De kleine lettertjes van het Evangelie
Re: De kleine lettertjes van het Evangelie
@Ad Anker:
Ik geloof wel dat dat zo is. Iemand met 'vrijgemaakte oren' hoort echt andere dingen in een evenwichtige gereformeerde prediking dan iemand met 'hypercalvinistische oren'.
Dat is ook de reden dat predikanten soms bij het bestrijden van een dwaling iets minder evenwichtig (s)preken. Hun tekst is dan wellicht niet helemaal evenwichtig meer, maar de beoogde ontvanger hoort het wel in het goede evenwicht. Althans, dat is het idee.
Het gevaar is natuurlijk dat de uitersten steeds extremer worden, dus ik weet niet of het nu een goede manier is. Maar het is een onbetwistbaar feit dat mensen zelfs iets anders lezen als ik iets opschrijf dan als een ander iets opschrijft. Ook al staat er precies hetzelfde.
@Valcke:
Dat doe ik niet. De eerste genade/wedergeboorte gaat (ik geef toe, daarin verschillen wij wellicht van mening) in logische volgorde vooraf aan de eerste daad van het geloof. Maar in de prediking moet de prediker de luisteraars tot het geloof bewegen. Dat sluit elkaar zeker niet uit.
En verder is het wel erg wantrouwend om -als ik letterlijk een frase uit de DL citeer- er vanuit te gaan dat ik die wel in een andere context zal gebruiken dan die in de DL uitdrukkelijk staat. Ik vind dat eigenlijk wel het toppunt. Ik zeg niet dat je onwelwillend bent, want je geeft een serieuze reactie en daar doe ik niets aan af. Maar het is een exact voorbeeld van wat ik hierboven aan Ad Anker schrijf.
Ik geloof wel dat dat zo is. Iemand met 'vrijgemaakte oren' hoort echt andere dingen in een evenwichtige gereformeerde prediking dan iemand met 'hypercalvinistische oren'.
Dat is ook de reden dat predikanten soms bij het bestrijden van een dwaling iets minder evenwichtig (s)preken. Hun tekst is dan wellicht niet helemaal evenwichtig meer, maar de beoogde ontvanger hoort het wel in het goede evenwicht. Althans, dat is het idee.
Het gevaar is natuurlijk dat de uitersten steeds extremer worden, dus ik weet niet of het nu een goede manier is. Maar het is een onbetwistbaar feit dat mensen zelfs iets anders lezen als ik iets opschrijf dan als een ander iets opschrijft. Ook al staat er precies hetzelfde.
@Valcke:
Dat doe ik niet. De eerste genade/wedergeboorte gaat (ik geef toe, daarin verschillen wij wellicht van mening) in logische volgorde vooraf aan de eerste daad van het geloof. Maar in de prediking moet de prediker de luisteraars tot het geloof bewegen. Dat sluit elkaar zeker niet uit.
En verder is het wel erg wantrouwend om -als ik letterlijk een frase uit de DL citeer- er vanuit te gaan dat ik die wel in een andere context zal gebruiken dan die in de DL uitdrukkelijk staat. Ik vind dat eigenlijk wel het toppunt. Ik zeg niet dat je onwelwillend bent, want je geeft een serieuze reactie en daar doe ik niets aan af. Maar het is een exact voorbeeld van wat ik hierboven aan Ad Anker schrijf.
Je gaf zelf de context aan in je post. Het ging in ons gesprek nadrukkelijk over de eerste genade. Dus daar kan echt geen misverstand over bestaan. Je misbruikte mi de woorden van de DL door deze in een andere context te plaatsen. Maar ik stop hier nu over.DDD schreef:@Valcke:
Ik denk dat DDD bedoelt: als je gaat geloven, wordt het door God gewerkt, maar dat merk je zelf niet. Het lijkt alsof je het zelf doet, maar achteraf blijk thet door God gewerkt te zijn.
Ik weet niet of ik het zo goed weergeef, maar dat hoor ik dan wel.
Maar hoe kan iemand het nuttigen van een ontbijt vergelijken met het beginnen te geloven. Idem: hoe kan iemand zeggen dat de doodsstaat en verkiezing van de mensen op de achtergrond moeten staan wanneer het Evangelie gepredikt wordt?Posthoorn schreef:Ik denk dat DDD bedoelt: als je gaat geloven, wordt het door God gewerkt, maar dat merk je zelf niet. Het lijkt alsof je het zelf doet, maar achteraf blijk thet door God gewerkt te zijn.
Nee, ik voel wel overeenkomst met Huisman, maar niet met de opvattingen die ik hierboven weergeef. Bovendien weten we al langer hoe hier over gesproken wordt door deze en gene. Dat is niet van vandaag of gisteren.
An sich kan er een bepaalde luisterhouding zijn die richting vooroordelen gaat, dat begrijp ik. Maar ik zit ermee dat ik blijkbaar volgens ervaringsdeskundigen alhier onder een verkeerde prediking zit in de GG. En jij ook Ad. En velen in de GG met mij.Ad Anker schreef:Eigenlijk wel interessant, deze opmerking. Het is dus afhankelijk van de manier van luisteren, begrijp ik dat goed?Zeeuw schreef: Die preken kan ik je genoeg aandragen. Echter, jij zal ze niet op die manier beluisteren, dus een andere conclusie trekken.
