Waarom niet? Hij schrijft hele wijze dingen anders hoor. Ik ben het er roerend mee eens. Dat is ook niet iets wat iedere dag gebeurt.GGotK schreef:Je had idd beter niet kunnen reageren.
Boekje ds. Hoogerland
-
- Verbannen
Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Misschien is dat de reden wel. But never mind.Jantje schreef:Waarom niet? Hij schrijft hele wijze dingen anders hoor. Ik ben het er roerend mee eens. Dat is ook niet iets wat iedere dag gebeurt.GGotK schreef:Je had idd beter niet kunnen reageren.
-
- Verbannen
Nee nee. Ik wil een verklaring. Want jij spreekt wel meer in raadsels, de laatste tijd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Kan ieman mij uitleggen waarom "kanselruil" zo nodig is? Een winkeliersvereniging kan toch prima eensgezind optreden zonder dat de kruidvat zijn flesjes in de etalage van de slager zet? Of vica versa? Ik kan toch prima een van zin zijn met de buurman zonder dat we van fiets ruilen?
Het kan de geestelijke herkenning vergroten. Overigens heeft Jongere er ooit zinnige argumenten tegen ingebracht. Maar dat was niet jouw vraag.
Laatst gewijzigd door DDD op 17 aug 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Waarom zou je de kerkmuren hoog op willen trekken ?Wim Anker schreef:Kan ieman mij uitleggen waarom "kanselruil" zo nodig is? Een winkeliersvereniging kan toch prima eensgezind optreden zonder dat de kruidvat zijn flesjes in de etalage van de slager zet? Of vica versa? Ik kan toch prima een van zin zijn met de buurman zonder dat we van fiets ruilen?
Vooruit. Nog een poging.Jantje schreef:Ik zie de tegenstelling even niet hoor. Help me eens even?Zita schreef:Maar Jantje, jij focust nu juist wel weer op die organisatorische eenheid (rond kanselruil). Dat zijn dingen die helemaal niet in eerste instantie belangrijk zijn. Hoe kun je dan zeggen dat je het zo vreselijk eens bent met Ad en mij?Jantje schreef:Precies. Ik ben het helemaal met je eens. Vorige week stond er een classisverslag van de classis Utrecht in de Saambinder, waarin ook weer een vraag werd gesteld over het voorgaan van predikanten buiten het kerkverband. Men besloot dit 'te laten rusten'. Ik vermoed dat het de gemeente Bodegraven is geweest die deze vraag heeft gesteld, maar dat weet ik niet zeker.Zita schreef:Maar waarom moet iedere gedachte over meer eenheid meteen gaan over organisatorische eenheid? Volgens mij is een geestelijke eenheid veel belangrijker: elkaar erkennen en herkennen als gelovigen, ook al zijn er verschillen (zowel in bijzaken als in dogmatiek). De houding van Whitefield en Wesley: dát is eenheid. Vind ik.
Ik vind het allemaal een beetje gepraat voor de bühne. Maar men heeft de hakken allang weer stevig vastgezet in het zand en men is er voorlopig niet op uit om ook maar enigszins een toezegging te doen. Het is werkelijk zeer teleurstellend, zeg ik nogmaals.
Wesley en Whitefield waren het nota bene gruwelijk oneens over de uitverkiezing. En toch zagen ze elkaar als kinderen van God, de ander zelfs uitnemender achtende dan zichzelf. https://www.geloofstoerusting.nl/videos ... emel-zien/
En ds. Van Eckeveld zegt ook iets over dat als je de kansels openstelt voor predikanten uit het andere kerkverband, je dan ook problemen kunt krijgen omdat niet iedereen het goedkeurt dat die predikant in een zustergemeente in hetzelfde kerkverband preekt. Concreet: stel dat Bodegraven de classis om toestemming zou vragen of er een niet nader te noemen BhP-predikant in een weekdienst zou mogen voorgaan, dan zouden bepaalde rechtse gemeenten uit de classis dat dus kunnen verhinderen. Terwijl zij andersom onder het mom van de GBS of een tijdrede voor de SGP wel iemand van buiten het kerkverband kunnen uitnodigen.
Dat is toch zo krom als een hoepel?
Al het spreken over eenheid lijkt te focussen op een organisatorische eenheid: GG en GGiN moeten samengaan. HHK en deel CGK moeten samengaan (om maar een paar populaire ideeën te noemen). Kanselruilen. Enz enz enz. Dat zijn allemaal echt wel goede gedachten, vind ik. Maar we zien ze overigens aan de lopende band vastlopen, of eigenlijk niet eens opstarten. Want er zijn nu eenmaal verschillen tussen de verschillende kerkgenootschappen, zowel wat vormen als wat inhoud betreft. En dan zuchten we ach en wee en gaan we droevig verder.
