beroepingswerk, deel 1

Johannes 3:16
Berichten: 914
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Bericht door Johannes 3:16 »

Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?

Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
Ben ook best nieuwsgierig... Wie kan er aan het betreffende artikel komen uit de kerkbode? Er wordt nu wel vanalles geroepen, maar wat opheldering vanuit de kant van de ds. kan veel verklaren.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

We zouden kunnen beginnen om 'het geweten' niet meer als raadgever te erkennen. Op die manier kun je op zeer subjectieve gronden een ander schaakmat zetten.

Dit is echt onzin:
Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / wordt is het zonde.
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:We zouden kunnen beginnen om 'het geweten' niet meer als raadgever te erkennen. Op die manier kun je op zeer subjectieve gronden een ander schaakmat zetten.

Dit is echt onzin:
Als je tegen je geweten naar de HHK overgaat is het zonde, en als je tegen je geweten in de PKN lid blijft / wordt is het zonde.
Nou, het geweten is natuurlijk wel van belang. Je mag het geweten van een ander niet binden. Dat is bijv. in de Dordtse Kerkorde ook vastgelegd.
seri
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2002, 06:12

Bericht door seri »

Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?

Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
Niet mijn woorden, maar enkele opmerkingen hierover die ik op een ander forum gelezen heb:
* Het zendingsterrein in de PKN.
* Bij de HHK zijn de mensen toch hersteld, dus hebben ze geen Medicijnmeester meer nodig?!?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Johannes 3:16 schreef:
Unionist schreef:Wat zouden nou de motieven zijn van iemand die de HNHK verruilt voor de PKN?

Dat een Hervormde op 1-5-04 de PKN is ingegaan, kan ik me voorstellen. Dat iemand na 1-5-04 besloot dat zijn stap om in de PKN mee te gaan niet de juiste was, o.k. Maar andersom? Wat heeft de PKN dat de HNHK niet heeft? Of wat hebben ze niet dat de HNHK wel heeft? Daar ben ik op zich best nieuwsgierig naar.
Ben ook best nieuwsgierig... Wie kan er aan het betreffende artikel komen uit de kerkbode? Er wordt nu wel vanalles geroepen, maar wat opheldering vanuit de kant van de ds. kan veel verklaren.

Deze predikant voelde zich nooit thuis bij de herstelden, hij wilde alleen de gemeente bijeen houden. (ligt op dezelfde lijn als bijv. ds. Molenaar uit Dordrecht). Nu dat niet is gelukt, en er bovendien heel veel ontwikkelingen zijn in de HNHK die hem niet aanstaan, is de noodzaak om hersteld te blijven/worden, ook weg. Logisch toch? (sorry, weer offtopic reactie :oops: )

Vrgr
Vincent
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Op welke ontwikkelingen doel je, als je het hebt over ontwikkelingen die hem niet aan staan?
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

jan03 schreef:Op welke ontwikkelingen doel je, als je het hebt over ontwikkelingen die hem niet aan staan?
De gedachte van sommige predikanten (vnl. uit "Montfoort-beraad", "Kohlbruggiaans") is, dat weliswaar het comité voor een groot gedeelte de juiste kerkhistorische visie had, maar dat de 'voortzetting' van de NHK, zoals dat na 1 mei gestalte kreeg en nu steeds meer uitgebouwd wordt, activistisch is en niet mogelijk. Dit is overigens beslist niet mijn visie.

Aangezien dit topic over 'beroepingswerk' gaat, zulllen we het verder met elkaar maar niet meer vervuilen? :oops:

Vrgr

Vincent
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Dan moeten we dit topic maar splitsen, want de vraag waarom mensen van HNHK PKN worden blijf ik interessant vinden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Unionist schreef:Dan moeten we dit topic maar splitsen, want de vraag waarom mensen van HNHK PKN worden blijf ik interessant vinden.
Open jij dan de nieuwe topic :lol:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

De modjes kunnen dat heel handig: zo belanden alle postings over dit onderwerp in het nieuwe draadje.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Fred
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2006, 13:08

Bericht door Fred »

Aangenomen naar Scherpenisse: Ds M v Kooten te Montfoort
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Fred schreef:Aangenomen naar Scherpenisse: Ds M v Kooten te Montfoort
Dat was te verwachten. Hopelijk heeft hij daar een betere tijd dan de laatste dagen in Montfoort
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

JolandaOudshoorn schreef:
Fred schreef:Aangenomen naar Scherpenisse: Ds M v Kooten te Montfoort
Dat was te verwachten. Hopelijk heeft hij daar een betere tijd dan de laatste dagen in Montfoort
Heeft de Heere Jezus het anders voorgesteld dan? Dat is toch het vooruitzicht wat hij ons nagelaten heeft? Is een dienstknecht meer dan zijn heer?

gr, Grace
Leonius

Bericht door Leonius »

Moderators waar blijven jullie......
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Leonius schreef:Moderators waar blijven jullie......
waar slaat dit nou weer op?
Of heb jij Ds van Kooten weggejaagd? :wink:
Gesloten