Dank voor je antwoord. Helder! Al zou ik nog wel een korte les willen over het verschil in kerkstelsel. De vraag over de NBV laat je bewust liggen?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 08:54Dat heeft dus alles te maken met het hervormde kerkstelsel, waarin medeverantwoordelijkheid echt anders ligt dan in het gereformeerde kerkstelsel. Verder heeft het te maken met de visie op de kerk. Ik heb daar respect voor, maar deel die visie (als afgescheiden jongetje) niet. Mocht de CGK ook die route inslaan, (en dat kan een legitiem standpunt zijn) dan zou het consequent zijn als de hele CGK wordt opgeheven en zich voegt bij de PKN. Maar dat is wel een breuk met het beginsel van de Afscheiding.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Laat ik die dan beantwoorden. Invoering van de NBV was voor velen binnen de CGK niet te dragen. Dit werd met vele in hun ogen verkeerde vertaalvoorbeelden geïllustreerd. Nu zijn bijna al deze bezwaren door de NBV overgenomen en meegenomen in de NBV21. Toen was het voor best een grote meerderheid op deze synode te dragen dat de NBV21 werd vrijgegeven.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 09:05Dank voor je antwoord. Helder! Al zou ik nog wel een korte les willen over het verschil in kerkstelsel. De vraag over de NBV laat je bewust liggen?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 08:54Dat heeft dus alles te maken met het hervormde kerkstelsel, waarin medeverantwoordelijkheid echt anders ligt dan in het gereformeerde kerkstelsel. Verder heeft het te maken met de visie op de kerk. Ik heb daar respect voor, maar deel die visie (als afgescheiden jongetje) niet. Mocht de CGK ook die route inslaan, (en dat kan een legitiem standpunt zijn) dan zou het consequent zijn als de hele CGK wordt opgeheven en zich voegt bij de PKN. Maar dat is wel een breuk met het beginsel van de Afscheiding.
Dat is nu een voorbeeld zoals het al decennia in de CGK gaat. We gunnen elkaar best veel vrijheid. Zeker op liturgisch gebied.
Daar ben ik vaak niet blij mee maar het is geen reden om de CGK te verlaten en is niet kerkscheidend. Dat zijn de zaken waar het nu over gaat wel omdat deze het Schriftgezag aangaan. Hoe kan een kerkverband het dragen dat binnen dat verband in de ene gemeente een samenwonend stel van hetzelfde geslacht onder censuur komt en in een andere gemeente ze verkozen worden tot ouderling? Dan struikelt het recht toch echt op de CGK straten?
Volgens mij loop jij voor de vraag weg of volgens jou de NGK/links CGK kijk op v&a en homoseksueel samenleven het Schriftgezag raakt. Maar misschien heb je antwoord gemist.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
In het ND een stuk van een Friese evangelisch voorganger. Ik kan mij er wel in vinden.
https://www.nd.nl/opinie/opinie/1277229 ... eerlijk-ov
IdemDDD schreef:In het ND een stuk van een Friese evangelisch voorganger. Ik kan mij er wel in vinden.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
@huisman, ik loop voor geen vraag weg. Ik ga hem ook niet beantwoorden. En ja, dan loop ik het risico dat men hier zucht: die Anker schuift ook snel op. Dat zij maar zo.
Wat ik wel prima vind is een mooie, inhoudelijke reactie vanuit de Schrift over het artikel in het ND. Ik ben tegen vrouw en ambt en praktiserende homo's in kerkenraad en aan Avondmaal. Alleen, de vanzelfsprekendheid rond deze thema's is er wel af. Laat dan refoforum.nl een plek zijn waar we onze (jonge) mensen iets leren over wat Schriftgezag en Schriftverstaan is.
Wat ik wel prima vind is een mooie, inhoudelijke reactie vanuit de Schrift over het artikel in het ND. Ik ben tegen vrouw en ambt en praktiserende homo's in kerkenraad en aan Avondmaal. Alleen, de vanzelfsprekendheid rond deze thema's is er wel af. Laat dan refoforum.nl een plek zijn waar we onze (jonge) mensen iets leren over wat Schriftgezag en Schriftverstaan is.
Je zult het wel met mij eens zijn dat het antwoord op deze vraag beslissend is hoe een CGK'er staat in zijn/haar kerkverband.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 11:21 @huisman, ik loop voor geen vraag weg. Ik ga hem ook niet beantwoorden. En ja, dan loop ik het risico dat men hier zucht: die Anker schuift ook snel op. Dat zij maar zo.
Vind het wel apart dat jij de vraag niet wil beantwoorden maar het is je goed recht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Maar het zingen van gezangen is wel tientallen jaren tegengehouden, zonder wezenlijke argumenten.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:40
Laat ik die dan beantwoorden. Invoering van de NBV was voor velen binnen de CGK niet te dragen. Dit werd met vele in hun ogen verkeerde vertaalvoorbeelden geïllustreerd. Nu zijn bijna al deze bezwaren door de NBV overgenomen en meegenomen in de NBV21. Toen was het voor best een grote meerderheid op deze synode te dragen dat de NBV21 werd vrijgegeven.
Dat is nu een voorbeeld zoals het al decennia in de CGK gaat. We gunnen elkaar best veel vrijheid. Zeker op liturgisch gebied.
Daar ben ik vaak niet blij mee maar het is geen reden om de CGK te verlaten en is niet kerkscheidend. Dat zijn de zaken waar het nu over gaat wel omdat deze het Schriftgezag aangaan. Hoe kan een kerkverband het dragen dat binnen dat verband in de ene gemeente een samenwonend stel van hetzelfde geslacht onder censuur komt en in een andere gemeente ze verkozen worden tot ouderling? Dan struikelt het recht toch echt op de CGK straten?
Volgens mij loop jij voor de vraag weg of volgens jou de NGK/links CGK kijk op v&a en homoseksueel samenleven het Schriftgezag raakt. Maar misschien heb je antwoord gemist.
@huisman, waarom trek jij elke keer de homoseksualiteit erbij? Daar gaat het toch helemaal niet over? In mijn ogen vertroebel je daarmee de discussie. Het is heel goed mogelijk dat iemand voorstander is of neutraal staat tegenover de vrouw in het ambt, maar uitgesproken tegenstander van homoseksueel samenleven. Die ruimte lijk je niet te geven door structureel dit in 1 adem te benoemen. Het zijn toch echt 2 totaal verschillende onderwerpen.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:40Laat ik die dan beantwoorden. Invoering van de NBV was voor velen binnen de CGK niet te dragen. Dit werd met vele in hun ogen verkeerde vertaalvoorbeelden geïllustreerd. Nu zijn bijna al deze bezwaren door de NBV overgenomen en meegenomen in de NBV21. Toen was het voor best een grote meerderheid op deze synode te dragen dat de NBV21 werd vrijgegeven.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 09:05Dank voor je antwoord. Helder! Al zou ik nog wel een korte les willen over het verschil in kerkstelsel. De vraag over de NBV laat je bewust liggen?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 08:54Dat heeft dus alles te maken met het hervormde kerkstelsel, waarin medeverantwoordelijkheid echt anders ligt dan in het gereformeerde kerkstelsel. Verder heeft het te maken met de visie op de kerk. Ik heb daar respect voor, maar deel die visie (als afgescheiden jongetje) niet. Mocht de CGK ook die route inslaan, (en dat kan een legitiem standpunt zijn) dan zou het consequent zijn als de hele CGK wordt opgeheven en zich voegt bij de PKN. Maar dat is wel een breuk met het beginsel van de Afscheiding.
Doe je dit bewust? Zo ja waarom? Zo nee zou je het dan ook als 2 verschillende onderwerpen willen benaderen? Dat houdt de discussie helderder.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Die onderwerpen hangen hermeneutisch mijns inziens wel degelijk samen. Net zoals trouwens ook de uitspraken over de rol van man en vrouw in een huwelijk, over de manier waarop ouders hun kinderen ten huwelijk uitgeven -of juist niet, wat de voorkeur van Paulus heeft- en over slavernij en mensen met een handicap.
Je kunt niet één onderdeel eruit vissen.
Het gaat allemaal om onderwerpen waarop de huidige cultuur anders is dan die in de tijd van het Nieuwe Testament en welke conclusies je daaraan verbindt.
Juist door er één onderwerp uit te vissen, kun je een rookgordijn opwerpen van schijnbare consistentie en 'eenvoudig luisteren naar de duidelijke uitspraken in de heilige Schrift'. Maar dat heeft niets te betekenen als je niet een integrale en consistente visie hanteert. Het behandelen van één van deze onderwerpen apart, leidt al snel tot volkomen willekeur.
Je kunt niet één onderdeel eruit vissen.
Het gaat allemaal om onderwerpen waarop de huidige cultuur anders is dan die in de tijd van het Nieuwe Testament en welke conclusies je daaraan verbindt.
Juist door er één onderwerp uit te vissen, kun je een rookgordijn opwerpen van schijnbare consistentie en 'eenvoudig luisteren naar de duidelijke uitspraken in de heilige Schrift'. Maar dat heeft niets te betekenen als je niet een integrale en consistente visie hanteert. Het behandelen van één van deze onderwerpen apart, leidt al snel tot volkomen willekeur.
Wel eens gehoord van het 'CONVENANT VAN ALBLASSERDAM'.
Het Convenant van Alblasserdam is een verklaring, opgesteld naar aanleiding van het opgaan van de Nederlands Hervormde Kerk in de Protestantse Kerk in Nederland. De verklaring is vastgesteld door de Classicale vergadering van Alblasserdam in de Nederlandse Hervormde Kerk op 13 maart 2003.
https://www.hervormdvinkeveen.nl/bestan ... SERDAM.pdf
Dat is de reden.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."
Dat snap ik wel. Huisman zegt dat het recht op de straat struikelt wanneer de ene gemeente een homoseksuele man onder censuur plaatst en in een andere gemeente hij ouderling kan worden. Dat is in de PKN toch ook het geval? Wel of geen convenant?
In de CGK is er lang over onderwerpen verschil van mening. Die verschillen zijn zo diepgaand over vrouw en ambt dat gehoorzaamheid geen optie meer blijkt te zijn. Als bezwaarden kun je dan een zuivere voortzetting voor ogen hebben, je creëert toch weer een afscheiding of je kunt je aansluiten bij een kerk die dichtbij staat.
In de CGK is er lang over onderwerpen verschil van mening. Die verschillen zijn zo diepgaand over vrouw en ambt dat gehoorzaamheid geen optie meer blijkt te zijn. Als bezwaarden kun je dan een zuivere voortzetting voor ogen hebben, je creëert toch weer een afscheiding of je kunt je aansluiten bij een kerk die dichtbij staat.
Je stelt best veel vragen in één postForummer schreef: ↑Gisteren, 15:56@huisman, waarom trek jij elke keer de homoseksualiteit erbij? Daar gaat het toch helemaal niet over? In mijn ogen vertroebel je daarmee de discussie. Het is heel goed mogelijk dat iemand voorstander is of neutraal staat tegenover de vrouw in het ambt, maar uitgesproken tegenstander van homoseksueel samenleven. Die ruimte lijk je niet te geven door structureel dit in 1 adem te benoemen. Het zijn toch echt 2 totaal verschillende onderwerpen.huisman schreef: ↑Gisteren, 09:40Laat ik die dan beantwoorden. Invoering van de NBV was voor velen binnen de CGK niet te dragen. Dit werd met vele in hun ogen verkeerde vertaalvoorbeelden geïllustreerd. Nu zijn bijna al deze bezwaren door de NBV overgenomen en meegenomen in de NBV21. Toen was het voor best een grote meerderheid op deze synode te dragen dat de NBV21 werd vrijgegeven.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 09:05Dank voor je antwoord. Helder! Al zou ik nog wel een korte les willen over het verschil in kerkstelsel. De vraag over de NBV laat je bewust liggen?Evangelist schreef: ↑Gisteren, 08:54 Dat heeft dus alles te maken met het hervormde kerkstelsel, waarin medeverantwoordelijkheid echt anders ligt dan in het gereformeerde kerkstelsel. Verder heeft het te maken met de visie op de kerk. Ik heb daar respect voor, maar deel die visie (als afgescheiden jongetje) niet. Mocht de CGK ook die route inslaan, (en dat kan een legitiem standpunt zijn) dan zou het consequent zijn als de hele CGK wordt opgeheven en zich voegt bij de PKN. Maar dat is wel een breuk met het beginsel van de Afscheiding.
