Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Terri

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Terri »

DDD schreef:Het heeft niets met rechtzinnig of onrechtzinnig te maken. Het slaat gewoon als een tang op een varken.
:haha dit is in ieder geval niet onduidelijk of vaag.......
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:In het bookje '13 dagen in mei' van Floris Bakels kun je lezen van dat 'naar elkaar toe slaan'.
In de concentratiekampen werd de gemeenschap der heiligen gesmaakt door allen: Van Rooms tot GG.
Dat kon alleen zo zijn omdat de dood in de ogen gezien werd. Dus als je wilt spreken van 'naar elkaar slaan', dan was het daar wel.
In onze luie stoel van achter de computer kunnen we nu schimpen: Pfff, Rooms, het mocht wat.

En toen de oorlog afgelopen was gingen we gewoon weer verder met splitsen, scheuren en vrijmaken. Dat laatste zelfs nog in 1944.
Deze goede man ken ik helaas niet, en dat laatste gaat niet over de reformatorische kerken.
Die kunnen we beter neo-gereformeerd noemen.
Op de een of andere manier scherm je je af voor reacties van anderen.
Wat ik bedoelde is dit:
er hoeft niet meer geslagen te worden door God. Hij deed dat al en zijn kinderen vonden elkaar inderdaad. Rooms en reformatorisch wordt in het aangezicht van de totale vernietiging bijeengeslagen. Maar uiteindelijk heeft niemand ervan geleerd. ----knip--- Laster niet toegestaan

Bidden of God bijeen wil slaan wat bijeen hoort is een on-gebed. Bijeengaan is iets wat je gewoon moet doen. En als je dat niet doet moet je er ook niet om bidden.
Mara

Bericht door Mara »

Zelfs een topic als deze wordt gebruikt voor persoonlijke aanvallen. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

We keren hier weer terug naar de promotie van Ds. Golverdingen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef:We keren hier weer terug naar de promotie van Ds. Golverdingen.
Tja, er waren hoge verwachtingen van deze promotie voor sommigen, maar ná de promotie is er weinig zinnigs meer gezegd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
Tja, er waren hoge verwachtingen van deze promotie voor sommigen, maar ná de promotie is er weinig zinnigs meer gezegd.
Als alles naar wens gaat hoopt ds. Golverdingen nog verder te gaan met de periode tot 1953.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Anker schreef:
Als alles naar wens gaat hoopt ds. Golverdingen nog verder te gaan met de periode tot 1953.
Ik hoop dat hem dat nog lukt, ja. Ben heel benieuwd.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Ds Golverdingen zegt heel veel zinnige dingen...ik wil best een discussie aan met diegenen die het boek gelezen hebben.
Een paar conclusies

1. ds R. Kok en ds Kersten verschilden niet over het aanbod van genade.
2. Dr Steenblok werd door alle studenten als een slechte docent gezien.
3. De GGiN in Veenendaal heeft een illegale geboorte gekend.
4. ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt.

Het meest ontroerende vond ik de brieven van kandidaat A. Vergunst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Snuf
Contacteer:

Bericht door Snuf »

1. De één drukte zich wel beter uit dan de ander,
2. Dit woord wordt niet gebruikt.
3. Onzin. Er was geen sprake van de GGiN in 1950. Doorgaans krijgt het kind bij de geboorte al een naam.
4. Behoorlijk? Er waren mensen die van heel ver kwamen om zijn begrafenis bij te wonen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Klopt. De anderen zijn gewoon het boek aan het lezen. Ik ben nog niet zo ver als Huisman.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Snuf schreef:1. De één drukte zich wel beter uit dan de ander,
3. Onzin. Er was geen sprake van de GGiN in 1950. Doorgaans krijgt het kind bij de geboorte al een naam.
4. Behoorlijk? Er waren mensen die van heel ver kwamen om zijn begrafenis bij te wonen.
1. De uitdrukkingsvaardigheid van ds Kok wordt door ds Golverdingen ten onrechte aangevoerd. In polemieken is nooit evenwicht. Ds Kok drukte zich prima uit.
2. Niet goed is slecht. Zeker wanneer alleen het beste goed is.
3. De GGiN aldaar is begonnen in 1950, scheidde zich af in 1953 en had aldus 2 valse starts.
4. Je hebt altijd mensen die van heinde en ver komen om een ds te begraven. Die doen dat gewoon standaard.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Luther schreef:
Anker schreef:
Klopt. De anderen zijn gewoon het boek aan het lezen. Ik ben nog niet zo ver als Huisman.
Ik moet er nog aan beginnen. :)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Posthoorn schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:
Ik moet er nog aan beginnen. :)
En ik moet wachten tot iemand het boek uit heeft... ;)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
Ds Golverdingen zegt heel veel zinnige dingen...ik wil best een discussie aan met diegenen die het boek gelezen hebben.
Een paar conclusies

1. ds R. Kok en ds Kersten verschilden niet over het aanbod van genade.
2. Dr Steenblok werd door alle studenten als een slechte docent gezien.
3. De GGiN in Veenendaal heeft een illegale geboorte gekend.
4. ds Kersten was door zijn opstelling in de oorlog het gezag in de GG behoorlijk kwijt.

Het meest ontroerende vond ik de brieven van kandidaat A. Vergunst.
Snuf schreef:1. De één drukte zich wel beter uit dan de ander,
En zo interpreteren we er weer lustig op los. Dan kun je behoorlijk naast de waarheid zitten, zo is al gebleken bij het interpreteren van een interview uit het AD in deze topic. Ik interpreteer huisman zo: ds. Kok deed niets verkeerd en dacht precies hetzelfde als ds. Kersten, dr. Steenblok doceerde verschrikkelijk, de GGiN van Veenendaal had er niet moeten zijn en ds. Kersten betekende niets meer na de oorlog.
Mag ik zo vrij zijn niet te geloven dat het boek van Dr. Golverdingen dit zegt. :)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Anker schreef:En zo interpreteren we er weer lustig op los. Dan kun je behoorlijk naast de waarheid zitten, zo is al gebleken bij het interpreteren van een interview uit het AD in deze topic. Ik interpreteer huisman zo: ds. Kok deed niets verkeerd en dacht precies hetzelfde als ds. Kersten, dr. Steenblok doceerde verschrikkelijk, de GGiN van Veenendaal had er niet moeten zijn en ds. Kersten betekende niets meer na de oorlog.
Mag ik zo vrij zijn niet te geloven dat het boek van Dr. Golverdingen dit zegt. :)
De conclusies die @huisman noemt, zijn vrij scherp. De weergave van @Anker is nog scherper, ik begrijp die behoefte niet helemaal. Ik neem echter aan dat het geen grote opgave is om de exacte weergave van dr. Golverdingen hier neer te zetten. Dan kunnen we het althans over de (onderbouwde) interpretatie van dr. Golverdingen hebben, in plaats van over de interpretaties die daaruit kunnen volgen.
Plaats reactie