Vluchtelingen in Europa

Pimpelmees

Re: Vluchtelingen in Europa (voorheen: Razzia in Duitsland)

Bericht door Pimpelmees »

Met het eerste gedeelte van de column van dhr Ellian ben ik het meerendeels eens. Ik ben niet iemand die vindt dat Europa deze crisis over zichzelf heeft afgeroepen. Misschien voor een deel vanwege een wat lakse houding, maar sommige Arabische landen spelen duidelijk een kwalijke rol. Dat daarbij de emotie van foto's nog eens wordt gebruikt om Europa in een hoekje te zetten, is de realiteit van deze tijd.
Tegelijkertijd denk ik dat (nu de vluchtelingen hier toch zijn) we in Nederland de vluchtelingen mogen zien als een kans en als een bijdrage. Ook in economisch oogpunt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zeg het voorzichtig, maar lijkt het niet of de meerderheid niet merkt dat God een twist met Europa (en de wereld) heeft?
Vaak is er gelachen en gespot met en om 'zwartkijkers', maar ik denk dat het toch nuttig kan zijn om eens met geopende ogen het wereldgebeuren te bezien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig, maar lijkt het niet of de meerderheid niet merkt dat God een twist met Europa (en de wereld) heeft?
Vaak is er gelachen en gespot met en om 'zwartkijkers', maar ik denk dat het toch nuttig kan zijn om eens met geopende ogen het wereldgebeuren te bezien.
Ik vind het woord 'zwartkijkers' in dit verband niet echt gepast.

Je kunt ook zeggen dat het zendingsveld naar ons toekomt. Ik heb vorige week een tijd gesproken met één van deze vluchtelingen. Wij hebben een schone taak, niet alleen in het diaconaat, maar ook missiologisch!
Wat mij vooral is bijgebleven: de enorme dankbaarheid!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ezen

Bericht door Ezen »

-DIA- schreef:Ik zeg het voorzichtig, maar lijkt het niet of de meerderheid niet merkt dat God een twist met Europa (en de wereld) heeft?
Kan ook wezen dat God de bevindelijken beproeft: kijken wat ze doen als er vluchtelingen in hun nabijheid komen.
Want dat ze menen in Zijn Naam te hebben geprofeteerd is wel duidelijk. Maar hebben ze ook hongerigen gevoed, naakten gekleed en vluchtelingen geherbergd? Dat zegt Jezus letterlijk, maar zelfs deze tekst wordt vergeestelijkt als het zo te pas komt.

Die twist met Europa of de wereld zie ik niet zo dus. Of het moet zijn dat de twist wat dichterbij komt dan anders en het zelfs de RD-lezers opvalt.
Spitten en niet moe worden.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Zinnige opmerking van Ezen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ezen schreef:
Kan ook wezen dat God de bevindelijken beproeft: kijken wat ze doen als er vluchtelingen in hun nabijheid komen.
Want dat ze menen in Zijn Naam te hebben geprofeteerd is wel duidelijk. Maar hebben ze ook hongerigen gevoed, naakten gekleed en vluchtelingen geherbergd? Dat zegt Jezus letterlijk, maar zelfs deze tekst wordt vergeestelijkt als het zo te pas komt.

Die twist met Europa of de wereld zie ik niet zo dus. Of het moet zijn dat de twist wat dichterbij komt dan anders en het zelfs de RD-lezers opvalt.
Ziet u hier dan niet de tekenen der tijden is, waar we naar de Schrift acht op hebben te geven? Het wonderlijke is, ofwel het is juist een teken, dat niemand het zo ziet. Het verwijt van Jezus tot de farizeeën was dat ze wel de tekenen in de natuur konden onderscheiden maar niet de tekenen van de volheid des tijds. En dat is naar de Schrift juist een teken, dat men gerust en stil leeft. Zie ook hoe er mee gespot wordt: Was dat ook niet zo in de dagen van Noach en in de dagen van Lot? Ik leg de vraag maar even in het midden, ter overdenking.
Klavart

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:Ziet u hier dan niet de tekenen der tijden is, waar we naar de Schrift acht op hebben te geven? Het wonderlijke is, ofwel het is juist een teken, dat niemand het zo ziet. Het verwijt van Jezus tot de farizeeën was dat ze wel de tekenen in de natuur konden onderscheiden maar niet de tekenen van de volheid des tijds. En dat is naar de Schrift juist een teken, dat men gerust en stil leeft. Zie ook hoe er mee gespot wordt: Was dat ook niet zo in de dagen van Noach en in de dagen van Lot? Ik leg de vraag maar even in het midden, ter overdenking.
Waar wordt mee gespot?
refo

