Dat is wel een zegen in deze donkere tijden. Daar het toch meest maar klinkt: Wijkt van ons, want aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust. Daarom nogmaals dat is dan wel een zegen. Niet dan?Orchidee schreef:@Dia: ik bedoel het zeker niet zelfingenomen, komt het zo over? sorry daarvoor!-DIA- schreef:
Oké, misschien kan ze het dan zelf nog wel iets verduidelijken.
Er is hier op aarde geen volmaakte kerk dus bij ons is het ook niet volmaakt, maar wat @Zita zegt is waar, gelukkig word er bij ons door de kinderen veel gehoord en begrepen en dat komt ook naar voren in gesprekken/verhalen op de catechesatie, jv enz.
Schuivende panelen onder ons?
Re: Schuivende panelen onder ons?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maar die tekst 'Wijkt maar van ons...' heeft op zichzelf niets te maken met moeilijk of eenvoudig taalgebruik in een preek, toch?-DIA- schreef:Dat is wel een zegen in deze donkere tijden. Daar het toch meest maar klinkt: Wijkt van ons, want aan de kennis van Uw wegen hebben wij geen lust. Daarom nogmaals dat is dan wel een zegen. Niet dan?Orchidee schreef:@Dia: ik bedoel het zeker niet zelfingenomen, komt het zo over? sorry daarvoor!-DIA- schreef:
Oké, misschien kan ze het dan zelf nog wel iets verduidelijken.
Er is hier op aarde geen volmaakte kerk dus bij ons is het ook niet volmaakt, maar wat @Zita zegt is waar, gelukkig word er bij ons door de kinderen veel gehoord en begrepen en dat komt ook naar voren in gesprekken/verhalen op de catechesatie, jv enz.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD ik vind de folder wel mooi en duidelijk. Wat vind jij er hypercalvinistisch aan?DDD schreef:@reckor:
Eens. Zo kreeg ik een kerstfolder van een naburige GG, die totaal niet aansloot op de cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand nieuwsgierig van geworden is. En overigens (afgezien van een bijbeltekst) ook vrijwel zonder Evangelie, maar dat is weer een ander probleem.
De folder is te zien op de website http://evgg.nl/materiaal/folders_279
Het is misschien wel de eerste echt hypercalvinistische folder van het deputaatschap.
@DIA:
Dat is dan een reden te meer om dicht bij de bijbel te blijven in al ons spreken. Maar als de dokter niet verandert, maar zijn patienten wel, moet het spreekuur toch anders verlopen.
Ik kan de folder niet lezen...Chrisje72 schreef:DDD ik vind de folder wel mooi en duidelijk. Wat vind jij er hypercalvinistisch aan?DDD schreef:@reckor:
Eens. Zo kreeg ik een kerstfolder van een naburige GG, die totaal niet aansloot op de cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand nieuwsgierig van geworden is. En overigens (afgezien van een bijbeltekst) ook vrijwel zonder Evangelie, maar dat is weer een ander probleem.
Het is misschien wel de eerste echt hypercalvinistische folder van het deputaatschap.
@DIA:
Dat is dan een reden te meer om dicht bij de bijbel te blijven in al ons spreken. Maar als de dokter niet verandert, maar zijn patienten wel, moet het spreekuur toch anders verlopen.
Je moet op download klikken
De folder beschrijft hoe het gaat als God een mens bekeert. Maar de folder roept niet uitdrukkelijk op tot bekering. Dat is toch het kenmerk van hypercalvinisme? Er staat verder niets fouts in de folder. Maar het belangrijkste wordt er in gemist, afgezien van een Bijbeltekst, waartegen de commissie kennelijk geen bezwaar heeft gezien. Dat had ook nog gekund, zoals ik al eerder schreef, zijn er ook dominees in de GG die zo'n Bijbeltekst naar believen herschrijven, al heb ik dat bij de Bijbelteksten boven een meditatie nog niet gezien.Chrisje72 schreef:DDD ik vind de folder wel mooi en duidelijk. Wat vind jij er hypercalvinistisch aan?DDD schreef:@reckor:
@DIA:
Ik vind de folder erg oppervlakkig. Maar wellicht is het de bedoeling om een handvat te zijn voorDDD schreef:De folder beschrijft hoe het gaat als God een mens bekeert. Maar de folder roept niet uitdrukkelijk op tot bekering. Dat is toch het kenmerk van hypercalvinisme? Er staat verder niets fouts in de folder. Maar het belangrijkste wordt er in gemist, afgezien van een Bijbeltekst, waartegen de commissie kennelijk geen bezwaar heeft gezien. Dat had ook nog gekund, zoals ik al eerder schreef, zijn er ook dominees in de GG die zo'n Bijbeltekst naar believen herschrijven, al heb ik dat bij de Bijbelteksten boven een meditatie nog niet gezien.Chrisje72 schreef:DDD ik vind de folder wel mooi en duidelijk. Wat vind jij er hypercalvinistisch aan?DDD schreef:@reckor:
@DIA:
een dieper gesprek?
Hij is in ieder geval niet bedoeld als vervanger van de Heidelbergse Catechismus. Maar oppervlakkig is niet het woord waar ik aan zou denken.
