Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Helemaal eens.
Dit is toch geen ruzie? Ik vind dit op zich wel een goede manier om iets bespreekbaar te maken. Beter dan één op één en zo nu en dan een gezin zien vertrekken.Konijntje schreef:Ik vind dit artikel niet onder sensatie nieuws vallen. Het RD doet enkel verslag.
Ik vind het overigens diep triest en onbegrijpelijk dat je als broeders en zusters het zo ver laat komen dat er een scheuring dreigt. Ook al ben je het niet eens met een koers, dan laat je het toch niet op ruzie aankomen? Daar kan onmogelijk een zegen op rusten.
Ja eens. Maar er moet wel een domino effect voorkomen worden. Stel dat dit overslaat op andere gemeentes. Wow, waarom heeft deze topic zoveel gasten die meelezenDDD schreef: ↑06 sep 2024, 19:25Dit is toch geen ruzie? Ik vind dit op zich wel een goede manier om iets bespreekbaar te maken. Beter dan één op één en zo nu en dan een gezin zien vertrekken.Konijntje schreef:Ik vind dit artikel niet onder sensatie nieuws vallen. Het RD doet enkel verslag.
Ik vind het overigens diep triest en onbegrijpelijk dat je als broeders en zusters het zo ver laat komen dat er een scheuring dreigt. Ook al ben je het niet eens met een koers, dan laat je het toch niet op ruzie aankomen? Daar kan onmogelijk een zegen op rusten.

Laatst gewijzigd door Arja op 06 sep 2024, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooi interview inderdaad, teer!
Met vermaak en herkenning gelezen.
Met vermaak en herkenning gelezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Alles beter dan een halvering in 3 jaar maar dan één voor één.
- Maanenschijn
Wat ik niet zo begrijp: als je de gemeente in 2 GG's splitst, scheur je dan niet. Maar als een deel een ander kerkgenootschap zoekt wel?
Het lichaam van Christus (zie artikel) loopt dus langs de lijn van de denomenatie?
Het lichaam van Christus (zie artikel) loopt dus langs de lijn van de denomenatie?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Kun je citaatje delen hoe het er staat? Ik kan niet bij het artikel. Je kunt het lichaam van Christus figuurlijk niet in allerlei kerkverbanden verknippen toch?Maanenschijn schreef: ↑06 sep 2024, 19:33 Wat ik niet zo begrijp: als je de gemeente in 2 GG's splitst, scheur je dan niet. Maar als een deel een ander kerkgenootschap zoekt wel?
Ik ken de gemeente niet, dus ik weet niet hoe gesprekken verlopen. Uit het verslag krijg ik de indruk dat het niet geheel harmonieus verloopt. Als je het woord scheuring in de mond neemt, associeer ik dat met onenigheid.DDD schreef: ↑06 sep 2024, 19:25Dit is toch geen ruzie? Ik vind dit op zich wel een goede manier om iets bespreekbaar te maken. Beter dan één op één en zo nu en dan een gezin zien vertrekken.Konijntje schreef:Ik vind dit artikel niet onder sensatie nieuws vallen. Het RD doet enkel verslag.
-
- Verbannen
Toch heb ik begrepen dat er aan de andere flank ook wel eens onenigheid was (bij bepaalde predikanten die kwamen preken, ging met dan naar een nabijgelegen kleine GG naar de kerk).
- Maanenschijn
"De plannen vervullen de kerkenraad „met grote zorg”. Door de oprichting van een hhg „wordt het lichaam van Christus hier gescheurd. We zijn bang dat we geen zegen kunnen verwachten als we naar het bevel van de Heere niet één gemeente blijven.” De kerkenraad vraagt de gemeente om „gebed en inspanning” en wijst op verschillende Bijbelteksten: 1 Korinthe 1:10 en Kolossenzen 3:12-17."Arja schreef:Kun je citaatje delen hoe het er staat? Ik kan niet bij het artikel. Je kunt het lichaam van Christus figuurlijk niet in allerlei kerkverbanden verknippen toch?Maanenschijn schreef: ↑06 sep 2024, 19:33 Wat ik niet zo begrijp: als je de gemeente in 2 GG's splitst, scheur je dan niet. Maar als een deel een ander kerkgenootschap zoekt wel?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Daarom vind ik dit op zich geen gekke manier om iets bespreekbaar te krijgen. Het koken van kikkers-effect kun je daarmee voorkomen.
Dat geeft toch verder niet. Diezelfde predikanten preken daar een andere keer alsnog. Maar dan niet in Lisse. Het is niet heel vreselijk als iemand een keer wegblijft omdat hij een gastpredikant erg onprettig vindt. Zolang het huisgezin Gods maar niet afbrokkelt of door midden scheurt.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 19:49Toch heb ik begrepen dat er aan de andere flank ook wel eens onenigheid was (bij bepaalde predikanten die kwamen preken, ging met dan naar een nabijgelegen kleine GG naar de kerk).
Dat is wel een goede vraag. Ik weet niet of dat zo is. Als je elkaar als broeders en zusters erkent, maar wat kleine verschillen aanvaardt, ben je dan niet één gemeente meer? In mijn geboortedorp is er al jaren een oude en een nieuwe kerk. De nieuwe is wat vooruitstrevender. Ik vind dat heel verstandig. Zo is er voor zoveel mogelijk mensen een gemeenschap waarin hij of zij zich prettig voelt.Maanenschijn schreef: ↑06 sep 2024, 19:33 Wat ik niet zo begrijp: als je de gemeente in 2 GG's splitst, scheur je dan niet. Maar als een deel een ander kerkgenootschap zoekt wel?
-
- Verbannen
Daar ben ik het niet mee eens.DDD schreef: ↑06 sep 2024, 20:24Dat geeft toch verder niet. Diezelfde predikanten preken daar een andere keer alsnog. Maar dan niet in Lisse. Het is niet heel vreselijk als iemand een keer wegblijft omdat hij een gastpredikant erg onprettig vindt. Zolang het huisgezin Gods maar niet afbrokkelt of door midden scheurt.GerefGemeente-lid schreef: ↑06 sep 2024, 19:49Toch heb ik begrepen dat er aan de andere flank ook wel eens onenigheid was (bij bepaalde predikanten die kwamen preken, ging met dan naar een nabijgelegen kleine GG naar de kerk).
Wat ik echter vooral wil aangeven, is dat er blijkbaar twee groepen zijn, die beiden moeite hebben met een bepaalde prediking. De prediking die de bezwaarden van dit moment voorstaan zal een ander deel van de gemeente niet accepteren, is mijn inschatting. Dat blijkt ook wel uit het geanonimiseerde bericht wat ik hierboven schetste.
Zeker als je dat doortrekt naar het landelijke geheel van de GG, baart me dat wel zorgen. Want dit is wel een doorsnee-GG waarin alle geledingen van de GG waarschijnlijk vertegenwoordigd zijn.