Bericht door refo »

Klavart schreef:
-DIA- schreef:Ziet u hier dan niet de tekenen der tijden is, waar we naar de Schrift acht op hebben te geven? Het wonderlijke is, ofwel het is juist een teken, dat niemand het zo ziet. Het verwijt van Jezus tot de farizeeën was dat ze wel de tekenen in de natuur konden onderscheiden maar niet de tekenen van de volheid des tijds. En dat is naar de Schrift juist een teken, dat men gerust en stil leeft. Zie ook hoe er mee gespot wordt: Was dat ook niet zo in de dagen van Noach en in de dagen van Lot? Ik leg de vraag maar even in het midden, ter overdenking.
Waar wordt mee gespot?
Met Dia. tenminste dat ziet hij zo.
En voert dat als bewijs aan dat het DUS waar is wat hij zegt.
Zie in dit verband ook de discussie over de verdeeldheid. Je komt er nooit uit, wat je ook aanvoert.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Klavart schreef:
Waar wordt mee gespot?
Met Dia. tenminste dat ziet hij zo.
En voert dat als bewijs aan dat het DUS waar is wat hij zegt.
Zie in dit verband ook de discussie over de verdeeldheid. Je komt er nooit uit, wat je ook aanvoert.
@ bovenstaande: Dat is denken voor een ander. Klopt dat?

Dit citaat past niet op een forum dat zich zegt de baseren op Schrift en Belijdenis. Kan degene die het
zei dit dan verantwoorden? Meent hij/zij dit?
Lees even wat er staat:
"Kan ook wezen dat God de bevindelijken beproeft: kijken wat ze doen als er vluchtelingen in hun nabijheid komen.

Die twist met Europa of de wereld zie ik niet zo dus. Of het moet zijn dat de twist wat dichterbij komt dan anders en het zelfs de RD-lezers opvalt."

Dat bedoelde ik dus, maar dat niet alleen, want ik heb hier nu zo'n 8 jaren ervaring mee opgedaan.
Het wordt niet minder, maar meer. Ik geloof ook niet, laten we wel zijn, dat de Bijbelse Boodschap zich echt
leent voor discussies. Of je moet meer kanten op kunnen. Dit is iets wat over het algemeen gesproken niet
in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte past. Er is daar vaker min of meer een soort zendingsdrang.
Niet om iedereen hetzelfde te laten zijn als jezelf bent, maar wel om zielen te overtuigen van de Ene Weg, die
niet in de mens licht, maar buiten de mens. Waar we allen van nature stekeblind voor zijn.
Ik heb me afgelopen jaren best vaak verwonderd (wat ook weer naïef was) dat hier de rechterflank aan de
kant wordt gezet, ofwel naar de marges wordt verdrongen. De reacties zijn vrijwel nooit positief maar meest
ligt er en soort van spot of wantrouwen in. En toch wil ik niet weggaan, want ik stem in met de grondregels van dit forum.
Er is ook geen alternatief. Ik wil alleen wijzen op Schrift en Belijdenis. Het reformatorisch erfgoed is me lief,
en dat daarmee gesold wordt kan ik niet hebben.En wie, die deze belijdenis van harte is toegedaan, kan dat wel hebben?
Het zijn zaken die al jaren spelen, dus verdere verantwoording acht niet nodig.
Ik heb ondervonden dat je als je de reformatorisch gedachtengoed bent toegedaan je spot en hoon je deel is (openlijk,
maar meer subtiel bedekt, en dat past een christen niet! Laat ik het maar ronduit zeggen, want ik hou er niet van om
achterbaks te zijn.

Meent schrijver van dit citaat dit echt, en kan hij/zij dit voor God verantwoorden? Deze dingen doen pijn, niet om
mezelf, maar om de spot die er in doorklinkt met de Allerheiligste
Nogmaals om alle misverstand te voorkomen het citaat dat NU de directe aanleiding was:
"Kan ook wezen dat God de bevindelijken beproeft: kijken wat ze doen als er vluchtelingen in hun nabijheid komen.

Die twist met Europa of de wereld zie ik niet zo dus. Of het moet zijn dat de twist wat dichterbij komt dan anders en het zelfs de RD-lezers opvalt."

Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen. Als dit niet zo is dan vind ik dit dus niet kunnen. Verder wordt ook wel genoeg beseft
wat een jarenlange miskenning met een mens doet of doen kan? We lazen pas nog een artikel over pestgedrag. Ik denk soms
dat het hier ook niet zo bar ver vandaan ligt. Maar goed, dat zijn persoonlijke gedachten.
ejvl

Bericht door ejvl »

@DIA, Als je dit

spotten bedoeld snap ik er niks van.
Ik vind het namelijk wel een goed vraagstuk. Hebben wij hongerigen gevoed, of naakten gekleed en vluchtelingen geherbergd?
Dat is toch een realistische vraag?
Ik geloof ook niet, laten we wel zijn, dat de Bijbelse Boodschap zich echt
leent voor discussies. Of je moet meer kanten op kunnen. Dit is iets wat over het algemeen gesproken niet
in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte past
Natuurlijk kun je er meerdere kanten op. Alleen al door de simpele reden dat er in de voorwaarden van dit forum verschillende kerken worden genoemd, betekent het dus dat er verschillende kanten zijn, verschillende kijk op bepaalde zaken. En dan hebben we het alleen nog maar over enkele duizenden christenen in Nederland, laat staan als je dit gaat vergelijken met 2.2 miljard christenen. Al zullen deze in de kern hetzelfde geloven, namelijk Jezus Christus (als het goed is), maar alles er om heen is toch totaal verschillend, ook dogmatiek (als deze er uberhaupt al is).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:@DIA, Als je dit

spotten bedoeld snap ik er niks van.
Ik vind het namelijk wel een goed vraagstuk. Hebben wij hongerigen gevoed, of naakten gekleed en vluchtelingen geherbergd?
Dat is toch een realistische vraag?
Ik geloof ook niet, laten we wel zijn, dat de Bijbelse Boodschap zich echt
in de rechterflank van de Gereformeerde Gezindte past
Natuurlijk kun je er meerdere kanten op. Alleen al door de simpele reden dat er in de voorwaarden van dit forum verschillende kerken worden genoemd, betekent het dus dat er verschillende kanten zijn, verschillende kijk op bepaalde zaken. En dan hebben we het alleen nog maar over enkele duizenden christenen in Nederland, laat staan als je dit gaat vergelijken met 2.2 miljard christenen. Al zullen deze in de kern hetzelfde geloven, namelijk Jezus Christus (als het goed is), maar alles er om heen is toch totaal verschillend, ook dogmatiek (als deze er uberhaupt al is).
Begrijp dan wel dat in alle genoemde kerken de bevindelijke leer is gepredikt. En tot welk kerkverband je ook behoorde, een discussie over de Waarheid is in geen van genoemde kerken (de bevindelijke lijn dan) gewoonte.
ejvl

Bericht door ejvl »

Jawel hoor. Bijvoorbeeld tijdens jongerenavonden bij de OGG of op de catechisatie.
Daar kun je prima terecht met discussies over de leer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Jawel hoor. Bijvoorbeeld tijdens jongerenavonden bij de OGG of op de catechisatie.
Daar kun je prima terecht met discussies over de leer.
Dat is waar, maar dat is ook juist het nieuwe. Dit kon in veel kerken in de jaren 50, 60, 70 niet.
Of het goed is, ik weet het niet. Ik ben zelf lid van de volwassenvereniging, maar het is er meest nogal oppervlakkig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Graag on-topic mensen.
Mara

Bericht door Mara »

Als je de beelden uit Oost Europa beziet, slaat de schrik je om het hart. Woedende en gefrustreerde vluchtelingen die op een hek van opgerold prikkeldraad - en meer obstakels - stuiten, zodat ze geen doorgang tot Europa meer hebben.
Vooruit kan niet en terug ook niet.
Iedereen is het erover eens dat het er veel te veel zijn en men weet geen raad.
Ze moeten allemaal geregistreerd worden, hoorde ik gisteren op de radio, om te voorkomen dat er lieden met een slechte bedoeling tussen de vluchtelingen zitten. Maar hoe weet je dat zeker?
Een journalist toonde aan hoe simpel een vals paspoort te verkrijgen op een Arabische naam (M.R.) met de foto van onze premier erop.
In de Balkan is het een tikkende tijdbom.
Voorlopig zijn de kosten voor opvang voor Nederland begroot op 1 miljard euro.
Dat zal niet opgenomen zijn in de Troonrede, dus zal weer via allerlei maatregelen binnengehaald moeten worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie