Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mariavt schreef:
helma schreef:Paulus zegt toch ook: och dat ik Hem kenne in de kracht van Zijn opstanding?
Het is toch een kennen en vervolgen te kennen?
Ja daar heb je gelijk in, maar jij brengt het ook anders, natuurlijk als je net je verlossing mag weten, ben je nog een kind in het geloof en groei je op, maar bij memento leek het zo alsof je maar iets van Christus gezien hebt. Volgens mij mag je pas aan het avondmaal als je mag weten geborgen te zijn In Christus, daarna komt de kennis en de opwas, dus ik denk dat we allebei hetzelfde denken en misschien heb ik daar anders over gedacht bij wat memento zei. Sorry memento
Toch heb je wel een beetje gelijk. Ik vind dat memento daar ook onduidelijk in is. Iets van Christus gezien hebben, dus je zonden zijn half vergeven? Jezus is toch een volkomen zaligmaker?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je op jezelf ziet is het niets. Als je op Christus ziet is het alles. Vergeving is volkomen. Maar zo hoef je dat nog niet altijd voor jezelf te ervaren. Maar ook die mensen zijn welkom. Zo lees ik het.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Mariavt schreef:
helma schreef:Paulus zegt toch ook: och dat ik Hem kenne in de kracht van Zijn opstanding?
Het is toch een kennen en vervolgen te kennen?
Ja daar heb je gelijk in, maar jij brengt het ook anders, natuurlijk als je net je verlossing mag weten, ben je nog een kind in het geloof en groei je op, maar bij memento leek het zo alsof je maar iets van Christus gezien hebt. Volgens mij mag je pas aan het avondmaal als je mag weten geborgen te zijn In Christus, daarna komt de kennis en de opwas, dus ik denk dat we allebei hetzelfde denken en misschien heb ik daar anders over gedacht bij wat memento zei. Sorry memento
Toch heb je wel een beetje gelijk. Ik vind dat memento daar ook onduidelijk in is. Iets van Christus gezien hebben, dus je zonden zijn half vergeven? Jezus is toch een volkomen zaligmaker?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je op jezelf ziet is het niets. Als je op Christus ziet is het alles. Vergeving is volkomen. Maar zo hoef je dat nog niet altijd voor jezelf te ervaren. Maar ook die mensen zijn welkom. Zo lees ik het.
Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef: De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je op jezelf ziet is het niets. Als je op Christus ziet is het alles. Vergeving is volkomen. Maar zo hoef je dat nog niet altijd voor jezelf te ervaren. Maar ook die mensen zijn welkom. Zo lees ik het.
Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Goed lezen, dat staat er niet.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door henriët »

Erasmiaan schreef: Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Erasmiaan, je begrijpt toch zelf wel wat er bedoeld wordt??!!!
In het huwelijk is dat toch ook zo, je kent iemand, houdt van iemand en trouwt, maar in het huwelijk leer je de ander toch steeds meer en meer kennen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik weet niet hoeveel procent van de forummers in een midden tot rechtse kerk zitten, ik schat toch zeker 80%. De meerderheid dus. In al deze kerken wordt een tafel aangericht. Dus ik begrijp deze discussie hier helemaal niet.
Wat er in andere landen gebeurt, is appels met peren vergelijken.
Je zou raar opkijken als de dominee zondag in een veelkleurige kaftan de kansel zou beklimmen. Ook de normale dracht in veel landen.
Met al deze vernieuwingen wordt het H.A. m.i. gedegradeerd tot een maaltijd met brood en wijn. Voor iedereen die maar wil.
Het spijt me, ik kan hier niet in mee. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om mijn attestatie op te vragen.
dus de kerk is NIET katholiek, maar alleen in Nederland heeft men de Waarheid in pacht, doet er niet toe dat men de Waarheid alleen in Schrift vinden kan. De traditie die men in Nederland gevolgd heet in de laatste paar eeuwen is determatief....

En daarom, uiterlijkheiden, zou men de eenheid van het Lichaam van Christus verbreken, in plaats van alleen de Waarheid te volgen...

Arrogant, denk je?
Je leest mijn posting selectief. Ik zeg dat het appels met peren is vergelijken, een warm Afrikaans land met Nederland in de traditie van het calvinisme.
Ik vraag niet aan de Afrikanen om zich aan ons aan te passen, met de dominee in een zwart pak, juist niet !
Maar kennelijk ben jij geheel op de hoogte van DE Waarheid. Maar kan het niet opbrengen om normaal respect op te brengen voor iemand die anders denkt.
Ik meen dat het hier REFOforum heet, en geen RELIforum :hum
En wat is dan precies de waarde van de oude waarden, dat die koste wat het kost gehandhaafd moeten worden? Want als ik je scherpe reactie zo lees heb jij het idee dat oude gewoonten in onze kerken onder "de waarheid" vallen. Zo ging het altijd dus is het goed. En dan mag het ook niet anders. Blijkbaar heeft "traditie" dan meer autoriteit dan de Bijbel? Want zoals het 500 jaar geleden was moet het gewoon blijven, want vroeger was het ook zo. Ik vind het een gevaarlijke houding, zeker als je het blijkbaar een reden zou vinden om je kerk te verlaten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef: De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je op jezelf ziet is het niets. Als je op Christus ziet is het alles. Vergeving is volkomen. Maar zo hoef je dat nog niet altijd voor jezelf te ervaren. Maar ook die mensen zijn welkom. Zo lees ik het.
Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Goed lezen, dat staat er niet.
Ik lees goed. De vergeving is volkomen maar de ervaring is anders. Dan is mijn bovenstaande vraag niet zo vreemd. Misschien kun je er antwoord op geven.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Erasmiaan »

henriët schreef:
Erasmiaan schreef: Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Erasmiaan, je begrijpt toch zelf wel wat er bedoeld wordt??!!!
In het huwelijk is dat toch ook zo, je kent iemand, houdt van iemand en trouwt, maar in het huwelijk leer je de ander toch steeds meer en meer kennen.
Tja, maar je bent getrouwd of je bent niet getrouwd. Je zonden zijn vergeven of niet. Je hebt toch niet maar een halve trouwdag ervaren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef: De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je op jezelf ziet is het niets. Als je op Christus ziet is het alles. Vergeving is volkomen. Maar zo hoef je dat nog niet altijd voor jezelf te ervaren. Maar ook die mensen zijn welkom. Zo lees ik het.
Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Goed lezen, dat staat er niet.
Ik lees goed. De vergeving is volkomen maar de ervaring is anders. Dan is mijn bovenstaande vraag niet zo vreemd. Misschien kun je er antwoord op geven.
Eigenlijk (maar ik ben niet degene die hier iets gevraagd is) is het toch heel eenvoudig: Avondmaalgangers zijn mensen die (1) zichzelf mishagen vanwege hun zonden, maar (2) nochtans vertrouwen dat ze vergeven zijn om Christus' wil.
Dus de zonden zijn bedekt/vergeven/weggedaan, en toch haat je jezelf vanwege diezelfde zonden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Goed lezen, dat staat er niet.
Ik lees goed. De vergeving is volkomen maar de ervaring is anders. Dan is mijn bovenstaande vraag niet zo vreemd. Misschien kun je er antwoord op geven.
Eigenlijk (maar ik ben niet degene die hier iets gevraagd is) is het toch heel eenvoudig: Avondmaalgangers zijn mensen die (1) zichzelf mishagen vanwege hun zonden, maar (2) nochtans vertrouwen dat ze vergeven zijn om Christus' wil.
Dus de zonden zijn bedekt/vergeven/weggedaan, en toch haat je jezelf vanwege diezelfde zonden.
Volgens mij is de vergeving niet helemaal ervaren. Mister had het niet over de inblijvende verdorvenheid van de oude mens
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Volgens mij is de vergeving niet helemaal ervaren. Mister had het niet over de inblijvende verdorvenheid van de oude mens
Dus.. je weet dat je vergeven bent, hebt afkeer van je zonden en hebt het verlangen om in dankbaarheid naar Gods geboden te leven, maar je ervaring van je vergeving is nog zwak (je merkt bijvoorbeeld nog dat je vaak in zonde valt, om het een beetje verder in te vullen)?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

Marnix schreef:
Mara schreef:
Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Ik weet niet hoeveel procent van de forummers in een midden tot rechtse kerk zitten, ik schat toch zeker 80%. De meerderheid dus. In al deze kerken wordt een tafel aangericht. Dus ik begrijp deze discussie hier helemaal niet.
Wat er in andere landen gebeurt, is appels met peren vergelijken.
Je zou raar opkijken als de dominee zondag in een veelkleurige kaftan de kansel zou beklimmen. Ook de normale dracht in veel landen.
Met al deze vernieuwingen wordt het H.A. m.i. gedegradeerd tot een maaltijd met brood en wijn. Voor iedereen die maar wil.
Het spijt me, ik kan hier niet in mee. Het zou voor mij een reden kunnen zijn om mijn attestatie op te vragen.
dus de kerk is NIET katholiek, maar alleen in Nederland heeft men de Waarheid in pacht, doet er niet toe dat men de Waarheid alleen in Schrift vinden kan. De traditie die men in Nederland gevolgd heet in de laatste paar eeuwen is determatief....

En daarom, uiterlijkheiden, zou men de eenheid van het Lichaam van Christus verbreken, in plaats van alleen de Waarheid te volgen...

