Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Courgettesoep is hier erg favoriet!
Courgette is op zich wat vlak van smaak, net als komkommer, maar is prima op smaak te brengen met lekkere tuinkruiden.helma schreef:Courgettesoep is hier erg favoriet!
Ik verwerk ook vaak courgettes in een soep of in repen geschaafd op een pizza.
Die gele zijn ook zo lekker.
Courgette is een supergezonde groente, het bevat veel kalium (prima als we zo veel zweten) voedingsvezels en div. vitaminen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hoe maak jij courgettesoep Helma? Ik krijg hem niet goed op smaak. Meestal maak ik er een broccoli, courgette en champignon soep van.
Sinds kort is het mij gelukt om een lekkere tomatensoep te maken. Ale soepen die ik voorheen probeerde vond ik zelf niet zo lekker, maar deze houd ik erin.
Vandaag eten wij lekker Hollandse pot; sperziebonen met gehaktballen en gekookte aardappelen. Morgen eten wij couscous met ratatouille en woensdag gebakken aardappelen met kippendijen en een witlofsalade.
Sinds kort is het mij gelukt om een lekkere tomatensoep te maken. Ale soepen die ik voorheen probeerde vond ik zelf niet zo lekker, maar deze houd ik erin.
Vandaag eten wij lekker Hollandse pot; sperziebonen met gehaktballen en gekookte aardappelen. Morgen eten wij couscous met ratatouille en woensdag gebakken aardappelen met kippendijen en een witlofsalade.
grote courgette in stukjes snijden
bos lenteuitjes in stukjes;
de laatste (groene)10 cm van het bosje hou je apart om rauw door de soep te snipperen, net voor het opdienen
de stukjes courgette/uitjes fruiten in olijfolie
anderhalf liter bouillon koken van 3 kipblokjes
de gefruite groente erdoor; 8 min. koken
alles pureren met de staafmixer.
Mengen met bekertje crème frais. nog even doorkoken. Klaar.
spekblokjes bakken en erdoor roeren (of zalmreepjes)
bos lenteuitjes in stukjes;
de laatste (groene)10 cm van het bosje hou je apart om rauw door de soep te snipperen, net voor het opdienen
de stukjes courgette/uitjes fruiten in olijfolie
anderhalf liter bouillon koken van 3 kipblokjes
de gefruite groente erdoor; 8 min. koken
alles pureren met de staafmixer.
Mengen met bekertje crème frais. nog even doorkoken. Klaar.
spekblokjes bakken en erdoor roeren (of zalmreepjes)
Vanmorgen vroeg al een rijstsalade gemaakt.
Op verzoek van dochterlief, ze heeft een lange dag en wilde graag eten meenemen voor de avond.
In een minikoelboxje moet dat goed komen denk ik
Op verzoek van dochterlief, ze heeft een lange dag en wilde graag eten meenemen voor de avond.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nu ook nog koude rijstOrchidee schreef:Vanmorgen vroeg al een rijstsalade gemaakt.

Morgen koude spelt en quinoa salade.

Allemaal verzoeknummers @ Mara

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zijn er tegenwoordig nog mensen die gewoon AGV eten? Aardappelen, Groente en Vlees? Of is het allemaal exotisch geworden? Dit lijkt me een ontwikkeling die ook snel is opgekomen. Voor de jaren 70 van de vorige eeuw was het volgens mij bij de meeste mensen AGV... gewoon van Albert Heijn!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Natuurlijk eten wij ook nog agv maar niet meer 6/7 dagen p/wk.
Er zijn zoveel meer andere lekkere en gezonde dingen dingen die de moeite waard zijn om te eten
Er zijn zoveel meer andere lekkere en gezonde dingen dingen die de moeite waard zijn om te eten

Das waar, maar er wordt wel erg veel de nadruk op 'het nieuwe eten' gelegd. Open maar eens een willekeurig nummer van AlllerHande.Orchidee schreef:Natuurlijk eten wij ook nog agv maar niet meer 6/7 dagen p/wk.

© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- JolandaOudshoorn
AGV.... we streven er naar om dit 1x in de week te eten. Maar eerlijk gezegd heeft het ons nooit kunnen bekoren. Hoewel... 's winters gaat er een stamppotje er wel goed in!-DIA- schreef:Zijn er tegenwoordig nog mensen die gewoon AGV eten? Aardappelen, Groente en Vlees? Of is het allemaal exotisch geworden? Dit lijkt me een ontwikkeling die ook snel is opgekomen. Voor de jaren 70 van de vorige eeuw was het volgens mij bij de meeste mensen AGV... gewoon van Albert Heijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jazeker.-DIA- schreef:Zijn er tegenwoordig nog mensen die gewoon AGV eten? Aardappelen, Groente en Vlees? Of is het allemaal exotisch geworden? Dit lijkt me een ontwikkeling die ook snel is opgekomen. Voor de jaren 70 van de vorige eeuw was het volgens mij bij de meeste mensen AGV... gewoon van Albert Heijn!
De kruimige Thoolse pieper is bij ons nog steeds favoriet.

Op zondag eten wij altijd een Hollandse prak. Manlief maakt dan de groente schoon (sperzie- of snijbonen, bloemkool, witlof, al naar gelang het seizoen) en schilt de aardappels voor me. Ik heb op zondag geen zin om uren in de keuken te staan nl.
Eenmaal per week gaat er toch wel een stamppotje in. En vanavond maak ik knapperige gehaktballetjes naar het recept van mijn vader,
met w.s. gekookte bietjes of rode kool met appelmoes EN de gekookte aardappel!
Maar de variatie is meer. Mijn moeder had overal 1 vast recept voor, zo ging dat, uit het Margriet kookboek.

Een echte Hollandse maaltijd is gezond en voedzaam.
Als ik bij iemand gebbqt heb, heb ik niet het gevoel dat ik lekker en gezond gegeten heb.
Sushi e.d. is aan mij helemaal niet besteed en Chinees en Indonesisch mag ik niet, vanwege allergie voor verschillende dingen.
Wat aardappelen betreft. Voor mijn vaders overlijden 2 keer per week gekookte aardappelen maar nu helemaal van het menu geschrapt.
Een aardappel deed mij vaak kokhalzen en veel smaak hebben ze ook niet. Bij de supermarkt liggen zakken waar de aardappelen al bijna in zijn gaan wortelen, zo lang is het proces van tussenhandel en verpakken. Ik gebruik nu te weinig om bij de boer of op de markt enkele kilo's in te slaan.
Voor mij dus niet meer. Rijst en granen of pasta.
Ik vraag me af of aardappelen wel zo goed zijn. Zetmeel zet het lichaam weer om in suikers. Een bom aan koolhydraten.
Een aardappel deed mij vaak kokhalzen en veel smaak hebben ze ook niet. Bij de supermarkt liggen zakken waar de aardappelen al bijna in zijn gaan wortelen, zo lang is het proces van tussenhandel en verpakken. Ik gebruik nu te weinig om bij de boer of op de markt enkele kilo's in te slaan.
Voor mij dus niet meer. Rijst en granen of pasta.
Ik vraag me af of aardappelen wel zo goed zijn. Zetmeel zet het lichaam weer om in suikers. Een bom aan koolhydraten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
- Dodo
Wat denk je wat pasta is? Gewoon koolhydraten hoor. Zonder de vezels en vitamines van aardappels.
Rijst maak je toch ook lekker met sausje. Droge rijst heeft ook weinig smaak.
Ik houd wel van een lekkere bildstar aardappel. Schepje jus erover, groente erbij. Heerlijk!
Ik houd wel van een lekkere bildstar aardappel. Schepje jus erover, groente erbij. Heerlijk!