Pagina 19 van 36

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:02
door Arja
DDD schreef:Dat doet er niet toe.

Posthoorn heeft geen verbondsleer, maar meer een baptistische overtuiging. Dat vind ik verder prima, Philpot en Spurgeon waren ook baptisten, maar je kunt dat niet gereformeerd noemen. Je kunt dan nog wel een gereformeerde verkiezingsleer hanteren, maar dat is niet het enige kenmerkende aan het gereformeerd protestantisme, mijns inziens.
Baptisten hebben geen drieverbondenleer.

----

1. Je vind het idee dat je 'mijn punt' over het hoofd zou zien wat raar.
2. Je hebt geen zin hebt om steeds hetzelfde te bespreken.

Ik vond eigenlijk dat je het prima deed met je reacties. Dus compliment. Voor mij was het meer een zoeken naar woorden aan de hand van de Bijbel, context enzovoorts. De discussie heeft inderdaad geen zin op deze manier.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:08
door DDD
Nee, maar ik wel. Ik heb ook nergens gezegd dat baptisten een drieverbondenleer hebben.

Maar mijn bezwaar is vooral dat hierover al genoeg geschreven is, en dat ik het niet nuttig vind om alles opnieuw te behandelen, zeker niet als er dan argumenten komen die echt onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat ze heel ergens anders over gaan.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:15
door Geytenbeekje
DDD schreef:Dat doet er niet toe.

Posthoorn heeft geen verbondsleer, maar meer een baptistische overtuiging. Dat vind ik verder prima, Philpot en Spurgeon waren ook baptisten, maar je kunt dat niet gereformeerd noemen. Je kunt dan nog wel een gereformeerde verkiezingsleer hanteren, maar dat is niet het enige kenmerkende aan het gereformeerd protestantisme, mijns inziens.
Wel, het werkverbond is verbroken door Adams diepe val.
Ik heb wel eens van predikanten gehoord dat we daar echt wel voor uit moeten kijken, ook de ontwikkeling binnen de GK(V)
Werken werken, het heeft iets rooms.
Maar ook omgekeerd werken zoals mensen daar zeggen : Ja je kunt het niet zomaar aannemen, het moet je gegeven worden maar wel lijdelijk blijven.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:17
door Arja
DDD schreef:Nee, maar ik wel. Ik heb ook nergens gezegd dat baptisten een drieverbondenleer hebben.

Maar mijn bezwaar is vooral dat hierover al genoeg geschreven is, en dat ik het niet nuttig vind om alles opnieuw te behandelen, zeker niet als er dan argumenten komen die echt onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat ze heel ergens anders over gaan.
Oh, ik zie het al. Ik heb je verkeerd begrepen. Jij zegt tegen @Posthoorn dat je meer van de drieverbonden bent. Ik dacht dat @Posthoorn het tegen jou zei. Spijt me. :bobo

Wat jij niet nuttig vond, was voor mij leerzaam.
Daarom toch bedankt!

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:25
door refo
Valcke schreef:
DDD schreef:... voor de luisteraars...
Heb je geen beter woord? Bij luisteraars en kijkers denken we aan heel andere dingen,

Tip: blijf gewoon spreken over ‘de hoorders van het Evangelie’.
Onze dominee heeft het ook altijd tegen 'luisteraars'. Ik hoop niet dat hij dat ook de studenten leert doen.
Waarom zeggen ouderlingen daar nou niks van, vraag ik me af.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:30
door DDD
Ik vind dat heel normaal. Ik hoor het heel vaak in de kerk. Wat zou daar nu weer mis mee zijn, behalve dan dat 'hoorders' ouderwetser is en sommige mensen altijd de voorkeur geven aan het meest archaïsche alternatief?

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:41
door Isala
DDD schreef:
Maar mijn bezwaar is vooral dat hierover al genoeg geschreven is, en dat ik het niet nuttig vind om alles opnieuw te behandelen, zeker niet als er dan argumenten komen die echt onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat ze heel ergens anders over gaan.
Het spijt me, maar bijbels onderbouwde argumenten heb ik ook van jouw zijde nog niet echt gezien.
Jouw bezwaar dat er al genoeg over geschreven is, kan je ook gebruiken voor vele andere onderwerpen, maar ze komen steeds weer aan de orde. Je kunt kiezen om wel of niet mee te doen. Het wil dan nog niet zeggen dat het onderwerp niet nuttig is. Of dat we maar een boekje over het onderwerp moeten gaan lezen.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:44
door Geytenbeekje
Isala schreef:
DDD schreef:
Maar mijn bezwaar is vooral dat hierover al genoeg geschreven is, en dat ik het niet nuttig vind om alles opnieuw te behandelen, zeker niet als er dan argumenten komen die echt onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat ze heel ergens anders over gaan.
Het spijt me, maar bijbels onderbouwde argumenten heb ik ook van jouw zijde nog niet echt gezien.
Jouw bezwaar dat er al genoeg over geschreven is, kan je ook gebruiken voor vele andere onderwerpen, maar ze komen steeds weer aan de orde. Je kunt kiezen om wel of niet mee te doen. Het wil dan nog niet zeggen dat het onderwerp niet nuttig is. Of dat we maar een boekje over het onderwerp moeten gaan lezen.
Het probleem is dat we denken dat zoveel Bijbelteksten over gaan en het allemaal verschillend interpreteren.
We komen er gewoon nooit uit.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 20:57
door DDD
Isala schreef:
DDD schreef:
Maar mijn bezwaar is vooral dat hierover al genoeg geschreven is, en dat ik het niet nuttig vind om alles opnieuw te behandelen, zeker niet als er dan argumenten komen die echt onjuist zijn, bijvoorbeeld omdat ze heel ergens anders over gaan.
Het spijt me, maar bijbels onderbouwde argumenten heb ik ook van jouw zijde nog niet echt gezien.
Jouw bezwaar dat er al genoeg over geschreven is, kan je ook gebruiken voor vele andere onderwerpen, maar ze komen steeds weer aan de orde. Je kunt kiezen om wel of niet mee te doen. Het wil dan nog niet zeggen dat het onderwerp niet nuttig is. Of dat we maar een boekje over het onderwerp moeten gaan lezen.
Precies. En ik licht dus toe waarom ik daar liever niet aan meedoe. Omdat ik dat niet nuttig vind. Daar is geen woord Frans bij, maar toch heb jij dat kennelijk niet begrepen.

Het is uiteraard prima als jij wel meedoet. En of je wel of niet een boekje leest, is ook helemaal aan jou.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 21:09
door Posthoorn
DDD schreef:Dat doet er niet toe.

Posthoorn heeft geen verbondsleer, maar meer een baptistische overtuiging. Dat vind ik verder prima, Philpot en Spurgeon waren ook baptisten, maar je kunt dat niet gereformeerd noemen. Je kunt dan nog wel een gereformeerde verkiezingsleer hanteren, maar dat is niet het enige kenmerkende aan het gereformeerd protestantisme, mijns inziens.
Waar gaat het nu om? Wie zich met recht gereformeerd kan noemen of om wat de Bijbel leert?
Overigens heb ik verwezen naar de verbondsleer van de GG en die valt m.i. geheel binnen de gereformeerde bandbreedte.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 21:11
door Valcke
DDD schreef:Ik vind dat heel normaal. Ik hoor het heel vaak in de kerk. Wat zou daar nu weer mis mee zijn, behalve dan dat 'hoorders' ouderwetser is en sommige mensen altijd de voorkeur geven aan het meest archaïsche alternatief?
Het woord 'luisteraar' betekent gewoon iets anders (kijk in Van Dale). Al geef ik direct toe dat de woorden 'hoorder' en 'toehoorder' enigszins in onbruik raken.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 18 mei 2020, 21:38
door DDD
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dat doet er niet toe.

Posthoorn heeft geen verbondsleer, maar meer een baptistische overtuiging. Dat vind ik verder prima, Philpot en Spurgeon waren ook baptisten, maar je kunt dat niet gereformeerd noemen. Je kunt dan nog wel een gereformeerde verkiezingsleer hanteren, maar dat is niet het enige kenmerkende aan het gereformeerd protestantisme, mijns inziens.
Waar gaat het nu om? Wie zich met recht gereformeerd kan noemen of om wat de Bijbel leert?
Overigens heb ik verwezen naar de verbondsleer van de GG en die valt m.i. geheel binnen de gereformeerde bandbreedte.
Het ging erom wie zich gereformeerd kon noemen. Daar had ik het toch duidelijk over?

