Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade
Geplaatst: 01 nov 2011, 22:23
Wat een enge filosofie. Toch jammer als je tot een dergelijke conclusie moet komen.Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben.
Wat een enge filosofie. Toch jammer als je tot een dergelijke conclusie moet komen.Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben.
De vraag of genade geloof omhelst even laten rustendWillem schreef:Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben. Zoals Paulus in de Hebreeen zegt. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. En alle andere opvattingen zijn dus onbijbels.
@ Willem, hier valt niet tegen te praten. Lees alle postings nog eens door en je zult zien dat jouw conclusie niet stand kan houden. Je zet op grond van een idee vele bijbelse noties opzij.Willem schreef:Het aanbod vraag idd om geloof. Dus het is voorwaardelijk. Het aanbod geld op voorwaarde van geloof. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden staat er. er staat niet: gij zult zalig worden.huisman schreef:Dus onze kanttekenaren zaten er naast. Herhaling van zetten maar je kunt niet blijven volhouden dat het aanbod van genade beprekt is tot diegene die geloof hebben. Het aanbod vraagt wel om geloof maar zelfs als dat geloof uitblijft mag het aanbod niet worden ingeperkt.Neem dan vers 16 en kantekening 59 ook even mee.Huisman schreef:Jesaja 8 vers 15
58) vallen,
Te weten aanlopende en zich stotende aan dien steen. Want dewijl zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou hun dezelve tot grotere verdoemenis strekken.
Alleen wanneer beide worden geciteerd doet men het bijbelse evenwicht recht.
"Dit is een vervolg of aanhangsel der woorden Gods, Jes. 8:11, en wat hier staat, dat beveelt God, te weten Christus, de Zoon Gods, den profeet Jesaja. De zin is: Dat de getuigenis en de leer, die God liet verkondigen, aangaande zijne genade en bij name van den Messias, allen goddelozen en ongelovigen als een toegebonden, verzegeld en gesloten boek of brief zou zijn, en alleen van die zou verstaan en aangenomen worden, die als zijn ware discipelen, van Hem inwendig geleerd en verlicht zouden zijn door de kracht des Heiligen Geestes. Zie Jes. 29:11, en Jes. 54:13; Jer. 31:34; Joh. 6:45."
Het aanbod is dus enkel welmenend en onvoorwaardelijk voor degenen die geloof hebben. Voor degenen die het geloof niet bezitten is er geen aanbod. Alleen een bevel! Bekeert u en gelooft het evangelie!
Precies, jij begrijpt kennelijk wel waarom het een onvoorwaardelijk aanbod genoemd moet worden. Wij kunnen nooit aan enige voorwaarde voldoen. Het aanbod is onvoorwaardelijk en het geloof is noodzakelijk en beide komen van God.Erasmiaan schreef:Als er niet tegen te praten valt heeft hij kennelijk gelijk. Willem verdient betere opponenten.
Volgens Willem is er een aanbod. Dat aanbod vraagt echter om geloof. Dus is er volgens Willem een voorwaardelijk aanbod; op voorwaarde van geloof. Maar we kunnen niet meer geloven. Dat brengt ons bij de zondeval, bij het paradijs. Dan valt de mens er tussen uit en schenkt God het geloof. Dan gaan we verstaan dat het een onvoorwaardelijk aanbod is, omdat God de voorwaarden vervult. Het onvoorwaardelijk aanbod zegt me nu juist dat het een eenzijdig Godswerk is.
Dit wordt letterlijk door de bekende oudvaders zoals Koelman, Comrie etc. bestreden! Wat jij eigenlijk stelt is dat geloof zelf géén genade is maar slechts een voorbereidend instrument. Dat is puur remonstrants.Willem schreef:Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben.
Comrie heeft het hier over oorzaken waarom zielen in het donker kunnen verkeren. In het verband waarin hij schrijft: Gods kinderen, die in eigen waarneming het geloof helemaal kwijt zijn. Welke voorwaarden bestrijdt Comrie hier?Comrie schreef:Deze duisternis kan ook zijn omtrent het genadeverbond, in zulk een duistere en verkeerde bevatting daarvan, alsof het met zulke voorwaarden omzwachteld was, dat niemand het zou mogen aangrijpen, dan diegene, die de voorwaarden had; of omtrent de vastigheid en welverordineerdheid en onveranderlijkheid, hetwelk de ziel vreselijk verwart.
Het woordje 'dus' klopt niet. Dát is het punt. Willem plaatst geloof vóór de genade en dat is de denkfout die bestreden wordt. Niet het gegeven dat het aanbod om geloof vraagt. Uiteraard vraagt het aanbod om geloof, maar dat geldt alle geopenbaarde waarheden van de Schrift! En tegelijk: het óngeloof zet zich af tegen alle geopenbaarde waarheden der Schrift. DUS ook tegen welmenend aangeboden genade in Christus.Erasmiaan schreef:Volgens Willem is er een aanbod. Dat aanbod vraagt echter om geloof. Dus is er volgens Willem een voorwaardelijk aanbod; op voorwaarde van geloof.
