Homoseksualiteit in de refowereld

WimA

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door WimA »

Gisteren stond er een mooi interview in de krant waarin de geïnterviewde ook over dit onderwerp zeer zinnige dingen sprak.
Vooral haar oproep om in Bijbelse termen te blijven praten verdiend aandacht. Dan hoeven we het ook niet meer te hebben over "sexuele gerichtheid" want die term kent de Schrift niet. Wel kunnen we het hebben over onze zondige aard en dan zijn we allen van dezelfde lap gescheurd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

WimA schreef:Gisteren stond er een mooi interview in de krant waarin de geïnterviewde ook over dit onderwerp zeer zinnige dingen sprak.
Vooral haar oproep om in Bijbelse termen te blijven praten verdiend aandacht. Dan hoeven we het ook niet meer te hebben over "sexuele gerichtheid" want die term kent de Schrift niet. Wel kunnen we het hebben over onze zondige aard en dan zijn we allen van dezelfde lap gescheurd.
Inderdaad, ik moest bij het lezen ervan ook aan dit topic denken.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zo off-topic is dat helemaal niet. Ik ben wel benieuwd wat jouw antwoord zou zijn op de vraag van Sirdanilot.
Er zijn nog wel meer van zulke vragen te stellen. Wat, als iemand door een hersenbeschadiging gedragsverandering vertoont en bijv. agressief is?
Ik heb geen sluitende antwoorden op deze vragen.
Apart dat je die bij homoseksualiteit dan wel hebt.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
sirdanilot schreef:In het paradijs was ook niet het syndroom van Gilles de la Tourette. Toch zijn er nu wel mensen met deze vreselijke ziekte. Zijn mensen met dit syndroom ook zondiger dan anderen? Door hun ziekte kunnen ze bijvoorbeeld ongecontroleerd gaan vloeken en dergelijke.
Niet alle vormen van Gilles de la Tourette gaan gepaard met vloeken. Dat is meestal het enige wat mensen ervan weten, maar dat is niet de essentie van deze aandoening.
Maar goed, :offtopic .
DDD schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zo off-topic is dat helemaal niet. Ik ben wel benieuwd wat jouw antwoord zou zijn op de vraag van Sirdanilot.
Er zijn nog wel meer van zulke vragen te stellen. Wat, als iemand door een hersenbeschadiging gedragsverandering vertoont en bijv. agressief is?
Apart dat je die bij homoseksualiteit dan wel hebt.
Volgens mij heeft Posthoorn nergens gezegd dat een homoseksueel zondiger is dan jij of ik of wie dan ook met wat voor aandoening, geaardheid of wat je maar kan bedenken dan ook!

Overigens gaf die vrouw gisteren in het RD ook aan waar de term gerichtheid vandaan komt...
Ook ik vond het een interessant artikel...
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Posthoorn schreef:
Maar wat betreft homoseksualiteit weet je het wél allemaal zo goed?

Soms is zwijgen het passende antwoord. De mens is namelijk lang niet altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Je karakter, je gedrag, je omgeving, en ook aandoeningen/afwijkingen kunneh et beïnvloeden. In positieve maar soms ook in negatieve zin.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

sirdanilot schreef:
Posthoorn schreef:

Soms is zwijgen het passende antwoord. De mens is namelijk lang niet altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Je karakter, je gedrag, je omgeving, en ook aandoeningen/afwijkingen kunneh et beïnvloeden. In positieve maar soms ook in negatieve zin.
En wat zei Adam ook alweer in het Paradijs. Het is de schuld van de vrouw die u mij gaf...
En Eva, het is de schuld van de slang....
En nu zeggen we... Het is de schuld van de omstandigheden, het is de schuld van mijn aandoening of afwijking... Ik kan er niets aan doen. Zo ben ik eenmaal....
sirdanilot

Beantwoord dan mijn vraag over Gilles de la Tourette. Is iemand, die daardoor vloekt, ook zondig bezig? Kan een zonde veroorzaakt door een fysieke/neurologische afwijking die persoon toegerekend worden?

Want dat er bij homoseksualiteit ook iets neurologisch anders is in de hersenen, is inmiddels wetenschappelijk bewezen. In die zin is het een 'ziekte' (jammer dat die term een erg negatieve bijklank heeft, maar het is wel zo). Natuurlijk kan de HEERE, onze GeneesHEER, elke ziekte genezen, maar zo is Zijn plan niet met iedere sterveling. Soms geneest de HEERE een ziekte NIET. Wat dan?
sirdanilot

En ja, ik weet dat Gilles de la Tourette meer is dan vloeken en dat ook niet iedereen met Gilles de la Tourette vloekt, maar dat terzijde. Het gaat erom dat door een fysieke/neurologische afwijking zondig gedrag ontstaat.
freek

Bericht door freek »

lien75 schreef:
sirdanilot schreef:
Posthoorn schreef:

En wat zei Adam ook alweer in het Paradijs. Het is de schuld van de vrouw die u mij gaf...
En nu zeggen we... Het is de schuld van de omstandigheden, het is de schuld van mijn aandoening of afwijking... Ik kan er niets aan doen. Zo ben ik eenmaal....
Onvoorstelbaar dit :nonnon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

sirdanilot schreef:Beantwoord dan mijn vraag over Gilles de la Tourette. Is iemand, die daardoor vloekt, ook zondig bezig? Kan een zonde veroorzaakt door een fysieke/neurologische afwijking die persoon toegerekend worden?

Want dat er bij homoseksualiteit ook iets neurologisch anders is in de hersenen, is inmiddels wetenschappelijk bewezen. In die zin is het een 'ziekte' (jammer dat die term een erg negatieve bijklank heeft, maar het is wel zo). Natuurlijk kan de HEERE, onze GeneesHEER, elke ziekte genezen, maar zo is Zijn plan niet met iedere sterveling. Soms geneest de HEERE een ziekte NIET. Wat dan?
Natuurlijk, de zonde van Adam wordt toch ook toegerekend?

Hoezo bewezen dat het neurologisch anders is in de hersenen.... ? De wetenschappers willen wel graag dat wat zij gevonden hebben het bewijs is. Maar zoals het in de wetenschap hoort te gaan, moet je altijd nog andere mogelijkheden openlaten...
Verder de gevonden verschillen bewijzen niet dat het gedrag gedetermineerd is.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

freek schreef:
lien75 schreef:
Onvoorstelbaar dit :nonnon
Dat durfde zelfs Adam niet te zeggen....
Adam verborg zich nog....
Nu moet alles maar uit de kast worden gehaald....
Laatst gewijzigd door Sheba op 17 mei 2014, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

Wat me tegenstond en tegenstaat in dit topic is de nadruk op het zondig zijn van de homoseksuele gerichtheid, terwijl we daarmee de mensen die het betreffen in de kou laten staan. In dat artikel (gisteren in de krant) ging het over iemand die sprak van binnenuit. Zij ervoer die gerichtheid als zonde.

Er worden hier meer voorbeelden genoemd van neurologische of psychische aandoeningen, waarbij er ook sprake is van bepaalde zondige gerichtheden/dwangmatigheden. Ik kan het niet anders zien dan als een gevolg van de zondeval. Een scherp oordeel over zondigheid vind ik eng en past ons als mensen (en zeker als het je niet zelf betreft) niet.

Zelf dacht ik na het lezen van het artikel aan zondag 21, waarin gehandeld wordt over de vergeving der zonden.
Daar gaat het over 'mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb'.
En wel of geen homoseksuele gevoelens, wel of geen aandoening. Voor iedereen geldt dat we geneigd zijn tot / gericht zijn op het kwade.
Elk mens is geroepen om te strijden tegen zijn eigen zondige aard en niet over te gaan tot de daad.
Laatst gewijzigd door Jo-Ann op 17 mei 2014, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

MoesTuin schreef:
Mara schreef:Tja, de pastoor was ook niet getrouwd, toch bemoeide hij zich voortdurend met ieders gezinsleven.
Ik denk dat het goed is als een predikant getrouwd is, helaas komen er niet altijd kinderen.
Iemand die nooit getrouwd is geweest, staat toch anders in het leven denk ik. Je hoeft met niemand rekening te houden immers.
Maar ook voor de verleiding.
Alhoewel, dan is getrouwd zijn niet altijd een garantie dat het niet gebeurt.
Paulus had ook geen vrouw
In de bijbel lees je....
1 Corinthe 7: 32 En ik wilde wel, dat gij zonder zorgen waart. Wie niet getrouwd is, wijdt zijn zorgen aan de zaak des Heren, hoe hij de Here zal behagen.
Hier wordt het voordeel voor een man om ongetrouwd te zijn.
Hij heeft de vrije hand om een openlijke dienst voor de Heere uit te oefenen.
Hij wordt niet belemmerd door huwelijkse verplichtingen.
Inderdaad is het zo dat de apostel Paulus niet belemmerd werd door huwelijkse verplichtingen.
Toch lezen we in 1 Corinthe 7:9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen;
want het is beter te trouwen dan te branden.

Met dat gegeven gaat de Heilige Schrift ook als een gegeven voor het man-zijn om.
Het is dus beter om te trouwen dan veelvuldige zelfbevrediging of naar publieke vrouwen te gaan.
Dat zij trouwen.......dat is de richting die de Heilige Schrift hier aangeeft.

Zou dat ook voor homofielen gelden?
Dat zij trouwen met een vrouw?

Of zou dat breder kunnen zijn,....dit trouwen....
Bijvoorbeeld in een monogame relatie met een vriend?
Of alleen blijven?
Waarbij een grote kans is van de gevolgen van zich niet kunnen onthouden, maar "te branden" waar 1 Corinthe 7:9 op doelt?

Ben eigenlijk benieuwd wat de forumleden daarvan vinden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Christus ontvangt de zondaars en Hij eet met hen.
Ja, maar Hij zei wel: gaat hen en zondigt niet meer!
M.a.w. we mogen zondaren niet afwijzen, maar wel de zonden die ze bedrijven. Daarbij in het oog houden, dat wij zelf zondaren zijn!

Maar hoe komt het toch dat juist de zonden op het gebied van de seksualiteit, zo ontzettend breed worden uitgemeten in de christelijke kringen?
Het bestond altijd al, maar er lijkt geen schaamte en terughoudendheid meer te zijn. Alles moet maar in de openbaarheid komen.
Wat wordt een volgende openbare biecht, van wie?
Hoe kijkt de wereld hier tegenaan?
Christenen zijn geen haar beter, zie je wel.
Het zout is flauw geworden, het lichtje verdrijft het donker niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
freek

Bericht door freek »

Jo-Ann schreef:Wat me tegenstond en tegenstaat in dit topic is de nadruk op het zondig zijn van de homoseksuele gerichtheid, terwijl we daarmee de mensen die het betreffen in de kou laten staan. In dat artikel (gisteren in de krant) ging het over iemand die sprak van binnenuit. Zij ervoer die gerichtheid als zonde.

Er worden hier meer voorbeelden genoemd van neurologische of psychische aandoeningen, waarbij er ook sprake is van bepaalde zondige gerichtheden/dwangmatigheden. Ik kan het niet anders zien dan als een gevolg van de zondeval. Een scherp oordeel over zondigheid vind ik eng en past ons als mensen (en zeker als het je niet zelf betreft) niet.

Zelf dacht ik na het lezen van het artikel aan zondag 21, waarin gehandeld wordt over de vergeving der zonden.
Daar gaat het over 'mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb'.
En wel of geen homoseksuele gevoelens, wel of geen aandoening. Voor iedereen geldt dat we geneigd zijn tot / gericht zijn op het kwade.
Elk mens is geroepen om te strijden tegen zijn eigen zondige aard en niet over te gaan tot de daad.
Ik vind dit een mooie reactie.

Gisterenavond hoorde ik 'toevallig' dat een jongen uit mijn directe omgeving 'opgebiecht' had homo te zijn. De verhouding met zijn ouders staat nu zwaar onder druk. Een jongen die net volwassen is en aan het begin van z'n leven staat. Wat een treurigheid dat je dan geacht wordt al je persoonlijke leed maar voor jezelf te houden. 'Je bent zondiger dan wij'. Ofzo.
Gesloten