Ontwikkelingen HHK

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:33 In de GG(iN) is er bij losmaking nooit sprake van een afscheidsdienst en is de predikant nadien zelfs vaak ook nooit meer welkom op de preekstoel van desbetreffende gemeente.
Hmm, misschien in de GG. In de GGiN is dat alleen als een predikant uit het ambt is gezet.
Maar na losmaking gewoon (na enige tijd) weer welkom. Ds. van Voorden is al weer meerdere keren in Opheusden voorgegaan.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
zeester
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2012, 00:40

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door zeester »

DDD schreef: 27 sep 2023, 21:36 Opvallend wel hoor. Je zou toch op het eerste gezicht denken dat een kerkenraad die zelfs geen afscheidstoespraak houdt, wel een stevig vermaan mag krijgen van het bevoegde college (ik weet niet hoe dat in de HHK is geregeld).

Los daarvan zou het wel passend zijn als een dominee in zo'n geval ook benoemt dat er natuurlijk ook mensen zijn die blij zijn dat hij vertrekt. Dat zelfinzicht mis ik in de inleiding, en ook in het dankgebed. Dat vind ik net zo min passend.

Van een dominee zou mogen worden verwacht dat hij enigszins boven zichzelf kan uitstijgen. Die indruk wekt de kerkdienst niet bepaald, ook niet in de liturgie.

Een heel passende keuze voor het uitleidend orgelspel.
Hij benoemde wel dat sommige mensen misschien opgelucht zijn en dat hij dat ook wel snapt, omdat dit dan het beste is in deze situatie.
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe het binnen de HHK geregeld is.

Over het Heilig Avondmaal. Ik weet dat er een tijd geen HA is geweest in deze gemeente (dat is toen afgekondigd vanaf de preekstoel) omdat er onenigheid was binnen de kerkenraad en dat eerst opgelost moest worden. Later werd toen met 'vreugde' afgekondigd dat het HA weer mogelijk was. Het wekt bij mij een beetje de indruk dat het nu allemaal onder het vloerkleed wordt geveegd en 'we gaan weer door' heerst. Maar ik weet er het fijne niet van.

Anderzijds, als het iets is wat tussen de kerkenraad en de ds speelt, zou het HA dan niet door kunnen gaan? Als er gemeenteleden zijn die aan willen gaan (de situatie niet kennen, dus er in die zin ook niet mee te maken hebben) omdat ze zich getrokken weten, dan mogen zij ook niet verhinderd worden toch? De kleingelovigen mogen hierin dan ook versterkt worden, en dat kan juist in zo'n situatie ook nodig zijn. Het kan misschien wel zo zijn dat de kerkenraad dan niet aan kan gaan als conflicten nog niet opgelost zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat gemeenteleden minder vertrouwen hebben in de kerkenraad zolang er geen openheid van zaken is.
Laatst gewijzigd door zeester op 27 sep 2023, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang de uitspraak van de rechter in de zaak rondom de geschorste predikant nog op zich laat wachten. Volgens mij duurt dit al bijna een half jaar en betreffende predikant kan nu, mocht hij mogelijk vrijgesproken worden, geen diensten en werk(?) doen. En inkomen, tenzij HHK hier een voorziening voor heeft
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door DDD »

zeester schreef: 27 sep 2023, 23:18
DDD schreef: 27 sep 2023, 21:36 Opvallend wel hoor. Je zou toch op het eerste gezicht denken dat een kerkenraad die zelfs geen afscheidstoespraak houdt, wel een stevig vermaan mag krijgen van het bevoegde college (ik weet niet hoe dat in de HHK is geregeld).

Los daarvan zou het wel passend zijn als een dominee in zo'n geval ook benoemt dat er natuurlijk ook mensen zijn die blij zijn dat hij vertrekt. Dat zelfinzicht mis ik in de inleiding, en ook in het dankgebed. Dat vind ik net zo min passend.

Van een dominee zou mogen worden verwacht dat hij enigszins boven zichzelf kan uitstijgen. Die indruk wekt de kerkdienst niet bepaald, ook niet in de liturgie.

Een heel passende keuze voor het uitleidend orgelspel.
Hij benoemde wel dat sommige mensen misschien opgelucht zijn en dat hij dat ook wel snapt, omdat dit dan het beste is in deze situatie.
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe het binnen de HHK geregeld is.

Dat maakt het niets beter, want dat is óók geheel vanuit zijn eigen perspectief gedacht. Bij een afscheid, of het nu een begrafenis is waar verschillende gevoelens leven, of bij zo'n beladen afscheid, hoor je als dominee je in te leven in de luisteraars. Een dominee staat in zekere zin tegenover de gemeente, als hij het woord van God tegen zichzelf en tegen de rest van de gemeente spreekt.

Maar als het gaat om het benoemen van afscheidsproblemen, dan zit dat mijns inziens toch anders. Dan moet je proberen boven de partijen te staan, of in ieder geval -als je een duidelijke keus maakt- ook de andere partij recht doen.

Ik vind niet dat dat in dit geval gebeurde. En dat is des te kwalijker, omdat de kerkenraad zich -afgezien van een toespraak- moeilijk kan verweren.
zeester
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2012, 00:40

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door zeester »

Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:19 Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang de uitspraak van de rechter in de zaak rondom de geschorste predikant nog op zich laat wachten. Volgens mij duurt dit al bijna een half jaar en betreffende predikant kan nu, mocht hij mogelijk vrijgesproken worden, geen diensten en werk(?) doen. En inkomen, tenzij HHK hier een voorziening voor heeft
Hij is weer beroepbaar gesteld en kan bijv. ook werk gaan doen als Godsdienstdocent.
Volgens mij is het zo binnen de HHK dat in zo'n situatie de gemeente de predikant nog een aantal jaren moet betalen (iets van 2 of 3 jaar). Dit zou dan stoppen als de betreffende predikant binnen deze aantal jaren een baan krijgt of een beroep krijgt en aanneemt.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

zeester schreef: 27 sep 2023, 23:24
Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:19 Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang de uitspraak van de rechter in de zaak rondom de geschorste predikant nog op zich laat wachten. Volgens mij duurt dit al bijna een half jaar en betreffende predikant kan nu, mocht hij mogelijk vrijgesproken worden, geen diensten en werk(?) doen. En inkomen, tenzij HHK hier een voorziening voor heeft
Hij is weer beroepbaar gesteld en kan bijv. ook werk gaan doen als Godsdienstdocent.
Volgens mij is het zo binnen de HHK dat in zo'n situatie de gemeente de predikant nog een aantal jaren moet betalen (iets van 2 of 3 jaar). Dit zou dan stoppen als de betreffende predikant binnen deze aantal jaren een baan krijgt of een beroep krijgt en aanneemt.
Waar zie jij dat? Hebben wij het wel over dezelfde predikant vraag ik mezelf af?
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:34
zeester schreef: 27 sep 2023, 23:24
Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:19 Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang de uitspraak van de rechter in de zaak rondom de geschorste predikant nog op zich laat wachten. Volgens mij duurt dit al bijna een half jaar en betreffende predikant kan nu, mocht hij mogelijk vrijgesproken worden, geen diensten en werk(?) doen. En inkomen, tenzij HHK hier een voorziening voor heeft
Hij is weer beroepbaar gesteld en kan bijv. ook werk gaan doen als Godsdienstdocent.
Volgens mij is het zo binnen de HHK dat in zo'n situatie de gemeente de predikant nog een aantal jaren moet betalen (iets van 2 of 3 jaar). Dit zou dan stoppen als de betreffende predikant binnen deze aantal jaren een baan krijgt of een beroep krijgt en aanneemt.
Waar zie jij dat? Hebben wij het wel over dezelfde predikant vraag ik mezelf af?
DDD heeft het over een andere dan jij.
zeester
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 dec 2012, 00:40

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door zeester »

Geytenbeekje schreef: 27 sep 2023, 23:36
Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:34
zeester schreef: 27 sep 2023, 23:24
Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:19 Ik ben eigenlijk benieuwd hoe lang de uitspraak van de rechter in de zaak rondom de geschorste predikant nog op zich laat wachten. Volgens mij duurt dit al bijna een half jaar en betreffende predikant kan nu, mocht hij mogelijk vrijgesproken worden, geen diensten en werk(?) doen. En inkomen, tenzij HHK hier een voorziening voor heeft
Hij is weer beroepbaar gesteld en kan bijv. ook werk gaan doen als Godsdienstdocent.
Volgens mij is het zo binnen de HHK dat in zo'n situatie de gemeente de predikant nog een aantal jaren moet betalen (iets van 2 of 3 jaar). Dit zou dan stoppen als de betreffende predikant binnen deze aantal jaren een baan krijgt of een beroep krijgt en aanneemt.
Waar zie jij dat? Hebben wij het wel over dezelfde predikant vraag ik mezelf af?
DDD heeft het over een andere dan jij.
Excuses, ik begrijp nu inderdaad dat dit over een andere predikant (uit Ouddorp?) gaat.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Piet Puk »

zeester schreef: 27 sep 2023, 23:37
Geytenbeekje schreef: 27 sep 2023, 23:36
Piet Puk schreef: 27 sep 2023, 23:34
zeester schreef: 27 sep 2023, 23:24

Hij is weer beroepbaar gesteld en kan bijv. ook werk gaan doen als Godsdienstdocent.
Volgens mij is het zo binnen de HHK dat in zo'n situatie de gemeente de predikant nog een aantal jaren moet betalen (iets van 2 of 3 jaar). Dit zou dan stoppen als de betreffende predikant binnen deze aantal jaren een baan krijgt of een beroep krijgt en aanneemt.
Waar zie jij dat? Hebben wij het wel over dezelfde predikant vraag ik mezelf af?
DDD heeft het over een andere dan jij.
Excuses, ik begrijp nu inderdaad dat dit over een andere predikant (uit Ouddorp?) gaat.
Yep, die bedoel ik
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Ad Anker »

zeester schreef: 27 sep 2023, 23:18
DDD schreef: 27 sep 2023, 21:36 Opvallend wel hoor. Je zou toch op het eerste gezicht denken dat een kerkenraad die zelfs geen afscheidstoespraak houdt, wel een stevig vermaan mag krijgen van het bevoegde college (ik weet niet hoe dat in de HHK is geregeld).

