Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Ik ga zo ook een grote stapel pannenkoeken bakken 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Chorizo worstjes, maïs, bonen.
Oftewel rats kuch en bonen
Oftewel rats kuch en bonen
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jij moet een ijzersterke maag en darmen hebben

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Nou inderdaad! Mijn maag zou het wel aankunnen, maar ik zou er een salade naast eten ofzo. Ik houd toch wel van groene groentes.
Gisteren hollandse pot; balletje gehakt, gekookt aardappeltje met jus, gekookte andijvie. Vandaag en morgen eveneens hollandse pot, vandaag wederom een balletje gehakt, maar nu met witlof met ham/kaas. Morgen sperziebonen en kip uit de oven.
Donderdag wordt vega lasagne met aubergine, courgette, geroosterde paprika, spinazie, kidneybonen en paddestoelen.
Gisteren hollandse pot; balletje gehakt, gekookt aardappeltje met jus, gekookte andijvie. Vandaag en morgen eveneens hollandse pot, vandaag wederom een balletje gehakt, maar nu met witlof met ham/kaas. Morgen sperziebonen en kip uit de oven.
Donderdag wordt vega lasagne met aubergine, courgette, geroosterde paprika, spinazie, kidneybonen en paddestoelen.
Vis met rijst op zaterdag, volgens mij kom je dan uit Urk...
Dat is inderdaad een oud urkse traditie ja. Tussen de middag he. s Avonds, later op de avond, werd er gerust een karbonaadje nog gesmikkeld.helma schreef:Vis met rijst op zaterdag, volgens mij kom je dan uit Urk...
Er werd altijd met enige verbazing naar de Volendammers gekeken die op vrijdag gestoofde vis met bietjes (of rodekool) aten.
Rijst werd gekookt en met suiker, kaneel en een klont boter - die dan langzaam smelt - gegeten.
Toen vond ik het heerlijk, maar ik zou het nu niet meer hoeven.
Zeker emigrant, je maag is een betonbak, zoals we hier zeggen.

Mijn man zou dat ook wel kunnen hoor, die zegt niet snel nee tegen eten.
@Merel, maak jij die ballen van half om gehakt?
Ik had een beetje luxe probleem, tweemaal biefstuk in de koelkast. Ik had zelf van de slager meegebracht, dat hebben we zondag gegeten (was botermals) en manlief had van de supermarkt meegenomen.
Dat zit mooi verpakt in de folie dus daar ga ik vanmiddag een beef stroganoff van maken. Met gekookte rijst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
@ mara nee, altijd van rundergehakt. Wij eten weinig varkensvlees.
Voor gebraden gehaktballen neem ik altijd halfom, dan zijn ze wat sappiger.merel schreef:@ mara nee, altijd van rundergehakt. Wij eten weinig varkensvlees.
Voor roerbakgerechten, hamburgers en soepballetjes e.d. haal ik de rundergehakt.
Vinden jullie varkensvlees niet lekker?
In het blad Boodschappen staat deze maand een recept voor vislasagne, is dat iets voor je?
Als je het wilt kan ik het recept wel even overtypen voor je.
Sterke maag of niet - een Duitse hotelkok leerde mij ooit dat alles kan. En gisteren viel het reuze mee, nog een uitje erdoor gedaan en sambal manis erbij.
Voor straks gebakken chili-aardappeltjes met gesneden boontjes en een kaasburger. Ook wij zijn na slechte ervaring met vlees geen groot liefhebber meer.
De Urkse tip lijkt me wel wat voor zaterdag. Hier staat nog een 5-kilozak basmati in de gangkast.
Voor straks gebakken chili-aardappeltjes met gesneden boontjes en een kaasburger. Ook wij zijn na slechte ervaring met vlees geen groot liefhebber meer.
De Urkse tip lijkt me wel wat voor zaterdag. Hier staat nog een 5-kilozak basmati in de gangkast.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Hoe bedoelde hij dat, dat je alles maar door elkaar heen kunt gooien?emigrant schreef:Sterke maag of niet - een Duitse hotelkok leerde mij ooit dat alles kan. En gisteren viel het reuze mee, nog een uitje erdoor gedaan en sambal manis erbij.
Dat kan hij dan wel vinden, maar moeten wij dat dan ook vinden?
Ik kan echt niet tegen te vet en te gekruid eten. Dan kan ik s'avonds een hele doos rennies leegpeuzelen, wat niet helpt.
Het mag ook op woensdag hoor.emigrant schreef:De Urkse tip lijkt me wel wat voor zaterdag. Hier staat nog een 5-kilozak basmati in de gangkast.

En welke vis ga je dan bakken? Het lekkerst is het met gebakken schol, poon, of scharretjes.
Ik denk dat het van oorsprong op zaterdag werd gegeten, omdat de vaders dan terug kwamen met de kotter, en verse vis, zo uit het water meenamen.
De moeders hadden het die dag dan "makkelijk", ze hoefden alleen de rijst te koken, pa bakte de vis.
Geen groente, maar dat werd bij gestoofde aal ook niet altijd gegeten, soms peentjes, maar wel altijd een kruimige aardappel.
Dan zal het lievelingsmenu van mijn pa jou ook wel in de smaak vallen.

Gebakken aardappels met gebakken ui erdoor. Volgens hem werd dat vaak aan boord gegeten.
Of schurfie:
Bewaar je koude vlees van het middageten. (niet in de onafgesloten koelkast leggen anders is het weg)
Zorg voor wat zoete aardappelen Uien en knoflook, Hotsaus, en ketchup, Sambal liefst zelf gemaakt
Snij de uien en bak deze goed bruin. Voeg knoflook en hotsaus toe als het bruin is de licht gekookte
zoete aardappelen toevoegen. Snij koudvlees klein en bak dit in een andere pan knapperig en gaar
Voeg ketchup en sambal toe. Voeg alles te samen en laat het ca 10 min met de deksel er op sudderen.
Daarna oppassen anders zit de gehele crew met je mee te eten als jij zit te smullen.
Maar dit recept kent tientallen varianten.

Volendam is Rooms en daarom eet men daar vrijdags vis. Op Urk kwamen de vissers vrijdags thuis. Zaterdag was daarom de versevisbakdag.
- Dodo
In de Metro staat een recept met kikkererwtenmeel. Iemand een idee waar je dat haalt?
Gewoon bij AH, online.Dodo schreef:In de Metro staat een recept met kikkererwtenmeel. Iemand een idee waar je dat haalt?

2.29 voor 400 gram, biologisch ook nog.
En wat maak je er dan mee?
- Dodo
Gewoon online ;-)Mara schreef:Gewoon bij AH, online.Dodo schreef:In de Metro staat een recept met kikkererwtenmeel. Iemand een idee waar je dat haalt?![]()
Ik heb nog nooit online boodschappen gedaan.
Het recept is voor een pannenkoekje, en dan met tomaat en avocado. Het klinkt simpel en lekker. Ik wil (thuis) het recept wel uittikken.
Ik ook niet, volgens mij ligt het gewoon in de winkels ook. De grotere.Dodo schreef:Gewoon online ;-)Mara schreef:Gewoon bij AH, online.Dodo schreef:In de Metro staat een recept met kikkererwtenmeel. Iemand een idee waar je dat haalt?![]()
Ik heb nog nooit online boodschappen gedaan.
Het recept is voor een pannenkoekje, en dan met tomaat en avocado. Het klinkt simpel en lekker. Ik wil (thuis) het recept wel uittikken.
Klinkt best lekker.