Doe je dit bewust? Zo ja waarom? Zo nee zou je het dan ook als 2 verschillende onderwerpen willen benaderen? Dat houdt de discussie helderder.

Verder nog het volgende. Zeker binnen de CGK zijn deze onderwerpen aan elkaar verbonden. Het eerste model van commissie toekomst kerkverband ( het zogenaamde interimmodel) waren ongehoorzaamheid aan één van deze twee zaken (of beide) de reden om uit een reguliere classis over te gaan naar een interim classis.
Het enige verschil kerkordelijk is dat het besluit rondom homoseksualiteit al sinds 2016 voor vast en bondig gehouden moet worden en v&a sinds 2025. Alhoewel er daarvoor ook al eenzelfde uitspraak lag (die van 1998/2001)
Dus ja ik doe het bewust juist om de discussie helder te houden.
Je hebt trouwens gelijk dat niet ieder voorstander van v&a ook een voorstander is van het ongehoorzamen aan het besluit rondom homoseksualiteit. Ik ken diverse ambtsdragers uit samenwerkingsgemeenten waar dat zo ligt.
Toch interessant dat relatieve buitenstaanders regelmatig over een afscheiding spreken. Ik zie dat niet, verwacht het niet, en hoop het niet. Ook die ‘zuivere voortzetting’ lijkt mij een rare frase t.o.v. de werkelijkheid. Het is gewoon CGK blijven met alle gemeenten die zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten. Hoe divers ze ook zijn.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 16:56 Dat snap ik wel. Huisman zegt dat het recht op de straat struikelt wanneer de ene gemeente een homoseksuele man onder censuur plaatst en in een andere gemeente hij ouderling kan worden. Dat is in de PKN toch ook het geval? Wel of geen convenant?
Het is ofwel een afscheiding ofwel het verwijderen van gemeenten die er niet meer bij horen omdat ze zich niet houden aan de meerderheidsinterpretatie. Ik zie daar geen principieel verschil in.
Dat is een goed streven, maar één belangrijk punt verdient aanvulling: namelijk het begrip "presbyteriaanse kerkstructuur".huisman schreef: ↑Gisteren, 17:10Toch interessant dat relatieve buitenstaanders regelmatig over een afscheiding spreken. Ik zie dat niet, verwacht het niet, en hoop het niet. Ook die ‘zuivere voortzetting’ lijkt mij een rare frase t.o.v. de werkelijkheid. Het is gewoon CGK blijven met alle gemeenten die zich houden aan Schrift, belijdenis, kerkorde en synodale besluiten. Hoe divers ze ook zijn.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 16:56 Dat snap ik wel. Huisman zegt dat het recht op de straat struikelt wanneer de ene gemeente een homoseksuele man onder censuur plaatst en in een andere gemeente hij ouderling kan worden. Dat is in de PKN toch ook het geval? Wel of geen convenant?
Deze vindt haar oorsprong in het calvinisme en kenmerkt zich door een vorm van kerkbestuur waarin ouderlingen (presbyters) en diakenen, samen met de predikant, de leiding van de (plaatselijke) gemeente vormen.
Deze bestuursvorm past binnen een presbyteriaal-synodale structuur, waarin niet één persoon, maar een vergadering van ambtsdragers leiding geeft, zowel plaatselijk als in bredere verbanden zoals de classis en de synode.
De PKN kent in haar bestuursstructuur belangrijke elementen van het presbyteriaanse model.
De kerk wordt bestuurd door kerkenraden, waarin ouderlingen, diakenen en predikanten samenwerken. Via regionale classes en een landelijke synode is er een opbouw van onderaf.
Hoewel de PKN daarmee geworteld is in de gereformeerde presbyteriale traditie, is er tegelijk ruimte voor plaatselijke variatie en invloed van andere tradities, zoals het lutheranisme.
Laatst gewijzigd door Michaels op 30 jul 2025, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"veelal geschreven met behulp van Artificial Intelligence, in de erkenning: ‘God wederstaat de hoovaardigen, maar de nederigen geeft Hij genade’ (Jak. 4:6)."