Schuivende panelen onder ons?

Floppy

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Floppy »

refo schreef:...
Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Vaak gaat de hele preek over hun hoofd heen.
Wij hebben onze oude gemeente verlaten omdat ik bang was voor het moment dat onze kinderen wél dingen uit de preek zouden gaan oppikken.
Waren we "geplaatst" in die oude gemeente? In zekere zin ben ik het daar wel mee eens. En dus golden er twee tegenstrijdige belangen: die van onze kinderen en die van de gemeente. We hebben het belang van onze kinderen voor laten gaan.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

Floppy schreef:
Wij hebben onze oude gemeente verlaten omdat ik bang was voor het moment dat onze kinderen wél dingen uit de preek zouden gaan oppikken.
Waren we "geplaatst" in die oude gemeente? In zekere zin ben ik het daar wel mee eens. En dus golden er twee tegenstrijdige belangen: die van onze kinderen en die van de gemeente. We hebben het belang van onze kinderen voor laten gaan.
Mag ik vragen waar je bang voor was dat je kinderen zouden gaan oppikken? (gewoon voor de discussie, er zit geen oordeel besloten in mijn vraag)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
refo schreef: Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Sorry, maar dat ligt dan echt aan de prediking en/of evt. kerkverband, want daar herken ik niets van gelukkig!
Tja...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:
refo schreef: Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Sorry, maar dat ligt dan echt aan de prediking en/of evt. kerkverband, want daar herken ik niets van gelukkig!
Tja...
En wat wil je daarmee zeggen, DIA?
Floppy

Bericht door Floppy »

Pimpelmees schreef:
Floppy schreef:
Mag ik vragen waar je bang voor was dat je kinderen zouden gaan oppikken? (gewoon voor de discussie, er zit geen oordeel besloten in mijn vraag)
De prediking waar we toen onder zaten was regelmatig nogal oppervlakkig, waarbij het vaak leek alsof de dienstdoende predikant zelf een betoog had bedacht en daar alleen nog een willekeurige bijbeltekst (uit de context) bij hoefde te kiezen. Niet alle predikanten betrof dat, maar wel degene die het vaakst kwam. Die omgang met de Bijbel vinden we schadelijk. Tevens hield die predikant (en een aantal anderen) er on/buitenbijbelse opvattingen op na wat betreft bekering en geloof. Bij onze oudste merkten we dat dit al invloed begon te hebben.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

RefoCalvinist schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:
Tja...
En wat wil je daarmee zeggen, DIA?
Het klonk zo zelfingenomen. Je zou bijna denken dat er toch ergens een volmaakte kerk is.
En met nadruk: Ik wou het niet zeggen, ik dacht dat het wel duidelijk zo overkwam.
Is het niet zo, Orchidee, dan mag je het zeggen, want ik kan dat vanzelf ook niet beoordelen.
NOGMAAL IK WOU DIT NIET ZEGGEN MAAR IK WIL NU EENMAAL EEN VRAGER NIET NEGEREN, HOPELIJK IS ER BEGRIP
VOOR EEN ANTWOORD NAAR EER EN GEWETEN. IK BEDOEL HET NIET KWAAD.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Tja...[/quote]
En wat wil je daarmee zeggen, DIA?[/quote]

Het klonk zo zelfingenomen. Je zou bijna denken dat er toch ergens een volmaakte kerk is.
En met nadruk: Ik wou het niet zeggen, ik dacht dat het wel duidelijk zo overkwam.
Is het niet zo, Orchidee, dan mag je het zeggen, want ik kan dat vanzelf ook niet beoordelen.
NOGMAAL IK WOU DIT NIET ZEGGEN MAAR IK WIL NU EENMAAL EEN VRAGER NIET NEGEREN, HOPELIJK IS ER BEGRIP
[/quote]
DIA, volgens mij bedoelt Orchidee alleen te zeggen dat de preken die zij hoort wel begrijpelijk zijn voor kinderen, of dat er in ieder geval in iedere preek meer dan een enkele zin wordt opgepikt door kinderen. Mij lijkt dat niet zelfingenomen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
DIA, volgens mij bedoelt Orchidee alleen te zeggen dat de preken die zij hoort wel begrijpelijk zijn voor kinderen, of dat er in ieder geval in iedere preek meer dan een enkele zin wordt opgepikt door kinderen. Mij lijkt dat niet zelfingenomen.
Oké, misschien kan ze het dan zelf nog wel iets verduidelijken.
rekcor

Bericht door rekcor »

Maar goed, de schuivende panelen dus.

Ik pleit vóór schuivende panelen. We moeten namelijk 3 dingen beseffen:

1e ding: dat de manier waarop "wij refo's" Christen zijn sterk beinvloed is door de omliggende cultuur van de 16-18e eeuw
2e ding: dat de omliggende cultuur inmiddels radicaal is veranderd
3e ding: dat het onze plicht is om het Evangelie zo relevant mogelijk* te maken voor onze cultuur

Om een voorbeeld te geven: We moeten niet uit het oog verliezen in hoeverre onze cultuur bijv. is beinvloed door oosterse godsdiensten, waarbij het onderscheid tussen 'goed' en 'kwaad' veel minder scherp is dan in de bijbel. Veel refo-evangelisatiemateriaal neemt als vertrekpunt de heiligheid van God (God is heilig, wij zijn dat niet, ...), maar als je zo begint gaat dat echt niet landen. Je zou ook kunnen beginnen bij de liefde van God, want er is bijv. veel eenzaamheid. Of bij het feit dat God het was die jou maakte, en dat je niet door een speling van het lot de werkelijkheid bent ingeslingerd. Als je dat goed doet, kom je overigens binnen no-time weer bij de heiligheid van God uit, want waarom is er bijv. veel eenzaamheid?

*) Zo relevant mogelijk, want uiteindelijk zijn niet-Christenen natuurlijk vijanden van het evangelie.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

rekcor schreef:Maar goed, de schuivende panelen dus.

1e ding: dat de manier waarop "wij refo's" Christen zijn sterk beinvloed is door de omliggende cultuur van de 16-18e eeuw
3e ding: dat het onze plicht is om het Evangelie zo relevant mogelijk* te maken voor onze cultuur

Om een voorbeeld te geven: We moeten niet uit het oog verliezen in hoeverre onze cultuur bijv. is beinvloed door oosterse godsdiensten, waarbij het onderscheid tussen 'goed' en 'kwaad' veel minder scherp is dan in de bijbel. Veel refo-evangelisatiemateriaal neemt als vertrekpunt de heiligheid van God (God is heilig, wij zijn dat niet, ...), maar als je zo begint gaat dat echt niet landen. Je zou ook kunnen beginnen bij de liefde van God, want er is bijv. veel eenzaamheid. Of bij het feit dat God het was die jou maakte, en dat je niet door een speling van het lot de werkelijkheid bent ingeslingerd. Als je dat goed doet, kom je overigens binnen no-time weer bij de heiligheid van God uit, want waarom is er bijv. veel eenzaamheid?
Hier ben ik het op grond van mijn ervaring hartgrondig mee oneens. Juist de boodschap dat er een God is deze wereld zoals die nu is, niet heeft gewild, landt veel meer dan de boodschap dat er liefhebbende God is. Die laatste reactie leidde meestal tot de opmerking: Nou, da's mooi meegenomen, ik ga boodschappen doen!' Maar de boodschap dat er een God is Die aanwezig is temidden van alle ellende in de wereld, en die in ieders persoonlijke leven, levert veel sneller een haakje op. Ja, het is lastig om over schuld en zonde te spreken, maar ook dan is het mogelijk om te spreken over een God Die tegelijkertijd Zijn schepping goed geschapen heeft en Die Zijn Zoon gezonden heeft in de ellende van deze wereld, om schuldigen te zoeken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:Maar goed, de schuivende panelen dus.

*) Zo relevant mogelijk, want uiteindelijk zijn niet-Christenen natuurlijk vijanden van het evangelie.
We lezen in de Waarheid: Ik de HEERE worde niet veranderd. Wij kunnen duizendmaal veranderen.
Bij alles wat schuift en veranderd is er maar Eén die nooit schuift of veranderd. In eeuwigheid Dezelfde.
De Eerste en de Laatste. HEERE der heirscharen is Zijn Naam.
DDD

Bericht door DDD »

@reckor:
Eens. Zo kreeg ik een kerstfolder van een naburige GG, die totaal niet aansloot op de cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand nieuwsgierig van geworden is. En overigens (afgezien van een bijbeltekst) ook vrijwel zonder Evangelie, maar dat is weer een ander probleem.

De folder is te zien op de website http://evgg.nl/materiaal/folders_279

Het is misschien wel de eerste echt hypercalvinistische folder van het deputaatschap.

@DIA:
Dat is dan een reden te meer om dicht bij de bijbel te blijven in al ons spreken. Maar als de dokter niet verandert, maar zijn patienten wel, moet het spreekuur toch anders verlopen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@reckor:
Eens. Zo kreeg ik een kerstfolder van een naburige GG, die totaal niet aansloot op de cultuur. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand nieuwsgierig van geworden is. En overigens (afgezien van een bijbeltekst) ook vrijwel zonder Evangelie, maar dat is weer een ander probleem.

De folder is te zien op de website http://evgg.nl/materiaal/folders_279

Het is misschien wel de eerste echt hypercalvinistische folder van het deputaatschap.

@DIA:
Dat is dan een reden te meer om dicht bij de bijbel te blijven in al ons spreken. Maar als de dokter niet verandert, maar zijn patienten wel, moet het spreekuur toch anders verlopen.
Ik geloof dat er veel patiënten zijn de de hemelse Geneesmeester niet van node hebben. Deze hadden op Zijn spreekuur
kunnen komen, maar wilden niet. Ze hebben Mij verlaten, wat wijsheid zouden ze dan nog hebben?
DDD

Bericht door DDD »

Dat geloof ik ook, maar dan heb je het wel over iets anders.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Oké, misschien kan ze het dan zelf nog wel iets verduidelijken.
@Dia: ik bedoel het zeker niet zelfingenomen, komt het zo over? sorry daarvoor!
Er is hier op aarde geen volmaakte kerk dus bij ons is het ook niet volmaakt, maar wat @Zita zegt is waar, gelukkig word er bij ons door de kinderen veel gehoord en begrepen en dat komt ook naar voren in gesprekken/verhalen op de catechesatie, jv enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie