Maar hier spreek je jezelf toch een beetje tegen? Want in de laatste zin staat de naam van God ook met een hoofdletter (omdat vroeger veel meer dingen met een hoofdletter geschreven werden?). Moeten we dan, als het gaat om de naam van God, die ook met een hoofdletter schrijven? Dus: de Naam van God, Die we met een hoofdletter schrijven?Tiberius schreef: ↑27 dec 2024, 08:51 Ik ben ook niet zo'n voorstander van onnodig hoofdlettergebruik: het staat zo schreeuwerig.
En het citeren van eeuwenoude boeken heeft ook niet zoveel argumentatiewaarde, omdat men in die periode veel meer woorden met hoofdletters schreef.
Volgens mij is in dit geval de vraag is of 'heilige' bij de persoonsnaam van de Geest hoort, of dat het 'slechts' een attributief bijvoeglijk naamwoord is.
Mijns inziens is het eerste het geval, omdat het bij een aantal triniteitsteksten expliciet bij de Heilige Geest staat, in Matt. 28 bijvoorbeeld: 'dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes'.
Kleine vreugden
- Dodo
Re: Kleine vreugden
Het gaat mij niet zozeer om de hoofdletters op zichzelf, maar om het bijvoeglijk naamwoord 'heilig'. De GBS-bijbel (waaruit ik hier citeer) heeft inderdaad te veel hoofdletters.Dodo schreef: ↑27 dec 2024, 11:08Maar hier spreek je jezelf toch een beetje tegen? Want in de laatste zin staat de naam van God ook met een hoofdletter (omdat vroeger veel meer dingen met een hoofdletter geschreven werden?). Moeten we dan, als het gaat om de naam van God, die ook met een hoofdletter schrijven? Dus: de Naam van God, Die we met een hoofdletter schrijven?Tiberius schreef: ↑27 dec 2024, 08:51 Ik ben ook niet zo'n voorstander van onnodig hoofdlettergebruik: het staat zo schreeuwerig.
En het citeren van eeuwenoude boeken heeft ook niet zoveel argumentatiewaarde, omdat men in die periode veel meer woorden met hoofdletters schreef.
Volgens mij is in dit geval de vraag is of 'heilige' bij de persoonsnaam van de Geest hoort, of dat het 'slechts' een attributief bijvoeglijk naamwoord is.
Mijns inziens is het eerste het geval, omdat het bij een aantal triniteitsteksten expliciet bij de Heilige Geest staat, in Matt. 28 bijvoorbeeld: 'dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes'.
De oorspronkelijke tekst is zonder verschil tussen hoofd en kleine letters, maar 'heilig' staat er alleen bij de Geest bij, niet bij de Vader en de Zoon, terwijl die - denk ik - net zo heilig zijn.
Je ziet dat ook in tal van andere teksten waar 2 of meer personen van het goddelijk Wezen genoemd worden.
Denk bijvoorbeeld aan de zegen uit 2 Korinthe 13. Of teksten zoals Johannes 14:26, Handelingen 2:33, enz.
Er wordt in de Bijbel wel degelijk ook over de heilige Vader gesproken.
- Maanenschijn
Precies één keer, overigens in alle versies (HSV, SV-Jongbloed, SV-GBS, EBV24, NBG51 en zelfs in de BasisBijbel) met twee hoofdletters: Heilige Vader.DDD schreef:Er wordt in de Bijbel wel degelijk ook over de heilige Vader gesproken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Omdat het het begin van een zin is, voor zover ik mij de tekst goed uit mijn hoofd herinner. Maar ik kon mij ook maar één geval voor de geest halen, dus dat ligt dan niet aan mijn geheugen.
Maar goed, dat is een bijzaak in de overwegingen.
Maar goed, dat is een bijzaak in de overwegingen.
Namen begin je met hoofdletters. Omdat "Heilige Geest" een eigen naam is, schrijf je die met 2 hoofdletters. Pas als 'heilige' een nadere aanduiding is, is het met kleine letter. Zoals bij 'heilige Vader.
Aardig, zo'n stelling, maar je onderbouwt het verder niet. Terwijl dit standpunt allang is besproken.
De vraag blijft dus: is 'Geest' dan volgens jou een inkorting van de eigenlijke naam? En waarom zien we dat bij de Vader dan niet terugkomen in de Bijbel?
-
Wat maakt dat je elke keer de Bijbel oftewel Gods woord niet onderschrijft, ben je een christen? Je laat jezelf erg kennen door je gelijk te willen halen over de Namen van onze Grote God, als je Hem zou bezitten dan zou je elke letter met een hoofd letter willen schrijven. Je haalt Gods Woord onderuit met je beweringen.
Als jij iets niet begrijpt, is het daarmee nog niet gelijk onchristelijk, natuurlijk. Ik zou zeggen: houd je met andere dingen bezig in plaats van mensen die een normaal gesprek voeren, te veroordelen. Ik ben hier niet zelf over begonnen en voer een serieus gesprek over een mijns inziens belangrijke aangelegenheid.
In jouw geval zal ik me aan de hoofdletters niet storen, maar ik heb niet het idee dat je mij inderdaad leert kennen.
In jouw geval zal ik me aan de hoofdletters niet storen, maar ik heb niet het idee dat je mij inderdaad leert kennen.
-
Je toon staat mij totaal niet aan, wat begrijp ik niet? Dit is wat je altijd doet, de ander begrijpt je ineens niet, je zet jezelf op enorme hoogte dat maakt je geen fijn mens net als dat je mij een Russische trol noemde, hoe haal je het in je hoofd. Het is Godsonterent hoe je over de Vader de Zoon en de Heilige Geest spreekt. Er zijn mensen voor minder van dit forum gegooid.DDD schreef: ↑27 dec 2024, 12:49 Als jij iets niet begrijpt, is het daarmee nog niet gelijk onchristelijk, natuurlijk. Ik zou zeggen: houd je met andere dingen bezig in plaats van mensen die een normaal gesprek voeren, te veroordelen. Ik ben hier niet zelf over begonnen en voer een serieus gesprek over een mijns inziens belangrijke aangelegenheid.
Het lijkt me wel goed om principes tov Nederlandse taalregels lager te achten dan de gevoelens van mede-christenen. Een hoofdletter gebruiken, terwijl je zelf vindt dat dat niet hoort is geen groot offer.
Aan de andere kant. Heilige Geest lijkt me geen eigen naam. Het staat ook vaak met een lidwoord in de Nederlandse vertalingen.
Aan de andere kant. Heilige Geest lijkt me geen eigen naam. Het staat ook vaak met een lidwoord in de Nederlandse vertalingen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Natuurlijk is het een naam. Wat valt daar nog aan te onderbouwen?
@Scheepsbel:
Dat begrijp ik. Nu ik denk te weten wie je bent, zal ik dat ook niet meer doen, spijt mij dat oprecht, en het is terecht dat dat is geschrapt. Overigens ging ik er al voor dat ik daar een idee over had, vanuit dat de moderatoren dit inmiddels wel zouden hebben gecontroleerd, dus van die gedachte was ik al genezen.
Maar los daarvan zegt het ook wel iets dat iemand tot zulke vermoedens komt. Het zou mijns inziens goed zijn als je andere mensen wat minder veroordeelt en niet zulke vreemde dingen schrijft.
Ik stel vast dat je mij niet begrijpt. Dat is verder prima. Misschien vind je dat niet fijn, maar ik vind het niet fijn dat jij lelijke dingen over mij schrijft zonder te begrijpen wat mijn punt is.
Je denkt extreem zwart-wit en het lijkt me beter om daar geen wedstrijdje van te maken en zeker niet voor onderwerpen waar je je tot vandaag nog nooit druk om gemaakt hebt.
@parsifal:
Die neiging heb ik ook, al vind ik wel storend dat je daarmee iedere keer suggereert dat de naam van de Geest ook kan worden afgekort. Wat natuurlijk ook wel weer heel bevindelijk is, net als tutoyeren van God.
Maar goed, ik denk ook nogal zwart-wit, van nature.
@refo:
Dus er zijn volgens jou twee namen, of 'Geest' is een ingekorte versie van de echte naam?
Dat begrijp ik. Nu ik denk te weten wie je bent, zal ik dat ook niet meer doen, spijt mij dat oprecht, en het is terecht dat dat is geschrapt. Overigens ging ik er al voor dat ik daar een idee over had, vanuit dat de moderatoren dit inmiddels wel zouden hebben gecontroleerd, dus van die gedachte was ik al genezen.
Maar los daarvan zegt het ook wel iets dat iemand tot zulke vermoedens komt. Het zou mijns inziens goed zijn als je andere mensen wat minder veroordeelt en niet zulke vreemde dingen schrijft.
Ik stel vast dat je mij niet begrijpt. Dat is verder prima. Misschien vind je dat niet fijn, maar ik vind het niet fijn dat jij lelijke dingen over mij schrijft zonder te begrijpen wat mijn punt is.
Je denkt extreem zwart-wit en het lijkt me beter om daar geen wedstrijdje van te maken en zeker niet voor onderwerpen waar je je tot vandaag nog nooit druk om gemaakt hebt.
@parsifal:
Die neiging heb ik ook, al vind ik wel storend dat je daarmee iedere keer suggereert dat de naam van de Geest ook kan worden afgekort. Wat natuurlijk ook wel weer heel bevindelijk is, net als tutoyeren van God.
@refo:
Dus er zijn volgens jou twee namen, of 'Geest' is een ingekorte versie van de echte naam?
-
Jammer als dat je verweer is dat ik zou oordelen,DDD schreef: ↑27 dec 2024, 13:03 @Scheepsbel:
@parsifal:
@refo:
Zaken waar ik mij nooit om druk gemaakt heb? En weet jij? Ik oordeel niet maar ik erger mij aan jouw gedrag, je keuzes en de dingen die je zegt en niet tot Gods eer zijn.