Nashville-verklaring (vh: Transgender)

liz boer

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
liz boer schreef:
...
Wat bedoel je hiermee?
Niets ik had iets weggehaald.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dan kan je ook op het kruisje klikken, wat rechtsboven naast het meldteken en het quote-teken staat. Je kunt dan wel of geen reden aangeven en dan is hij verwijderd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Dan kan je ook op het kruisje klikken, wat rechtsboven naast het meldteken en het quote-teken staat. Je kunt dan wel of geen reden aangeven en dan is hij verwijderd.
oke dank je wel
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

liz boer schreef:
Wandelende schreef:
liz boer schreef:
...
Wat bedoel je hiermee?
Niets ik had iets weggehaald.
:super
(~)
Zita
Moderator

Re: Transgender (uit: Wist je dat......[7])

Bericht door Zita »

Ontopic, aub.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zeeuw schreef:
Goudleus schreef:
Zeeuw schreef:
Goudleus schreef:
Dat betekent ook dat je in Christus geen zonde meer bent toch?
Door Christus mogen onze zonden worden verzoend en vergeven. Dat wil niet zeggen dat we niet meer zondigen.
Dat was ook niet de bewering overigens.
Klopt. Het was een toevoeging. Ik vind het 'wij zijn zonde' wat lastig. 'Wij zijn zondaren' begrijp ik beter.
Snap ik. Maar het wij zijn zonde geeft voor mij beter aan wat en wie wij van onszelf zijn. De zonde is vijandschap tegen God, als God willen zijn . Dat zijn wij met welke geaardheid ook. Vijanden totaal ook in ons denken, voelen etc. Van top tot teen zeg maar...
Zondaar zijn heeft nog iets van we zijn zondig maar er zijn ook nog goede dingen in ons, welkswaar aangetast door de zonde. Dus mijn gevoel , ervaren en verlangen zijn weliswaar aangetast maar geen totale vijand van God. En daardoor kan het nog leidend zijn in ons .
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Klopt. Het was een toevoeging. Ik vind het 'wij zijn zonde' wat lastig. 'Wij zijn zondaren' begrijp ik beter.
Snap ik. Maar het wij zijn zonde geeft voor mij beter aan wat en wie wij van onszelf zijn. De zonde is vijandschap tegen God, als God willen zijn . Dat zijn wij met welke geaardheid ook. Vijanden totaal ook in ons denken, voelen etc. Van top tot teen zeg maar...
Zondaar zijn heeft nog iets van we zijn zondig maar er zijn ook nog goede dingen in ons, welkswaar aangetast door de zonde. Dus mijn gevoel , ervaren en verlangen zijn weliswaar aangetast maar geen totale vijand van God. En daardoor kan het nog leidend zijn in ons .[/quote]

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik denk dat God ook nog een stukje genade in algemene zin aan mensen geeft, waardoor ze gelukkig nog goede dingen voor elkaar kunnen doen. Ik vind het da wat kunstmatig om de goede dingen persé ook zonde te noemen. Daarom hanteer ik liever de zondaarsterm.

Ik denk dat we verder qua gedachten behoorlijk dicht bij elkaar liggen overigens.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Zonde zíjn kan ook best fatalistisch zijn.

Nu het een nieuw topic geworden is, moeten we wellicht ook weer in transitie qua onderwerp. :OO3
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Goudleus schreef:Zonde zíjn kan ook best fatalistisch zijn.

Nu het een nieuw topic geworden is, moeten we wellicht ook weer in transitie qua onderwerp. :OO3
Nee juist wel bij dit onderwerp.
Want als wij werkelijk beseffen zonde te zijn totaal.
Ben ik in de eerste plaats niet beter ik als mensen die worstelen met hun geaardheid. En ga ik naast hen staan.
Tegelijkertijd bewaart het ons om zo'n waarde aan gevoel, psyche te geven alsof dat allesbepalend is. Alsof dat een zuiver iets van het geheel is en daarom bepaalde stappen zou rechtvaardigen. Dat de psyche van ons wat zonde is, een reeel beeld geeft van de geschapen werkelijkheid.
Is het fatalistisch? Het is wel de werkelijkheid buiten Christus. Ook na ontvangen genade. Het zou je moeten drijven tot Hem, als je ogen geopend zijn. En doet ook steeds weer uitdrijven tot Hem als ik weer leef alsof ik niet van Hem ben
Maar van mijzelf...
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:klopt. Het was een toevoeging. Ik vind het 'wij zijn zonde' wat lastig. 'Wij zijn zondaren' begrijp ik beter.
Zondaar zijn heeft nog iets van we zijn zondig maar er zijn ook nog goede dingen in ons, welkswaar aangetast door de zonde. Dus mijn gevoel , ervaren en verlangen zijn weliswaar aangetast maar geen totale vijand van God. En daardoor kan het nog leidend zijn in ons .
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik denk dat God ook nog een stukje genade in algemene zin aan mensen geeft, waardoor ze gelukkig nog goede dingen voor elkaar kunnen doen. Ik vind het da wat kunstmatig om de goede dingen persé ook zonde te noemen. Daarom hanteer ik liever de zondaarsterm.

