Stichting 'Jij daar'

Auto

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Auto »

Curatorium schreef:Mooi dat er niet alleen gewaarschuwd/geoordeeld wordt t.o.v. JijDaar maar dat er ook zelf iets ondernomen wordt vanuit de ref. kerkverbanden, behalve ggin dan.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_786259
Vanuit de GGinNed worden volgens mij ook avonden gehouden. In Veenendaal en volgens mij ook in Barneveld.
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Ik was aan het zoeken naar de artikelen die tegen jij daar zijn. waaronder die in de saambinder gestaan hebben. Maar ik kan ze niet zo snel vinden.. Kan iemand mij helpen
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
henriët

Bericht door henriët »

Wittewrongel schreef:Ik was aan het zoeken naar de artikelen die tegen jij daar zijn. waaronder die in de saambinder gestaan hebben. Maar ik kan ze niet zo snel vinden.. Kan iemand mij helpen
Ik ken wel dit artikel, niet specifiek over jijdaar, maar misschien wat aanknopingspunten.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... heartcry/4
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wittewrongel
Inactief

Bericht door Wittewrongel »

Hartelijk bedankt voor deze.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

henriët schreef:
Wittewrongel schreef:Ik was aan het zoeken naar de artikelen die tegen jij daar zijn. waaronder die in de saambinder gestaan hebben. Maar ik kan ze niet zo snel vinden.. Kan iemand mij helpen
Ik ken wel dit artikel, niet specifiek over jijdaar, maar misschien wat aanknopingspunten.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... heartcry/4
Deze kritiek gaat over HeartCry en die staat idd helemaal los van JijDaar, al hebben ze wel gemeenschappelijke sprekers.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Auto

Bericht door Auto »

Dit komt uit de blog van dr. P. de Vries
Jij daar
Op de jeugdsamenkomsten van de stichting Jij daar die onder andere avonden in Doorn be­legd, worden meerdere sprekers die het zo aanpakken uitgeno­digd. Het uitgangpunt is dat de mens zichzelf voor Gods genade kan openstellen als hij het zelf maar wil. Men nodigt ook sprekers uit die wel als gereformeerd kunnen worden gezien, maar veelal dan toch sprekers voor wie de gedachte van het geloof als genadegift van God meer op de achtergrond staat en bij wie de oproep tot zelfonderzoek niet tot nauwelijks een functie heeft.
Nu weet ik dat deze gedachte zozeer op de voorgrond kan staan dat het geloof als appèl geen recht wordt gedaan. Jongelui uit de gemeenten waar dat het geval is, plegen extra gevoelig te zijn voor de boodschap en sfeer van Jij daar- avonden. Dat is iets wat kerken tot zelf­onder­zoek noopt. Wordt bij ons Christus werkelijk aan het hart gelegd en zie jongelui in onze ge­meenten leesbare brieven van Christus? Nooit mag ongeloof en onbekeerd als normaal worden gezien. Het feit dat het geloof een genadegave van God is mag nooit zo worden verkondigd, dat het van Christus afhoudt in plaats dat get naar Hem uitdrijft. Nooit kan te duidelijk dat God in de verkondiging van het Evangelie ons in Christus verzoening en vriendschap aanbiedt en dat Hij iedereen hoort die Hem om Christus’ wil om genade aanroept.
Dat neemt niet weg dat we niet gelukkig behoren te zijn met de presentatie en veelal ook de boodschap van Jij daar. De pre-sentatie is heel mensgericht is. Het Evangelie is ook te heilig om op een disjocky-achtige manier te worden gepresenteerd. Eerbied voor Gods majesteit die weliswaar met kinderlijke vrijmoedigheid vermengd mag zijn, behoort tot de kern van bijbelse vroomheid. Dat geldt ook voor en niet on­belangrijk deel van de melodieën waarop liederen worden gezongen. Terwijl Calvijn be­tuig­de dat de melodieën waarmee we Gode lof zingen iets van Gods majesteit moeten weer­spie­gelen, valt bij Jij daar heel sterk het accent op ritme. Dat weerspiegelt een ander spiritualiteit dan de gere-formeerde en puriteinse spiri­tualiteit.
Nog één ding: de genoemde stichting richt zich op de refor-matorische jeugd zonder zelf aan de gereformeerde belijdenis te binden. Ik bepleit principieel het omgekeerde en dat in allerlei verbanden. Bind je duidelijk aan de gereformeerde belijdenis maar probeer iedereen van welke achtergrond ook te bereiken en beperk je niet tot een bepaalde subcultuur. Laat alom het bijbelse getuigenis worden gehoord: ‘Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de dui­ster­nis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heer-lijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.’ (2 Korinthe 4:6)
bron: http://drpdevries.blogspot.nl/
Desiree

Bericht door Desiree »

Toch wel interessant artikel.. dat wil niet zeggen dat ik 1-2-3 met alles eens ben, maar dat is logisch. Ik ben toch wel benieuwd hoe de door mij zeer gewaardeerde DR De Vries naar Keith Green zou luisteren. Een van de beste gospelzangers, maar inderdaad, uit Amerika en van oorsprong onkerkelijk.

Als ik hem ooit eens spreek, zal ik het hem eens vragen. Maar mogelijk heb ik ook een oud beeld in mijn hoofd van Jijdaar.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Dat de wat meer gospel-achtige muziek prima te combineren is met (neo)calvinisme kun je goed zien
aan kerken waar bijv. een Tim Keller of Mark Driscoll voorgaat.
En inderdaad, met name voor de jeugd, is dit geen enkel probleem.

En Calvijn was niet zo voor de muziek in de kerk (orgel en meerstemmigheid mocht zelfs niet),
dus je kunt hem natuurlijk niet direct als lichtend voorbeeld stellen over muzikaliteit binnen de kerk.
Neem dan Maarten Luther, die zou denk ik de muziek op JijDaar prachtig gevonden hebben :super
En werd in de tijd van de reformatie (zowel door katholieken als protestanten)
niet geestelijke liederen geschreven, met de melodie van wereldse liedjes? :hum
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Desiree

Bericht door Desiree »

Klopt, Zwingli kon zich met huisgezin en vrienden vermaken met volksliederen, maar goed, die zong hij natuurlijk niet in de kerk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

parel

Bericht door parel »

Luister op dit moment een uitzending van de zing-kring van Jij-Daar.
Erg mooi. 'Jezus, onze levensbron'.
Je moet water halen uit de bron & mensen brengen bij de bron. Niet met je hand een paar drupjes brengen.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-

Re: Stiching 'Jij daar'

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:Mooie avond, uitgezonden bij de reformatorische omroep, van Ds Breure.

Nog even en ze krijgen een plek in het publieke bestel :super
Ik dacht juist dat ze bij de publieke omroep alle kleintjes saneerden.
De Zendtijd voor de Kerken, De Islamitische Omroep... etc. Het schijnt zelfs
dat NCRV en KRO moeten fuseren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

Jeugdwerker schreef:Even ter gerust stelling....

De Heere Jezus is aanwezig op de Jij Daar avonden! Hij werkt door al deze mensen heen met zijn Heilig Geest.
We zijn allemaal mensen met een mening en dat is ook goed! We moeten ons eens afvragen of we wel in vakjes mogen denken!
Jij Daar avonden zijn ontstaan doordat kerken de helderheid en de duidelijkheid hebben laten liggen tegenover de jeugd.
Op donderdag 6 maart spreekt de oprichter Koos de Jong in Apeldoorn, ik zou zeggen ga er eens heen en luister eens naar wat er gezegd word.

Vestig op prinsen geen vertrouwen maar laat het Woord werken!
De vraag is of het dan juist is om als aparte stichting de jeugd te gaan benaderen.
Waarom gaan de mensen van Jijdaar niet in gesprek met de kerken(raden) en worden er kerkelijk activiteiten ontplooit?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef: De vraag is of het dan juist is om als aparte stichting de jeugd te gaan benaderen.
Waarom gaan de mensen van Jijdaar niet in gesprek met de kerken(raden) en worden er kerkelijk activiteiten ontplooit?
Wie zegt dat die gesprekken niet hebben plaats gevonden?
Ik ben ervan overtuigd dat men het geprobeerd heeft, maar dat er niet te praten viel.
ik weet nog heel goed hoe bepaalde ouderlingen bij de JijDaar-avonden stonden te spioneren of er soms parochiaantjes van hen naar binnen zouden gaan. Die kregen daarna geheid huisbezoek. Het was in dezelfde tijd toen bijbelstudiekringen werden verboden wanneer ze zonder ambtelijk toezicht werden gehouden: wie toch deelnam, werd geweerd van het avondmaal.
Als alles wat buiten het ambtelijk toezicht wordt georganiseerd per definitie verboden is, kan JijDaar wel stoppen.
Maar dat gaan ze dus echt niet doen.
~~Soli Deo Gloria~~
henriët

Bericht door henriët »

Hendrikus schreef:
henriët schreef: De vraag is of het dan juist is om als aparte stichting de jeugd te gaan benaderen.
Ik ben ervan overtuigd dat men het geprobeerd heeft, maar dat er niet te praten viel.
ik weet nog heel goed hoe bepaalde ouderlingen bij de JijDaar-avonden stonden te spioneren of er soms parochiaantjes van hen naar binnen zouden gaan. Die kregen daarna geheid huisbezoek. Het was in dezelfde tijd toen bijbelstudiekringen werden verboden wanneer ze zonder ambtelijk toezicht werden gehouden: wie toch deelnam, werd geweerd van het avondmaal.
Als alles wat buiten het ambtelijk toezicht wordt georganiseerd per definitie verboden is, kan JijDaar wel stoppen.
Ik weet het Hendrikus.. ik ken die voorbeelden ook.. zo intens verdrietig,
desondanks... toch pleit ik voor interkerkelijke samenwerking waarbij kerkenraden/ kerken in participeren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

henriët schreef:
Hendrikus schreef:
Ik weet het Hendrikus.. ik ken die voorbeelden ook.. zo intens verdrietig,
desondanks... toch pleit ik voor interkerkelijke samenwerking waarbij kerkenraden/ kerken in participeren.
Maar dan begrijp ik je vraag niet... Die gesprekken hebben ongetwijfeld wel degelijk plaats gehad, maar zijn stukgelopen op de onwil van de andere partij.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie