Bij jullie in de kerk ook hoor. Of hebben jullie nog een derde bankje, waar de apostelen zitten?Tiberius schreef:Freek maakt een scheiding tussen de ambten in de Bijbel en de ambten nu, blijkt uit een ander topic.Marnix schreef:Waarom hielden de apostelen en de eerste gemeenten zich daar dan niet aan?freek schreef:Juist de frequentie van de avondmaalsviering is mij nog niet duidelijk. Er wordt herhaaldelijk een pleidooi gevoerd om dit vaker te laten plaatsvinden. Maar, denk ik dan, het Avondmaal is toch de vervulling van het Pascha, in het bijzonder van de Paasmaaltijd, dat ook maar één maal per jaar gevierd werd. Zou het niet de bedoeling zijn om ook het heilig avondmaal een keer per jaar te vieren?Tiberius schreef:Inderdaad: goed samengevat, Refo.
Voorlopig eens één keer per maand, net zoals de Doop.
Het is sowieso niet goed om beide sacramenten teveel uit elkaar te laten lopen.
Voor beide sacramenten is dezelfde genade nodig, wil men ze met vrucht gebruiken.
-----
Na dit uitstapje over Zwingli is er waarschijnlijk niemand meer, die de avondmaalsgang als vrucht van het geloof wil bestempelen. Of wel?
Volle avondmaalstafels
Re: Volle avondmaal tafels
Zie dat andere topic.freek schreef:Bij jullie in de kerk ook hoor. Of hebben jullie nog een derde bankje, waar de apostelen zitten?Tiberius schreef:Freek maakt een scheiding tussen de ambten in de Bijbel en de ambten nu, blijkt uit een ander topic.Marnix schreef:Waarom hielden de apostelen en de eerste gemeenten zich daar dan niet aan?freek schreef:Juist de frequentie van de avondmaalsviering is mij nog niet duidelijk. Er wordt herhaaldelijk een pleidooi gevoerd om dit vaker te laten plaatsvinden. Maar, denk ik dan, het Avondmaal is toch de vervulling van het Pascha, in het bijzonder van de Paasmaaltijd, dat ook maar één maal per jaar gevierd werd. Zou het niet de bedoeling zijn om ook het heilig avondmaal een keer per jaar te vieren?
Hm maar wat meespeelt is de frequentie van het paasfeest in het oude testament en mijn vraag met een paar argumenten is: Moeten we dar nog wel naar kijken? Zijn er goede redenen om die frequentie over te nemen of juist goede redenen om dat niet te doen?freek schreef:Om eerlijk te zijn: dat weet ik niet. Daarom zei ik al: de frequentie van de avondmaalsviering is mij nog niet duidelijk.Marnix schreef:Waarom hielden de apostelen en de eerste gemeenten zich daar dan niet aan? Zou het jaarlijks vieren van het Pesachfeest niet ook te maken hebben met de grote verzoendag, het feit dat 1x per jaar de Hogepriester het heilige der heiligen in mocht gaan? En is het dan niet logisch dat na Jezus dood en opstandig, de afschaffing van de verzoendag, het scheuren van het voorhangsel etc. de frequentie ook veranderd is?freek schreef: Juist de frequentie van de avondmaalsviering is mij nog niet duidelijk. Er wordt herhaaldelijk een pleidooi gevoerd om dit vaker te laten plaatsvinden. Maar, denk ik dan, het Avondmaal is toch de vervulling van het Pascha, in het bijzonder van de Paasmaaltijd, dat ook maar één maal per jaar gevierd werd. Zou het niet de bedoeling zijn om ook het heilig avondmaal een keer per jaar te vieren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij is het aantal keren dat het HA gevierd wordt, een kwestie van traditie. Het is in de tijd van Calvijnn ook voorgekomen dat het elke zondag HA was.
In de kerken binnen de Gereformeerde Gezindte is viermaal per jaar het uitgangspunt, of (voor vacante gemeenten) drie keer per jaar het streven. In de GGiN en OGGN komt het ook voor dat er slechts 1x per jaar HA gevierd wordt. Dat lijkt me te weinig, maar nogmaals: volgens mij kunnen we daarvoor geen richtlijn uit de Bijbel halen.
