Tiberius schreef: ↑06 jan 2024, 11:51
huisman schreef: ↑06 jan 2024, 11:45
Psalm schreef: ↑06 jan 2024, 11:33
huisman schreef: ↑06 jan 2024, 11:19Ik ben een drieverbonder tot in mijn tenen. De verschillen komen het duidelijkst zichtbaar tijdens doopdiensten.
Hoe komen die verschillen tussen GG en CGK tot uiting dan? En hoe zie jij daar de invloed van de twee- en drieverbonden op?
Bij de leer van de drieverbonden (lelijk woord) is er geen vraag of de beloften van het genadeverbond ook aan de dopeling zijn toegezegd. Zij zijn immers voluit verbondskind (H.C. vr en antw. 74) . Om dan niet in de valkuil van Abraham Kuiper te vallen (en trouwens ook van dr vd Brink) is het wel belangrijk om Bijbels te benadrukken dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Verder dat er tussen de toezegging en de vervulling van de beloften het onwederstandelijke werk van de Heilige Geest zit. Hij maakt overtuigend plaats voor Christus in de weg van ellende, verlossing en dankbaarheid. In de weg van wedergeboorte, bekering en geloof.
Precies zoals ook ds. Veenendaal preekte.
Psalm, je zou eens een preek van hem kunnen lezen of luisteren.
En eigenlijk kom je daarbij bij een wel wat merkwaardig punt uit. Want Ds. Veenendaal was en is ook een zogezegd 'onverdachte' dominee in de rechterflank van de GG.
Het bevestigt mijn gevoel dat in de rechterflank voor velen slechts 1 ding belangrijk lijkt: "wordt het werk van de Heilige Geest, zoals Hij een zondaar tot Christus brengt (en daarna bij Hem houdt) zuiver gepreekt?" Velen lijkt het dan weinig uit te maken wat je standpunt is rondom de doop, welke plek het algemene aanbod van genade heeft, hoeveel de gemeente wordt opgeroepen tot bekering/geloof.
We kibbelen hier vaak juist over deze dingen, maar de kern van de zaak is dat voor de rechterflank het missen van het zuivere werk van de Heilige Geest in de prediking het kardinale punt is van bevreemding. Terwijl de linkerflank juist het aanbod van genade en het appél aan de hoorders erg belangrijk vindt. Ik doel dan vooral op degenen die "luidruchtig" zijn in deze. En daarom kom je ook nooit tot elkaar, want als de een iets belangrijk vindt wat de ander in de praktijk niet heel veel kan schelen, ga je elkaar ook niet vinden en begrijpen. Er is dan vooral angst dat het ene ingewisseld wordt voor het andere.
Overigens geloof ik dat er ook genoeg zijn die beide belangrijk vinden, en zich mogelijk afhankelijk van hoe het gesprek loopt aan de 1 of de andere kant scharen omdat ze het gevoel hebben dat het een of het ander in het geding komt.
Ik besef dat ik nu erg veralgemeniserend spreek enz. en lang niet iedereen zal zich op die manier herkennen, maar toch heb ik wel het gevoel dat hier een belangrijke oorzaak van het onderlinge onbegrip zit. En nee, ik kan dat allemaal niet hard maken, het is gewoon een persoonlijke waarneming die ik regelmatig bevestigd zie.
En om dan terug te komen op CGK/HHK: Wat ik zelf mee krijg is dat in de rechterflank van CGK beide klinkt, maar in de HHK het verklaren van het werk van de Heilige Geest onder druk staat, inderdaad "GG light", zoals Tiberius dat noemt. Ik zou mezelf daarom gemiddeld genomen in de HHK veel minder snel thuis voelen ten opzichte van de rechterflank van de CGK. (Overigens pieker ik er niet over om de GG te verlaten, voor de goede orde

)