Oh nee? Wat te denken van het intoetsen van de coördinaten en de drone verder het werk laten doen en zelf lekker gaan slapen? Morgenochtend de foto's van de dode lichamen bekijken en het vinkje "missie geslaagd" aanvinken? en de volgende opdracht inprogrammeren? Een nieuwe brug die plat moet? (en intikken : Abort bij > 100 mensen op de brug, anders go!)Luther schreef:Jouw vergelijking met de bestuurbare auto gaat niet op. Want ik lees dat de bestuurder ligt te slapen. Dat is bij een drone in oorlogsgebied niet echt wenselijk.Wim Anker schreef:Vergelijk het met de zelfbestuurbare auto. Er is een verschil tussen het rondrijden in zo'n auto en b.v. zelf op de achterbank te slapen en het in een game rondscheuren in een (virtuele?) auto.
In het eerste geval kost het jezelf je leven als je expres voetgangers probeert plat te rijden - al doet de robot het - in het tweede geval hoef je enkel op "start again" te drukken. (en mischien een nieuwe auto? - was t'ie nu virtueel of niet? - te kopen).
Zolang er in de F35 een mens zit blijft er een zeer groot verschil met een drone. Zoals Huisman al zegt, het verschil is hetzelfde als de leraar vervangen door e-learning.
Dat de piloot moet opstijgen, zit in die stoel en drukt op de knop "fire". Hij schiet en weet wat hij raakt en wat het veroorzaakt. Dat is wat anders dan een kantoor waarin figuur A. programmeert, figuur B (het MT) beslist en figuur C. op start drukt nadat figuur D. de apparaten heeft getankt. Niemand heeft het dan in concreto gedaan.Luther schreef:Nee, mijn punt is: wat is het ethische verschil tussen de inzet van een drone (op afstand, voor de bestuurder volledig veilig, drempelverlagend) en de inzet van een JSF (op grote afstanden doelen beschieten, voor de piloot vrijwel geheel veilig, daardoor drempelverlagend.)
Het "op afstand" is al tientallen jaren actueel, in de 2e wereldoorlog schoten ze al met kanonnen tientallen km. weg. Die mensen zagen ook niets. Maar dat is nog heel wat anders dan achter de i7 enkel vanuit de aangereikte kennis weten (of ze misleiden de piloot, als die gevoelens belemmeren immers toch maar zijn effectiviteit) of je in een simulator zit of dat er echt mensen dood gaan.