Synode GGiN(jaarloos)

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Bruna schreef:
Bezorgd schreef:

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Volgens mij ook. Ridderkerk, Opheusden, Kruiningen en andere wat langer geleden.
We hoeven het toch niet zo ver te zoeken: hier op refoforum ook, mijzelf niet uitgezonderd.
Het is triest, maar ik denk dat GGotK gelijk heeft. Ook hier op het forum zie je aan heel primaire reacties dat we vaak niet om kunnen gaan met verschillen.
Ik denk wel dat het een probleem is, maar niet het grote probleem van de vier diensten in Opheusden. Het probleem is dat er een predikant wordt losgemaakt waarin (in ieder geval een deel van de) gemeenteleden groot vertrouwen stelden en die naar ieders overtuiging door God gezonden is. Dat doet wat met het vertrouwen in de kerkenraad die - in tegenstelling tot de predikant - wel blijft. Dat vertrouwen is er niet meer en daarom gaat men diensten onder leiding van andere ambtsdragers beleggen.

Waarschijnlijk was dit de enige mogelijkheid om een deel van de gemeente binnen de GGiN te houden.

Overigens moet de geciteerde zin denk ik juist omgedraaid worden: in de wereld kan men niet vreedzaam van mening met elkaar verschillen (kijk naar de Tweede Kamer, naar aansturing van voetbalclubs, naar managers in het bedrijfsleven waar enorm veel gebeurt, enz., enz.) én het is heel erg dat dit ook in de kerk zo is. We weten beter maar doen niet beter.

En ik schrijf expres "we", omdat ik mezelf daar zeker bij in wil sluiten.
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door windorgel »

Erskinees schreef:Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Bedoel je de preek van ds Smijtegelt die ik aanhaalde? Dat was in een GGiN.
Piet Puk
Berichten: 5501
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Erskinees schreef:Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Bedoel je de preek van ds Smijtegelt die ik aanhaalde? Dat was in een GGiN.
De preek van ds. A. Schot
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

windorgel schreef:
Erskinees schreef:Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Bedoel je de preek van ds Smijtegelt die ik aanhaalde? Dat was in een GGiN.
Gebeurt het vaak dat er oudvaders daar worden gelezen ? In de OGGiN Geldermalsen ook
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door windorgel »

Geytenbeekje schreef:
windorgel schreef:
Erskinees schreef:Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Bedoel je de preek van ds Smijtegelt die ik aanhaalde? Dat was in een GGiN.
Gebeurt het vaak dat er oudvaders daar worden gelezen ? In de OGGiN Geldermalsen ook
Niet iedere zondag hoor, maar wel met enige regelmaat.
Dit was een heel heldere en duidelijke preek, opnieuw uitgegeven in de Reveilserie (enigszins herschreven).
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

Hier worden bijna nooit geen oudvaders meer gelezen.
Dat was vroeger hier heel anders.
Ik geloof dat in de OGGiN hier ter plaatse nog wel eens oudvaders worden gelezen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
gallio
Berichten: 1972
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Hier worden bijna nooit geen oudvaders meer gelezen.
Dat was vroeger hier heel anders.
Ik geloof dat in de OGGiN hier ter plaatse nog wel eens oudvaders worden gelezen.
Maar jullie kerk is ook niet vakant, toch?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: RE: Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef: Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.

Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Dan ben ik dus benieuwd naar die andere geschriften.
Herman schreef:
Jforum schreef:Hoe kan de Heere een belofte geven aan een onbekeerde mens zonder deze te vervullen? .
DL 3/4 paragraaf 8 en 9, m.v.g. Herman
Ik heb gisterenavond een preek beluisterd van ds. A. Schot over deze paragrafen. Ik zal hem hier ook aanbevelen. Het was een preek waarin de aanbieding van het Evangelie tot een ieder kwam. Sommigen op dit forum zeggen weleens dat ds. Schot qua ligging richting de GGiN gaat, dus misschien is dat voor hen die daartoe behoren een extra stimulans om deze preek eens te beluisteren. Ik beveel het van harte aan.
https://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prek ... /?pageID=4
En dan de preek van zondagmiddag 10-02-2019 (te vinden in het rijtje in bovenstaande link), met de volgende liturgie:
Zingen: Psalm 147: 10
Zingen: Psalm 100: 1
Lezen: Ezechiël 33: 1-19
Zingen: Psalm 40: 5 en 8
Zingen: Psalm 103: 4 en 9
Zingen: Psalm 32: 5
Tekst: Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, paragraaf 7 en 8
Thema: De roeping
1. Wie er wordt geroepen.
2. Waarom er wordt geroepen.
3. Hoe er wordt geroepen.
Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef: Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.

Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Dan ben ik dus benieuwd naar die andere geschriften.
Herman schreef:
Jforum schreef:Hoe kan de Heere een belofte geven aan een onbekeerde mens zonder deze te vervullen? .
DL 3/4 paragraaf 8 en 9, m.v.g. Herman
Ik heb gisterenavond een preek beluisterd van ds. A. Schot over deze paragrafen. Ik zal hem hier ook aanbevelen. Het was een preek waarin de aanbieding van het Evangelie tot een ieder kwam. Sommigen op dit forum zeggen weleens dat ds. Schot qua ligging richting de GGiN gaat, dus misschien is dat voor hen die daartoe behoren een extra stimulans om deze preek eens te beluisteren. Ik beveel het van harte aan.
https://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prek ... /?pageID=4
En dan de preek van zondagmiddag 10-02-2019 (te vinden in het rijtje in bovenstaande link), met de volgende liturgie:
Zingen: Psalm 147: 10
Zingen: Psalm 100: 1
Lezen: Ezechiël 33: 1-19
Zingen: Psalm 40: 5 en 8
Zingen: Psalm 103: 4 en 9
Zingen: Psalm 32: 5
Tekst: Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, paragraaf 7 en 8
Thema: De roeping
1. Wie er wordt geroepen.
2. Waarom er wordt geroepen.
3. Hoe er wordt geroepen.
'De Heere roept mensen die Hij niet heeft uitverkoren.'

Deze uitspraak viel me wel op in het gedeelte wat ik heb beluisterd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Hier worden bijna nooit geen oudvaders meer gelezen.
Dat was vroeger hier heel anders.
Ik geloof dat in de OGGiN hier ter plaatse nog wel eens oudvaders worden gelezen.
Maar jullie kerk is ook niet vakant, toch?
Nee, maar ik ben ook geen lid bij de OGGiN. Ik was in de gelegenheid om enkele diensten te beluisteren in de periode toen onze kerk gerenoveerd werd, en we samen in Zuid kerkten.
Dat waren toen 4 diensten op 1 dag in Zuid. Die kon ik vanzelf niet allemaal beluisteren en zodoende luisterde ik tussendoor naar de OGGiN.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Beste Gerrit,

Dat wil ik best hoor. Het gaat mij ook nu even niet om mijn mening. Maar Jantje sprak vorige week heel erg stellig op een krantenartikel: “Dit is niet wat ds. G.H. Kersten leerde!”

Vervolgens heb ik met enkele citaten uit preken van ds. Kersten laten zien wat ds. Kersten er over zei. Maar nu beroept Jantje zich ineens op allerlei andere dominees. Terwijl ik van Jantje dan wil weten hoe hij zijn bewering onderbouwd dat ds. Kersten dat niet leerde. Daar komt Jantje niet op terug, uitgezonderd een artikel uit het boek van ds. Golverdingen met een citaat in het meningsverschil met ds. Kok waarvan ik me afvraag hoe duidelijk dat nu Jantje zijn mening onderbouwd.
Beluister nu eerst deze preek maar eens. Ds. Schot staat er bij vriend en vijand in zijn kerkverband om bekend dat hij zoveel mogelijk ds. Kersten wenst na te spreken. Hij haalt onder andere het Kort Begrip aan waar ds. Kersten het één en ander over zegt. Beluister de preek zonder vooroordelen! Ik ben heel benieuwd! En dat geldt ook voor @Jforum.