Wat veel wezenlijker is (naar mijn idee) is de geestelijke eenheid. Dan kunnen er kerkmuren overeind blijven. Dan kunnen er wezenlijke dogmatische verschillen zijn (en zoveel zijn die er niet binnen de gereformeerde gezindte). Maar als twee mensen beiden Christus liefhebben en de HEERE dienen, zullen zij elkaar daarin als het goed is herkennen en ontmoeten. Ze erkennen dat zij in de kern een eenheid vormen. Terwijl ze het op allerlei (theologische) gebieden misschien best wel oneens kunnen zijn.
Die geestelijke eenheid is veel belangrijker dan die organisatorische. En omdat die organisatorische niet lukt, lijken we die geestelijke eenheid uit het oog te verliezen, doordat de verschillen zo worden uitvergroot.
En misschien lukt die organisatorische eenheid niet, omdat we de verschillen zó uitvergroten dat we niet meer geloven dat iemand in een andere kerk ook een kind van God en een ware gelovige kan zijn. Als je dat werkelijk gelooft, is samenwerking inderdaad iets wat je absoluut wilt voorkomen.
Wesley en Whitefield hebben elkaar best wel bestreden op theologisch gebied, met name rond de uitverkiezing. We zouden in hedendaagse termen de een reformatorisch en de ander evangelisch noemen. Maar ondanks die verschillen en die onderlinge strijd, was er een geestelijke herkenning en eenheid. Organisatorisch waren ze geenszins één, geestelijk wel.
Zaterdag kwam een meneer in 'mijn' kringloopwinkel om Bijbels vragen, die hij wilde uitdelen. Die kon hij krijgen. Hij was verrast, maar zag toen dat we vanuit Woord en Daad werken. Hij was van een ander kerkelijk smaakje, zei hij. Hij noemde de gemeente nog; iets nogal charismatisch. 'Maar dan zijn we halfbroer en - zus. Dezelfde Vader, een andere moeder.' Ik zou het zelf niet zo verwoorden geloof ik, maar ergens was het wel raak.
In jouw bericht ga je het weer over kanselruil en dergelijke (= organisatorische eenheid) hebben. Ik bedoelde te betogen dat dát nou niet het belangrijkste is als we het over eenheid hebben.
Waar komt de idee vandaan dat de wijsheid "van ruilen komt huilen" hoge kerkmuren impliceert?Geytenbeekje schreef:Waarom zou je de kerkmuren hoog op willen trekken ?Wim Anker schreef:Kan ieman mij uitleggen waarom "kanselruil" zo nodig is? Een winkeliersvereniging kan toch prima eensgezind optreden zonder dat de kruidvat zijn flesjes in de etalage van de slager zet? Of vica versa? Ik kan toch prima een van zin zijn met de buurman zonder dat we van fiets ruilen?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 17 aug 2020, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
En als de buurman vraagt of hij jouw fiets even mag lenen, zeg je dan "nee"? Of als de slager graag zeep van de Kruidvat wil verkopen, omdat zijn klanten altijd plakhanden van de slagerskruiden krijgen, moet dat dan verboden worden?Wim Anker schreef:Kan ieman mij uitleggen waarom "kanselruil" zo nodig is? Een winkeliersvereniging kan toch prima eensgezind optreden zonder dat de kruidvat zijn flesjes in de etalage van de slager zet? Of vica versa? Ik kan toch prima een van zin zijn met de buurman zonder dat we van fiets ruilen?
Bedoel je dat ds ds slager bij ds bakker gaat preken?Wim Anker schreef:Kan ieman mij uitleggen waarom "kanselruil" zo nodig is? Een winkeliersvereniging kan toch prima eensgezind optreden zonder dat de kruidvat zijn flesjes in de etalage van de slager zet? Of vica versa? Ik kan toch prima een van zin zijn met de buurman zonder dat we van fiets ruilen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wat een onzin vergelijkingen.
Dus jij ziet eenheid dan meer , om in hetzelfde beeld te blijven hangen, dat de drogist verwijst naar de slager voor een goed stukje vlees? En mensen adviseert daar eens heen te gaan?
Dus jij ziet eenheid dan meer , om in hetzelfde beeld te blijven hangen, dat de drogist verwijst naar de slager voor een goed stukje vlees? En mensen adviseert daar eens heen te gaan?
Wat betreft eenheid is het in de eerste plaats zaak om deze zien te bewaren binnen het stammenrijk van de Gereformeerde Gemeenten. In dat kader moet men zich verre houden van kanselruil ter linker - of ter rechterzijde.
Er wordt beweerd dat er geestelijke eenheid is. Dat vraag ik me af.
Wie beweert dat over wie? En waarom vraag je het je af?Ambtenaar schreef:Er wordt beweerd dat er geestelijke eenheid is. Dat vraag ik me af.
Dat meen ik sommigen hier te zien impliceren. Als er geestelijke eenheid zou zijn, zou er geen organisatorische verscheidenheid zijn. Dus ik deel jouw opvatting.Zita schreef: Wie beweert dat over wie? En waarom vraag je het je af?