Maar dit lijkt me toch wel een uitdaging. Misschien kun je een draadje openen met een betere foldertekst, met even veel worden. Daar zou ik wel heel erg benieuwd naar zijn. En dan natuurlijk een tekst die volgens jou recht doet aan Gods openbaring.
Maar dit lijkt me toch wel een uitdaging. Misschien kun je een draadje openen met een betere foldertekst, met even veel worden. Daar zou ik wel heel erg benieuwd naar zijn. En dan natuurlijk een tekst die volgens jou recht doet aan Gods openbaring.
Het zal erg moeilijk zijn om met een totaal van het christendom vervreemd mens in gesprek te komen.DDD schreef:Hij is in ieder geval niet bedoeld als vervanger van de Heidelbergse Catechismus. Maar oppervlakkig is niet het woord waar ik aan zou denken.
Orthodoxe christenen worden vaak bij voorbaat gewantrouwd, en dat wordt nog versterkt door de
associatie met moslimfundamentalisme.
Maar ik hoorde ook meerdere malen dat het toch gemakkelijker is om deze te bereiken, dan mensen die
op het eerste gezicht nog dicht bij de waarheid staan. Ik geloof ook dat daar een zekere kern van
waarheid in ligt.
DIA, bovenstaande is echt niet waar. Juist met mensen die een andere godsdienst aanhangen, of die helemaal niets met het christendom hebben (dus al ouders hadden die nergens aan deden) kun je een prima gesprek voeren. Het Evangelie is ook eenvoudig en kan in ronde Hollandse woorden worden uitgelegd. Wij maken het vaak te ingewikkeld...-DIA- schreef:Het zal erg moeilijk zijn om met een totaal van het christendom vervreemd mens in gesprek te komen.
Orthodoxe christenen worden vaak bij voorbaat gewantrouwd, en dat wordt nog versterkt door de
Maar ik hoorde ook meerdere malen dat het toch gemakkelijker is om deze te bereiken, dan mensen die
op het eerste gezicht nog dicht bij de waarheid staan. Ik geloof ook dat daar een zekere kern van
waarheid in ligt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hoe kom je daar nu weer bij. Het is heel simpel om met ongelovige mensen in gesprek te komen. Je doet net of ze geen Nederlands spreken.-DIA- schreef:Het zal erg moeilijk zijn om met een totaal van het christendom vervreemd mens in gesprek te komen.DDD schreef:Hij is in ieder geval niet bedoeld als vervanger van de Heidelbergse Catechismus. Maar oppervlakkig is niet het woord waar ik aan zou denken.
waarheid in ligt.
Een bekend predikant uit onze kringen beweert dat het moeilijker is om de nog niet zover afgedwaalde te bereiken en terugLuther schreef:DIA, bovenstaande is echt niet waar. Juist met mensen die een andere godsdienst aanhangen, of die helemaal niets met het christendom hebben (dus al ouders hadden die nergens aan deden) kun je een prima gesprek voeren. Het Evangelie is ook eenvoudig en kan in ronde Hollandse woorden worden uitgelegd. Wij maken het vaak te ingewikkeld...-DIA- schreef:Het zal erg moeilijk zijn om met een totaal van het christendom vervreemd mens in gesprek te komen.
waarheid in ligt.
te brengen, dan om geheel vervreemden te bereiken. Denk aan mensen die zich begeven in kringen als Heart Cry enz.
De laatstgenoemde groep is inderdaad moeilijker te bereiken.-DIA- schreef:Een bekend predikant uit onze kringen beweert dat het moeilijker is om de nog niet zover afgedwaalde te bereiken en terugLuther schreef:DIA, bovenstaande is echt niet waar. Juist met mensen die een andere godsdienst aanhangen, of die helemaal niets met het christendom hebben (dus al ouders hadden die nergens aan deden) kun je een prima gesprek voeren. Het Evangelie is ook eenvoudig en kan in ronde Hollandse woorden worden uitgelegd. Wij maken het vaak te ingewikkeld...-DIA- schreef:Het zal erg moeilijk zijn om met een totaal van het christendom vervreemd mens in gesprek te komen.
waarheid in ligt.
te brengen, dan om geheel vervreemden te bereiken. Denk aan mensen die zich begeven in kringen als Heart Cry enz.
Hele goede - en evenwel vlijmscherpe - reactie van dr. Ewald Mackay op de aanval van A. Karens. Het blijft moeilijk om de Vroege Kerk als spiegel te aanvaarden.
Vlijmscherp was het niet, en gelukkig is hij ook niet afgedaald tot het bedenkelijke niveau van de heer Karens. Het is maar goed dat deze heer Karens geen columns schrijft in het RD, daar zou de huidige columnist nog bij verbleken. Wat erger is, dat hij ook wel eens in de Saambinder lijkt te schrijven.
Maar het is moeilijk je tegen ongemotiveerde verdachtmakingen te verweren. Het enige wat je kunt doen is er iets verstandigs tegenover zetten.
Maar het is moeilijk je tegen ongemotiveerde verdachtmakingen te verweren. Het enige wat je kunt doen is er iets verstandigs tegenover zetten.