Welke muziek beluister je nu?

newton

Re: Welke muziek beluister je nu?

Bericht door newton »

Bourdon16 schreef: 15 jun 2024, 09:45 Dit is ook zo mooi. Bach, hoboconcert.
Spoiler alert voor de bovenstemliefhebbers: dat zit er niet in en ook een beetje 'losjes' gespeeld.
Ik moet mijn werkgever ook maar eens overtuigen mbt sponsoren van een All of Bach opname. Genieten dit!
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 19:53
GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 16:37 Juist, de spijker op z'n kop. Tijdens een interview heeft hij er iets over gezegd.
Welk interview?
Aan het begin van het project is Job van Boven ook de vraag gesteld wat zijn vader er van vindt.

Ik heb geen link, maar ongetwijfeld weet DigiBron meer.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19733905

In dit artikel wordt Job niet gevraagd wat pa ervan vindt. En andere interviews vind ik niet in Digibron
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik meende dat het in een kader stond bij een interview. Maar ik kan het mis hebben. Mijn geheugen is niet geheel waterdicht.

Ik vind het trouwens ook niet erg relevant wat zijn vader er van vindt. Soms kunnen predikanten je op dat gebied verrassen. Ds. Mondria had ook een veel bredere muzieksmaak dan dat je op basis van een eerste indruk zou verwachten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Maanenschijn schreef:
Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 19:53
GerefGemeente-lid schreef:Welk interview?
Aan het begin van het project is Job van Boven ook de vraag gesteld wat zijn vader er van vindt.

Ik heb geen link, maar ongetwijfeld weet DigiBron meer.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr19733905

In dit artikel wordt Job niet gevraagd wat pa ervan vindt. En andere interviews vind ik niet in Digibron
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik meende dat het in een kader stond bij een interview. Maar ik kan het mis hebben. Mijn geheugen is niet geheel waterdicht.

Ik vind het trouwens ook niet erg relevant wat zijn vader er van vindt. Soms kunnen predikanten je op dat gebied verrassen. Ds. Mondria had ook een veel bredere muzieksmaak dan dat je op basis van een eerste indruk zou verwachten.
Los daarvan, ik kan mij niet voorstellen dat welke predikant dan ook, tegen deze muziek is. Hooguit de smaak maar verder zeker niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 15 jun 2024, 21:50 Ik vind het trouwens ook niet erg relevant wat zijn vader er van vindt.
Dat was ook de strekking van mijn opmerking richting GG-l.
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 19:07
Johann Gottfried Walther schreef: 15 jun 2024, 17:43 Dat heeft weinig met slordig orgelspel en onzorgvuldige uitvoering te maken.
Het is zelfs voor professionele musici lang niet altijd mogelijk om te duiden of de steekjes die een collega laat vallen nu een incidenteel ongelukje zijn, een oeps-momentje, dan wel te maken hebben met stress of het gevolg zijn van slordigheid en/of onzorgvuldige voorbereiding.
Het lijkt me daarom wijs dat amateurs zéér terughoudend zijn om vakmusici van slordigheid te betichten.
Volstrekt mee oneens. Van vakmusici mag je tenminste 95% topkwaliteit verwachten en voorts is de vraag of u de 'betichter' mag kenschetsen als een amateur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef: 15 jun 2024, 17:43 Dat heeft weinig met slordig orgelspel en onzorgvuldige uitvoering te maken.
Het is zelfs voor professionele musici lang niet altijd mogelijk om te duiden of de steekjes die een collega laat vallen nu een incidenteel ongelukje zijn, een oeps-momentje, dan wel te maken hebben met stress of het gevolg zijn van slordigheid en/of onzorgvuldige voorbereiding.
Het lijkt me daarom wijs dat amateurs zéér terughoudend zijn om vakmusici van slordigheid te betichten.
Je kunt prima een verschil horen tussen Thomas Hopital en zijn collega Baptiste Florian Marle-Ouvrard op het orgelkanaal van de Saint-Eustache. De laatste heeft wel eens 'zijn dag niet' om het maar eufemistisch te zeggen en dat kan je dan prima in de reacties onder het kanaal lezen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Die Priester - Von guten Mächten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ingrid Fliter
Chopin Minute Waltz, Op. 64 No. 1
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Na een donkere nacht van woelen en draaien...
waren we verblijdt om het lieflijk zonlicht weer te aanschouwen.
We lazen: Het is de ogen goed de zon te aanschouwen.
Ons kwam een oud lied in gedachten. Daar luisterden we naar.
Luistert u mee?
https://www.gezangenboek.nl/liederen/he ... jk-schoon/
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Na een donkere nacht van woelen en draaien...
Luistert u mee?
Ik moest vanmorgen meer denken aan “klein vogelein, op groene tak…. “ Vanwege het zingen van alle vogels :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 20 jun 2024, 08:46
-DIA- schreef:Na een donkere nacht van woelen en draaien...
Luistert u mee?
Ik moest vanmorgen meer denken aan “klein vogelein, op groene tak…. “ Vanwege het zingen van alle vogels :).
Ook zo'n mooi lied.
Misschien een persoonlijk dingetje, wat ik mezelf niet meer herinner
Uit de overlevering (bron, mijn ouders) kon ik al heel jong dat liedje zo zuiver zingen.
Het zonnetje gaat van ons scheiden..
Ik weer nog, het zijn nog maar losse beelden, zonder context... ik zag mijn opa, (ik moet dus onder de vier jaar zijn geweest) ik zag hem in zijn zondagse pak uit zijn slaapkamer komen.
Ik liep naar hem toe en hij weest me op de zon die door de ramen naar binnen scheen. Dan zong hij het genoemde lied. Het zal dus rond 1954/1955 zijn geweest. Dit leid ik af omdat mijn opa in 1956 is overleden.
Hoewel het wat vage beelden zijn, vergeet ik dit nooit.
Beelden uit m'n kinderjaren
Uit m'n jeugd zo vrij en blij
Trekken dikwijls als een schaduw
Aan mijn peinzend oog voorbij
'k Denk nog dikwijls aan die dagen
Vol geluk en zoete vree
Hoe verheugd ik steeds ontwaakte
In ons hutje aan de zee
Hoe verheugd ik steeds ontwaakte
In ons hutje ons hutje aan de zee