Arrogant, denk je?
Je leest mijn posting selectief. Ik zeg dat het appels met peren is vergelijken, een warm Afrikaans land met Nederland in de traditie van het calvinisme.
Ik vraag niet aan de Afrikanen om zich aan ons aan te passen, met de dominee in een zwart pak, juist niet !
Maar kennelijk ben jij geheel op de hoogte van DE Waarheid. Maar kan het niet opbrengen om normaal respect op te brengen voor iemand die anders denkt.
Ik meen dat het hier REFOforum heet, en geen RELIforum :hum
En wat is dan precies de waarde van de oude waarden, dat die koste wat het kost gehandhaafd moeten worden? Want als ik je scherpe reactie zo lees heb jij het idee dat oude gewoonten in onze kerken onder "de waarheid" vallen. Zo ging het altijd dus is het goed. En dan mag het ook niet anders. Blijkbaar heeft "traditie" dan meer autoriteit dan de Bijbel? Want zoals het 500 jaar geleden was moet het gewoon blijven, want vroeger was het ook zo. Ik vind het een gevaarlijke houding, zeker als je het blijkbaar een reden zou vinden om je kerk te verlaten.
Een doodstaarder met een gevaarlijke houding, zo heb ik mezelf nog niet bekeken :huhu Tis eens wat anders.
Ja, als het H.A. ontheiligd zou gaan worden, is dat voor mij een reden om op te stappen. We hebben hier eerder kunnen lezen dat de Heere Zijn Zegen niet kan verbinden als de dingen niet gaan zoals volgens het formulier van node is.
Maar zo is het altijd, degene die hun gemeente verlaten omdat er zaken gebeuren die verdrietigmakend zijn, wordt verweten de onruststoker te zijn. Terwijl zij van sHeeren wege niet anders KUNNEN. Ze willen het zelf niet eens, maar ze MOETEN.
Ik ken heel veel verhalen van mensen die hun gemeente moesten verlaten, het gaat met veel pijn gepaard en echt niet omdat zij zo nodig HUN visie willen vasthouden. Ze zitten hier op het forum ook. En als je dan voor de Heere en Zijn Heilige Zaak kiest, krijg je vijanden, uit eigen kring. Dan ben je opeens niet Bijbels meer, terwijl je eerst verweten wordt dat je veel te recht in de leer bent. Het is maar een etiket door mensen opgeplakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Bert Mulder »

Erasmiaan schreef:Je ervaart maar een halve vergeving? Een halve Christus?
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.

Wij hebben in dit leven nooit volkomen geloof. Dat komt hierna pas.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Een doodstaarder met een gevaarlijke houding, zo heb ik mezelf nog niet bekeken :huhu Tis eens wat anders.
Ja, als het H.A. ontheiligd zou gaan worden, is dat voor mij een reden om op te stappen. We hebben hier eerder kunnen lezen dat de Heere Zijn Zegen niet kan verbinden als de dingen niet gaan zoals volgens het formulier van node is.
Maar zo is het altijd, degene die hun gemeente verlaten omdat er zaken gebeuren die verdrietigmakend zijn, wordt verweten de onruststoker te zijn. Terwijl zij van sHeeren wege niet anders KUNNEN. Ze willen het zelf niet eens, maar ze MOETEN.
Ik ken heel veel verhalen van mensen die hun gemeente moesten verlaten, het gaat met veel pijn gepaard en echt niet omdat zij zo nodig HUN visie willen vasthouden. Ze zitten hier op het forum ook. En als je dan voor de Heere en Zijn Heilige Zaak kiest, krijg je vijanden, uit eigen kring. Dan ben je opeens niet Bijbels meer, terwijl je eerst verweten wordt dat je veel te recht in de leer bent. Het is maar een etiket door mensen opgeplakt.
Tja, je wordt hier op dit forum om je geloof vervolgd..... :cry

Om over ad hominem te spreken....

Au contraire...

Ik heb er alleen op gewezen dat de Heilige Schrift onze ENIGE richtlijn is. Niet de NEDERLANDSE traditie... Dus volg de Schrfift, niet de traditie of je eigen gevoelen.

Er zijn er inderdaad zeer velen, die met hartzeer hun gemeente verlaten hebben. En velen daarvan hebben hun gemeente gelaten om redenen anders dan de Waarheid. En hebben dus hun gemeente om de verkeerde redenen verlaten.

