Beroepingswerk discussie [7]

Tiberius
Administrator

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:Dit hoeft niet.
Die twee keer bekendmaking is ter approbatie door de gemeente, en is alleen nodig als de kandidaat of predikant een beroep heeft aangenomen; vooraf hoeft dat niet.
De precieze regels verschillen natuurlijk per kerkverband. In de kerkorde die ik raadpleeg staat dat het een x aantal dagen voorafgaande aan de verkiezing het dubbeltal 2x aan de gemeente bekend gemaakt moet worden. Dat zal voor de GG mogelijk anders liggen.
Maar waarom kun je als kerkenraad niet gewoon twee zondagen van te voren al bekend maken dat je voornemens bent om het drietal kandidaten op de mansledenvergadering kandidaat te stellen?

Ik las zelfs van een gemeente die het al in het kerkblad had geschreven.
Dat is wel de netste wijze inderdaad, maar kerkrechtelijk hoeft het niet.

Wat ik zou adviseren is om gewoon helder en ruim van te voren in het kerkblad te communiceren: we zijn voornemens te stemmen tussen de 3 kandidaten; mochten 2 van hen al een beroep hebben aangenomen, dan voegen we ds. X toe; hebben ze alle 3 al een beroep aangenomen, dan ds. Y.

Of je kan als kerkenraad ook besluiten: als er nog 1 kandidaat overblijft, krijgt u een ja/nee-briefje, 2/3 meerderheid ja betekent die kandidaat beroepen.

Maar ik zou het vooraf een aantal voor de hand liggende scenario's doorspreken en daarop kandidaten stellen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Drachten beroept vanavond voor de tweede keer binnen 1 week.
Zonder een specifieke gemeente te bespreken: ik vind daar wel wat van. Al geeft het tegelijkertijd ook de ellendige situatie van het predikantentekort in de GG aan. Een gemeente beroept kand. X. Kand. X. neemt op zaterdag een beroep aan naar een andere gemeente. Dan wordt die maandag daarop weer snel kand. Y. beroepen want die heeft nog geen beroep aangenomen. Dat is vrij gehaast.
Dat is een vanzelfsprekend gevolg van de nieuwe manier van aannemen. Kandidaten nemen doorgaans al een beroep aan in de eerste week. Je kunt als kerkenraad daar alleen maar op anticiperen door dus op de dag van de kandidaatstelling een stemmingsvergadering te houden, want als je dat netjes een week later doet met inachtneming van het op twee keer een zondag de voorgestelde kandidaten aan de gemeente bekend te maken, dan vis je achter het net. Als de regels niet maar aansluiten op de werkelijkheid, dan is het ook maar een kleine stap om binnen een week de andere kandidaat te beroepen. En ik acht de kans waarschijnlijk dat dit in het kwartiertje voorafgaand aan de dienst is bekokstoofd.
Onze gemeente heeft vorige week beroepen en het drietal werd gewoon 2 zondagen van te voren bekendgemaakt.

Verder heb je gelijk. Er is zelfs ooit wel eens een kandidaat beroepen bij acclamatie.
De ervaring leert dat een kandidaat een beroep aanneemt van een gemeente die voor een tweede keer beroept. Dus dat is ook onderdeel van onze traditie. Je beroept een aankomende dominee, enigszins zonder aanziens des persoons.
SanderL

Bericht door SanderL »

Bezorgd schreef:
CvdW schreef:
SanderL schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Drachten beroept vanavond voor de tweede keer binnen 1 week.
Hoop van harte dat hij daar naartoe mag gaan. Zou fijn zijn voor de noordelijke gemeenten en de classis!
Maar daarnaast gun ik het Poederoijen ook, die nog nooit een predikant gehad hebben.
Ik heb mij laten vertellen dat ds. Huijser in Poederoijen eens van de preekstoel heeft gezegd dat het hoog tijd is dat er een predikant komt in Poederoijen. In de tweede dienst zwakte ds. Huijser deze uitspraak af. Is er daadwerkelijk behoefte aan een predikant in Poederoijen?
Ik vind dit altijd zulke nonsens.
Laten we het maar houden bij de nuchterheid van de DL: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil"

Het hangt helemaal niet af van een behoefte van een gemeente. Gelukkig maar.
Eens!
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Maar waarom kun je als kerkenraad niet gewoon twee zondagen van te voren al bekend maken dat je voornemens bent om het drietal kandidaten op de mansledenvergadering kandidaat te stellen?

Ik las zelfs van een gemeente die het al in het kerkblad had geschreven.
Dat is wel de netste wijze inderdaad, maar kerkrechtelijk hoeft het niet.

Wat ik zou adviseren is om gewoon helder en ruim van te voren in het kerkblad te communiceren: we zijn voornemens te stemmen tussen de 3 kandidaten; mochten 2 van hen al een beroep hebben aangenomen, dan voegen we ds. X toe; hebben ze alle 3 al een beroep aangenomen, dan ds. Y.

Of je kan als kerkenraad ook besluiten: als er nog 1 kandidaat overblijft, krijgt u een ja/nee-briefje, 2/3 meerderheid ja betekent die kandidaat beroepen.

Maar ik zou het vooraf een aantal voor de hand liggende scenario's doorspreken en daarop kandidaten stellen.
Is dat laatste, met een ja/nee-briefje kerkordelijk toegestaan? Want dan kun je zoiets ook doen als er 'maar' één kandidaat afkomt (zoals de afgelopen 2 jaar het geval was).
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:De ervaring leert dat een kandidaat een beroep aanneemt van een gemeente die voor een tweede keer beroept. Dus dat is ook onderdeel van onze traditie. Je beroept een aankomende dominee, enigszins zonder aanziens des persoons.
Als kand. Beens deze week niets aanneemt, zullen er volgende week vast wel meer gemeenten volgen.

Ik vraag me af of het een goede traditie is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Is dat laatste, met een ja/nee-briefje kerkordelijk toegestaan? Want dan kun je zoiets ook doen als er 'maar' één kandidaat afkomt (zoals de afgelopen 2 jaar het geval was).
Ja, alleen wordt het weinig gedaan, alleen voor zendingspredikanten en vaak laten ze dan dat ja/nee-briefje nog achterwege zelfs.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ad Anker schreef:De ervaring leert dat een kandidaat een beroep aanneemt van een gemeente die voor een tweede keer beroept. Dus dat is ook onderdeel van onze traditie. Je beroept een aankomende dominee, enigszins zonder aanziens des persoons.
Als kand. Beens deze week niets aanneemt, zullen er volgende week vast wel meer gemeenten volgen.

Maar ja, als een kandidaat al een jaar van te voren een gemeente gewezen heeft gekregen van de Heere en die beroept niet direct, dan kun je iets geen goede traditie vinden, maar dan maak je het menselijk. Wil je dat...
SanderL

Bericht door SanderL »

Kijk, dit is dus weer een vooroordeel. Wie zegt er dat een gemeente 'zomaar' even die andere kandidaat beroept? Het kan toch wezen dat de ene kandidaat net iets meer stemmen had maar dat hij nu bedankt heeft en dat uiteindelijk een andere kandidaat alsnog komt en gewoon in de gemeente past? Gods wegen zijn anders dan die van ons!

De gemeenten hebben alle kandidaten gehoord en er waren meerdere gemeenten die kand. Beens niet op drietal hadden en die hem dus blijkbaar niet vonden passen. Alle andere gemeenten zagen er dus wel een mogelijkheid in. Als de kandidaat met de meeste stemmen nu bedankt heeft en de overgebleven kandidaat wordt alsnog beroepen, wat is daar voor verkeerds aan?
Laatst gewijzigd door SanderL op 29 jun 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:

Maar ja, als een kandidaat al een jaar van te voren een gemeente gewezen heeft gekregen van de Heere en die beroept niet direct, dan kun je iets geen goede traditie vinden, maar dan maak je het menselijk. Wil je dat...
Nee.

