Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
's mo: Over de zegening van Ruben (Gen. 49)
Ruben:
1. Hoog geplaatst
2. Diep gevallen
3. Wonderlijk hersteld
's mi: Psalm 72:13 Sions Koning en Zijn volk
1. een arm volk
2. een rijke Koning
Rijke preken! (en ook scherp; de ellendige staat van de mens maar de grote zondaarsliefde van Christus voor een zondig mens en de rijkdom die er in Hem te vinden is)
Ruben:
1. Hoog geplaatst
2. Diep gevallen
3. Wonderlijk hersteld
's mi: Psalm 72:13 Sions Koning en Zijn volk
1. een arm volk
2. een rijke Koning
Rijke preken! (en ook scherp; de ellendige staat van de mens maar de grote zondaarsliefde van Christus voor een zondig mens en de rijkdom die er in Hem te vinden is)
de preek ging erover dat geloof geen prive-zaak is. het voortschrijdende individualisme probeert het geloof te verdringen naar de momenten dat je niets anders te doen hebt, en de wereld zorgt ervoor dat je altijd wel wat te doen hebt. verder werd het voortschrijdende gelijkheidsdenken tegen het licht gehouden. in een gemeente, als leden van een lichaam, ben je als organen. ieder heeft zijn eigen functie op zijn eigen niveau, waardoor het hele lichaam kan functioneren, niet iedereen kan een hoofd zijn.
toch weer fijn actueel voor een preek van 60 jaar oud. de locatie was trouwens in de huiskamer van een jeugherberg in Bratislava, de rest van de dag hebben we besteed aan "kerkshoppen", we hebben zo'n 12 kerken bezocht. heerlijk rustig
toch weer fijn actueel voor een preek van 60 jaar oud. de locatie was trouwens in de huiskamer van een jeugherberg in Bratislava, de rest van de dag hebben we besteed aan "kerkshoppen", we hebben zo'n 12 kerken bezocht. heerlijk rustig

mwah, ik was om half 9 klaar met preeklezen, heb toen wat gegeten, en daarna zijn we tot een uur of 5 op pad geweest. bovendien staan in Bratislava heel veel kerken kort bij elkaar, soms met maar 1 of 2 huizen ertussen. verder was het in de kerken erg rustig, zelfs in de grote kathedraal waren er tijdens ons bezoek maar 4 of 5 mensen.
- Christiaan
´s Morgens Jesaja 54 vers 10! Wat een heerlijke tekst!
´s middags Jeremia 18 vers 6a
Ontzagwekkend
Veroodmoedigend
Vertroostend
´s middags Jeremia 18 vers 6a
Ontzagwekkend
Veroodmoedigend
Vertroostend
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Afgelopen zondag was het Israël-zondag. Is daar bij jullie nog aandacht voor geweest?
Bij ons wel. Één van de preken ging over Ef. 2: 17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren. Daarin werden wij er nadrukkelijk bij bepaald dat wij, West-Europeanen, ook eertijds verre waren, want wij waren ook heidenen.
Bij ons wel. Één van de preken ging over Ef. 2: 17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren. Daarin werden wij er nadrukkelijk bij bepaald dat wij, West-Europeanen, ook eertijds verre waren, want wij waren ook heidenen.
Dat zei hij er niet bij. Dat doen ze bij ons nooit.Erasmiaan schreef:Hoe kwam de ouderling aan deze preek?Unionist schreef:'s morgens een herdenkings(lees)preek over 100 jaar Ger Gem.
Lijkt me wel leuk, trouwens.
"De gelezen preek was van Ralph Erskine. Hij is te bestellen bij stichting De Tabernakel"
of
"De gelezen preek was van ds. A. Moerkerkien. Ik vond hem in een bundel die ik van ome Kees en tante Annie op mijn verjaardag kreeg"
:mrgreen: Interessant.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)