'Loyaal aan de Statenvertaling'

Mistig

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Mistig »

Charles schreef:Ik heb het al vaker verteld hier. Ik heb op kantoor enige tijd op één kamer gezeten met een MBO-er van begin 20. Bijna dagelijks kreeg ik de vraag - als ik iets vertelde: huh, wat betekent dat? Heel veel woorden en gezegden kende hij niet.

Voor mij was dat een eye-opener.
Dat herken ik ja. Ik heb het ook met spreekwoorden/gezegden en bepaalde woorden.
Het wordt niet herkend of niet begrepen.

Ook niet door de jongeren in de kerk helaas.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Marco

Bericht door Marco »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Het punt van ambtenaar is dat zij dus lasten opleggen die zij zelf niet dragen. En dat is ongepast. Jezus maakte daar de Farizeeën ooit grote verwijten over.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ook richting Merel: ze gebruiken zelf het oud-nederlands ook.
Dus het wordt (a) niet als een last ervaren en (b) als het al een last zou zijn, dragen ze die zelf ook.
Als het een last is die ze zelf niet ervaren, dan dragen ze hem inderdaad niet. Maar anderen ervaren het wel als een last. En aan hen wordt die last opgedrongen.
KDD

Bericht door KDD »

Marco schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Het punt van ambtenaar is dat zij dus lasten opleggen die zij zelf niet dragen. En dat is ongepast. Jezus maakte daar de Farizeeën ooit grote verwijten over.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ook richting Merel: ze gebruiken zelf het oud-nederlands ook.
Dus het wordt (a) niet als een last ervaren en (b) als het al een last zou zijn, dragen ze die zelf ook.
Als het een last is die ze zelf niet ervaren, dan dragen ze hem inderdaad niet. Maar anderen ervaren het wel als een last. En aan hen wordt die last opgedrongen.
Dat is met veel dingen zo. Voor sommige mensen is het een last om twee keer per zondag naar de kerk te gaan terwijl de dominee en kerkraad graag drie keer gaan. Dus dat is geen redenering.

Ik ben iemand die zwak is in de nederlandsche taal maar ik heb weinig moeite met de SV. Voor mij hoeft het niet veranderd te worden.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is geen goede vergelijking. Je kunt het beter vergelijken met iemand met een lichamelijke beperking een een sportschooltype. Wat een redelijke belasting is, verschilt per persoon. Dat is ook zo als het gaat om leesvaardigheid/begrijpend lezen in een andere taal.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Het klopt in ieder geval wel dat degenen die het hardst klagen over de verstaanbaarheid van de SV op dit forum in allerlei onderwerpen er inderdaad blijk van geven er weinig van te begrijpen.

Het onlogische is wel dat deze klagers zich bovengemiddeld taalvaardig noemen.
Marco

Bericht door Marco »

Wim Anker schreef:Het klopt in ieder geval wel dat degenen die het hardst klagen over de verstaanbaarheid van de SV op dit forum in allerlei onderwerpen er inderdaad blijk van geven er weinig van te begrijpen.
Hier komen we verder mee. :banghead
Wim Anker schreef:Het onlogische is wel dat deze klagers zich bovengemiddeld taalvaardig noemen.
Dus? Als iemand zich taalvaardig noemt of toont, mag hij zich niet bekommeren om zijn naaste die dat niet is? :banghead
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Marco schreef:
Wim Anker schreef:Het klopt in ieder geval wel dat degenen die het hardst klagen over de verstaanbaarheid van de SV op dit forum in allerlei onderwerpen er inderdaad blijk van geven er weinig van te begrijpen.
Wim Anker schreef:Het onlogische is wel dat deze klagers zich bovengemiddeld taalvaardig noemen.
Dus? Als iemand zich taalvaardig noemt of toont, mag hij zich niet bekommeren om zijn naaste die dat niet is? :banghead
Kijk je uit voor je hoofd?
DDD

Bericht door DDD »

Ik wil best eens een testje doen, samen met jou, op een refoforumbijeenkomst. Dan laten we de toets vooraf door een deskundige in het zeventiende-eeuws valideren.

Zou ook een leuke quiz zijn voor in de pauze van de GBS-toogdag. Maar ik denk niet dat ze daaraan zouden durven beginnen.
Refiosi

Bericht door Refiosi »

DDD schreef:

Ik wil best eens een testje doen, samen met jou, op een refoforumbijeenkomst. Dan laten we de toets vooraf door een deskundige in het zeventiende-eeuws valideren.

Zou ook een leuke quiz zijn voor in de pauze van de GBS-toogdag. Maar ik denk niet dat ze daaraan zouden durven beginnen.
Bescheidenheid siert je niet. En daarnaast sta je best een eind boven die 'domme' GBS-aanhangers. Ik kan me voorstellen dat er een punt komt dat mensen op zo'n manier niet meer met je willen discussiëren.
DDD

Bericht door DDD »

Je vergeet dat ik reageer op een eerdere stelling van Wim. Ik beweer nog niet eens dat ik de SV volledig begrijp. Daar schaam ik mij niet voor. Maar een testje lijkt me leuk.

Ik beweer trouwens niet dat alle GBS-aanhangers dom zijn of althans waren. L.M.P. Scholten was zeker niet dom. Maar ik denk niet dat de gemiddelde GBS-aanhanger wil discussiëren. Het bestuur ook niet. Er zijn nooit GBS-vertegenwoordigers die deelnemen aan een openbaar gesprek.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
Marco schreef:
Kijk je uit voor je hoofd?
Niet alleen het hoofd loop schade op....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD

Bericht door KDD »

Misschien een domme vraag maar is het niet de taak van de prediking om het Woord te verklaren? Ik begrijp ook dingen niet maar als de dominee het verklaart in de preek dan is het toch goed? Ook de apostel Petrus heeft geschreven dat er zaken zijn in de brieven van Paulus moeilijk waren om te begrijpen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

KDD schreef:Misschien een domme vraag maar is het niet de taak van de prediking om het Woord te verklaren? Ik begrijp ook dingen niet maar als de dominee het verklaart in de preek dan is het toch goed? Ook de apostel Petrus heeft geschreven dat er zaken zijn in de brieven van Paulus moeilijk waren om te begrijpen.
Dan ga je terug naar de prereformatie. Toen was de Bijbel enkel leesbaar voor de elite die de klassieke talen en het Hebreeuws machtig waren.

Een predikant moet wel voldoende taalvaardig zijn om te begrijpen wat er staat en om dit daarna begrijpelijk uit te leggen. Het zal niemand verbazen dat ik van mening ben dat bepaalde predikanten absoluut onvoldoende taalvaardig zijn, o.a. door genoten (voor)opleiding.
refo

Bericht door refo »

Refiosi schreef:
DDD schreef:

Bescheidenheid siert je niet. En daarnaast sta je best een eind boven die 'domme' GBS-aanhangers. Ik kan me voorstellen dat er een punt komt dat mensen op zo'n manier niet meer met je willen discussiëren.
Het is maar goed dat de leesvaardigheid hier hoog is. Anders zouden je lezers niet begrijpen wat je bedoelt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:Misschien een domme vraag maar is het niet de taak van de prediking om het Woord te verklaren? Ik begrijp ook dingen niet maar als de dominee het verklaart in de preek dan is het toch goed? Ook de apostel Petrus heeft geschreven dat er zaken zijn in de brieven van Paulus moeilijk waren om te begrijpen.
Is het de taak van de prediker om uit te leggen wat 'magen' zijn en wat 'mitsgaders' betekent, en 'verschonen', enz. enz.? Meen je dat serieus?
Plaats reactie