Luther schreef:WimAnker schreef:Ik heb het genoegen gehad om in landen zoals Syrie, Jordanie en Egypte rond te zwerven en gezien hoe met name de jeugd ook toen al in een uitzichtloze situaties leefde. De voedingsbodem voor al die opstanden en geweld was ook in die jaren, ik spreek van 2004 t/m 2009, aanwezig en vormde de kiem voor al de ellende. Wilders noemt het "testoteronbommen". Men wordt boos over dat woord en WIL niet praten over de onevenwichtigheid in de asielstromen. Toch moeten we daar wel naar kijken.
Maar het is toch ongehoord respectloos om zo over mensen te spreken, schepselen van God?
Ik heb m.i. hier met een forummer te maken die wel een heel erg bekrompen wereldbeeld heeft. Bekrompen in de zin dat het eigen, veilige, kleine wereldje voor iedereen geld en het eigen idealistische, "fatsoenlijke" denken - makkelijk gemaakt door het hoge welvaartsniveau - de norm is voor de rest van de wereld en dat de rest van de wereld ook zo graag zo wil
denken. Paulus dacht er anders over in zijn conclusie wat de mens geworden is. Paulus was niet zo "respectvol" in zijn analyse van het GEVALLEN schepsel Gods.
9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben tevoren beschuldigd beide Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn,
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt;
12 Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Dit is het beeld wat Paulus schetst. van mij, van jouw, van Wilders en van de asielzoekers. Daarbij vergeleken valt een opmerking als "testoteronbom" nog wel mee. Want denk niet dat ONZE jongeren, of wij, beter zijn. Of dat ik dat bedoel. Nee, onze jongeren, en ik, zijn ook testoteronbommen (geweest). Het verschil is enkel dat het - gelukkig - door onze cultuur en ontwikkeling - en hopelijk ook door de leer van het christendom - wordt gestroomlijnd. Door opleiding, cultuur etc. wordt gepoogd dit onder controle te houden en in NL met een "redelijk" succes. Behoudens de abortuspraktijk. Over wie wil je nu eigenlijk "respectvol" spreken? De mens???????
En tot slot, vind je nu echt dat de weging van het woord "testosteronbommen" belangrijker is dan de de onderliggende vraag? Welke problemen leveren deze jonge mannen zonder perspectief in onze samenleving op?
En verder kan ik enkel aanraden wat te bestuderen omtrent bevolkingsverdeling, bevolkingsgroei etc. etc. en de invloeden en gevaren op een maatschappij. Je heb het geluk dat de wereld vol is van voorbeelden van "testoterronbommen", Afrika (Boko Haram), Midden-Oosten (IS), China (een staand miljoenenleger).
Luther schreef:WimAnker schreef:Want laten we duidelijk zijn, een gezin - man, vrouw en kinderen - vooral als de man boven de 30 is mogen hier van mij blijven. Die doen "normaal" en hebben wensen die prima passen binnen onze samenleving. Vrijgezelle mannen - zonder uitzicht op werk en de daarbijbehorende mogelijkheden om b.v. een gezin te stichten - gaan rotzooi trappen. Helaas is dat nu juist de grootste groep die het land binnenkomt......
Dan moeten wij ervoor zorgen, dat ze nog een korte opvang ofwel teruggaan, ofwel aan het werk gaan. Het is wel defaitistisch om te stellen dat ze dan DUS rotzooi gaan trappen. Nogmaals: Ik zou ook weggaan als ik in dezelfde situatie als zij zou verkeren.
Onkunde noemt het mischien defaitistisch. De ervaring leert dat het percentage wat rotzooi gaat trappen gewoon erg (te) hoog is. En aan het werk zetten hier is m.i. geen optie, alleen al gelet op de taalproblemen. De probleemgevallen zijn ook niet de mensen die makkelijke en goede leerlingen zijn. Terugsturen, en direct.
En het feit dat jij ook weg zou gaan is uiteraard een heel raar argument. Denk je nu echt dat jij dermate de norm bent dat als jij ook zou vluchten als je daar zou wonen dat dat zo'n beetje de ultieme reden is dat vluchtelingen opgevangen moeten worden? Als jij zou vluchten in zo'n situatie zou ik ook van mening zijn dat je teruggestuurd moet worden.
Luther schreef:WimAnker schreef:Dus ja, inderdaad, wij "kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden".
Ik wil dat graag ook zo houden in de toekomst. Mag dat? Zodat ik ook in de toekomst gericht kan doen wat in mijn vermogen ligt om nood te lenigen. En niet op de graven van mijn geliefden mijn naïviteit betreur.
Volgens mij is het als het gaat om medemensen, mijn naaste dus, onze taak om vandaag te leven en goed te doen, en niet voorwaardelijk barmhartig te zijn met het oog op eventuele negatieve gevolgen voor de toekomst.
Ook dit is on-Bijbels. Mijn primaire verantwoordelijkheid is - voor mij - mijn gezin. Degenen die mij zijn toevertrouwd. Met verstand. En de naaste helpen is ook nodig. Maar wel in de
HERBERG. Kenmerk van een Herberg is: weg als het kan. En deze mensen - naast dat het voor het overgrote deel economische vluchtelingen zijn, zeker die testosteronbommen - help je niet door ze hier op te vangen. Die moeten gewoon terug. Eerst naar het kamp in de regio, zodra het kan terug naar hun thuisland. En daar mag inderdaad veel geld voor worden uitgetrokken.
Een bepaalde duiding kan men niet vertellen, dat moet ervaren worden. Maar probeer maar eens een gesprek te voeren met een groep analfabete, getraumatiseerde jongeren van rond de 25. Die de hele dag Netflix kijken. Opgevoed in de moslimschool. Alle westerlingen zijn minderwaardig, de vrouwen hoeren. Het nieuws gevolgd vandaag? De verkrachtingen in asielzoekerscentra? De "stammen" oorlogen die met grof geweld worden uitgevochten?
Ik heb niet de illusie e.e.a. duidelijk te krijgen, ook in jouw omgeving zullen genoeg mensen zijn die dit aangeven.