Gelezen, gedacht, gehoord...

GJdeBruijn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:Kun jij dan eens aangeven waar ds. Moerkerken verschilt ten opzichte van de standpunten van ds. Harinck? Dan komen we, denk ik, meer tot de inhoud dan nu het geval is.
Ds. Harinck leert dat de rechtvaardiging en geloof bijeen horen. Het geloof is rechtvaardigend van aard omdat het Christus in de belofte omhelst. Daarmee mag een gelovige getroost worden als zijnde gerechtvaardigd.
Ds. Moerkerken volgt te lijn van ds. G.H. Kersten. Deze kent een andere orde in de weg die een Kind van God leert gaan:
Het omhelzen van Christus is daar toch anders dan bij Harinck. Hier is het een zien van een mogelijkheid van zalig worden en een uitzien naar de belofte. Dus niet het omhelzen van Christus in de belofte maar een 'deur der hope' die opengaat. Wat bij Harinck nog de toeleidende weg tot Christus is, is bij Moerkerken al een eerste vrucht uit Christus die openbaar komt.
Belangrijk theologisch motief is dat de beloften enkel de uitverkorenen gelden, je kunt dus niet zomaar een zondaar de beloften in handen 'preken'. Daarom kan er niet direct al te sterk persoonlijk gericht de oproep gedaan worden tot het omhelzen van Christus in de beloften. Dat is een nadere weldaad. De belofte wordt dan wel gezien maar deze moet nog worden toegepast (ook wel : Christus moet nog worden toegepast, zien is geen hebben).
In de GG wordt deze 'stand' wel aangeduid als de openbaring van Christus aan de ziel. Zo heet het ook bij Harinck maar inhoudelijk is er toch verschil: Harinck stelt hier: Zien is hebben! Theologisch zit het verschil in de adressering van de beloften. Harinck: Alle zondaars. Moerkerken: Alle zondaars die Christus nodig hebben en die deze stand voor eigen ziel herkennen. Hij vergelijkt dit ergens in zijn boekje met een 'treinkaartje'. Als je deze niet hebt dan heb je geen recht op de aanwezigheid in de trein.
Het gevolg van bovenstaande is vooral dat de visie op de rechtvaardiging in relatie tot de adressering van de beloften verschilt.
Harinck stelt onomwonden dat de gelovige in Christus rechtvaardig is op het moment dat hij Christus omhelst in de belofte. Het geloof is rechtvaardigend van aard. Niet het geloof is daarbij de grond van de rechtvaardiging maar het is het instrument waarmee een zondaar de gerechtigheid van Christus aanneemt en Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker.
Moerkerken ziet dit als een afzonderlijke zaak. Nadat de deur der hope is geopend volgt nog eerst een leerschool van afbraak. Het wordt buiten hope. Gods kinderen komen in het gemis. Er wordt opnieuw plaats gemaakt voor Christus maar dan op een wijze dat er geen spaan meer heel blijft van de zondaar (Gods Kind). Dat wordt ook wel aangeduid met "De dood in met een geopenbaarde Middelaar".
Bij Harinck valt deze slag min of meer al in het eerste komen tot Christus. Harinck houdt geloof en rechtvaardiging veel dichter bij elkaar. Zowel theologisch als bevindelijk.
Brbndr

Bericht door Brbndr »

GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Kun jij dan eens aangeven waar ds. Moerkerken verschilt ten opzichte van de standpunten van ds. Harinck? Dan komen we, denk ik, meer tot de inhoud dan nu het geval is.
Ds. Harinck leert dat de rechtvaardiging en geloof bijeen horen. Het geloof is rechtvaardigend van aard omdat het Christus in de belofte omhelst. Daarmee mag een gelovige getroost worden als zijnde gerechtvaardigd.
Ds. Moerkerken volgt te lijn van ds. G.H. Kersten. Deze kent een andere orde in de weg die een Kind van God leert gaan:
Het omhelzen van Christus is daar toch anders dan bij Harinck. Hier is het een zien van een mogelijkheid van zalig worden en een uitzien naar de belofte. Dus niet het omhelzen van Christus in de belofte maar een 'deur der hope' die opengaat. Wat bij Harinck nog de toeleidende weg tot Christus is, is bij Moerkerken al een eerste vrucht uit Christus die openbaar komt.
Belangrijk theologisch motief is dat de beloften enkel de uitverkorenen gelden, je kunt dus niet zomaar een zondaar de beloften in handen 'preken'. Daarom kan er niet direct al te sterk persoonlijk gericht de oproep gedaan worden tot het omhelzen van Christus in de beloften. Dat is een nadere weldaad. De belofte wordt dan wel gezien maar deze moet nog worden toegepast (ook wel : Christus moet nog worden toegepast, zien is geen hebben).
In de GG wordt deze 'stand' wel aangeduid als de openbaring van Christus aan de ziel. Zo heet het ook bij Harinck maar inhoudelijk is er toch verschil: Harinck stelt hier: Zien is hebben! Theologisch zit het verschil in de adressering van de beloften. Harinck: Alle zondaars. Moerkerken: Alle zondaars die Christus nodig hebben en die deze stand voor eigen ziel herkennen. Hij vergelijkt dit ergens in zijn boekje met een 'treinkaartje'. Als je deze niet hebt dan heb je geen recht op de aanwezigheid in de trein.
Het gevolg van bovenstaande is vooral dat de visie op de rechtvaardiging in relatie tot de adressering van de beloften verschilt.
Harinck stelt onomwonden dat de gelovige in Christus rechtvaardig is op het moment dat hij Christus omhelst in de belofte. Het geloof is rechtvaardigend van aard. Niet het geloof is daarbij de grond van de rechtvaardiging maar het is het instrument waarmee een zondaar de gerechtigheid van Christus aanneemt en Christus als persoonlijke Borg en Zaligmaker.
Moerkerken ziet dit als een afzonderlijke zaak. Nadat de deur der hope is geopend volgt nog eerst een leerschool van afbraak. Het wordt buiten hope. Gods kinderen komen in het gemis. Er wordt opnieuw plaats gemaakt voor Christus maar dan op een wijze dat er geen spaan meer heel blijft van de zondaar (Gods Kind). Dat wordt ook wel aangeduid met "De dood in met een geopenbaarde Middelaar".
Bij Harinck valt deze slag min of meer al in het eerste komen tot Christus. Harinck houdt geloof en rechtvaardiging veel dichter bij elkaar. Zowel theologisch als bevindelijk.
Netjes uitgelegd. Soms worden de verschillende (persoonlijke) openbaringen van Christus begrepen als een Schrift openbaring en een Persoons openbaring. De Persoons openbaring is een verdere leiding in de leven van Gods volk dan de Schrift openbaring.
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Lees Romeinen 7 maar eens @liz boer. Dit hoofdstuk heeft Paulus laten opschrijven, geïnspireerd door Gods Geest...!
Is dit in tegenspraak met wat ik schreef?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Vagari

Bericht door Vagari »

Als het ingewikkeld wordt heb ik een plaatje nodig.
Klopt dit?
Afbeelding
pierre27

Bericht door pierre27 »

Vagari schreef:Als het ingewikkeld wordt heb ik een plaatje nodig.
Klopt dit?
Afbeelding
Nou hier snap ik werkelijk niks van:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:
Mij rest dan wel nog de vraag hoe ds. Harinck zondag 23 uitlegt. Overigens zijn het meest accentuele verschillen en is men het op de hoofdlijnen toch grotendeels eens.
Wat vindt u van het geciteerde artikel van ds. E. Hakvoort? Volgt hij ds. Moerkerken of ds. Harinck?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Lees Romeinen 7 maar eens @liz boer. Dit hoofdstuk heeft Paulus laten opschrijven, geïnspireerd door Gods Geest...!
Ja.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
Ja.
Leg eens uit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Jantje schreef:
liz boer schreef:
Ja.
Leg eens uit.
Lees jouw reactie maar eens en vervolgens Romeinen 7 met de kanttekeningen en eventueel de Bijbel met Uitleg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Vagari

Bericht door Vagari »

pierre27 schreef:Nou hier snap ik werkelijk niks van:)
Ow, :) simpeler kon ik het niet maken.
liz boer

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:Is dit in tegenspraak met wat ik schreef?

Jantje schreef:Ja.
JAntje schreef:
Lees jouw reactie maar eens en vervolgens Romeinen 7 met de kanttekeningen en eventueel de Bijbel met Uitleg.
Ik vraag het jou, ik heb het al gelezen, maar wat vind jij anders.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:

JAntje schreef:
Paulus schrijft dat we de Wet niet kunnen houden. Pas als een kind des Heeren ingaat in de vreugde zijns Heeren, zal hij bevrijd worden van het juk der zonde en der Wet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
liz boer schreef:

JAntje schreef:
Paulus schrijft dat we de Wet niet kunnen houden. Pas als een kind des Heeren ingaat in de vreugde zijns Heeren, zal hij bevrijd worden van het juk der zonde en der Wet.
Zondag 44 HC staat hier toch anders in:
Vraag 114
Maar kunnen degenen, die tot God bekeerd zijn, dezegeboden volkomenlijk houden?
Neen zij; maar ook de allerheiligsten, zolang als zij in dit leven zijn, hebben maar een klein beginsel dezer gehoorzaamheid ; doch alzo, datzij met een ernstig voornemen niet alleen naar sommige, maar naar al de geboden Gods beginnen te leven.

Vraag 115
Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Eerstelijk, opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen , en des te begeriger zijn, om de vergeving der zondenen de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoelanger hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.
(~)
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Jantje schreef: Paulus schrijft dat we de Wet niet kunnen houden. Pas als een kind des Heeren ingaat in de vreugde zijns Heeren, zal hij bevrijd worden van het juk der zonde en der Wet.
De zonde is een juk of de wet is een juk. Als de zonde een juk is dan is de wet geliefd. Als de zonde geliefd is dan is de wet een juk.
AnJa

Bericht door AnJa »

Jantje schreef:
AnJa schreef:Maar als je door het geloof Christus mag omhelzen als jouw Zaligmaker en Verlosser, en je gaat getuigen van de (eerste) liefde van God in je hart, ben je verdacht. Want dat gaat zomaar niet, dat is voor een enkeling van Gods kinderen weggelegd.
O ja? Is dat zo?
O ja? Is dat zo?
Geef mij dan maar eens een (specifiek) voorbeeld van kerken of gemeenten waar dit geleerd wordt? Wat ds. Moerkerken schrijft in het door @Pierre27 aangehaalde artikel van Digibron kan ik van harte ondersteunen. Ook het artikel van ds. C. Harinck en kand. R.J. Jansen is aan te bevelen.
Dus ik begrijp het probleem niet.

Herman schreef:
AnJa schreef:Met alles respect, maar ik vind de standenleer maar een ingewikkeld systeem.

Je mag het altijd hebben over de ellendekennis (en daar stap ik echt niet overheen!!).
Maar als je door het geloof Christus mag omhelzen als jouw Zaligmaker en Verlosser, en je gaat getuigen van de (eerste) liefde van God in je hart, ben je verdacht. Want dat gaat zomaar niet, dat is voor een enkeling van Gods kinderen weggelegd.
O ja? Is dat zo?
In de artikelen die ik tot nog toe (globaal) heb doorgenomen over de standenleer is volgens mij geen sprake van de door mij vetgedrukte zin. Ik zou nog maar eens overwegen waar je dat tegenkomt en wie dat vereist.
Heel misschien ben ik een beetje te stellig geweest hier.
Ik ben nog even op zoek gegaan vanmiddag of ik het kon vinden waar dat gesteld werd. Maar kon het tot nu nog niet vinden.
Wel probeer ik uit te leggen wat ik ermee bedoel.

Als je van de standenleer uitgaat, dan betekent dat dat je 'als beginnend kind van God' Christus nog niet noodzakelijk hoeft te kennen. Daar zijn dan de nadere oefeningen voor. Maar wat nu als dit kind komt te overlijden voordat het tot de kennis van Christus komt?
Weet je wat er ooit in een preeklezing naar voren kwam in mijn zeer behoudende rechtse Gergem? (ik weet helaas niet meer van wie en @Jantje, ik ga ook niet zeggen welke gemeente het is!) --->
Dat zo'n kind van God met schrik in de Hemel zou vallen!
En dat bedoel ik ermee!!
En daar heb ik veel verdriet over, want ik lees dat nergens in Gods Woord!
Wel dat men meent in te kunnen gaan omdat ze in Zijn Naam geprofeteerd hebben, maar Hij zal antwoorden en tot u zeggen:
"Ik ken u niet, van waar gij zijt".
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Plaats reactie