Het geloof voor de genade plaatsen is in wezen puur Arminiaans. Iets in ons wordt dan voorwaarde voordat we in aanmerking komen voor genade.GJdeBruijn schreef:Het woordje 'dus' klopt niet. Dát is het punt. Willem plaatst geloof vóór de genade en dat is de denkfout die bestreden wordt. Niet het gegeven dat het aanbod om geloof vraagt. Uiteraard vraagt het aanbod om geloof, maar dat geldt alle geopenbaarde waarheden van de Schrift! En tegelijk: het óngeloof zet zich af tegen alle geopenbaarde waarheden der Schrift. DUS ook tegen welmenend aangeboden genade in Christus.Erasmiaan schreef:Volgens Willem is er een aanbod. Dat aanbod vraagt echter om geloof. Dus is er volgens Willem een voorwaardelijk aanbod; op voorwaarde van geloof.
Het Woord van God is niet vrijblijvend!
Maar dat doet ook niemand.memento schreef:Het geloof voor de genade plaatsen is in wezen puur Arminiaans.GJdeBruijn schreef:Het woordje 'dus' klopt niet. Dát is het punt. Willem plaatst geloof vóór de genade en dat is de denkfout die bestreden wordt. Niet het gegeven dat het aanbod om geloof vraagt. Uiteraard vraagt het aanbod om geloof, maar dat geldt alle geopenbaarde waarheden van de Schrift! En tegelijk: het óngeloof zet zich af tegen alle geopenbaarde waarheden der Schrift. DUS ook tegen welmenend aangeboden genade in Christus.Erasmiaan schreef:Volgens Willem is er een aanbod. Dat aanbod vraagt echter om geloof. Dus is er volgens Willem een voorwaardelijk aanbod; op voorwaarde van geloof.
Het Woord van God is niet vrijblijvend!
Zeer zeker wel! Het aanbieden van genade op voorwaarde van geloof is letterlijk genoemd door Willem. Dat is impliceren dat een gelovige genade BEHOEFT! Anders hoef je het niet meer aan te bieden maar slechts als voldongen feit te af te kondigen. Geloof is en blijft een genadegave! Dat is in het geding. De rechtvaardiging van de goddeloze als kernbegrip van de reformatie wordt uitgehold en ingewisseld voor een geloof dat eerst een object moet vinden voor zichzelf (geloven waarin?) en dan pas genade mag aangeboden worden. Wat grijpt een gelovige aan als er genade wordt aangeboden? Zijn eigen geloof? Nee toch?Fjodor schreef:Maar dat doet ook niemand.memento schreef:Het geloof voor de genade plaatsen is in wezen puur Arminiaans.
Het wordt pas eng als Gods Woord in de "onze" filosofie moet passen.Gian schreef:Wat een enge filosofie. Toch jammer als je tot een dergelijke conclusie moet komen.Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben.
Precies. Vandaar ook het grote bezwaar van het introduceren van allerlei voorwaarden en onderscheidingen in adres die de tekst zelf niet maak, omdat sommigen dat niet kunnen rijmen met de uitverkiezing.Willem schreef:Het wordt pas eng als Gods Woord in de "onze" filosofie moet passen.Gian schreef:Wat een enge filosofie. Toch jammer als je tot een dergelijke conclusie moet komen.Het aanbod van genade is beperkt tot degenen die geloof hebben.
Met deze quote ben ik het helemaal eens.Erasmiaan schreef:Als er niet tegen te praten valt heeft hij kennelijk gelijk. Willem verdient betere opponenten.
Volgens Willem is er een aanbod. Dat aanbod vraagt echter om geloof. Dus is er volgens Willem een voorwaardelijk aanbod; op voorwaarde van geloof. Maar we kunnen niet meer geloven. Dat brengt ons bij de zondeval, bij het paradijs. Dan valt de mens er tussen uit en schenkt God het geloof. Dan gaan we verstaan dat het een onvoorwaardelijk aanbod is, omdat God de voorwaarden vervult. Het onvoorwaardelijk aanbod zegt me nu juist dat het een eenzijdig Godswerk is.
Dan graag wel een uitleg van de tekst uit Hebreeen. Want die heb ik nog niet gezien.memento schreef:Precies. Vandaar ook het grote bezwaar van het introduceren van allerlei voorwaarden en onderscheidingen in adres die de tekst zelf niet maak, omdat sommigen dat niet kunnen rijmen met de uitverkiezing.