Uitlegbijbel in SV

Luther
Contacteer:

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Luther »

Zita schreef:
Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Ik twijfel nog over de aanschaf van deze Bijbel.
De 'Bijbel met uitleg' profileert zich als een bijbel voor jongeren. Op de website staat ook: "Op iedere bladzijde wordt de Bijbeltekst op een eenvoudige en beknopte manier voor jongeren uitgelegd."
Mijn vraag is echter: hoe is het voor volwassenen? Is de uitleg interessant genoeg? Of is het toch iets te eenvoudig?
Het is behoorlijk pittig voor een deel van de jongeren, vermoed ik zo. Maar dat geeft niet. Het is een gedegen uitleg die ook voor volwassenen zeer zal aanspreken.
Daarmee vraag ik me af of de doelgroep (de jongere die met zijn handen werkt, dus zeg maar de 3-vmbo'er) wel bediend wordt. Ik heb het idee dat het meer aansluit bij de 5VWO'er.
Soms vind ik het echt wel zorgwekkend dat heel veel activiteiten in de kerk vooral aansluiten bij de bovengemiddeld slimme en mondige mens.
Nou, die 3-VMBO'er kan het ook prima aan, als hij van jongsaf aan met de Bijbel is opgegroeid en de Bijbel er niet maar een beetje 'bijhing'. Als dat laatste wel het geval was, dan is veel wat gebeurt, inderdaad te moeilijk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Nog een aanvulling misschien. Ik gebruikte zelf de boeken in ontmoeting met het oude testament /nieuwe testament. Zulk informatie zie je nu ook in de bijbel met uitleg.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Zita schreef:
Luther schreef:
Pimpelmees schreef:Ik twijfel nog over de aanschaf van deze Bijbel.
De 'Bijbel met uitleg' profileert zich als een bijbel voor jongeren. Op de website staat ook: "Op iedere bladzijde wordt de Bijbeltekst op een eenvoudige en beknopte manier voor jongeren uitgelegd."
Mijn vraag is echter: hoe is het voor volwassenen? Is de uitleg interessant genoeg? Of is het toch iets te eenvoudig?
Het is behoorlijk pittig voor een deel van de jongeren, vermoed ik zo. Maar dat geeft niet. Het is een gedegen uitleg die ook voor volwassenen zeer zal aanspreken.
Daarmee vraag ik me af of de doelgroep (de jongere die met zijn handen werkt, dus zeg maar de 3-vmbo'er) wel bediend wordt. Ik heb het idee dat het meer aansluit bij de 5VWO'er.
Soms vind ik het echt wel zorgwekkend dat heel veel activiteiten in de kerk vooral aansluiten bij de bovengemiddeld slimme en mondige mens.
Nou, die 3-VMBO'er kan het ook prima aan, als hij van jongsaf aan met de Bijbel is opgegroeid en de Bijbel er niet maar een beetje 'bijhing'. Als dat laatste wel het geval was, dan is veel wat gebeurt, inderdaad te moeilijk.
Dat is altijd zo: als je het weet is het makkelijk.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

De 3VMBO'er heeft een prachtig alternatief. De HSV -jongerenbijbel.
Maar goed, begrijpelijk of niet, het is de HSV, dus niet goed genoeg.. Die bieden we onze jongeren zeker niet aan.
Echt we zijn soms zo Rooms, maar we zijn ziende blind...
Auto

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:De 3VMBO'er heeft een prachtig alternatief. De HSV -jongerenbijbel.
Maar goed, begrijpelijk of niet, het is de HSV, dus niet goed genoeg.. Die bieden we onze jongeren zeker niet aan.
Gaat weer lekker Wilhelm, moeten we nu happen? ;)
Panny

Bericht door Panny »

Ik vraag me af of het GBS bezig is met een 'herziening'?
Ze zullen toch een keer hun verantwoordelijkheid moeten nemen en verouderde woorden en spelling vervangen? Ik zie ook geen redenen om daar tegen te zijn. En hoe langer je wacht hoe groter de taalkloof word.
Je kan alleen commentaar hebben op de HSV maar je ook gewoon zorgen dat je een goed alternatief heb.
Of heb ik dit mis?
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat je dat inderdaad mis hebt. Ik vrees dat er predikanten zijn die het onbewust roerend met de RKK uit de Middeleeuwen eens zijn dat leken (gewone kerkleden) de bijbel niet hoeven te begrijpen. Daar zouden maar misverstanden van kunnen komen. Soms zijn de formuleringen wat 'ongelukkig', alsof er vermogens in de mens zouden liggen. Die 'onduidelijkheden' kunnen in een preek worden gecorrigeerd, maar bij het Bijbellezen is dat niet mogelijk.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:De 3VMBO'er heeft een prachtig alternatief. De HSV -jongerenbijbel.
Ik vind de HSV jongerenbijbel echt niet begrijpelijker dan de Bijbel met uitleg.
Ik voel wel regelmatig wat afstand bij de omringende teksten in de HSV jongerenbijbel .

Ik heb voor mijzelf wat Bijbelteksten doorgenomen in de Bijbel met uitleg die in onze gezindte soms anders worden verklaard maar daar heeft deze Bijbel met uitleg verstandige keuzes gemaakt .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

Het probleem is ook dat aan sommige woordkeuze's een stukje theologie vastzit. Wat vanuit de grondtekst wel anders te vertalen is, maar dat het kan lijken of er een ander gewicht aan hangt. Alleen al het woord "gij" wordt een ander gewicht gehangen als het woord "u". Zie het boekje de HSV op de keeper bijvoorbeeld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Ik vind de HSV jongerenbijbel echt niet begrijpelijker dan de Bijbel met uitleg.
Ik voel wel regelmatig wat afstand bij de omringende teksten in de HSV jongerenbijbel .

Ik heb voor mijzelf wat Bijbelteksten doorgenomen in de Bijbel met uitleg die in onze gezindte soms anders worden verklaard maar daar heeft deze Bijbel met uitleg verstandige keuzes gemaakt .
Het grote voordeel van de uitlegbijbel boven de HSV-j is het feit dat er bij elke tekst eenvoudige uitleg staat.
Tegelijk: het feit dat de HSV-j is gekomen, is ook te wijten aan het feit dat deze mooie uitlegbijbel er eigenlijk 10, 20 jaar geleden al had moeten zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

En als de HSV(J) er niet was geweest dan was de bijbel met uitleg er nu ook niet geweest
huisman

Bericht door huisman »

FlyingEagle schreef:En als de HSV(J) er niet was geweest dan was de bijbel met uitleg er nu ook niet geweest

Als de SV er niet was geweest was er nooit een HSV geweest :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
FlyingEagle schreef:En als de HSV(J) er niet was geweest dan was de bijbel met uitleg er nu ook niet geweest

Als de SV er niet was geweest was er nooit een HSV geweest :huhu
Laten we gewoon allemaal Hebreeuws en Grieks gaan leren! :D
peterf

Bericht door peterf »

Inmiddels ook de BMU aangeschaft (even wennen, nieuwe afkorting). Erg mooi product! En zeker niet alleen voor jongeren. Sterker nog, ik zie niet in waarom de BMU zich specifiek op deze doelgroep richt. Het is gewoon een prima uitlegbijbel voor jong én oud van goed niveau.

Er is trouwens in de uitleg inderdaad gedegen werk geleverd en men durft ook wel af te wijken van de SV kanttekeningen, waar dat nodig is. Zie bijvoorbeeld uitleg bij Hosea 1 (visioen (KSV) of werkelijk huwelijk (BMU)).
peterf

Bericht door peterf »

Panny schreef:Ik vraag me af of het GBS bezig is met een 'herziening'?
Ze zullen toch een keer hun verantwoordelijkheid moeten nemen en verouderde woorden en spelling vervangen? Ik zie ook geen redenen om daar tegen te zijn. En hoe langer je wacht hoe groter de taalkloof word.
Wat mij betreft pakt deze brede commissie nu door en volgt er een BMU inclusief spellingwijzigingen en woordvervangingen in de Bijbeltekst zélf. Ze hebben de aanzetten al gegeven in de kantlijn. Als het tempo even hoog ligt, kan het volgend jaar klaar zijn.
Plaats reactie