In de kerken binnen de Gereformeerde Gezindte is viermaal per jaar het uitgangspunt, of (voor vacante gemeenten) drie keer per jaar het streven. In de GGiN en OGGN komt het ook voor dat er slechts 1x per jaar HA gevierd wordt. Dat lijkt me te weinig, maar nogmaals: volgens mij kunnen we daarvoor geen richtlijn uit de Bijbel halen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
In de OGG (Bevervoorde) werd tot de komst van ds. van Prooijen 1x per jaar het HA bediend in de lijdensweken. Met de komst van ds. van Prooijen werd het 2 keer per jaar.Luther schreef:Volgens mij is het aantal keren dat het HA gevierd wordt, een kwestie van traditie. Het is in de tijd van Calvijnn ook voorgekomen dat het elke zondag HA was.
3 a 4 maal per jaar is inderdaad beter als het haalbaar is, volgens mijn bescheiden mening.
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Met een eigen predikant lijkt me 2x per jaar nog steeds te weinig.-DIA- schreef:In de OGG (Bevervoorde) werd tot de komst van ds. van Prooijen 1x per jaar het HA bediend in de lijdensweken. Met de komst van ds. van Prooijen werd het 2 keer per jaar.Luther schreef:Volgens mij is het aantal keren dat het HA gevierd wordt, een kwestie van traditie. Het is in de tijd van Calvijnn ook voorgekomen dat het elke zondag HA was.
3 a 4 maal per jaar is inderdaad beter als het haalbaar is, volgens mijn bescheiden mening.
-DIA-
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther schreef:Volgens mij is het aantal keren dat het HA gevierd wordt, een kwestie van traditie. Het is in de tijd van Calvijnn ook voorgekomen dat het elke zondag HA was.
Als ik 1 Korinthe 11 lees lijkt het er toch op dat men het telkens als men samenkomt viert. En volgens mij deed Calvijn het daarom, op bijbelse gronden dus, ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik vind het moeilijk om hierover iets te zeggen dat echt volgens de Bijbel is. Als je het avondmaal ziet als verlengstuk van het Pesachmaal, dus zoals het de eerste keer gevierd is, dan moet je het inderdaad één keer per jaar vieren, nadat je een lam hebt geslacht en moet je ongezuurd brood gebruiken. Tijdens de maaltijd gebruik je dan het brood, en de afsluitende beker 'der dankzegging' komt aan het einde van de Pesachviering.
De Korintiërs deden dat kennelijk al anders, zij hadden een gemeenschapsmaaltijd die met het avondmaal werd afgesloten. En kennelijk deden ze dat - net als de eerste gemeenten waarover wordt gesproken - veel vaker dan eens per jaar.
Je kunt daaruit opmaken dat er een soort vrijheid werd genomen om dit sacrament te vieren. Wij doen dat weer anders. Zowel qua vorm als qua frequentie. Kennelijk is daar niets mis mee.
De Korintiërs deden dat kennelijk al anders, zij hadden een gemeenschapsmaaltijd die met het avondmaal werd afgesloten. En kennelijk deden ze dat - net als de eerste gemeenten waarover wordt gesproken - veel vaker dan eens per jaar.
Je kunt daaruit opmaken dat er een soort vrijheid werd genomen om dit sacrament te vieren. Wij doen dat weer anders. Zowel qua vorm als qua frequentie. Kennelijk is daar niets mis mee.
- Johann Gottfried Walther
Kan zijn, maar we zullen het toch met Ds. Calvijn eens zijn, dat zo dikwijls niet wijst op zo weinig mogelijk, en hoe het in de allereerste nieuwe Testamentische gemeente was weten we.
En het ligt ook wel in de ontwikkeling die we doorgemaakt hebben, vroeger (16-17de eeuw) waren er werkelijk niet maar 2 diensten per week hoor. Velen hebben daar genoeg aan, en zal het ook niet zo zijn met het Heilig Avondmaal des Heeren? Meen toch dat de gelovigen dat steeds weer nodig hebben, en God wil steeds Zijn Woord spreken, maar ook steeds het zichtbare teken verbonden aan Zijn woord geven, het Sacramant van het Heilig Avondmaal.
