Vluchtelingen in Europa

JolandaOudshoorn

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Als je de beelden uit Oost Europa beziet, slaat de schrik je om het hart. Woedende en gefrustreerde vluchtelingen die op een hek van opgerold prikkeldraad - en meer obstakels - stuiten, zodat ze geen doorgang tot Europa meer hebben.
Vooruit kan niet en terug ook niet.
Iedereen is het erover eens dat het er veel te veel zijn en men weet geen raad.
Ze moeten allemaal geregistreerd worden, hoorde ik gisteren op de radio, om te voorkomen dat er lieden met een slechte bedoeling tussen de vluchtelingen zitten. Maar hoe weet je dat zeker?
Een journalist toonde aan hoe simpel een vals paspoort te verkrijgen op een Arabische naam (M.R.) met de foto van onze premier erop.
In de Balkan is het een tikkende tijdbom.
Voorlopig zijn de kosten voor opvang voor Nederland begroot op 1 miljard euro.
Dat zal niet opgenomen zijn in de Troonrede, dus zal weer via allerlei maatregelen binnengehaald moeten worden.
Waarom schrik je? Ik vind het zo verdrietig. Die mensen hebben alle hoop verloren. Hoe zou ik reageren als ik in zo'n situatie zat? Waarschijnlijk niet veel beter. En dan is de uiteindelijke bestemming een tentenkamp in Nederland. Met de winter voor de deur. En die 1 miljard euro... die kan er bij ons dan wel af. Wij hebben tenminste nog eten, drinken, een dak boven ons hoofd. Wij kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden.
Ik denk dat de angst die zoveel mensen treft voortkomt uit de onzekerheid van het eigen bestaan. En wat de angst onder de christenen betreft: hoe zeker ben je dan van je geloof? Of is het wel geloof?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:Als je de beelden uit Oost Europa beziet, slaat de schrik je om het hart. Woedende en gefrustreerde vluchtelingen die op een hek van opgerold prikkeldraad - en meer obstakels - stuiten, zodat ze geen doorgang tot Europa meer hebben.
Vooruit kan niet en terug ook niet.
Iedereen is het erover eens dat het er veel te veel zijn en men weet geen raad.
Ze moeten allemaal geregistreerd worden, hoorde ik gisteren op de radio, om te voorkomen dat er lieden met een slechte bedoeling tussen de vluchtelingen zitten. Maar hoe weet je dat zeker?
Een journalist toonde aan hoe simpel een vals paspoort te verkrijgen op een Arabische naam (M.R.) met de foto van onze premier erop.
In de Balkan is het een tikkende tijdbom.
Voorlopig zijn de kosten voor opvang voor Nederland begroot op 1 miljard euro.
Dat zal niet opgenomen zijn in de Troonrede, dus zal weer via allerlei maatregelen binnengehaald moeten worden.
Waarom schrik je? Ik vind het zo verdrietig. Die mensen hebben alle hoop verloren. Hoe zou ik reageren als ik in zo'n situatie zat? Waarschijnlijk niet veel beter. En dan is de uiteindelijke bestemming een tentenkamp in Nederland. Met de winter voor de deur. En die 1 miljard euro... die kan er bij ons dan wel af. Wij hebben tenminste nog eten, drinken, een dak boven ons hoofd. Wij kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden.
Ik denk dat de angst die zoveel mensen treft voortkomt uit de onzekerheid van het eigen bestaan. En wat de angst onder de christenen betreft: hoe zeker ben je dan van je geloof? Of is het wel geloof?
Lees dan nog eens, ze mogen niet doorreizen, dat is het nu juist!
Ze willen doorreizen naar Duitsland, Nederland (die landen worden heel vaak genoemd) maar ze mogen niet.
En er komen alleen maar nog meer mensen bij. En al die mensen zijn niet altijd vrienden van elkaar.
Daarom slaat de schrik me om het hart, want hoe gaat dit verder?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

Evenredig verdelen over de landen lijkt mij.
Hongarije is een veilig land, Kroatie, Albanie, Oostenrijk, Servie, Griekenland ook. Waarom perse door willen naar Duitsland of Nederland? Dat lijkt mij een economische reden te hebben, niet per definitie een politieke reden.

Daarom, evenredig naar oppervlak en bevolking verdelen.
parsifal

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:Evenredig verdelen over de landen lijkt mij.
Hongarije is een veilig land, Kroatie, Albanie, Oostenrijk, Servie, Griekenland ook. Waarom perse door willen naar Duitsland of Nederland? Dat lijkt mij een economische reden te hebben, niet per definitie een politieke reden.

Daarom, evenredig naar oppervlak en bevolking verdelen.
Ja, laten we kijken naar opervlak. Zweden met zijn 9 miljoen inwoners en een groot gebied waar niemand wil wonen krijgt dan 10 keer meer vluchtelingen dan Nederland. Denemarken is helemaal geweldig. Heel Groenland is nog leeg.

Veel vluchtelingen willen trouwens naar Zweden omdat ze daar een permanente verblijfsvergunning kunnen krijgen en vanwege het meer open asielbeleid veel vluchtelingen daar al familie hebben die een paar jaar terug naar Europa kwam. Verder wordt men in Duitsland en Zweden (en ook Nederland) vriendelijker behandeld dan in bijvoorbeeld Kroatie of Hongarije.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ejvl

Bericht door ejvl »

parsifal schreef:Ja, laten we kijken naar opervlak. Zweden met zijn 9 miljoen inwoners en een groot gebied waar niemand wil wonen krijgt dan 10 keer meer vluchtelingen dan Nederland. Denemarken is helemaal geweldig. Heel Groenland is nog leeg.
Daarom zei ik ook: Oppervlak en (niet of) bevolking, of zo je wilt: Oppervlak in combinatie met bevolking.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

JolandaOudshoorn schreef:[Ik vind het zo verdrietig. Die mensen hebben alle hoop verloren. Hoe zou ik reageren als ik in zo'n situatie zat? Waarschijnlijk niet veel beter. En dan is de uiteindelijke bestemming een tentenkamp in Nederland. Met de winter voor de deur. En die 1 miljard euro... die kan er bij ons dan wel af. Wij hebben tenminste nog eten, drinken, een dak boven ons hoofd. Wij kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden.
Ik ben er een voorstander van om vele miljarden te investeren om de nood van die mensen te lenigen. Maar wel met gebruik van het verstand. Ik heb het genoegen gehad om in landen zoals Syrie, Jordanie en Egypte rond te zwerven en gezien hoe met name de jeugd ook toen al in een uitzichtloze situaties leefde. De voedingsbodem voor al die opstanden en geweld was ook in die jaren, ik spreek van 2004 t/m 2009, aanwezig en vormde de kiem voor al de ellende. Wilders noemt het "testoteronbommen". Men wordt boos over dat woord en WIL niet praten over de onevenwichtigheid in de asielstromen. Toch moeten we daar wel naar kijken.

Want laten we duidelijk zijn, een gezin - man, vrouw en kinderen - vooral als de man boven de 30 is mogen hier van mij blijven. Die doen "normaal" en hebben wensen die prima passen binnen onze samenleving. Vrijgezelle mannen - zonder uitzicht op werk en de daarbijbehorende mogelijkheden om b.v. een gezin te stichten - gaan rotzooi trappen. Helaas is dat nu juist de grootste groep die het land binnenkomt......

