Oei, moet dat op deze manier? Een vraag: Wat versta jij onder separerende prediking?eilander schreef:Hier moet Mara natuurlijk zelf op antwoorden. Ik wil wel alvast zeggen: als iemand separerende prediking niet meer wil, waarin de sleutelen des hemelrijks door de bediening van het Woord worden gehanteerd, mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.JCRyle schreef:Ik worstel met je woorden, Mara. Enerzijds kan ik 'de zorg' die je hier aan stipt plaatsen. Anderzijds vind ik het vreselijk hard en veroordelend. Ten diepste spreek je hier een motie van wantrouwen uit jegens de jongere generatie. En daarnaast zet je het 'geestelijke leven' van veel mensen tussen haakjes. Zou je willen toelichten waarom je deze dingen zo ziet?Mara schreef:Ik heb het boek zaterdag binnen gekregen, en gisteravond heb ik 2 preken gelezen.
Dit gaat bij ons echt niet gelezen worden!
Voor mij is die taal nog wel herkenbaar, maar voor de jongere generatie niet.
En het is separerend en daar hebben ze ook geen weet meer van. Vandaar dat de avondmaaltafels zo vol zitten.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Een prediking waarin dit doorklinkt:JCRyle schreef:Oei, moet dat op deze manier? Een vraag: Wat versta jij onder separerende prediking?eilander schreef:Hier moet Mara natuurlijk zelf op antwoorden. Ik wil wel alvast zeggen: als iemand separerende prediking niet meer wil, waarin de sleutelen des hemelrijks door de bediening van het Woord worden gehanteerd, mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.
Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Dan zitten we dat betreft qua definitie op één lijn. Al zou ik het liever Christusprediking noemen. Deze is van zichzelf separerend genoeg.eilander schreef:Een prediking waarin dit doorklinkt:JCRyle schreef:Oei, moet dat op deze manier? Een vraag: Wat versta jij onder separerende prediking?eilander schreef:Hier moet Mara natuurlijk zelf op antwoorden. Ik wil wel alvast zeggen: als iemand separerende prediking niet meer wil, waarin de sleutelen des hemelrijks door de bediening van het Woord worden gehanteerd, mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtiglijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.
Noem het zoals je wilt, maar ik blijf erbij dat het zéér verdacht is als iemand deze prediking niet meer wil. En met 'verdacht' bedoel ik dan: iemand onderzoeke zichzelf.JCRyle schreef:Dan zitten we dat betreft qua definitie op één lijn. Al zou ik het liever Christusprediking noemen. Deze is van zichzelf separerend genoeg.eilander schreef:Een prediking waarin dit doorklinkt:Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?
Nou zeg, maak het niet zwaarder dan het is, worstelen met mijn woorden.JCRyle schreef: Ik worstel met je woorden, Mara. Enerzijds kan ik 'de zorg' die je hier aan stipt plaatsen. Anderzijds vind ik het vreselijk hard en veroordelend. Ten diepste spreek je hier een motie van wantrouwen uit jegens de jongere generatie. En daarnaast zet je het 'geestelijke leven' van veel mensen tussen haakjes. Zou je willen toelichten waarom je deze dingen zo ziet?

Het gaat helemaal niet over een motie van wantrouwen, maar er worden bij ons nooit preken gelezen van overleden predikanten.
En de algehele (s)preekstijl is ook veranderd.
En ik zet absoluut geen jongere generatie predikanten weg, als je dat suggereert.
Ik heb de nieuwe lichting studenten allemaal beluisterd en ben dankbaar verwonderd dat zij het Woord nog zo brengen.
Dus daar gaat het helemaal niet om!
Als je de zaken aanstipt die helaas de praktijk zijn in veel gemeentes, veroordeel je niet hoor! Je hebt er verdriet over, dat ik deel met die mensen. Weleens iemand gesproken in de gemeente van Schiedam bijvoorbeeld? Of uit de Coloniastraat?
Laatst gewijzigd door Mara op 26 feb 2018, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Je moet de woorden van Mara wel plaatsen binnen de kerkelijke context waarin zij zich bevindt. En die kennen we niet helemaal. Hooguit hebben we een indruk.JCRyle schreef:Ik worstel met je woorden, Mara. Enerzijds kan ik 'de zorg' die je hier aan stipt plaatsen. Anderzijds vind ik het vreselijk hard en veroordelend. Ten diepste spreek je hier een motie van wantrouwen uit jegens de jongere generatie. En daarnaast zet je het 'geestelijke leven' van veel mensen tussen haakjes. Zou je willen toelichten waarom je deze dingen zo ziet?