Ik hoop nadat jullie deze preek hebben beluisterd uitgebreid terug te komen op waarom ik vind dat ds. Kersten niet leerde dat de nodiging van het Evangelie, zoals wij dat gisteren waarschijnlijk allemaal in de kerk gehoord hebben (of door de bediening van Woord (en Sacrament) of door het overjarig koren van Gods (ontslapen) knechten), alleen zou gelden voor Zijn uitverkorenen. Dat laat ds. A. Schot ook heel duidelijk in zijn preek naar voren komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:'De Heere roept mensen die Hij niet heeft uitverkoren.'

Deze uitspraak viel me wel op in het gedeelte wat ik heb beluisterd.
Kun je daar wat meer over zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Het gesprek ging toch over verbondsbeloften, niet over de nodiging van het Evangelie?

Overigens mag ik hopen dat de dominee geen vijanden heeft, al zou ik toch erg ontstemd zijn als hij mijn predikant werd.
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Beste Gerrit,

Dat wil ik best hoor. Het gaat mij ook nu even niet om mijn mening. Maar Jantje sprak vorige week heel erg stellig op een krantenartikel: “Dit is niet wat ds. G.H. Kersten leerde!”

Vervolgens heb ik met enkele citaten uit preken van ds. Kersten laten zien wat ds. Kersten er over zei. Maar nu beroept Jantje zich ineens op allerlei andere dominees. Terwijl ik van Jantje dan wil weten hoe hij zijn bewering onderbouwd dat ds. Kersten dat niet leerde. Daar komt Jantje niet op terug, uitgezonderd een artikel uit het boek van ds. Golverdingen met een citaat in het meningsverschil met ds. Kok waarvan ik me afvraag hoe duidelijk dat nu Jantje zijn mening onderbouwd.
Beluister nu eerst deze preek maar eens. Ds. Schot staat er bij vriend en vijand in zijn kerkverband om bekend dat hij zoveel mogelijk ds. Kersten wenst na te spreken. Hij haalt onder andere het Kort Begrip aan waar ds. Kersten het één en ander over zegt. Beluister de preek zonder vooroordelen! Ik ben heel benieuwd! En dat geldt ook voor @Jforum.

Ik hoop nadat jullie deze preek hebben beluisterd uitgebreid terug te komen op waarom ik vind dat ds. Kersten niet leerde dat de nodiging van het Evangelie, zoals wij dat gisteren waarschijnlijk allemaal in de kerk gehoord hebben (of door de bediening van Woord (en Sacrament) of door het overjarig koren van Gods (ontslapen) knechten), alleen zou gelden voor Zijn uitverkorenen. Dat laat ds. A. Schot ook heel duidelijk in zijn preek naar voren komen.
Kun jij duidelijk maken wat je onder de nodiging van het Evangelie verstaat? Ook de aanbieding van de beloften aan allen? En zo ja alle beloften of slechts een beperkt aantal beloften?
NB In de GGiN wordt ook iedereen opgeroepen om zich te bekeren dus dat zal het geschilpunt niet zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Kun jij duidelijk maken wat je onder de nodiging van het Evangelie verstaat? Ook de aanbieding van de beloften aan allen? En zo ja alle beloften of slechts een beperkt aantal beloften?
NB In de GGiN wordt ook iedereen opgeroepen om zich te bekeren dus dat zal het geschilpunt niet zijn.
Ik wacht daarmee even tot de preek van ds. Schot beluisterd is. Maar je mag er via een pb altijd naar vragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door NorahLinde »

Ik kwam voor 'enkel feiten'...

Maar goed, misschien mag IK dit wel helemaal niet zeggen...
Plaats reactie