En nee, voor de duidelijkheid: we hadden geen hutje bij de zee, maar toch is de tekst wel herkenbaar. :)
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wat vrolijke "volksmuziek" uit andere contreien:

www.youtube.com/watch?v=nzVYOn28_xM

En

www.youtube.com/watch?v=nQVmS38kjRA
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Inwoner schreef: 15 jun 2024, 16:40
Hendrikus schreef: 15 jun 2024, 11:23
Bourdon16 schreef: 14 jun 2024, 16:55 Psalm 47 van Samen zingen in lijn met Calvijn.

https://youtu.be/I1LpYKLAA70?si=vYjdHBOkzE6MfYuI

Is telkens een tussenspel tussen de verzen ook in lijn met Calvijn?
Geenszins. In de Lutherse traditie kent men wel het orgelvers, dan wordt bijvoorbeeld vers 1, 3 en 5 gezongen en de verzen 2 en 4 worden door de organist vertolkt.
Maar hier zingen ze gewoon opeenvolgende verzen, met lange tussenspelen. Misschien leuk voor sommige orgelliefhebbers, maar je creëert dan wel een soort mengvorm tussen samenzangavond en orgelconcert. Met de lijn van Calvijn heeft het in elk geval niet veel van doen.

Overigens wel een voortreffelijk organist, een fraai orgel en een geweldige ruimte.
Bijna geheel mee eens, alleen een 'voortreffelijk' organist'...(?) ik zou graag het niveau wat hoger wensen en minder slordig spel. Ook op concerten gaat Sander vaak mank aan slordigheidsfoutjes. Jammer.
Ik vind de voorspelen best wel mooi (ze vervelen niet). Ik vind Sander een goede organist, maar niet absolute top. Absolute toporganisten zijn er ook maar weinig. In ons land denk ik dan bijvoorbeeld aan Ben van Oosten en Sietze de Vries.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef: 17 jun 2024, 09:18
Je kunt prima een verschil horen tussen Thomas Hopital en zijn collega Baptiste Florian Marle-Ouvrard op het orgelkanaal van de Saint-Eustache. De laatste heeft wel eens 'zijn dag niet' om het maar eufemistisch te zeggen en dat kan je dan prima in de reacties onder het kanaal lezen.
Ospital is de naam. Reacties op een kanaal zeggen net zoveel als reacties op een forum. Da's het spannende van muziek: iedereen denkt er verstand van te hebben ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Hendrikus schreef: 20 jun 2024, 23:07
Herman schreef: 17 jun 2024, 09:18
Ospital is de naam. Reacties op een kanaal zeggen net zoveel als reacties op een forum. Da's het spannende van muziek: iedereen denkt er verstand van te hebben ;)
Met dit soort quotes diskwalificeer je onnodig heel veel mensen. Jammer!
Plaats reactie