Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

huisman

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door huisman »

Bourdon16 schreef: Gisteren, 20:28 Het tast zeker het schriftgezag aan.
Ik begrijp Huisman/Rijnsburg helemaal.
Jammer dat de gemeenten die het anders zien niet hun biezen pakken.
Maar wat nu. Ik denk dat aansluiten bij de HHK toch de minst slechte optie is. Hoe onbevredigend ook.
Mag ik vragen waarom dat laatste als optie wordt genoemd? Waarom zou ‘Rijnsburg’ de CGK moeten verlaten? De aangenomen rapporten en de besluiten over de twee betwiste thema's zijn in overeenstemming met wat de ‘Rijnsburg’ gemeenten voorstaan.
Een deel van de gemeenten die in Rijnsburg aanwezig waren zouden zich ook niet thuisvoelen binnen de HHK. Ze hebben binnen de CGK meer liturgische vrijheid. Weerklank wordt best in veel gemeenten gezongen en er waren er die de NBV21 gebruiken in de eredienst. Dat kan binnen de CGK besluiten bestaan maar niet binnen de HHK (denk ik)

Trouwens als die gehoorzame gemeenten zouden vertrekken hou je een CGK over met besluiten waar ze zelf niet achter staan. De wereld op zijn kop dus. De CGK die dan overblijft begint binnen de kortste keren gesprekken met de NGK en vinden elkaar en fuseren binnen 5 jaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: Gisteren, 14:31
huisman schreef: 28 jul 2025, 13:58
Wim Anker schreef: 28 jul 2025, 13:51 @Huisman zegt - met heel veel meel in de mond - dat er idd een nieuw kerkverband gaat komen conform gedachtengoed @Huisman en gelijkgezinden. "Wij kunnen niet anders" is de nu te voeren campagne.

Samen met veel anderen die gewend zijn weg te lopen als hun zin niet wordt gedaan.
En waarbij er geen enkel kerkverband in NL goed genoeg is de "ontheemde" CGK'ers te herbergen.

Hoogmoed komt voor de val!
Dat laatste ben ik volmondig met je eens. Hoe je de rest bij elkaar fantaseert is mij een raadsel.
Al zou ik andere woorden kiezen, ik begrijp Wim wel. De HHK zou de voortzetting zijn van de aloude hervormde kerk. Duidelijk is inmiddels toch wel dat de HHK een nieuwe afgescheiden kerk is in versplinterd kerkelijk Nederland. Nu zie ik weer dat de CGK á la Rijnsburg de voortzetting zou moeten worden van de CGK zoals deze is sinds 1892.

Het besef van een volkskerk als de plaats waar God wonen en werken wil verdient nieuwe doordenking. En dan gaan we elkaar misschien opzoeken, al moeten we over onze eigen vermeende zuivere muurtjes klimmen. Waarom blijven de ogen van kerkelijk leiders daarvoor gesloten?
Punt is natuurlijk dat @Huisman voor het convent op dit forum al heeft vertelt zich nooit aan te zullen sluiten bij een ander kerkverband.
posting lang geleden schreef: Huisman heeft - in dit topic - al gemeld dat hij iig geen (nooit) lid zal worden van andere kerkgenootschappen zoals GG, HHK e.a.

Dat impliceert dat - als de CGK niet gaat handhaven - hij of liever blijft of of de voorkeur heeft voor een HCGK.

In het eerste geval is de vraag, als je (terecht) zo stellig bent in het afwijzen van onbijbelse praktijken (we kunnen zo niet verder zegt @Huisman) wat ervoor zorgt dat de hekel aan andere kerkgenootschappen zo groot is dat dit principe terzijde wordt geschoven.

en in het tweede geval is de vraag waarom de hekel zo groot is dat een scheuring en een HCGK de voorkeur verdienen.
En dat maakt het allemaal zo voorspelbaar...... nu krijgen we 10 jaar lang @Huisman die blijft vertellen dat de HCGK de wettige voortzetting is en de CGK de afscheiding zoals we dat decennia hebben gehad met HHK versus de PKN.

@ Refo heeft natuurlijk gelijk. De vooraanzittingen zijn onopgeefbaar.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

huisman schreef: Gisteren, 21:12
Bourdon16 schreef: Gisteren, 20:28 Het tast zeker het schriftgezag aan.
Ik begrijp Huisman/Rijnsburg helemaal.
Jammer dat de gemeenten die het anders zien niet hun biezen pakken.
Maar wat nu. Ik denk dat aansluiten bij de HHK toch de minst slechte optie is. Hoe onbevredigend ook.
Mag ik vragen waarom dat laatste als optie wordt genoemd? Waarom zou ‘Rijnsburg’ de CGK moeten verlaten? De aangenomen rapporten en de besluiten over de twee betwiste thema's zijn in overeenstemming met wat de ‘Rijnsburg’ gemeenten voorstaan.
Een deel van de gemeenten die in Rijnsburg aanwezig waren zouden zich ook niet thuisvoelen binnen de HHK. Ze hebben binnen de CGK meer liturgische vrijheid. Weerklank wordt best in veel gemeenten gezongen en er waren er die de NBV21 gebruiken in de eredienst. Dat kan binnen de CGK besluiten bestaan maar niet binnen de HHK (denk ik)

Trouwens als die gehoorzame gemeenten zouden vertrekken hou je een CGK over met besluiten waar ze zelf niet achter staan. De wereld op zijn kop dus. De CGK die dan overblijft begint binnen de kortste keren gesprekken met de NGK en vinden elkaar en fuseren binnen 5 jaar.

Klopt allemaal maar blijkbaar kom je niet van die gemeenten af en die blijven lekker zitten.
Daarom is het misschien wel praktisch om bij een ander kerkverband aan te sluiten ipv rechtzaken etc ala 2004.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 19:28 Belangstellende vraag: wordt er rondom Rijnsburg nog nagedacht over aansluiting bij andere kerkverbanden of wordt het net als de HHK, 'wij blijven het bestaande verband', maar de facto een afscheiding?
Het verschil is dat het CGK deel verder wil met alle synodebesluiten en de breedte die daarbij komt kijken. De HHK ging bewust niet verder met de breedte van 2004. In mijn ogen is dit logisch, maar dan blijf je niet wat je was.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Gisteren, 15:30
refo schreef: Gisteren, 14:42 Het probleem van de afsplitsingen ligt vooral bij de ambtsdragers. Het zijn meestal niet de gewone leden die een nieuw (pardon: voortgezet) kerkverband stichten. Waarom ze liever niet aansluiting zoeken bij een verwant kerkverband? Daar worden ze gewoon lid en dat willen ze niet.
Feitelijk niet waar. De kerkenraad van een CGK gemeente met vrouwen in het ambt heeft aan hun gemeente voorgesteld om NGK te worden. De kerkenraad wilde wel maar de gemeente in meerderheid niet. Tegendeel dus van wat jij zonder enige onderbouwing beweert.
Zo hoort het ook te gaan. Zo weet ik van een kerkenraad die een afvaardiging stuurde naar Rijnsburg, maar later bleek dat de meerderheid van de gemeente dat liever niet had gewild. Belangrijke besluiten horen genomen te worden 'gehoord hebbende de gemeente', dat ligt verankerd in de kerkorde. De bedoeling is om betrokkenheid van de gemeente te stimuleren, beslissingen te nemen die worden gedragen door de gemeente, eenheid te bevorderen en te voorkomen dat besluiten van 'bovenaf' worden opgelegd.

Jammer dat een generale synode ook niet wat meer zo handelt. Het convent was daartoe een aanzet, maar dat heeft geen effect gehad.
Maanenschijn

Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Maanenschijn »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef: Gisteren, 19:28 Belangstellende vraag: wordt er rondom Rijnsburg nog nagedacht over aansluiting bij andere kerkverbanden of wordt het net als de HHK, 'wij blijven het bestaande verband', maar de facto een afscheiding?
Onbegrijpelijk waar dit frame vandaan komt. Waarom zouden de gemeenten die voluit lid zijn van de CGK en dat tonen door zich te houden aan de synodale besluiten zich willen afscheiden?

PKN/HHK zijn alleen al door hun andere kerkstructuur geen vergelijking. Plus dat daar synodaal een besluit werd genomen die de toekomstige HHK’ers niet konden dragen. Dat is in de CGK precies andersom. In Rijnsburg waren die gemeenten vertegenwoordigd die alle besluiten van de GS en de kerkorde loyaal willen volgen.