ZOEKT DE WAARHEID!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Marieke »

eilander schreef:
Marieke schreef:Je zonden zullen nooit half vergeven zijn, want de Heere Jezus is idd een volkomen Zaligmaker. Maar ik denk wel dat een kind van God (van zijn/haar kant) niet altijd zeker is van het feit dat zijn/haar zonden vergeven zijn. Zie ook het boekje "ten dis geleid".
In het avondmaalsformulier worden overigens deze mensen voor waardige disgenoten gehouden:
Die hun zonden en vervloeking bedenken
die zich voor God verootmoedigen
die weten van de onmogelijkheid van ongestraft laten door Gods recht
hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van een Ander
buiten Jezus niet meer kunnen leven
het voornemen hebben om oprecht in de wegen des Heeren te wandelen.
Vergis ik me of is dit toch een scherpere formulering (uit de HC)?
Vr.81. Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Antw. Voor degenen, die zichzelven vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren
Nee, ik geloof niet dat het veel scherper is. Er moet kennis van Christus zijn, maar tegelijkertijd weten we dat wij een onvolkomen geloof hebben. Ik haal graag een stukje aan uit een catechismusverklaring over vraag/antw. 81: "Ik zeg niet dat alleen degenen aan de bediening mogen komen die een bevestigd vertrouwen hebben dat hun zonden hun vergeven zijn. Onze vaderen spreken ook van een toevluchtnemend vertrouwen. Denk aan de bloedvloeiende vrouw, die 12 jaar getobt had. Ze had al haar geld uitgegeven aan de medicijnmeesters. Ze had al het hare daaraan ten koste gelegd. Ze had onnoemelijk veel geleden, maar het was niet beter geworden. Het was veeleer erger geworden. En toen ze de dood voor ogen had, hoorde ze van Jezus. Toen was er een begeerte in haar ziel om de zoom van Zijn kleed aan te raken. Ze geloofde stellig als ze dát zou doen, dan zou ze genezen. En als zo'n zondaar tot de dis mag naderen, met de begeerte de zoom van het kleed van de Middelaar aan te raken, opdat de onheilige fontein van zonde gestopt zal worden, gewis, die zal zich geen oordeel eten en drinken."
En in deze zelfde verklaring: "er moet kennis van God zijn, kennis van onszelf, kennis van Christus en een verlangen naar de heiligmaking. Dát zijn de stukken waar het op aankomt bij het rechte aangaan tot de dis des verbonds"
En dan spreekt deze verklaring die punten die ik hierboven noemde niet tegen en is ook niet scherper. Wel is het van groot belang dat we onszelf onderzoeken of we die zaken echt kennen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mara »

Bert Mulder schreef:
Mara schreef:Een doodstaarder met een gevaarlijke houding, zo heb ik mezelf nog niet bekeken :huhu Tis eens wat anders.
Ja, als het H.A. ontheiligd zou gaan worden, is dat voor mij een reden om op te stappen. We hebben hier eerder kunnen lezen dat de Heere Zijn Zegen niet kan verbinden als de dingen niet gaan zoals volgens het formulier van node is.
Maar zo is het altijd, degene die hun gemeente verlaten omdat er zaken gebeuren die verdrietigmakend zijn, wordt verweten de onruststoker te zijn. Terwijl zij van sHeeren wege niet anders KUNNEN. Ze willen het zelf niet eens, maar ze MOETEN.
Ik ken heel veel verhalen van mensen die hun gemeente moesten verlaten, het gaat met veel pijn gepaard en echt niet omdat zij zo nodig HUN visie willen vasthouden. Ze zitten hier op het forum ook. En als je dan voor de Heere en Zijn Heilige Zaak kiest, krijg je vijanden, uit eigen kring. Dan ben je opeens niet Bijbels meer, terwijl je eerst verweten wordt dat je veel te recht in de leer bent. Het is maar een etiket door mensen opgeplakt.
Tja, je wordt hier op dit forum om je geloof vervolgd..... :cry

Om over ad hominem te spreken....

Au contraire...

Ik heb er alleen op gewezen dat de Heilige Schrift onze ENIGE richtlijn is. Niet de NEDERLANDSE traditie... Dus volg de Schrfift, niet de traditie of je eigen gevoelen.

Er zijn er inderdaad zeer velen, die met hartzeer hun gemeente verlaten hebben. En velen daarvan hebben hun gemeente gelaten om redenen anders dan de Waarheid. En hebben dus hun gemeente om de verkeerde redenen verlaten.

ZOEKT DE WAARHEID!
Als je die toeter nu eens aan je oor zet, ipv aan je mond, kun je lezen dat het helemaal niet gaat om anders dan de Waarheid. Hoeveel mensen heb jij gesproken, in Nederland ? En als je met zoveel dedain over deze mensen praat, heb je kennelijk niet goed geluisterd of hen niet willen begrijpen.
Mensen stappen niet "zomaar" op, om eigen regeltjes, of oude waarden, het gaat veel dieper !
Daarom trekken de kerkscheuringen zulke diepe sporen in gezinnen en families !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie