Dat is wel de netste wijze inderdaad, maar kerkrechtelijk hoeft het niet.GerefGemeente-lid schreef:Maar waarom kun je als kerkenraad niet gewoon twee zondagen van te voren al bekend maken dat je voornemens bent om het drietal kandidaten op de mansledenvergadering kandidaat te stellen?Herman schreef:De precieze regels verschillen natuurlijk per kerkverband. In de kerkorde die ik raadpleeg staat dat het een x aantal dagen voorafgaande aan de verkiezing het dubbeltal 2x aan de gemeente bekend gemaakt moet worden. Dat zal voor de GG mogelijk anders liggen.Tiberius schreef:Dit hoeft niet.
Die twee keer bekendmaking is ter approbatie door de gemeente, en is alleen nodig als de kandidaat of predikant een beroep heeft aangenomen; vooraf hoeft dat niet.
Ik las zelfs van een gemeente die het al in het kerkblad had geschreven.
Wat ik zou adviseren is om gewoon helder en ruim van te voren in het kerkblad te communiceren: we zijn voornemens te stemmen tussen de 3 kandidaten; mochten 2 van hen al een beroep hebben aangenomen, dan voegen we ds. X toe; hebben ze alle 3 al een beroep aangenomen, dan ds. Y.
Of je kan als kerkenraad ook besluiten: als er nog 1 kandidaat overblijft, krijgt u een ja/nee-briefje, 2/3 meerderheid ja betekent die kandidaat beroepen.
Maar ik zou het vooraf een aantal voor de hand liggende scenario's doorspreken en daarop kandidaten stellen.