Dus ja, inderdaad, wij "kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden".
Ik wil dat graag ook zo houden in de toekomst. Mag dat? Zodat ik ook in de toekomst gericht kan doen wat in mijn vermogen ligt om nood te lenigen. En niet op de graven van mijn geliefden mijn naïviteit betreur.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Ik ben er een voorstander van om vele miljarden te investeren om de nood van die mensen te lenigen. Maar wel met gebruik van het verstand.
Van harte eens.
WimAnker schreef:Ik heb het genoegen gehad om in landen zoals Syrie, Jordanie en Egypte rond te zwerven en gezien hoe met name de jeugd ook toen al in een uitzichtloze situaties leefde. De voedingsbodem voor al die opstanden en geweld was ook in die jaren, ik spreek van 2004 t/m 2009, aanwezig en vormde de kiem voor al de ellende. Wilders noemt het "testoteronbommen". Men wordt boos over dat woord en WIL niet praten over de onevenwichtigheid in de asielstromen. Toch moeten we daar wel naar kijken.
Maar het is toch ongehoord respectloos om zo over mensen te spreken, schepselen van God?
WimAnker schreef:Want laten we duidelijk zijn, een gezin - man, vrouw en kinderen - vooral als de man boven de 30 is mogen hier van mij blijven. Die doen "normaal" en hebben wensen die prima passen binnen onze samenleving. Vrijgezelle mannen - zonder uitzicht op werk en de daarbijbehorende mogelijkheden om b.v. een gezin te stichten - gaan rotzooi trappen. Helaas is dat nu juist de grootste groep die het land binnenkomt......
Dan moeten wij ervoor zorgen, dat ze nog een korte opvang ofwel teruggaan, ofwel aan het werk gaan. Het is wel defaitistisch om te stellen dat ze dan DUS rotzooi gaan trappen. Nogmaals: Ik zou ook weggaan als ik in dezelfde situatie als zij zou verkeren.
WimAnker schreef:Dus ja, inderdaad, wij "kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden".
Ik wil dat graag ook zo houden in de toekomst. Mag dat? Zodat ik ook in de toekomst gericht kan doen wat in mijn vermogen ligt om nood te lenigen. En niet op de graven van mijn geliefden mijn naïviteit betreur.
Volgens mij is het als het gaat om medemensen, mijn naaste dus, onze taak om vandaag te leven en goed te doen, en niet voorwaardelijk barmhartig te zijn met het oog op eventuele negatieve gevolgen voor de toekomst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
WimAnker schreef:Ik heb het genoegen gehad om in landen zoals Syrie, Jordanie en Egypte rond te zwerven en gezien hoe met name de jeugd ook toen al in een uitzichtloze situaties leefde. De voedingsbodem voor al die opstanden en geweld was ook in die jaren, ik spreek van 2004 t/m 2009, aanwezig en vormde de kiem voor al de ellende. Wilders noemt het "testoteronbommen". Men wordt boos over dat woord en WIL niet praten over de onevenwichtigheid in de asielstromen. Toch moeten we daar wel naar kijken.
Maar het is toch ongehoord respectloos om zo over mensen te spreken, schepselen van God?
Ik heb m.i. hier met een forummer te maken die wel een heel erg bekrompen wereldbeeld heeft. Bekrompen in de zin dat het eigen, veilige, kleine wereldje voor iedereen geld en het eigen idealistische, "fatsoenlijke" denken - makkelijk gemaakt door het hoge welvaartsniveau - de norm is voor de rest van de wereld en dat de rest van de wereld ook zo graag zo wil denken. Paulus dacht er anders over in zijn conclusie wat de mens geworden is. Paulus was niet zo "respectvol" in zijn analyse van het GEVALLEN schepsel Gods.

9 Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben tevoren beschuldigd beide Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn,
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt;
12 Allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen;
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Dit is het beeld wat Paulus schetst. van mij, van jouw, van Wilders en van de asielzoekers. Daarbij vergeleken valt een opmerking als "testoteronbom" nog wel mee. Want denk niet dat ONZE jongeren, of wij, beter zijn. Of dat ik dat bedoel. Nee, onze jongeren, en ik, zijn ook testoteronbommen (geweest). Het verschil is enkel dat het - gelukkig - door onze cultuur en ontwikkeling - en hopelijk ook door de leer van het christendom - wordt gestroomlijnd. Door opleiding, cultuur etc. wordt gepoogd dit onder controle te houden en in NL met een "redelijk" succes. Behoudens de abortuspraktijk. Over wie wil je nu eigenlijk "respectvol" spreken? De mens???????

