Re: Verontrustende berichten
Geplaatst: 06 mei 2017, 17:33
Oud genoeg. Even goed lezen: ik had het slechts over het (open) gesprek tussen grondvlak en een predikant.
Ik vond het ook wel heel vreemd worden allemaal. Het belang van de BV inderdaad. En het erkennen dat je het zevende gebod hebt overtreden terwijl je dat niet, en toch weer wel zegt te hebben gedaan. Niet naar de bespreking van je kwestie kunnen komen vanwege de mix van een sterfgeval in de nabije familie èn omdat je je juridisch tot de tanden wilt wapenen. Het citaat van psalm 119, waarmee Jansen lijkt te zeggen dat hij de predikant zou hebben bedreigd. Niet zo handig ook om dezelfde mail naar je familie en de kerkenraad te sturen als je met de kerkenraad in een conflict bent beland. Mijns inziens rust op een kerkenraad een nog zwaardere verantwoordelijkheid om zorgvuldig te zijn dan op een individu, maar Jansen heeft niet alles even helder en duidelijk aangepakt, lijkt mij.DDD schreef:Wonderlijke gang van zaken. Wat nu het belang van de BV is, is mij onhelder. Maar het geciteerde e-mailbericht blinkt ook niet bepaald uit in helderheid.
Als het vonnis juist is, lijkt het dat de advocaat van de GG ook wat steken liet vallen óf niet wilde liegen. Laten we hopen dat het het laatste was.
Als ik goed lees gaat het geciteerde mailbericht over het belijden van schuld vanwege de woordenwisseling met de predikant. Daar past Ps. 119 ook prima tussen.DDD schreef:Maar het geciteerde e-mailbericht blinkt ook niet bepaald uit in helderheid.
Die beschuldiging was kerkrechtelijk gezien dus totaal ongegrond, daarom juridische wapens oppakken. Lijkt me verklaarbaar.Zita schreef:Niet naar de bespreking van je kwestie kunnen komen vanwege de mix van een sterfgeval in de nabije familie èn omdat je je juridisch tot de tanden wilt wapenen.
Dat was ook een aspect dat ik niet helemaal begreep. Jansen vond dat de predikant het verkeerd deed. Jansen wilde schuld belijden voor het beleid van de predikant? Waarom zou Jansen daarover openbare schuldbelijdenis willen of moeten doen?Moderamen schreef:Je moet de uitspraak inderdaad een aantal keer lezen.
Het originele idee van de BV bij de zaak te betrekken zal wel het volgende zijn geweest: er is schade gedaan aan de persoonlijke naam van dhr. J, tevens de eigenaar van de BV. Dit kan ook uitwerking hebben voor de BV, daarom kan je als BV proberen te eisen dat er geen mededelingen meer over de zaak gedaan worden. 't Is wat creatief, maar valt altijd te proberen als zwakkere partij.
Als ik goed lees gaat het geciteerde mailbericht over het belijden van schuld vanwege de woordenwisseling met de predikant. Daar past Ps. 119 ook prima tussen.DDD schreef:Maar het geciteerde e-mailbericht blinkt ook niet bepaald uit in helderheid.
Zie: Te meer nu Henk Jansen ook stelt dat hij het pastorale beleid van de predikant niet (langer) kon verenigen met zijn geweten en dat hij daarover persoonlijk in het openbaar in de gemeente schuld wilde belijden.
Daarna -23 december- kwam het zevende gebod pas om de hoek kijken en..Die beschuldiging was kerkrechtelijk gezien dus totaal ongegrond, daarom juridische wapens oppakken. Lijkt me verklaarbaar.Zita schreef:Niet naar de bespreking van je kwestie kunnen komen vanwege de mix van een sterfgeval in de nabije familie èn omdat je je juridisch tot de tanden wilt wapenen.
Verder klapperen mijn oren van de "belijdeniscommissie" waar de predikant zelf inzit (de hele zaak is met hem begonnen) en een consulent. Hoe verzin je zoiets? De rol van de predikant in deze zaak is erg duister en laakbaar.
Mi is dat laatste totaal niet relevant (als dit al waar is, want ik lees in de mail van hem niets dat een schuldbekentenis inhoudt ten aanzien van het overspel).Zita schreef:Ik vond het ook wel heel vreemd worden allemaal. Het belang van de BV inderdaad. En het erkennen dat je het zevende gebod hebt overtreden terwijl je dat niet, en toch weer wel zegt te hebben gedaan. Niet naar de bespreking van je kwestie kunnen komen vanwege de mix van een sterfgeval in de nabije familie èn omdat je je juridisch tot de tanden wilt wapenen. Het citaat van psalm 119, waarmee Jansen lijkt te zeggen dat hij de predikant zou hebben bedreigd. Niet zo handig ook om dezelfde mail naar je familie en de kerkenraad te sturen als je met de kerkenraad in een conflict bent beland. Mijns inziens rust op een kerkenraad een nog zwaardere verantwoordelijkheid om zorgvuldig te zijn dan op een individu, maar Jansen heeft niet alles even helder en duidelijk aangepakt, lijkt mij.DDD schreef:Wonderlijke gang van zaken. Wat nu het belang van de BV is, is mij onhelder. Maar het geciteerde e-mailbericht blinkt ook niet bepaald uit in helderheid.
Als het vonnis juist is, lijkt het dat de advocaat van de GG ook wat steken liet vallen óf niet wilde liegen. Laten we hopen dat het het laatste was.
Heel bijzonder ja, is dat echt volgens het kerkrecht?Verder klapperen mijn oren van de "belijdeniscommissie" waar de predikant zelf inzit (de hele zaak is met hem begonnen) en een consulent. Hoe verzin je zoiets? De rol van de predikant in deze zaak is erg duister en laakbaar.
Dat heeft niets te maken met 'sterk bevindelijk', tenzij er ook zoiets bestaat als 'licht bevindelijk', en dat bestaat volgens mij niet.helma schreef:Ik denk dat je het moet plaatsen in de sfeer van een sterk bevindelijke omgeving. Ik kan wel enigszins begrijpen hoe dit gaat; je vermengt 'zaakgerechtigheid' met persoonsgerechtigheid' (of in dit geval -ongerechtigheid). Het heeft misschien ook te maken denk ik, met toch een soort angst om gunst van mensen te verliezen. En ik kan me voorstellen dat in een situatie van 'strijd' met de kerkelijke leiding er heel veel emoties door elkaar buitelen, en je niet altijd gevoel en verstand goed uit elkaar kan houden. Karakter zal hier een grote rol in spelen.
-DIA- schreef:Dat heeft niets te maken met 'sterk bevindelijk', tenzij er ook zoiets bestaat als 'licht bevindelijk', en dat bestaat volgens mij niet.helma schreef:Ik denk dat je het moet plaatsen in de sfeer van een sterk bevindelijke omgeving. Ik kan wel enigszins begrijpen hoe dit gaat; je vermengt 'zaakgerechtigheid' met persoonsgerechtigheid' (of in dit geval -ongerechtigheid). Het heeft misschien ook te maken denk ik, met toch een soort angst om gunst van mensen te verliezen. En ik kan me voorstellen dat in een situatie van 'strijd' met de kerkelijke leiding er heel veel emoties door elkaar buitelen, en je niet altijd gevoel en verstand goed uit elkaar kan houden. Karakter zal hier een grote rol in spelen.