Ik denk dat God ook via de traditionele weg kan werken, zoals dat in de GG een gewoonte geworden is. En dat gaat op een geheel andere manier dan in bijvoorbeeld de CGK of de HHK.
SanderL

Bericht door SanderL »

Ad Anker schreef:

Nee.

Ik denk dat God ook via de traditionele weg kan werken, zoals dat in de GG een gewoonte geworden is. En dat gaat op een geheel andere manier dan in bijvoorbeeld de CGK of de HHK.
Precies! En daarom vind ik dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen. God werkt overal op een andere manier.
Mistig

Bericht door Mistig »

SanderL schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik denk dat God ook via de traditionele weg kan werken, zoals dat in de GG een gewoonte geworden is. En dat gaat op een geheel andere manier dan in bijvoorbeeld de CGK of de HHK.
Precies! En daarom vind ik dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen. God werkt overal op een andere manier.
Ik ben ook niet voor moeilijk doen.
En ja, ik geloof ook dat God overal op een andere manier werkt. Althans... Ik geloof dat Hij overal doorheen werkt, wat voor procedures en menselijke instellingen er ook verzonnen zijn.

Maar, betekent dat dat je niet meer mag discussiëren over de beste manier? Of dat goed mag afwegen?\
Volgens mij niet. Juist als je belijdt dat God overal doorheen werkt, mag je best kijken wat dan wel niet de beste manier is.
En dan mag je best kritisch zijn op procedures zoals ze nu lopen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Hoe kun je volgens jou dan weten wat de beste manier is?
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe kun je volgens jou dan weten wat de beste manier is?
Geen idee. Daar zal iedereen dus zijn eigen mening over hebben.
Maar daar mag je het toch wel over hebben? Zonder lelijk te doen naar elkaar of God tekort te doen.

Persoonlijk vind ik dat er nogal vragen te stellen zijn bij hoe het nu in mijn eigen gemeente (en in het geheel van de gemeenten) gaat.
Bij elk tweetal wordt er zorgvuldig afgewogen (daar ga ik in ieder geval vanuit); de kerkenraad stemt net zolang tot er een serieus tweetal ligt. En als er kandidaten af komen, dan stellen we ze opeens allemaal verkiesbaar. Zonder te kijken naar achtergrond, etc.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe kun je volgens jou dan weten wat de beste manier is?
De beste manier zal wel nooit gevonden worden, mijns inziens komt dan het lot werpen zoals bij de verkiezing van Matthias dan nog het meest dichtbij. De Heere werkt, gelukkig ook door onze fouten en onze procedures heen. Tegelijkertijd dienen tere zaken zoals het beroepingswerk wel ordelijk te verlopen. En daar hoort een procedure bij. Wat altijd voer is voor discussie, dat gebeurt dan ook op dit discussieforum. Die discussie is denk ik niet verkeerd, als we maar wel op de bal blijven spelen. En we ook elkaar in onze waarde laten. We zullen het denk ik niet unaniem eens worden over ''de beste manier'', maar zo kun je wel verassende inzichten opdoen.
Mistig

Bericht door Mistig »

Henk J schreef:
De beste manier zal wel nooit gevonden worden, mijns inziens komt dan het lot werpen zoals bij de verkiezing van Matthias dan nog het meest dichtbij. De Heere werkt, gelukkig ook door onze fouten en onze procedures heen. Tegelijkertijd dienen tere zaken zoals het beroepingswerk wel ordelijk te verlopen. En daar hoort een procedure bij. Wat altijd voer is voor discussie, dat gebeurt dan ook op dit discussieforum. Die discussie is denk ik niet verkeerd, als we maar wel op de bal blijven spelen. En we ook elkaar in onze waarde laten. We zullen het denk ik niet unaniem eens worden over ''de beste manier'', maar zo kun je wel verassende inzichten opdoen.
Dat.
Plaats reactie