En tot slot, vind je nu echt dat de weging van het woord "testosteronbommen" belangrijker is dan de de onderliggende vraag? Welke problemen leveren deze jonge mannen zonder perspectief in onze samenleving op?

En verder kan ik enkel aanraden wat te bestuderen omtrent bevolkingsverdeling, bevolkingsgroei etc. etc. en de invloeden en gevaren op een maatschappij. Je heb het geluk dat de wereld vol is van voorbeelden van "testoterronbommen", Afrika (Boko Haram), Midden-Oosten (IS), China (een staand miljoenenleger).
Luther schreef:
WimAnker schreef:Want laten we duidelijk zijn, een gezin - man, vrouw en kinderen - vooral als de man boven de 30 is mogen hier van mij blijven. Die doen "normaal" en hebben wensen die prima passen binnen onze samenleving. Vrijgezelle mannen - zonder uitzicht op werk en de daarbijbehorende mogelijkheden om b.v. een gezin te stichten - gaan rotzooi trappen. Helaas is dat nu juist de grootste groep die het land binnenkomt......
Dan moeten wij ervoor zorgen, dat ze nog een korte opvang ofwel teruggaan, ofwel aan het werk gaan. Het is wel defaitistisch om te stellen dat ze dan DUS rotzooi gaan trappen. Nogmaals: Ik zou ook weggaan als ik in dezelfde situatie als zij zou verkeren.
Onkunde noemt het mischien defaitistisch. De ervaring leert dat het percentage wat rotzooi gaat trappen gewoon erg (te) hoog is. En aan het werk zetten hier is m.i. geen optie, alleen al gelet op de taalproblemen. De probleemgevallen zijn ook niet de mensen die makkelijke en goede leerlingen zijn. Terugsturen, en direct.
En het feit dat jij ook weg zou gaan is uiteraard een heel raar argument. Denk je nu echt dat jij dermate de norm bent dat als jij ook zou vluchten als je daar zou wonen dat dat zo'n beetje de ultieme reden is dat vluchtelingen opgevangen moeten worden? Als jij zou vluchten in zo'n situatie zou ik ook van mening zijn dat je teruggestuurd moet worden.
Luther schreef:
WimAnker schreef:Dus ja, inderdaad, wij "kunnen onze kinderen nog naar school laten gaan. Wij hebben een computer en laptop, waarachter we onze dingetjes kunnen doen en vanavond kruipen we in een warm en zacht bed, omringt door onze geliefden".
Volgens mij is het als het gaat om medemensen, mijn naaste dus, onze taak om vandaag te leven en goed te doen, en niet voorwaardelijk barmhartig te zijn met het oog op eventuele negatieve gevolgen voor de toekomst.
Ook dit is on-Bijbels. Mijn primaire verantwoordelijkheid is - voor mij - mijn gezin. Degenen die mij zijn toevertrouwd. Met verstand. En de naaste helpen is ook nodig. Maar wel in de HERBERG. Kenmerk van een Herberg is: weg als het kan. En deze mensen - naast dat het voor het overgrote deel economische vluchtelingen zijn, zeker die testosteronbommen - help je niet door ze hier op te vangen. Die moeten gewoon terug. Eerst naar het kamp in de regio, zodra het kan terug naar hun thuisland. En daar mag inderdaad veel geld voor worden uitgetrokken.
Een bepaalde duiding kan men niet vertellen, dat moet ervaren worden. Maar probeer maar eens een gesprek te voeren met een groep analfabete, getraumatiseerde jongeren van rond de 25. Die de hele dag Netflix kijken. Opgevoed in de moslimschool. Alle westerlingen zijn minderwaardig, de vrouwen hoeren. Het nieuws gevolgd vandaag? De verkrachtingen in asielzoekerscentra? De "stammen" oorlogen die met grof geweld worden uitgevochten?

Ik heb niet de illusie e.e.a. duidelijk te krijgen, ook in jouw omgeving zullen genoeg mensen zijn die dit aangeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Onze geestelijke toestand die voor ons allen geldt na Genesis 3 (en beschreven wordt door Paulus) is uiteraard geen reden om respectloos te zijn in het intermenselijke verkeer. M.i. verwar jij respectvol spreken 'over' de mens met 'tegen' de mens...
Inderdaad de mens is een gevallen schepsel, maar derhalve dus ook een schepsel dat besloten ligt in Johannes 3: 16, onderdeel uitmakend van die wereld die God zo lief had dat Hij er zelfs Zijn eniggeboren Zoon aan gegeven heeft.
De Heere Jezus had op aarde geen hoge achting; Hij ging om met hoeren, tollenaren, zondaren, met getraumatiseerden, met de mensen die je in jouw post ook nog eens vier keer 'testosteronbommen' noemt. Zouden wij anders moeten doen?

En nee, je hoeft mij niet duidelijk te maken wel statistieken er gelden voor vluchtelingen en asielzoekers die hier binnen komen. Maar ik meen toch dat dit voor een christen nooit aanleiding mag zijn om zijn vriendelijkheid en mededogen te laten varen. Overigens ben ik geenszins tegenstander van het door jou geschetste herberg-model.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere

Bericht door Jongere »

Dit artikel raakt voor mij wel de kern:
http://www.refdag.nl/opinie/selecteren_ ... k_1_939255

Met name deze woorden:
(...) kunnen we laten zien dat niet onze cultuur, maar ons geloof de kern van onze identiteit vormt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Dit artikel raakt voor mij wel de kern:
http://www.refdag.nl/opinie/selecteren_ ... k_1_939255

Met name deze woorden:
(...) kunnen we laten zien dat niet onze cultuur, maar ons geloof de kern van onze identiteit vormt.
Dank voor het delen!
Zelf vond ik dit artikel ook een spiegel, ook voor mezelf: Wat er nu aan volksverhuizingen gaande is, is mede te danken aan mijn manier van leven... Ik durf dan geen grens dicht te doen.
http://www.refdag.nl/opinie/europa_heef ... n_1_939667
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zat de afgelopen dagen er nog wat over te denken. Eeuwenlang is de islam een machtig bolwerk geweest, waar het heel moeilijk binnenkomen was. Het is de snelst groeiende religie ter wereld. Ongeveer 1 op de 4 mensen is moslim.
Tegelijk is de islam heel lang genegeerd door de christelijke zending. Ongetwijfeld ook vanwege de vele moeilijkheden bij evangelisatie daar. Ik las een schatting dat zo'n 85% (!) van alle moslims nooit een christen heeft ontmoet en onbekend is met het evangelie. Dat is schokkend. En het zou een grote nood moeten zijn van de kerken hoe het evangelie ingang kan vinden in dit massieve bolwerk van de duivel.

En nu begint er als het ware een 'diaspora' van moslims over de wereld. Het bolwerk valt uit elkaar. Zou het niet kunnen zijn dat de Heere ons in deze dagen een nieuwe ingang wil geven in de moslimwereld? Zou dat niet de focus van ons gebed moeten zijn? We zijn vuurbang dat onze cultuur wordt aangetast en dat onze religie wordt bedreigd. Vergeten we het evangelie niet als de kracht Gods? Wat zou het een groot wonder zijn als er onder de islamieten zelf bekering zou komen en als onder henzelf veel zendelingen zouden opstaan die hart hebben voor hun vroegere geloofsgenoten.

Ik voel geen enkele behoefte om te romantiseren of idealiseren. Dit is ook geen politieke bijdrage. Het is wel een gedachte die speelde en voor mij een belangrijk perspectief is. De Heere gebruikte een vervolging in de vroege kerk om hen uit Jeruzalem te drijven, waar ze 'samengeklit' waren. Het was het begin van de wereldwijde zending. En dat was weer de basis van ons "christelijke" Nederland, waar we zoveel over praten.
De Heere is nog altijd Dezelfde. Hij kan ook nu grote dingen werken.

Er is wel één groot probleem. Kennen wij in onze kerk zélf de grote kracht van Gods evangelie nog wel? Ligt een grote oorzaak van de angst onder veel christenen er niet in, dat we het zicht hierop zijn kwijtgeraakt? Eerlijk gezegd ligt daar mijn grootste zorg. En dan spreek ik over mijzelf.
alexv

Bericht door alexv »

Jongere schreef:Ik zat de afgelopen dagen er nog wat over te denken. Eeuwenlang is de islam een machtig bolwerk geweest, waar het heel moeilijk binnenkomen was. Het is de snelst groeiende religie ter wereld. Ongeveer 1 op de 4 mensen is moslim.
Tegelijk is de islam heel lang genegeerd door de christelijke zending. Ongetwijfeld ook vanwege de vele moeilijkheden bij evangelisatie daar. Ik las een schatting dat zo'n 85% (!) van alle moslims nooit een christen heeft ontmoet en onbekend is met het evangelie. Dat is schokkend. En het zou een grote nood moeten zijn van de kerken hoe het evangelie ingang kan vinden in dit massieve bolwerk van de duivel.

En nu begint er als het ware een 'diaspora' van moslims over de wereld. Het bolwerk valt uit elkaar. Zou het niet kunnen zijn dat de Heere ons in deze dagen een nieuwe ingang wil geven in de moslimwereld? Zou dat niet de focus van ons gebed moeten zijn? We zijn vuurbang dat onze cultuur wordt aangetast en dat onze religie wordt bedreigd. Vergeten we het evangelie niet als de kracht Gods? Wat zou het een groot wonder zijn als er onder de islamieten zelf bekering zou komen en als onder henzelf veel zendelingen zouden opstaan die hart hebben voor hun vroegere geloofsgenoten.

Ik voel geen enkele behoefte om te romantiseren of idealiseren. Dit is ook geen politieke bijdrage. Het is wel een gedachte die speelde en voor mij een belangrijk perspectief is. De Heere gebruikte een vervolging in de vroege kerk om hen uit Jeruzalem te drijven, waar ze 'samengeklit' waren. Het was het begin van de wereldwijde zending. En dat was weer de basis van ons "christelijke" Nederland, waar we zoveel over praten.

Er is wel één groot probleem. Kennen wij in onze kerk zélf de grote kracht van Gods evangelie nog wel? Ligt een grote oorzaak van de angst onder veel christenen er niet in, dat we het zicht hierop zijn kwijtgeraakt? Eerlijk gezegd ligt daar mijn grootste zorg. En dan spreek ik over mijzelf.
Ik hoop dat je gauw wakker wordt uit deze boze droom. De Islam gaat Europa veroveren. Ga je nu werkelijk evangeliseren? De Moslims zijn al jaren in Ned. en nu zie je een kans? Kom op zeg dit wat je hier schrijft ga je toch niet menen?
Je bent zeker ook niet blij dat de Moslims al eens tegen gehouden zijn aan de grenzen van Europa? Dat was een foute oorlog?

Hier wat om te lezen met duizende andere sites die je wat vertellen over deze godsdienst en z'n volgelingen http://janvanbarneveld.nl/actueel/herbo ... q-europa--
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ik zat de afgelopen dagen er nog wat over te denken. Eeuwenlang is de islam een machtig bolwerk geweest, waar het heel moeilijk binnenkomen was. Het is de snelst groeiende religie ter wereld. Ongeveer 1 op de 4 mensen is moslim.

........bedankt, ik ga hier over denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Realistische en profetische woorden in deze column, die ook de discussie hierboven raakt: http://www.habakuk.nu/opinies/item/4387-europa-is-leeg
Hier beneden is het niet.
Plaats reactie