Zomaar een paar voorbeelden van RW:
Waarom wordt er in bepaalde kerken zo ‘zwaar’ gepreekt dat maar voor weinigen de bekering weggelegd is? Als ik de Bijbel lees, dan staat het vol met nodigingen en dat Christus gestorven is voor alle gelovigen. Volgens mij wordt in ‘zwaardere’ gemeenten het Evangelie soms uit zijn verband gerukt. Als je maar leeft volgens bepaalde regels, dan hoor je erbij.
Aan een CGK-dominee. Ik lees regelmatig preken van de serie De Levensbron. Vaak lees ik dan preken van voor 1950. Mijn vraag is: Hoe kan het dat deze preken vaak veel meer over de wedergeboorte gaan en over het leven van Gods volk? En waarom is dat nu niet meer zo? Waarom is er tegenwoordig zo weinig diepgang en wordt er zo weinig meer over de zondekennis gepreekt?
En van RD.nl
Ik geef godsdienst aan studenten van verschillende niveaus. Overal kom ik hetzelfde probleem tegen. Vaak komt het gesprek op de preken die deze jongeren ’s zondags horen. En dan schrik ik. De jongeren geven aan dat ze de preken te moeilijk vinden. De preken gaan vanwege de gebruikte taal over hun hoofden heen. Ook, en zelfs het meest, als in de preek de Heidelbergse Catechismus behandeld wordt; die nota bene speciaal voor de jeugd bedoeld is!
Dit doet me veel verdriet. Soms raak ik er ook wat gefrustreerd van. Waarom sluit de preek niet aan bij de leefwereld van de jongeren? Is die leefwereld niet goed? Dat zal zo zijn. Dan is er echter juist een heldere verkonding nodig om hun dat duidelijk te maken. Zijn onze jongeren te lui om moeite te doen om de preken te begrijpen? Zou kunnen.
Ik denk echter dat het probleem niet zozeer bij de jongeren ligt. Het probleem zit volgens mij vooral in het gebruik van de oude termen die voor onze jongeren geen inhoud hebben. Wij ouderen hechten nogal eens aan een bepaalde terminologie die eigen is aan onze refozuil. Dit vocabulaire wordt door veel jongeren echter niet meer begrepen.
MAAK PREEK BEGRIJPELIJKER VOOR JONGEREN
Dus om nu te zeggen dat ik vanuit mijn eigen ervaring spreek. Dacht het niet.
Waarom wordt er in bepaalde kerken zo ‘zwaar’ gepreekt dat maar voor weinigen de bekering weggelegd is? Als ik de Bijbel lees, dan staat het vol met nodigingen en dat Christus gestorven is voor alle gelovigen. Volgens mij wordt in ‘zwaardere’ gemeenten het Evangelie soms uit zijn verband gerukt. Als je maar leeft volgens bepaalde regels, dan hoor je erbij.
Aan een CGK-dominee. Ik lees regelmatig preken van de serie De Levensbron. Vaak lees ik dan preken van voor 1950. Mijn vraag is: Hoe kan het dat deze preken vaak veel meer over de wedergeboorte gaan en over het leven van Gods volk? En waarom is dat nu niet meer zo? Waarom is er tegenwoordig zo weinig diepgang en wordt er zo weinig meer over de zondekennis gepreekt?
En van RD.nl
Ik geef godsdienst aan studenten van verschillende niveaus. Overal kom ik hetzelfde probleem tegen. Vaak komt het gesprek op de preken die deze jongeren ’s zondags horen. En dan schrik ik. De jongeren geven aan dat ze de preken te moeilijk vinden. De preken gaan vanwege de gebruikte taal over hun hoofden heen. Ook, en zelfs het meest, als in de preek de Heidelbergse Catechismus behandeld wordt; die nota bene speciaal voor de jeugd bedoeld is!
Dit doet me veel verdriet. Soms raak ik er ook wat gefrustreerd van. Waarom sluit de preek niet aan bij de leefwereld van de jongeren? Is die leefwereld niet goed? Dat zal zo zijn. Dan is er echter juist een heldere verkonding nodig om hun dat duidelijk te maken. Zijn onze jongeren te lui om moeite te doen om de preken te begrijpen? Zou kunnen.
Ik denk echter dat het probleem niet zozeer bij de jongeren ligt. Het probleem zit volgens mij vooral in het gebruik van de oude termen die voor onze jongeren geen inhoud hebben. Wij ouderen hechten nogal eens aan een bepaalde terminologie die eigen is aan onze refozuil. Dit vocabulaire wordt door veel jongeren echter niet meer begrepen.
MAAK PREEK BEGRIJPELIJKER VOOR JONGEREN
Dus om nu te zeggen dat ik vanuit mijn eigen ervaring spreek. Dacht het niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wederkerig blijf ik het verdacht vinden als we de ander de maat gaan nemen, terwijl we beweren niet beter of verstandiger te zijn dan de ander.eilander schreef:Noem het zoals je wilt, maar ik blijf erbij dat het zéér verdacht is als iemand deze prediking niet meer wil. En met 'verdacht' bedoel ik dan: iemand onderzoeke zichzelf.
Wellicht had je beter moeten lezen, Mara. Geenszins heb ik uitlatingen gedaan over het predikantenkorps van de kerk waartoe jij behoort. Ook niet over de studenten. Jij had het zelf over de jongere generatie, die niet meer weten wat separerende prediking is en daardoor zijn de avondmaalstafels vol. Daar reageer ik op en daar neem ik afstand van. En daar vroeg ik een toelichting op wat betreft je zienswijze. Deze heb je (nog) niet gegeven, waaruit ik de voorlopige conclusie kan trekken dat je die niet wilt geven?Mara schreef:Nou zeg, maak het niet zwaarder dan het is, worstelen met mijn woorden.JCRyle schreef: Ik worstel met je woorden, Mara. Enerzijds kan ik 'de zorg' die je hier aan stipt plaatsen. Anderzijds vind ik het vreselijk hard en veroordelend. Ten diepste spreek je hier een motie van wantrouwen uit jegens de jongere generatie. En daarnaast zet je het 'geestelijke leven' van veel mensen tussen haakjes. Zou je willen toelichten waarom je deze dingen zo ziet?![]()
Het gaat helemaal niet over een motie van wantrouwen, maar er worden bij ons nooit preken gelezen van overleden predikanten.
En de algehele (s)preekstijl is ook veranderd.
En ik zet absoluut geen jongere generatie predikanten weg, als je dat suggereert.
Ik heb de nieuwe lichting studenten allemaal beluisterd en ben dankbaar verwonderd dat zij het Woord nog zo brengen.
Dus daar gaat het helemaal niet om!
Als je de zaken aanstipt die helaas de praktijk zijn in veel gemeentes, veroordeel je niet hoor! Je hebt er verdriet over, dat ik deel met die mensen. Weleens iemand gesproken in de gemeente van Schiedam bijvoorbeeld? Of uit de Coloniastraat?
Daar ben ik het mee eens. Vandaar dat ik ook oproep om jezelf te onderzoeken, en niet een ander. Elkaar de bijbelse maatstaf voorhouden, daar heb je toch geen bezwaar tegen hoop ik?JCRyle schreef:Wederkerig blijf ik het verdacht vinden als we de ander de maat gaan nemen, terwijl we beweren niet beter of verstandiger te zijn dan de ander.eilander schreef:Noem het zoals je wilt, maar ik blijf erbij dat het zéér verdacht is als iemand deze prediking niet meer wil. En met 'verdacht' bedoel ik dan: iemand onderzoeke zichzelf.
Zeker niet, maar blijf dan weg bij uitspraken zoals 'mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.' Dat is namelijk geen uiting van de Bijbelse maatstaf.eilander schreef:Daar ben ik het mee eens. Vandaar dat ik ook oproep om jezelf te onderzoeken, en niet een ander. Elkaar de bijbelse maatstaf voorhouden, daar heb je toch geen bezwaar tegen hoop ik?JCRyle schreef:Wederkerig blijf ik het verdacht vinden als we de ander de maat gaan nemen, terwijl we beweren niet beter of verstandiger te zijn dan de ander.eilander schreef:Noem het zoals je wilt, maar ik blijf erbij dat het zéér verdacht is als iemand deze prediking niet meer wil. En met 'verdacht' bedoel ik dan: iemand onderzoeke zichzelf.
Wij hadden gisteren drie maal leesdienst.
In de morgendienst werd een preek gelezen van ds. A. Hoogerland
Tekst:
JOHANNES 13:1
En voor het feest van het pascha, Jezus wetende, dat Zijn ure gekomen was, dat Hij uit deze wereld zou overgaan tot den Vader, alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde.
Thema en punten:
JEZUS' LIEFDE TOT HET EINDE
1. De aard van die liefde
2. De voorwerpen van die liefde
Middagdienst, een preek van ds. B.J. van Boven
(we zijn al enkele weken bezig met een Bijbellezing over Samuël)
Tekst:
1 SAMUËL 7:7-11
Toen de Filistijnen hoorden, dat de kinderen Israëls zich vergaderd hadden te Mizpa, zo kwamen de oversten der Filistijnen op tegen Israël. Als de kinderen Israëls dat hoorden, zo vreesden zij voor het aangezicht der Filistijnen.
En de kinderen Israëls zeiden tot Samuël: Zwijg niet van onzentwege, dat gij niet zoudt roepen tot den HEERE, onzen God, opdat Hij ons verlosse uit de hand der Filistijnen.
