo lijkt het.
Onze nationale staatsomroep loopt altijd een dag (of 2) achter met het nieuws.
Volgens de Chinese staatskrant zijn er 2 verschillende varianten (genaamd L en S) van het virus met elk een verschillende overbrenging en ziektebeeld.
Mara

Bericht door Mara »

Dit is vooralsnog ook nog raadselachtig:

Directeur Rob Kievit van het Ikazia Ziekenhuis heeft nog geen idee hoe de 86-jarige man uit de Hoeksche Waard besmet is geraakt met het coronavirus. "We hebben gesproken met meneer zelf en met zijn familie. Het is volledig onduidelijk waar hij dit virus heeft opgelopen."
De 86-jarige man, afkomstig uit het 'westelijk deel van de Hoeksche Waard', meldde zich met urinewegproblemen zondag bij de huisartsenpost. "Hij is daarna met de ambulance overgebracht naar het Ikazia Ziekenhuis", gaat Kievit verder. "Verder had hij geen andere klachten. In de loop van de maandag kreeg hij ook luchtwegklachten. Daarop is hij getest op het coronavirus."
Rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het al een hele geruststelling dat er nu bij luchtwegklachten op het coronavirus getest wordt. Ik vind ook dat er nog best wel luchtig over wordt gedaan in Nederland.

Ik kom voor mijn werk in allerlei groepen in het hele land. Ik was gisteren in Drenthe en ik was een uitzondering omdat ik geen hand gaf. Nu weet ik wel dat we vooral vaak onze handen moeten wassen, maar 3 procent sterfte is zo ernstig dat alleen al een zo getemporiseerd mogelijke verspreiding van het virus heel gunstig zou zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik vind het al een hele geruststelling dat er nu bij luchtwegklachten op het coronavirus getest wordt. Ik vind ook dat er nog best wel luchtig over wordt gedaan in Nederland.
Dat laatste vind ik ook. Ik weet wel dat de beste stuurlui aan wal staan, maar ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat de protocollen veel te 'dogmatisch' gehanteerd zijn. Zie de verhalen van mensen die uit Noord-Italië kwamen met ademhalingsproblemen, maar aan wie 14 dagen lang een test geweigerd is (omdat Noord-Italië destijds nog niet als risicogebied gezien werd, hoewel er al meerdere doden te betreuren waren). Idem de situatie in meerdere ziekenhuizen met patiënten die niet getest werden, hoewel ze wél de symptomen hadden van het virus.

Verder lees ik dat in NL nog maar 14 ziekenhuizen inderdaad patiënten met klachten kunnen testen op het virus. We lopen dus in NL behoorlijk achter de feiten aan.
Plaats reactie