Verder ben ik het met je eens, alleen is het een beetje merkwaardig dat je verwijst naar de verbondsleer van de GG als je het daar zelf maar deels mee eens bent. Maar goed, ik ben het er mee eens dat de verbondsleer van de GG (mijns inziens nog net) binnen de gereformeerde bandbreedte valt.

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 19 mei 2020, 21:17
door Geytenbeekje
Ik lees een stukje over pleiten bij Kohlbrugge.
Verklaring Jozua-Psalm 54
Theologienet pagina 14

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 22 mei 2020, 15:52
door Arja
Geytenbeekje schreef:Ik lees een stukje over pleiten bij Kohlbrugge.
Verklaring Jozua-Psalm 54
Theologienet pagina 14
Wij slaan samen op: Richteren 7:16b: En Hij gaf een iegelijk een bazuin in zijn hand en lege kruiken en fakkelen in het midden der kruiken.

Als wij op deze bazuin blazen, als wij aan de troon der genade pleiten op grond van het bloed en de gerechtigheid van onze enige Borg en Middelaar want dat is het rechte blazen op de bazuin Gods. Dan is het niet onze stem die gehoord en verhoord wordt, maar de stem van het Lam Gods, dat de zonden van de wereld draagt. De stem van een levende offerande, die roept en pleit, een stem, die recht heeft om te roepen en te pleiten, een stem, die verhoord wordt als zij roept: laat deze in het verderf niet dalen, want Ik heb verzoening voor hen gevonden. Het is de stem van de Zoon van God, die spreekt: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt, want zij waren de Uwen; opdat zij in Ons zouden zijn, Ik in hen en zij in Mij, opdat zij volkomen zouden zijn in Eén.

Daarom is het eigenlijk de stem van de Heere Jezus Christus, die gehoord wordt als wij de bazuin blazen. Die wordt gehoord voor de troon van God en van die troon van God komt antwoord neer, een macht, die volkomen verlossing schenkt, die alle vijanden omverwerpt en op de vlucht drijft. De bazuin hebt u, God heeft ze in uw hand gegeven, u namelijk, die hongert en dorst naar gerechtigheid en heiligheid, naar volkomen verlossing van al uw vijanden, van duivel en wereld, van zonden en dood. Deze bazuin aan de lippen, o arm volk van God, zoals de hemelse Gideon u bevolen heeft!
Bedoel je dit?

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geplaatst: 22 mei 2020, 15:52
door Arja
Geytenbeekje schreef:Ik lees een stukje over pleiten bij Kohlbrugge.
Verklaring Jozua-Psalm 54
Theologienet pagina 14
Wij slaan samen op: Richteren 7:16b: En Hij gaf een iegelijk een bazuin in zijn hand en lege kruiken en fakkelen in het midden der kruiken.

Als wij op deze bazuin blazen, als wij aan de troon der genade pleiten op grond van het bloed en de gerechtigheid van onze enige Borg en Middelaar want dat is het rechte blazen op de bazuin Gods. Dan is het niet onze stem die gehoord en verhoord wordt, maar de stem van het Lam Gods, dat de zonden van de wereld draagt. De stem van een levende offerande, die roept en pleit, een stem, die recht heeft om te roepen en te pleiten, een stem, die verhoord wordt als zij roept: laat deze in het verderf niet dalen, want Ik heb verzoening voor hen gevonden. Het is de stem van de Zoon van God, die spreekt: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt, want zij waren de Uwen; opdat zij in Ons zouden zijn, Ik in hen en zij in Mij, opdat zij volkomen zouden zijn in Eén.

Daarom is het eigenlijk de stem van de Heere Jezus Christus, die gehoord wordt als wij de bazuin blazen. Die wordt gehoord voor de troon van God en van die troon van God komt antwoord neer, een macht, die volkomen verlossing schenkt, die alle vijanden omverwerpt en op de vlucht drijft. De bazuin hebt u, God heeft ze in uw hand gegeven, u namelijk, die hongert en dorst naar gerechtigheid en heiligheid, naar volkomen verlossing van al uw vijanden, van duivel en wereld, van zonden en dood. Deze bazuin aan de lippen, o arm volk van God, zoals de hemelse Gideon u bevolen heeft!
Bedoel je dit?