Ik denk dat we verder qua gedachten behoorlijk dicht bij elkaar liggen overigens..
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 07 nov 2018, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:

Ben ik in de eerste plaats niet beter ik als mensen die worstelen met hun geaardheid. En ga ik naast hen staan.
Tegelijkertijd bewaart het ons om zo'n waarde aan gevoel, psyche te geven alsof dat allesbepalend is. Alsof dat een zuiver iets van het geheel is en daarom bepaalde stappen zou rechtvaardigen. Dat de psyche van ons wat zonde is, een reeel beeld geeft van de geschapen werkelijkheid.
Is het fatalistisch? Het is wel de werkelijkheid buiten Christus. Ook na ontvangen genade. Het zou je moeten drijven tot Hem, als je ogen geopend zijn. En doet ook steeds weer uitdrijven tot Hem als ik weer leef alsof ik niet van Hem ben
Maar van mijzelf...
Dat laatste ben ik met je eens. Als je helemaal van Hem bent, en Hij kent je helemaal, dan ook met je eigen, unieke identiteit.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Goudleus schreef:
Lilian1975 schreef:

Maar van mijzelf...
Dat laatste ben ik met je eens. Als je helemaal van Hem bent, en Hij kent je helemaal, dan ook met je eigen, unieke identiteit.
Nee, je indentiteit ligt dan in Hem. En zou Hij jouw verkeerd geschapen hebben?
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef: Nee, je indentiteit ligt dan in Hem. En zou Hij jouw verkeerd geschapen hebben?
Ik vind 'je identiteit ligt in Hem' vaag. Wat bedoel je dan precies? Dat al Gods kinderen op elkaar lijken?

God heeft ons goed geschapen, zeker. Daar kun je niet omheen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Goudleus schreef:
Lilian1975 schreef: Nee, je indentiteit ligt dan in Hem. En zou Hij jouw verkeerd geschapen hebben?
Ik vind 'je identiteit ligt in Hem' vaag. Wat bedoel je dan precies? Dat al Gods kinderen op elkaar lijken?

Als mijn indentiteit in Hem is. Is het niet in mijzelf. En is de waarheid wie ik ben ook alleen door Hem te bepalen. Ik zeg het wat krom. Maar niet mijn gevoel, mijn verstand, mijn psyche zegt wie ik ben. Want die zijn niet te vertrouwen. Maar Hij. En kan ik het daar ook alleen eens mee zijn. Ondanks dat het strijd geeft. Maar juist daar weet Hij vanaf. En zal je niet laten dobberen.

God heeft ons zeker goed geschapen. Maar na de zondeval zijn we uit Zijn Beeld gevallen. Totaal. En denken we in alles als God te kunnen zijn. En dat gaat ver, heel ver.
Goudleus

Bericht door Goudleus »

Lilian1975 schreef:
Goudleus schreef:

Als mijn indentiteit in Hem is. Is het niet in mijzelf. En is de waarheid wie ik ben ook alleen door Hem te bepalen. Ik zeg het wat krom. Maar niet mijn gevoel, mijn verstand, mijn psyche zegt wie ik ben. Want die zijn niet te vertrouwen. Maar Hij. En kan ik het daar ook alleen eens mee zijn. Ondanks dat het strijd geeft. Maar juist daar weet Hij vanaf. En zal je niet laten dobberen.

God heeft ons zeker goed geschapen. Maar na de zondeval zijn we uit Zijn Beeld gevallen. Totaal. En denken we in alles als God te kunnen zijn. En dat gaat ver, heel ver.
Het kan aan mij liggen, maar 'Het geeft strijd' en 'ik kan het daar alleen maar mee eens zijn' klinkt nogal tegenstrijdig. Voor het overige volg ik je ook niet helemaal, dat vooral komt door het taalgebruik. Hoe moet ik 'uit Gods beeld gevallen' bijvoorbeeld interpreteren?
Plaats reactie