Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Nou ja zeg! :?

Mods, kan dit zomaar? Ben ik nog wel welkom op dit forum?
Tja... dat gevoel heb ik soms ook wel, dus we kunnen met je meevoelen.
Hoewel het bij mij over wat diepere zaken gaat, althans voor mijn gevoel.
Ik kan wel naar waarheid zeggen dat ik mij, zover ik weet nooit aan je heb geërgerd.
Ik heb een gezond gevoel voor humor, als dat maar niet stuk wordt gemaakt.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door pierre27 »

Piet Puk schreef:
pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik merk best wel dat veel GG'ers eigenlijk het niet eens zijn met het beleid van het curatorium.
Hoeveel mensen staan er eigenlijk wel achter het beleid? Zijn er op het forum eigenlijk wel mensen die achter het beleid staan?
Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Nou ja zeg! :?

Mods, kan dit zomaar? Ben ik nog wel welkom op dit forum?
Goedemorgen Piet Puk, mijn excuses als ik je beledigd zou hebben. Geenzins mijn bedoeling kerel. Het ging mij meer erom dan jij ervaring hebt met polls maken. Eerlijk gezegd heb ik je gevoel voor humor te groot ingeschat. Wat mij betreft ben je meer dan welkom. Nogmaals mijn welgemeende excuses.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef: Goede vraag, je zou Pollenpiet om een poll kunnen vragen. Ik sta in elk geval voor 100% achter het beleid.
Je kent enkel de mensen die predikant worden. De afgewezen personen ken je niet. Je kunt dus helemaal niet beoordelen of je het met het beleid van het curatorium eens bent. Je kunt het wel eens zijn met de wijze waarop de procedure is vormgegeven.
Volgens mij vul je nu voor anderen een en ander in. Toevallig ken ik persoonlijk goed zowel aangenomen personen als afgewezen personen. Van diversen van hen heb ik een verslag van het hele proces gehad. Er zit geen ruis onderling in die werkwijze. Ik zou dus niet weten waarom ik niet kan beoordelen of ik het met het beleid eens ben.
Het beleid en de procedure zijn inderdaad helder, ja. Volgens mij heeft dat in één of andere publicatie gestaan.

Zelf ken ik ook diverse mensen die afgewezen zijn en nu met zegen in een ander kerkverband dienen. Ook ken ik iemand die wel aangenomen is en nu al jaren predikant is.
Ze zijn het er inderdaad allen over eens (óók degene die nu predikant is) dat het een erg onpersoonlijke, kille procedure is. Bij bedrijven is de sollicitatieprocedure doorgaans veel menselijker en warmer. Het feit alleen al dat er totaal geen nazorg is, spreekt al boekdelen. Evenmin wordt er een reden voor afwijzing genoemd; ook niet richting de kerkenraden die verschillende keren een attest verleend hadden (alleen het nietszeggende: we hebben geen vrijmoedigheid).
Degenen die in een ander kerkverband dienen, geven aan dat de procedure van het curatorium/commissie van toelating van die kerkverbanden veel menselijker en wél Bijbels is.
HersteldHervormd
Berichten: 6358
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door HersteldHervormd »

Laten we hopen dat er vandaag nog studenten toegelaten mogen worden.

Gaan ze wat langer door? Dat zou theoretisch gezien meer aanmeldingen zorgen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Heidelberger
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 aug 2020, 21:35

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Heidelberger »

Sinds mijn vorige en eerste post merk ik dat we het hier vooral hebben over de vorm van het curatorium. Een misschien wat warrig gedachtespinsel van mijn kant. Wat zou er voor te zeggen zijn dat de opleiding toegankelijk is voor iedereen die zich conformeert aan de beginselen van de kerk (een commissie houdt dat in de gaten). En dat het aan de lokale gemeente is om een student/proponent/kandidaat te beroepen na een (openbaar) kerkelijk examen? Dus eerst de studie, en dan de echte toelating in plaats van andersom? Het volgen van theologische vakken aan een universiteit zou onderdeel kunnen zijn om in de huidige wereld staande te kunnen blijven, maar als die gaven niet gegeven zijn om vakken te kunnen volgen moet daar een alternatief voor zijn.

Hierbij kan ik me voorstellen dat vanwege het predikantentekort zoiets in het begin alle kanten uit kan gaan. Een overgangsperiode is nodig.

En wat zou er voor te zeggen zijn om als gemeente ook predikanten van een ander kerkverband te kunnen beroepen? Het zou mijn wens zijn als er meer eenheid is. Alle afsplitsingen en scheuringen zijn verschrikkelijk. Wij mensen breken af en bouwen instituties op. Met mensen die enorm lang op eenzelfde positie zitten. Het leidt tot kerkisme. Als we niet uitkijken doen we nu precies waar de reformatoren tegen ageerden (de RKK). En zo was de DKO niet bedoeld. Als een gemeente de nood voelt om een predikant te beroepen, moet die noodzakelijkerwijs van een bepaald label zijn?

Mijn ideaal zou een kerk zijn waar "links" en "rechts" in samen zou zijn. Wij gaan niet over de weg die God met een ander gaat, maar hebben allen een eigen verantwoording. Wij bepalen de weg niet, de Weg bepaalt ons.

Kom op kerken, wat weerhoudt u om alleen bij u zelf te blijven? Waarom die verschillende organisaties in een land? Waarom verschuilen we ons achter regels? En waarom maken we kerkrecht tot in het kleinste detail? Kunnen we zeggen dat het zo zou moeten zijn en we daarom niets doen om de eenheid te zoeken? De gebrokenheid leeft voort...
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Mara »

Volgens het ND:

"Voor de Gereformeerde Gemeenten is het ook een belangrijke week: het curatorium beslist welke mannen toegelaten worden tot de opleiding als predikant. In deze kerk heerst een schrijnend tekort aan dominees. Er worden jaarlijks vijftien tot twintig gesprekken gevoerd, meestal komen één tot vier personen door de strenge selectie.

Van de 150 Nederlandse gemeenten zitten er 87 zonder predikant, meldt de officiële website van het kerkverband. Dat is bijna zestig procent. Daarnaast leven er zorgen over de vergrijzing. De 63 gemeentepredikanten hebben een gemiddelde leeftijd van 55,7. Vier predikanten zijn zelfs 70 jaar of ouder."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Volgens mij vul je nu voor anderen een en ander in. Toevallig ken ik persoonlijk goed zowel aangenomen personen als afgewezen personen. Van diversen van hen heb ik een verslag van het hele proces gehad. Er zit geen ruis onderling in die werkwijze. Ik zou dus niet weten waarom ik niet kan beoordelen of ik het met het beleid eens ben.
Met beleid doelde ik op het aannemen en afwijzen van kandidaten. Met procedure doelde ik op werkwijze.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Het beleid is ook 'duidelijk', staat in hetzelfde ND artikel:
Dominee Albert Schreuder is vice-voorzitter van het curatorium: ‘Als iemand geroepen wordt, gaat het erom dat de Heere licht en duidelijkheid geeft vanuit zijn Woord over de roeping. Als we dat missen, wijzen we iemand af.’
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef:Het beleid is ook duidelijk, staat in hetzelfde ND artikel:
Dominee Albert Schreuder is vice-voorzitter van het curatorium: ‘Als iemand geroepen wordt, gaat het erom dat de Heere licht en duidelijkheid geeft vanuit zijn Woord over de roeping. Als we dat missen, wijzen we iemand af.’
Er gelden dus vooral subjectieve criteria.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
Tiberius schreef:Het beleid is ook duidelijk, staat in hetzelfde ND artikel:
Dominee Albert Schreuder is vice-voorzitter van het curatorium: ‘Als iemand geroepen wordt, gaat het erom dat de Heere licht en duidelijkheid geeft vanuit zijn Woord over de roeping. Als we dat missen, wijzen we iemand af.’
Er gelden dus vooral subjectieve criteria.
Klopt. En 12x subjectief maakt het niet objectief, integendeel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4818
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Ik hoorde dit afgelopen zondag ook. 'Het is zo stil met Gods doorbrekend werk en Gods kinderen laten zich zo weinig horen'. Als ik dan de prediking hoor, dan heeft dit ook zoveel hiermee te maken. Wat wordt Gods werk verdacht gemaakt en wat lijkt men bang om over genade en evangelie te spreken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
De ouderling van Oostvoorne zegt in datzelfde artikel: "We zijn inmiddels gewend aan leesdienst."

Ik ben zelf lid van een gemeente die vaker en langer vacant is (geweest) en op zich is het dan nog goed te doen, omdat wij toch vaak een gastpredikant hebben dan. Niet altijd de hele zondag, maar een keer leesdienst is niet erg. Als er goed gelezen wordt en een aktuele preek gebruikt wordt. Anders vrees ik dat je de jongeren wegjaagt.

Er rust ook wel een zware taak op de kerkenraad, als er zo lang geen predikant is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
GGotK
Berichten: 2213
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)

Bericht door Zeeuw »

GGotK schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vaak wordt gezegd: wordt de nood in de gemeenten nog wel gevoeld...maar soms vraag ik mij oprecht af wordt de nood in het curatorium nog wel gevoeld !
Dat kan nooit oprecht zijn.
Er wordt hier meer tijd aan kritiek en getallen geschonken dan aan het oprecht meeleven en meebidden.
Jammer dat jij dat laatste zo denkt te weten. Beide zaken kunnen best hand in hand gaan. 'Kritiek' kan gewoon voortkomen uit oprechte zorg. Het feit dat alles direct als kritiek wordt gezien, is m.i. een onderdeel van het probleem.
Gesloten