Tiberius schreef:Ik lees nu pas, dat ik beschuldigd word iets niet te onderkennen, samen met Memento en Afgewezen.
Wat mij betreft, klopt die beschuldiging sowieso niet en schaar ik me achter deze posting van Memento.
Volgens mij herkent Afgewezen zich ook niet in jouw beschuldiging, Luther. Althans: ik kan dat er met de beste wil van de wereld niet uit halen.
Rosa stelde dat de meeste kerkverlaters zoals Franca Treur de kerk verlaten omdat ze in hun directe omgeving geen werkelijk geestelijk leven zien. Of, zoals ds. Visscher vandaag in de Saambinder schrijft: "Schittert het grote geluk van Gods kinderen en de heerlijkheid en de ruimte in het Evangelie wel voldoende door?"
In jullie bijdrages heb ik niet echt kunnen ontdekken dat jullie deze stelling onderschrijven. daar doelde ik op.
Tiberius schreef:Wat Afgewezen al typt: afhakers zijn er altijd al geweest. Een redelijk nieuw fenomeen is, dat men er een boekje of pamfletje over gaat schrijven, in een poging om de negatieve kanten van het christelijk geloof, of van het kerkverband waar men uit komt, voor het voetlicht te brengen. Ten diepste met het doel om de eigen afvalligheid te verklaren.
Dat kan, maar dat hoeft niet. In ieder geval is het voor ons een spiegel om ons af te vragen of de afhakers in ons voldoende de liefde van Christus hebben kunnen ontdekken. Ik geloof ook werkelijk niet dat je het boek van Franca Treur goed peilt, als je stelt dat het doel is om haar eigen afvalligheid te verklaren.
Tiberius schreef:Denk je niet, dat Christus zich in de weg van Zijn inzettingen laat kennen?
Als je daar van overtuigd bent (en dat ben ik), dan gaat het er niet over om boven mensen te gaan staan, maar om te proberen ze te binden aan Zijn eigen inzettingen.
Dat ben ik met je eens. Maar ook weer met de kanttekening, dat het dan te hopen is dat die inzettingen van Christus niet vertroebeld zijn door menselijke inzettingen die op de voorgrond worden geplaatst.
Tiberius schreef:Wat ik niet begrijp, is dat mensen zeggen dat iets hen lief is en blijft en er toch tegen schoppen zonder iets van die liefde te laten blijken.
Wel eens gehoord van miskende liefde waar vooral via destructie aandacht voor wordt gevraagd?
Ik neem overigens aan dat bovenstaande niet betrekt op het boek van Franca Treur, want dat boek is absoluut niet schoppend.
Tiberius schreef:wim schreef:Maar de mogelijkheid dat er fouten aan onze kant kunnen zitten, dringt gewoon niet door.
Met dit soort opmerkingen verbreed je de discussie behoorlijk. Of verengen, hoe je het bekijkt.
Je zegt dan eigenlijk: zolang er fouten gemaakt worden door mensen die in God geloven, heeft iedereen het volste recht om zich van God af te keren.
Zulk soort opmerkingen kom je wel vaker tegen in discussie: je mag pas wat over mijn gedrag zeggen, als je zelf volkomen feilloos bent. Zo werkt dat natuurlijk niet; nog afgezien van het feit, dat ik niet alle werkelijke of vermeende fouten die binnen onze kring gemaakt worden voor eigen rekening hoef te nemen.
Maar dit wordt helemaal niet gesteld in deze discussie. Niemand heeft het recht om zich van God af te keren, ook Franca Treur niet. Maar daar gaat het niet om in deze discussie. Het gaat er nu om: welke lessen trekke wij eruit. Durven we toe te geven dat er misstanden zijn? En t.o.v. dergelijke kerkverlaters neem ik op dat moment wel de fouten binnen onze kring voor eigen rekening, omdat ik dan op dat moment een deel van die kring ben.
Tiberius schreef:Persoonlijk denk ik dat het overgrote deel wat niets doet maar wel een kerkbank verslijt Hem net zo goed verlaten. Wie niet voor Hem is, is tegen Hem; net zoals vele Israëlieten ten tijde van het OT deden: in het merendeel had God geen behagen, maar ze liepen wel rustig mee in die woestijn.
Ik hoop niet dat je dit zonder enige vorm van emotie hebt getypt. Die mensen die een kerkbank verslijten, liggen inderdaad verloren, maar in de eerste plaats zijn het verbondskinderen die elke keer het Evangelie van vrije genade horen. Ik zou er niet mee kunnen leven om elke zondag, als ik de gemeente zie, te denken: 'Nou, het merendeel zal dus voor eeuwig verloren gaan.' Ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb. Zo spreekt de Bijbel immers niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)