Algemene vraag: waar vind ik het commentaar van dr. v.d. Sluijs waar hier aan gerefereerd wordt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@Posthoorn:
Exact.
Hoewel het met de prediking in de GG onmogelijk is dat er over de eerste oorzaak veel misverstanden bestaan, maar dat terzijde.
Exact.
Hoewel het met de prediking in de GG onmogelijk is dat er over de eerste oorzaak veel misverstanden bestaan, maar dat terzijde.
Ik denk dat dat eerste zeker zo is Ad. Zaken die je tientallen jaren hoort, gaan als dé waarheid klinken denk ik. Tevens heb je, dat wil zeggen heb ik, de gedachte dat degenen die je deze zaken vertellen hier ook echt diep studie van hebben gemaakt.Ad Anker schreef:Eigenlijk wel interessant, deze opmerking. Het is dus afhankelijk van de manier van luisteren, begrijp ik dat goed?Zeeuw schreef: Die preken kan ik je genoeg aandragen. Echter, jij zal ze niet op die manier beluisteren, dus een andere conclusie trekken.
Algemene vraag: waar vind ik het commentaar van dr. v.d. Sluijs waar hier aan gerefereerd wordt?
Dat geloof ik zeker niet Pierre. Ik denk wel dat er op sommige plaatsen door sommige dominees wat eenzijdig wordt gepreekt. Wat overigens niet voorbehouden is aan een kerkverband.pierre27 schreef:An sich kan er een bepaalde luisterhouding zijn die richting vooroordelen gaat, dat begrijp ik. Maar ik zit ermee dat ik blijkbaar volgens ervaringsdeskundigen alhier onder een verkeerde prediking zit in de GG. En jij ook Ad. En velen in de GG met mij.Ad Anker schreef:Eigenlijk wel interessant, deze opmerking. Het is dus afhankelijk van de manier van luisteren, begrijp ik dat goed?Zeeuw schreef: Die preken kan ik je genoeg aandragen. Echter, jij zal ze niet op die manier beluisteren, dus een andere conclusie trekken.
Ik heb er een drietal die me zelf nog bijstaan proberen te vinden. Die zitten allemaal achter een slotje helaas. Ik wil je gerust via de mail laten weten waar ik tegen aan liep.Simon0612 schreef: Ik hoor graag van je, hoef geen namen te weten. Mag ook via email!
Het gaat niet alleen om de oren, maar ook over een verschil in publiek. Hoe zal een onbekeerde innerlijk kennis hebben aan een bevindelijke prediking, als die goddelijke zaken hem nog onbekend zijn. Wil je dus onbekeerde aanspreken, dan zal daar zeker een andere toonzetting in moeten doorklinken en een andere spits.Zeeuw schreef:Ik denk dat dat eerste zeker zo is Ad. Zaken die je tientallen jaren hoort, gaan als dé waarheid klinken denk ik. Tevens heb je, dat wil zeggen heb ik, de gedachte dat degenen die je deze zaken vertellen hier ook echt diep studie van hebben gemaakt.Ad Anker schreef:Eigenlijk wel interessant, deze opmerking. Het is dus afhankelijk van de manier van luisteren, begrijp ik dat goed?Zeeuw schreef: Die preken kan ik je genoeg aandragen. Echter, jij zal ze niet op die manier beluisteren, dus een andere conclusie trekken.
@Ad: Hier een artikel van Dr. C.A. van der Sluijs: Stop met ridiculiseren en bagatelliseren van de leer van de uitverkiezing
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ertjes-2-/
De GG krijgt een veeg uit de pan. De GGiN lijkt zijn bekoring te hebben over de duidelijkheid, maar dit is een valse voorstelling. Van den Brink heeft nog steeds niet het boekje Wet & Evangelie gelezen waar de standpunten uiteengezet worden. Daar lees je namelijk:
De GG krijgt een veeg uit de pan. De GGiN lijkt zijn bekoring te hebben over de duidelijkheid, maar dit is een valse voorstelling. Van den Brink heeft nog steeds niet het boekje Wet & Evangelie gelezen waar de standpunten uiteengezet worden. Daar lees je namelijk:
(In eerste instantie had ik ook de andere misvattingen toegevoegd, waardoor mijn sessie was verlopen en ik opnieuw moest gaan typen. Mocht iemand de andere misvattingen graag weten dan stuurt hij of zij mij maar een bericht)Enkele misvattingen weersproken
'In de GGiN is geen aanbod van genade'
Het is waar dat de uitdrukking aanbod van genade vanwege de in het verleden ontstane verwarring weinig gebruikt wordt, en er een voorkeur is voor het woord 'prediking' of 'verkondiging'. Maar de genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders verkondigd.
Je kan ook af en toe op de knop Voorbeeld klikken, dan verloopt je sessie niet.
Niet zo gek. Overigens saillant detail: beide predikanten hebben raakvlakken met de gemeente Kralingseveer
Heb de preek even terug geluisterd van ds Schultink. Van de Brink speelt nu de vermoorde onschuld. In de zin van ja ik heb toch geen namen genoemd.Piet Puk schreef:Niet zo gek. Overigens saillant detail: beide predikanten hebben raakvlakken met de gemeente Kralingseveer