Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Ik had niet verwacht dat er nú nog zoveel gerookt zou worden, een terecht punt, dat krijg je met one item bewegingen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:Wat dat betreft heeft de overheid goed werk gedaan. De tabak in een negatief daglicht stellen. Al vind ik het bezoeken van zo'n vergadering een grotere deugd dan dat ik het draaien van een peuk in de pauze een ondeugd vind. Ik wil daar maar een beetje nuchter in zijn.
Vanuit onze cultuur gedacht ben ik het met je eens.
Maar het is al 30 jaar geleden dat er in de consistorie niet gerookt mocht worden omdat er een zendingspredikant op bezoek was.
Dat kon echt niet.
En of zo'n vergadering nu een grote deugd is.
Deze vorm van biblicisme doet me altijd wat vreemd aan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Afbeelding

Toch wel grappig om zo'n cultuurtje te analiseren.
Die jonge shaggie draaiende of suikerzakje opentrekkende jongen in het midden heeft toch wel opvallende details.
Leuk zo'n grijs gilet onder een zwart pak. En heeft hij nu grijze veters in zijn zwarte schoenen?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Floppy »

En een wel bijzonder slordige foto. Gelegenheidskiekje denk ik. En dan nog niet eens achteraf gecorrigeerd.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Kom zeg, binnen een aantal jaar is dit over. Roken is iets van de afgelopen decennia en verdwijnt niet ineens. Je kunt overal wel over vallen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Kom zeg, binnen een aantal jaar is dit over. Roken is iets van de afgelopen decennia en verdwijnt niet ineens. Je kunt overal wel over vallen.
Maar ook zonde van de afgelopen decennia is zonde.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Kom zeg, binnen een aantal jaar is dit over. Roken is iets van de afgelopen decennia en verdwijnt niet ineens. Je kunt overal wel over vallen.
Maar ook zonde van de afgelopen decennia is zonde.
Ja hoor, maar volgens mij is roken jaren niet als zonde gezien. Ik ben het overigens wel met je eens, maar ik vind het een beetje flauw om ontheiliging zondag (een algemeen gedeeld punt) irt tot het roken (minder algemeen gedeeld) te brengen. Dan vraag je van deze heren of ze perfect heilig leven, anders mogen ze hun boodschap niet brengen.
Misschien dat iemand simpelweg eens tegen hen moet zeggen hoe dit overkomt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Kom zeg, binnen een aantal jaar is dit over. Roken is iets van de afgelopen decennia en verdwijnt niet ineens. Je kunt overal wel over vallen.
Maar ook zonde van de afgelopen decennia is zonde.
Ja hoor, maar volgens mij is roken jaren niet als zonde gezien. Ik ben het overigens wel met je eens, maar ik vind het een beetje flauw om ontheiliging zondag (een algemeen gedeeld punt) irt tot het roken (minder algemeen gedeeld) te brengen. Dan vraag je van deze heren of ze perfect heilig leven, anders mogen ze hun boodschap niet brengen.
Misschien dat iemand simpelweg eens tegen hen moet zeggen hoe dit overkomt.
Ik schreef niet dat ze hun boodschap niet mogen brengen. Ik schreef dat we wel moeite hebben met het één, maar niet met het ander. Het was een constatering. Niet meer en niet minder. Uit deze constatering blijkt wel hoe het op mij overkomt. Ik leef in een omgeving waar het roken van wiet algemeen geaccepteerd is. Daar zal mijn aversie tegen roken vast ook mee te maken hebben. Een rokende christen geeft het signaal af dat het geen probleem is om je lichaam als tempel van de Heilige Geest te verontreinigen en er daarom geen reden is om je boze lusten te beteugelen.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Ik schreef niet dat ze hun boodschap niet mogen brengen. Ik schreef dat we wel moeite hebben met het één, maar niet met het ander. Het was een constatering. Niet meer en niet minder. Uit deze constatering blijkt wel hoe het op mij overkomt. Ik leef in een omgeving waar het roken van wiet algemeen geaccepteerd is. Daar zal mijn aversie tegen roken vast ook mee te maken hebben. Een rokende christen geeft het signaal af dat het geen probleem is om je lichaam als tempel van de Heilige Geest te verontreinigen en er daarom geen reden is om je boze lusten te beteugelen.
Toch moeten we dit wel ergens relativeren, al ben ik zelf ook tegen roken.
De hoogste profeet en leraar zegt dat als wat de mond ingaat (ook rook, of wat ook) de mens niet verontreinigd, maar meer wat de mond uitgaat. Hier wordt niet zozeer het schadelijke voor het lichaam goed gekeurd, maar wel dat het erger is wat de mond uitgaat. Dat wil ook niet zeggen dat we de tempel van ons lichaam moedwillig mogen verwaarlozen of krenken. Ik denk dat dit ook wel stof tot nadenken en mediteren kan geven.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:
Zeeuw schreef:Kom zeg, binnen een aantal jaar is dit over. Roken is iets van de afgelopen decennia en verdwijnt niet ineens. Je kunt overal wel over vallen.
Maar ook zonde van de afgelopen decennia is zonde.
Ja hoor, maar volgens mij is roken jaren niet als zonde gezien. Ik ben het overigens wel met je eens, maar ik vind het een beetje flauw om ontheiliging zondag (een algemeen gedeeld punt) irt tot het roken (minder algemeen gedeeld) te brengen. Dan vraag je van deze heren of ze perfect heilig leven, anders mogen ze hun boodschap niet brengen.
Misschien dat iemand simpelweg eens tegen hen moet zeggen hoe dit overkomt.
Ik schreef niet dat ze hun boodschap niet mogen brengen. Ik schreef dat we wel moeite hebben met het één, maar niet met het ander. Het was een constatering. Niet meer en niet minder. Uit deze constatering blijkt wel hoe het op mij overkomt. Ik leef in een omgeving waar het roken van wiet algemeen geaccepteerd is. Daar zal mijn aversie tegen roken vast ook mee te maken hebben. Een rokende christen geeft het signaal af dat het geen probleem is om je lichaam als tempel van de Heilige Geest te verontreinigen en er daarom geen reden is om je boze lusten te beteugelen.
Nu bekend is dat roken zeer slecht is voor de gezondheid, ligt dat natuurlijk anders dan toen dit nog niet (algemeen) bekend was. Maar wat mij betreft mag er ook meer tegen gewaarschuwd worden, ook op basis van het zesde gebod.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wet en Evangelie »

Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Direct lid worden van deze vereniging en op de eerstvolgende ledenvergadering dit punt inbrengen!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ditbenik »

Wet en Evangelie schreef:
Ditbenik schreef:De foto bij dit artikel toont dat men wel moeite heeft met het ontheiligen van de zondag maar niet met het ontheiligen van de tempel van de Heilige Geest. Sigaretten draaiend voor de deur van de kerk. https://www.rd.nl/kerk-religie/zondagsr ... -1.1549530
Direct lid worden van deze vereniging en op de eerstvolgende ledenvergadering dit punt inbrengen!
Welnee, ik ben niet van de one-issue-clubs. Verkondig het evangelie. Dan volgen de werken uit dankbaarheid. Daarnaast zie ik de zondag als een feestdag. Ook dat strookt niet helemaal met de opvattingen van deze vereniging. Ik heb jaren terug mijn lidmaatschap opgezegd toen gemeld werd dat een gehandicapte op zondag niet in een rolstoel mag zitten omdat daar wielen onder zitten. Ik ga er vanuit dat dit nu wel toegestaan zal zijn, maar ik voel geen enkele behoefte me hier nog bezig te houden.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:... toen gemeld werd dat een gehandicapte op zondag niet in een rolstoel mag zitten omdat daar wielen onder zitten. Ik ga er vanuit dat dit nu wel toegestaan zal zijn...
Is dit waar of valt dit in de categorie zwartmakerij?
CvdW
Berichten: 2988
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:... toen gemeld werd dat een gehandicapte op zondag niet in een rolstoel mag zitten omdat daar wielen onder zitten. Ik ga er vanuit dat dit nu wel toegestaan zal zijn...
Is dit waar of valt dit in de categorie zwartmakerij?
Ik vermoed dat het hier gaat over Hervormd Lokaal. Je moet wel de geschiedenis kennen.
Gesloten