Los daarvan zou het wel passend zijn als een dominee in zo'n geval ook benoemt dat er natuurlijk ook mensen zijn die blij zijn dat hij vertrekt. Dat zelfinzicht mis ik in de inleiding, en ook in het dankgebed. Dat vind ik net zo min passend.

Van een dominee zou mogen worden verwacht dat hij enigszins boven zichzelf kan uitstijgen. Die indruk wekt de kerkdienst niet bepaald, ook niet in de liturgie.

Een heel passende keuze voor het uitleidend orgelspel.
Hij benoemde wel dat sommige mensen misschien opgelucht zijn en dat hij dat ook wel snapt, omdat dit dan het beste is in deze situatie.
Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoe het binnen de HHK geregeld is.

Over het Heilig Avondmaal. Ik weet dat er een tijd geen HA is geweest in deze gemeente (dat is toen afgekondigd vanaf de preekstoel) omdat er onenigheid was binnen de kerkenraad en dat eerst opgelost moest worden. Later werd toen met 'vreugde' afgekondigd dat het HA weer mogelijk was. Het wekt bij mij een beetje de indruk dat het nu allemaal onder het vloerkleed wordt geveegd en 'we gaan weer door' heerst. Maar ik weet er het fijne niet van.

Anderzijds, als het iets is wat tussen de kerkenraad en de ds speelt, zou het HA dan niet door kunnen gaan? Als er gemeenteleden zijn die aan willen gaan (de situatie niet kennen, dus er in die zin ook niet mee te maken hebben) omdat ze zich getrokken weten, dan mogen zij ook niet verhinderd worden toch? De kleingelovigen mogen hierin dan ook versterkt worden, en dat kan juist in zo'n situatie ook nodig zijn. Het kan misschien wel zo zijn dat de kerkenraad dan niet aan kan gaan als conflicten nog niet opgelost zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat gemeenteleden minder vertrouwen hebben in de kerkenraad zolang er geen openheid van zaken is.
Misschien moet je oppassen met wat je zegt. Er zitten veel (negatieve) aannames in. Je zegt zelf: ik weet er het fijne niet van. Ik ook niet. Ik weet wel dat deze ds. tot afgelopen zondag in functie was als predikant van de gemeente en dat er afgelopen vrijdag een afscheidsbijeenkomst is geweest die door de predikant als hartverwarmend is ervaren.

Verder vind ik het nooit zo gepast om dit hier te bespreken.
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Bertiel »

Ik zie in een ander topic dat stud v.d. Schans voorgaat.
maar die heeft toch nog geen preekbevoegdheid gehad? Moet zijn proefpreken nog houden?

Of heb ik wat gemist?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Herman »

Bertiel schreef: 02 okt 2023, 08:27 Ik zie in een ander topic dat stud v.d. Schans voorgaat.
maar die heeft toch nog geen preekbevoegdheid gehad? Moet zijn proefpreken nog houden?

Of heb ik wat gemist?
Ik vroeg het me ook al af. Ik zag hem namelijk al op kerktijden bij te vragen voorgangers staan. Ik denk dat dit dus een proefpreek o.i.d. is in de fase voordat hij preekbevoegdheid krijgt.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1246
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Klavart »

Bertiel schreef: 02 okt 2023, 08:27 Ik zie in een ander topic dat stud v.d. Schans voorgaat.
maar die heeft toch nog geen preekbevoegdheid gehad? Moet zijn proefpreken nog houden?

Of heb ik wat gemist?
Waarschijnlijk zijn dit preken in het kader van zijn vicariaat. Hij staat ook alleen in Garderen op het rooster.
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef: 27 sep 2023, 22:33 In de GG(iN) is er bij losmaking nooit sprake van een afscheidsdienst en is de predikant nadien zelfs vaak ook nooit meer welkom op de preekstoel van desbetreffende gemeente.
Misschien niet bij een officiële losmaking inderdaad.
Wel zijn er natuurlijk een aantal recente voorbeelden te noemen waar men niet ver van een losmaking verwijderd was, maar waar door het aannemen van een beroep men toch op een nette manier uit elkaar kon gaan, vergelijkbaar met deze situatie in HHG Stellendam.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door MGG »

https://www.rd.nl/artikel/1055280-trouw ... wikkelaars

De HHK Nieuwaal krijgt blijkbaar structureel te weinig geld binnen. Met een transactie wordt circa 4 miljoen opgehaald. Weet iemand wat er met dit geld gebeurt? Met enkel het rendement kan je al een gemeente voor een groot deel financieren.
Plaats reactie