Toen nam Samuël een melklam, en hij offerde het geheel den HEERE ten brandoffer; en Samuël riep tot den HEERE voor Israël; en de HEERE verhoorde hem.
En het geschiedde, toen Samuël dat brandoffer offerde, zo kwamen de Filistijnen aan ten strijde tegen Israël; en de HEERE donderde te dien dage met een groten donder over de Filistijnen, en Hij verschrikte hen, zodat zij verslagen werden voor het aangezicht van Israël.
Thema en punten:
DE VOORBEDE VAN SAMUËL
1. De aanleiding tot die voorbede
2. De offerande bij die voorbede
3. De verhoring van die voorbede
Avonddienst, een preek van ds. J. Spaans
Tekst:
1 KORINTHE 13:13
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Thema en punten:
DE WARE LIEFDE
1. Wat het niet is
2. Wat het wel is
3. Wat in het leven van Gods Kerk wordt ervaren
In de morgendienst werd een preek gelezen van ds. A. Hoogerland
Tekst:
JOHANNES 13:1
En voor het feest van het pascha, Jezus wetende, dat Zijn ure gekomen was, dat Hij uit deze wereld zou overgaan tot den Vader, alzo Hij de Zijnen, die in de wereld waren, liefgehad had, zo heeft Hij hen liefgehad tot het einde.
Thema en punten:
JEZUS' LIEFDE TOT HET EINDE
1. De aard van die liefde
2. De voorwerpen van die liefde
Middagdienst, een preek van ds. B.J. van Boven
(we zijn al enkele weken bezig met een Bijbellezing over Samuël)
Tekst:
1 SAMUËL 7:7-11
Toen de Filistijnen hoorden, dat de kinderen Israëls zich vergaderd hadden te Mizpa, zo kwamen de oversten der Filistijnen op tegen Israël. Als de kinderen Israëls dat hoorden, zo vreesden zij voor het aangezicht der Filistijnen.
En de kinderen Israëls zeiden tot Samuël: Zwijg niet van onzentwege, dat gij niet zoudt roepen tot den HEERE, onzen God, opdat Hij ons verlosse uit de hand der Filistijnen.
Toen nam Samuël een melklam, en hij offerde het geheel den HEERE ten brandoffer; en Samuël riep tot den HEERE voor Israël; en de HEERE verhoorde hem.
En het geschiedde, toen Samuël dat brandoffer offerde, zo kwamen de Filistijnen aan ten strijde tegen Israël; en de HEERE donderde te dien dage met een groten donder over de Filistijnen, en Hij verschrikte hen, zodat zij verslagen werden voor het aangezicht van Israël.
Thema en punten:
DE VOORBEDE VAN SAMUËL
1. De aanleiding tot die voorbede
2. De offerande bij die voorbede
3. De verhoring van die voorbede
Avonddienst, een preek van ds. J. Spaans
Tekst:
1 KORINTHE 13:13
En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Thema en punten:
DE WARE LIEFDE
1. Wat het niet is
2. Wat het wel is
3. Wat in het leven van Gods Kerk wordt ervaren
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat dus over de toon en de manier waarop de waarschuwing naar voren gebracht wordt.JCRyle schreef: Zeker niet, maar blijf dan weg bij uitspraken zoals 'mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.' Dat is namelijk geen uiting van de Bijbelse maatstaf.
Is het bijbelse spreken in de profetieën ons daarin tot een voorbeeld?
Natuurlijk wel. Dat is een eigen vertaling van "Onderzoekt uzelf". Als iemand geen kenmerken vertoont van een leven met Christus, geldt dat des te meer. Ik zou niet weten waarom het onbijbels is om zo iemand op te roepen om het nog eens na te kijken.JCRyle schreef:Zeker niet, maar blijf dan weg bij uitspraken zoals 'mag zo iemand nog wel eens nakijken of hij wel genade bezit.' Dat is namelijk geen uiting van de Bijbelse maatstaf.eilander schreef:Daar ben ik het mee eens. Vandaar dat ik ook oproep om jezelf te onderzoeken, en niet een ander. Elkaar de bijbelse maatstaf voorhouden, daar heb je toch geen bezwaar tegen hoop ik?JCRyle schreef:Wederkerig blijf ik het verdacht vinden als we de ander de maat gaan nemen, terwijl we beweren niet beter of verstandiger te zijn dan de ander.eilander schreef:Noem het zoals je wilt, maar ik blijf erbij dat het zéér verdacht is als iemand deze prediking niet meer wil. En met 'verdacht' bedoel ik dan: iemand onderzoeke zichzelf.
Ik denk dat je nu een tikje overgevoelig geworden bent.
Ik laat het hier bij. Zo is er geen gesprek te voeren.eilander schreef:Ik denk dat je nu een tikje overgevoelig geworden bent.