En de precieze frequentie, lijkt me geen punt om scherp over de discusseren, maar zo dikwijls lijkt mijn zeker niet te wijzen op één keer per jaar. Ben het eens met Ds. Calvijn, dat degene die daar blij mee is, zo weinig viering van het Heilig Avondmaal, alleen de duivel is.
En het ligt ook wel in de ontwikkeling die we doorgemaakt hebben, vroeger (16-17de eeuw) waren er werkelijk niet maar 2 diensten per week hoor. Velen hebben daar genoeg aan, en zal het ook niet zo zijn met het Heilig Avondmaal des Heeren? Meen toch dat de gelovigen dat steeds weer nodig hebben, en God wil steeds Zijn Woord spreken, maar ook steeds het zichtbare teken verbonden aan Zijn woord geven, het Sacramant van het Heilig Avondmaal.
En de precieze frequentie, lijkt me geen punt om scherp over de discusseren, maar zo dikwijls lijkt mijn zeker niet te wijzen op één keer per jaar. Ben het eens met Ds. Calvijn, dat degene die daar blij mee is, zo weinig viering van het Heilig Avondmaal, alleen de duivel is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...Luther schreef:Met een eigen predikant lijkt me 2x per jaar nog steeds te weinig.-DIA- schreef:In de OGG (Bevervoorde) werd tot de komst van ds. van Prooijen 1x per jaar het HA bediend in de lijdensweken. Met de komst van ds. van Prooijen werd het 2 keer per jaar.Luther schreef:Volgens mij is het aantal keren dat het HA gevierd wordt, een kwestie van traditie. Het is in de tijd van Calvijnn ook voorgekomen dat het elke zondag HA was.
-DIA-
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
hehe, dat kan ja. Als je gewend bent om 5 cent per dienst in de collecte te doen is opeens 10 cent per dienst in de collecte doen ook een hele vooruitgang, een verdubbeling. Maar als je netto 5000 euro per maand verdient is het nog steeds niet veel.
We moeten wel iets verder kijken dan naar: Wat zijn wij gewend, hoe is onze traditie... Dat de frequentie verdubbelt wil nog niet zeggen dat de frequentie dus goed is dan
We moeten wel iets verder kijken dan naar: Wat zijn wij gewend, hoe is onze traditie... Dat de frequentie verdubbelt wil nog niet zeggen dat de frequentie dus goed is dan

En hoe is het met het aantal avondmaalgangers?-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...
-DIA-
~~Soli Deo Gloria~~
Je denkt dat die ook verdubbeld zijn?Hendrikus schreef:En hoe is het met het aantal avondmaalgangers?-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...
-DIA-
Nee, maar ik vraag me af of het verdubbelen van het aantal avondmaalsvieringen wellicht toch mensen aan het denken heeft gezet over de betekenis van het Avondmaal.raka schreef:Je denkt dat die ook verdubbeld zijn?Hendrikus schreef:En hoe is het met het aantal avondmaalgangers?-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...
-DIA-
Als één keer per jaar genoeg is, is het blijkbaar niet zo belangrijk.
Als het dan opeens twee keer per jaar wordt, zou je gaan denken dat het er misschien toch wel een beetje toe doet.
~~Soli Deo Gloria~~
Ik vind dat een verkeerde redenering en een tekort doen aan de (voor ons onbekende) overwegingen in hun conscientie om niet aan te gaan. Het HA is een sacrament, of het nu 1 of 4 keer wordt gehouden, en daarmee zal het geen invloed hebben op het aantal avondmaalgangers.Hendrikus schreef:Nee, maar ik vraag me af of het verdubbelen van het aantal avondmaalsvieringen wellicht toch mensen aan het denken heeft gezet over de betekenis van het Avondmaal.raka schreef:Je denkt dat die ook verdubbeld zijn?Hendrikus schreef:En hoe is het met het aantal avondmaalgangers?-DIA- schreef:Ja, niet echt zoals het zou horen, maar in de VOGG-Bevervoorde waren ze het maar 1x per jaar gewend, dan is 2 keer ineens wel een verdubbeling...
-DIA-
Als één keer per jaar genoeg is, is het blijkbaar niet zo belangrijk.
Als het dan opeens twee keer per jaar wordt, zou je gaan denken dat het er misschien toch wel een beetje toe doet.