verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Marnix

Re: verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
Mara schreef:Mijn ouders steunden jarenlang de stichting tot behoud van de zondagsrust.
De zondagsrust was bij ons thuis heel strikt.
Niet overdreven wettisch door niet te koken, maar alles lopend, geen radio, alleen een keer het nieuws, boek lezen, niet handwerken, zelfs niet erover praten.
Ik vond het toen normaal, maar zou dit mijn kinderen niet aan willen doen.
Ik ben al blij dat ze zich houden aan de huisregels, zoals geen computer, geen tv, geen radio, alleen voor evt nieuws.
Maar ze mogen van mij wel met hun Nintendo DS spelen, een spel spelen, iets anders lezen dan een boek.
Als het zomer is, evt buiten spelen, of een balletje trappen op het schoolplein.
De zondag staat wel apart maar ik wil niet dat ze er een hekel aan krijgen.
Tja dat is iets wat mij altijd wel gestoord heeft...
Wel liefdesromannetjes enz. lezen, maar ik mocht nooit borduren...terwijl dat toch echt een hobby van mij is, en beslist geen werk, wie kan me dat uitleggen :quoi
Gewoon, eert uw vader en uw moeder, als dat de huisregels zijn is het je op grond van dat gebod om je er aan te houden.
Maar niet op grond van het gebod om de sabbatdag te heiligen.
Hm ja... zit wat in. Daarnaast: Ouders, verbitter uw kinderen niet. :)

Ik snap de regel ook niet, de Bijbel verbiedt het werken maar niet het borduren, fietsen op zondag enzovoorts. Aan de andere kant heb je ze te respecteren totdat je het huis uit bent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Als we na de kerkdienst koffie gingen drinken bij mijn ouders en mijn moeder even een breiwerkje wilde laten zien, verbood mijn vader dat.
Weg, het is zondag. Dan vraag je het morgen maar.
Ik zei dan wel eens, pa wat geeft dat nou, mam wil even vragen of de mouwtjes lang genoeg zijn.
Nee, van maandag tot zaterdag mocht ze breien.
Ik vond dat wel eens een beetje te, maar goed, ik eerde mijn vader dus legde me er bij neer.
We gingen trouwens altijd lopend naar mijn ouders, op zondag dan, wij respecteerden dat hij niet wilde dat wij op zondag met de auto zouden komen.
Die meiden dragen soms een lange broek, maar nooit naar opa en oma.
Ik vond dat vanzelfsprekend eigenlijk, wij deden gewoon niet, ook niet na ons trouwen, waar mijn ouders verdriet van hadden.
Wij hebben wel tv, maar zetten hem nooit aan als mijn ouders hier waren.
Dat doe je meestal niet met visite, maar dan is het om andere reden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Orchidee schreef:
Mara schreef:Mijn ouders steunden jarenlang de stichting tot behoud van de zondagsrust.
Niet overdreven wettisch door niet te koken, maar alles lopend, geen radio, alleen een keer het nieuws, boek lezen, niet handwerken, zelfs niet erover praten.
Ik ben al blij dat ze zich houden aan de huisregels, zoals geen computer, geen tv, geen radio, alleen voor evt nieuws.
Maar ze mogen van mij wel met hun Nintendo DS spelen, een spel spelen, iets anders lezen dan een boek.
Als het zomer is, evt buiten spelen, of een balletje trappen op het schoolplein.
Wel liefdesromannetjes enz. lezen, maar ik mocht nooit borduren...terwijl dat toch echt een hobby van mij is, en beslist geen werk, wie kan me dat uitleggen :quoi
Gewoon, eert uw vader en uw moeder, als dat de huisregels zijn is het je op grond van dat gebod om je er aan te houden.
Dat is wel erg gemakkelijk geredeneerd, ouders kunnen je wel weet ik veel wat opleggen, maar een waarom, mag je toch wel antwoord op hebben?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
huisman

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Orchidee schreef:
Dat is wel erg gemakkelijk geredeneerd, ouders kunnen je wel weet ik veel wat opleggen, maar een waarom, mag je toch wel antwoord op hebben?
Als de regels van de ouders niet ingaan tegen Gods geboden gaat denk ik het eren van de ouders voorop. En natuurlijk proberen verstandige ouders het ook uit te leggen waarom deze regels er zijn.
Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Orchidee schreef:Dat is wel erg gemakkelijk geredeneerd, ouders kunnen je wel weet ik veel wat opleggen, maar een waarom, mag je toch wel antwoord op hebben?
Je zou het hen kunnen vragen.

Verder acht ik het niet kies om dergelijke meningsverschillen met je ouders hier op een openbaar forum te bespreken.
Dus on-topic verder maar.
albion

Re: Re:

Bericht door albion »

helma schreef:
Gijs83 schreef:Het gaat hier niet over de verhalen uit de boekjes van de Stichting Zondagsrust, maar het gaat wel over zondagsrust:

Op de laatste bladzijde van de nieuwste Gezinsgids(deze week) staat een column over het zondagsleven in Canada. Daar ziet men lopen of op de fiets naar de kerk als recre-eren en dat kan niet op zondag. Terwijl hier juist een discussie over de auto word(eigenlijk min of meer werd inmiddels) gevoerd ziet men het daar juist als het aangewezen middel om naar de kerk te komen. Wat is er voor te zeggen en wat niet?
ha, dat klopt. Toen mijn zus in canada ging wonen en op de fiets naar de kerk ging werd er schande van gesproken. Iedereen komt met de auto.

Zijn het ook niet de lange afstanden? Of heb ik een verkeerd beeld in mijn hoofd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara

Bericht door Mara »

Als je oudere mensen hoort, of je leest boeken uit de de vooroorlogse periode, was het heel normaal om een uur of zelfs meer te lopen.
Een enkele uitzondering daargelaten, wordt er al snel een fiets of auto gepakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mara schreef:Als je oudere mensen hoort, of je leest boeken uit de de vooroorlogse periode, was het heel normaal om een uur of zelfs meer te lopen.
Ja, vroeger. Toen was dat normaal. Nu niet meer. :)
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Bert Mulder »

Gijs83 schreef:Het gaat hier niet over de verhalen uit de boekjes van de Stichting Zondagsrust, maar het gaat wel over zondagsrust:

Op de laatste bladzijde van de nieuwste Gezinsgids(deze week) staat een column over het zondagsleven in Canada. Daar ziet men lopen of op de fiets naar de kerk als recre-eren en dat kan niet op zondag. Terwijl hier juist een discussie over de auto word(eigenlijk min of meer werd inmiddels) gevoerd ziet men het daar juist als het aangewezen middel om naar de kerk te komen. Wat is er voor te zeggen en wat niet?
Daar heb ik, in ieder geval, nooit van gehoord....

Het is te gek om (los) te lopen...

Het enige zou de lange afstanden zijn, maar er zijn bij ons ook mensen die dichtbij wonen, en gewoon lopen (of fietsen, hoewel dat hier niet zo populair is)...

Maar wij rijden een half uurtje naar de kerk
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Alexandrium te Rotterdam is nu 7 dagen per week open.
Er zijn echter winkeliers (o.a. Linker) die gesloten blijven, niet alleen om religieuze redenen maar ook omdat er bijv geen personeel te krijgen is.
Nu dreigt de eigenaar met een boete.
Linker blijft er laconiek onder.
Raar toch, dat iemand je kan dwingen om op zondag open te gaan :nonnon
Marnix

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Mara schreef:Als je oudere mensen hoort, of je leest boeken uit de de vooroorlogse periode, was het heel normaal om een uur of zelfs meer te lopen.
Ja, vroeger. Toen was dat normaal. Nu niet meer. :)
Gelukkig niet, ik moet er niet aan denken om iedere keer een uur heen en terug naar de kerk te lopen en dat twee keer op een dag :) Verder snap ik totaal niet hoe zoiets "normaal" geweest is, waar dat vandaan kwam. Waarschijnlijk toch een combinatie van moeite met verandering en het nemen van cultuur, gewoonten als maatstaf. Vroeger had je geen fietsen (of ze waren in ieder geval niet in het bezit van de meeste mensen) en dus ging men lopend naar de kerk... en toen de fietsen wat gangbaarder was het nieuw en blijkbaar dus fout.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

huisman schreef: Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Vind je dat gezond :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Willem

Bericht door Willem »

Orchidee schreef:
huisman schreef: Maar het is ook heel gezond om als ouder te zeggen, waarom?....omdat ik het zeg.
Ja, jij niet dan? Het lijkt me dat kinderen ook moeten leren gewoon te luisteren, zonder te weten en/of te vragen waarom.
Doen wat gezegd wordt als je er het nut van inziet is niet zo moeilijk, maar doen wat gezegd wordt zonder dat je het begrijpt of als je het er eigenlijk niet mee eens bent is een stuk moeilijker. Maar juist het laatste is volgens mij inherent aan "gehoorzamen".
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Willem schreef:
Orchidee schreef:
Ja, jij niet dan? Het lijkt me dat kinderen ook moeten leren gewoon te luisteren, zonder te weten en/of te vragen waarom.
Doen wat gezegd wordt als je er het nut van inziet is niet zo moeilijk, maar doen wat gezegd wordt zonder dat je het begrijpt of als je het er eigenlijk niet mee eens bent is een stuk moeilijker. Maar juist het laatste is volgens mij inherent aan "gehoorzamen".
Ja, je hoeft niet altijd te zeggen waarom. Soms is het gewoon zo als het is. Punt. Basta. Schluss.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mister schreef:
Willem schreef:
Orchidee schreef:
Ja, je hoeft niet altijd te zeggen waarom. Soms is het gewoon zo als het is. Punt. Basta. Schluss.
:garde
Plaats reactie