De CGK is altijd een gemoedelijk kerkverband geweest en ik hoop en verwacht ook een gemoedelijke ontvlechting zonder veel heibel en ruzie. Ook aan het einde van de laatste GS hebben wij elkaar allemaal broederlijk de hand gegeven en zijn er nog steeds genoeg goede contacten door de gehele breedte heen.
Dat geeft ook het verdriet van het niet meer samen verder kunnen gaan. Want dat kan m.i. echt niet meer.
Het is geen frame, gewoon een vraag. Ik ben een buitenstaander. Voel geen kerkelijke pijn. Kijk vooral een beetje nuchter naar de ontstane situatie. Hoe pijnlijk voor de betrokkenen ook.

Ik zie een kerkverband ontstaan, hoe het ook heet of blijft heten, wat betreft prediking min of meer passend is bij bestaande kerkgenootschappen, -verbanden. Los van ontstaansgeschiedenissen en besluiten. Dan is mijn vraag toch niet zo heel vreemd?

Jouw antwoord geeft aan dat daar dus inderdaad geen gedachten of overwegingen toe zijn. Ik op mijn beurt vindt dat jammer en (menselijk gesproken) een gemiste kans.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Zij die moeite hebben met ‘Rijnsburg’, en tevens geen lid zijn van de CGK, hebben doorgaans ook al dan niet onderbouwde moeite met de Afscheiding van 1834 (en de voortzetting van 1892). Dat is overigens consequent! (Dat sommigen van hen geen lid worden van de PKN is dan weer minder consequent.)
De CGK en ‘Rijnsburg’ moeten echter beoordeeld worden in het licht van het goed recht van de Afscheiding: terug naar de leer, orde, dienst en tucht van Dordt 1618-1619.
Kortom: in deze discussie loopt het verlangen naar een volkskerk te veel door de argumentatie heen.
Hartelijke groet,
Evangelist
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Gisteren, 22:39
refo schreef: Gisteren, 14:42 Het probleem van de afsplitsingen ligt vooral bij de ambtsdragers. Het zijn meestal niet de gewone leden die een nieuw (pardon: voortgezet) kerkverband stichten. Waarom ze liever niet aansluiting zoeken bij een verwant kerkverband? Daar worden ze gewoon lid en dat willen ze niet.
Feitelijk niet waar. De kerkenraad van een CGK gemeente met vrouwen in het ambt heeft aan hun gemeente voorgesteld om NGK te worden. De kerkenraad wilde wel maar de gemeente in meerderheid niet. Tegendeel dus van wat jij zonder enige onderbouwing beweert.
Zo hoort het ook te gaan. Zo weet ik van een kerkenraad die een afvaardiging stuurde naar Rijnsburg, maar later bleek dat de meerderheid van de gemeente dat liever niet had gewild. Belangrijke besluiten horen genomen te worden 'gehoord hebbende de gemeente', dat ligt verankerd in de kerkorde. De bedoeling is om betrokkenheid van de gemeente te stimuleren, beslissingen te nemen die worden gedragen door de gemeente, eenheid te bevorderen en te voorkomen dat besluiten van 'bovenaf' worden opgelegd.

Jammer dat een generale synode ook niet wat meer zo handelt. Het convent was daartoe een aanzet, maar dat heeft geen effect gehad.
Alle gemeenten die ik ken hebben d.m.v. een gemeenteavond hun beleid uitgelegd en daarna vastgesteld.

Verder wil ik je wijzen op de gereformeerde ambtsvisie zoals o.a. verwoord in onze belijdenis (NGB art 30) Link met verwijsteksten
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-30
De kerk is immers geen democratie maar wordt geregeerd door de ambten. Met de kerkstructuur is niets mis in de CGK. Jij hebt problemen met de besluiten die op een kerkordelijke zorgvuldige wijze zijn genomen.

Er komt trouwens weer een convent. Van harte welkom!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist

Middenrefo schreef: Gisteren, 19:37
Refojongere schreef: Gisteren, 13:46 Middenrefo, als u zou moeten kiezen tussen het voortzetten van een minder brede CGK die zich merendeels gelieerd weten aan de GB/HHK of je voegen bij gemeenten die zich merendeels thuisvoelen bij de (breedte van) de NGK. Wat zou u kiezen?
Mijn keuze is een brede CGK voortzetten. De keuze die u mij voorlegt en die nu feitelijk door Rijnsburg wordt opgedrongen is een opgelegde keuze die niet de mijne is. Als Rijnsburg dat niet wil, dan is mijn voorkeur met alle gemeenten die zich niet aansluiten bij Rijnsburg de huidige CGK structuur voortzetten, in eerste instantie vanuit de classes. Daarom steun ik het initiatief van Broeksterwoude.
En wat dan te doen als zo’n 50-60 gemeenten/predikanten dat gewoon niet meer willen, omdat het compleet is vastgelopen op classes, PS en GS?
Hartelijke groet,
Evangelist
Middenrefo

huisman schreef: Gisteren, 23:10
Middenrefo schreef: Gisteren, 22:39

Alle gemeenten die ik ken hebben d.m.v. een gemeenteavond hun beleid uitgelegd en daarna vastgesteld.

Verder wil ik je wijzen op de gereformeerde ambtsvisie zoals o.a. verwoord in onze belijdenis (NGB art 30) Link met verwijsteksten
https://www.nederlandse-geloofsbelijdenis.nl/artikel-30
De kerk is immers geen democratie maar wordt geregeerd door de ambten. Met de kerkstructuur is niets mis in de CGK. Jij hebt problemen met de besluiten die op een kerkordelijke zorgvuldige wijze zijn genomen.

Er komt trouwens weer een convent. Van harte welkom!
Ik heb geen moeite met de gereformeerde ambtsvisie. De formulering in onze kerkorde 'gehoord hebbende de gemeente' maakt juist heel mooi duidelijk dat er inderdaad geen democratie is in de kerk, maar ook geen hiërarchie; iedereen is in de kerk aan hetzelfde gezag onderworpen. Als er in onze CGK iets als een democratie functioneert dan is het wel de generale synode. Je kunt daar allerlei mooie gereformeerde visies op loslaten, maar het gaat uiteindelijk om de helft plus één.

Of laat ik het omdraaien; als een meerderheid had geoordeeld dat er op basis van Schrift en belijdenis wel ruimte is voor v&a, had je dat dan ook voor vast en bondig gehouden? Zoals in de jaren 60 is gebeurd met het stemrecht voor vrouwen?
Evangelist

Middenrefo schreef: Gisteren, 23:28Als er in onze CGK iets als een democratie functioneert dan is het wel de generale synode. Je kunt daar allerlei mooie gereformeerde visies op loslaten, maar het gaat uiteindelijk om de helft plus één.

Of laat ik het omdraaien; als een meerderheid had geoordeeld dat er op basis van Schrift en belijdenis wel ruimte is voor v&a, had je dat dan ook voor vast en bondig gehouden? Zoals in de jaren 60 is gebeurd met het stemrecht voor vrouwen?
Beetje flauw: die vraag heeft huisman al meerdere keren beantwoord. Hij zou dan de CGK verlaten. (En ik zou met hem meegaan.)
Jammer dat je de besluiten van de GS als de helft plus 1 typeert. Vrijwel alle grote besluiten zijn met zo’n 2/3 meerderheid genomen, of meer. Geloof jij werkelijk dat dit politieke spelletjes zijn geweest?
Wat zegt het jou trouwens dat 95% van de buitenlandse kerken waar de CGK contacten mee heeft een indringend geluid lieten horen op de synode om de ambten niet open te stellen voor vrouwen? Wat segt het je dat nota bene de zusterketk FRC in Canada op het punt staan om de correspondentieband op te schorten. Sorry als ik wat fel klink, maar waarom is er zo weinig begrip voor het Bijbelse standpunt dat al eeuwen geldt in gereformeerde, Bijbelgetrouwe kerken? Waarom wordt er gedaan alsof de meerderheid van de GS en Rijnsburg een versmalling zijn van de CGK, terwijl de werkelijkheid is dat de oorsprong van de CGK nooit zo breed is bedoeld geweest als het nu is? Lees de ontstaansgeschiedenis van het kerkverband. Lees de kanselboodschap van 1953 waar de GS destijds unaniem (dus de gehele breedte) achter stond.
Hartelijke groet,
Evangelist
Middenrefo

Evangelist schreef: Gisteren, 23:35
Middenrefo schreef: Gisteren, 23:28Als er in onze CGK iets als een democratie functioneert dan is het wel de generale synode. Je kunt daar allerlei mooie gereformeerde visies op loslaten, maar het gaat uiteindelijk om de helft plus één.

Beetje flauw: die vraag heeft huisman al meerdere keren beantwoord. Hij zou dan de CGK verlaten. (En ik zou met hem meegaan.)
Jammer dat je de besluiten van de GS als de helft plus 1 typeert. Vrijwel alle grote besluiten zijn met zo’n 2/3 meerderheid genomen, of meer. Geloof jij werkelijk dat dit politieke spelletjes zijn geweest?
Wat zegt het jou trouwens dat 95% van de buitenlandse kerken waar de CGK contacten mee heeft een indringend geluid lieten horen op de synode om de ambten niet open te stellen voor vrouwen? Wat segt het je dat nota bene de zusterketk FRC in Canada op het punt staan om de correspondentieband op te schorten. Sorry als ik wat fel klink, maar waarom is er zo weinig begrip voor het Bijbelse standpunt dat al eeuwen geldt in gereformeerde, Bijbelgetrouwe kerken? Waarom wordt er gedaan alsof de meerderheid van de GS en Rijnsburg een versmalling zijn van de CGK, terwijl de werkelijkheid is dat de oorsprong van de CGK nooit zo breed is bedoeld geweest als het nu is? Lees de ontstaansgeschiedenis van het kerkverband. Lees de kanselboodschap van 1953 waar de GS destijds unaniem (dus de gehele breedte) achter stond.
Nergens gebruik ik de term politieke spelletjes; waarom leg je mij dat in de mond? Ik vind dat niet netjes. Ik constateer heel feitelijk dat de synode werkt als een democratie. Tijdens de laatste synode is een belangrijk voorstel van ds. Schenau afgewezen met 27 stemmen voor en 25 tegen. Dat is de helft plus één. Veel andere besluiten zijn genomen in de verhouding 60/40. Er was nauwelijks iets zichtbaar van het streven naar unanimiteit, zoals de kerkorde wenselijk acht. Behalve toen het moderamen eenmalig 80% voorstelde bij de stemming van het interim model. We hebben in de kerk nu eenmaal gekozen voor dit democratische uitgangspunt dat een gewone meerderheid nodig is voor de besluitvorming. Dat is gewoon een constatering waar je niet omheen kunt. Dat daar geen Bijbelse grondslag voor is, maar een menselijke instelling, daar kun je ook niet omheen.

De vraag over de buitenlandse kerken heb ik op dit forum al beantwoord; dat zegt mij echt niet zoveel. Het is maar net met welke kerken in het buitenland je contacten onderhoudt.

Ook heb ik al meerdere keren uitgelegd dat ik veel begrip heb voor het standpunt dat al eeuwen geldt. Maar ook voor mensen die een ander standpunt innemen; dat kan voor mij allebei waar zijn.
Evangelist

Middenrefo schreef: Vandaag, 07:26
Evangelist schreef: Gisteren, 23:35

Wat zegt het jou trouwens dat 95% van de buitenlandse kerken waar de CGK contacten mee heeft een indringend geluid lieten horen op de synode om de ambten niet open te stellen voor vrouwen? Wat zegt het je dat nota bene de zusterkerk FRC in Canada op het punt staan om de correspondentieband op te schorten. Sorry als ik wat fel klink, maar waarom is er zo weinig begrip voor het Bijbelse standpunt dat al eeuwen geldt in gereformeerde, Bijbelgetrouwe kerken? Waarom wordt er gedaan alsof de meerderheid van de GS en Rijnsburg een versmalling zijn van de CGK, terwijl de werkelijkheid is dat de oorsprong van de CGK nooit zo breed is bedoeld geweest als het nu is? Lees de ontstaansgeschiedenis van het kerkverband. Lees de kanselboodschap van 1953 waar de GS destijds unaniem (dus de gehele breedte) achter stond.
Nergens gebruik ik de term politieke spelletjes; waarom leg je mij dat in de mond? Ik vind dat niet netjes. Ik constateer heel feitelijk dat de synode werkt als een democratie. Tijdens de laatste synode is een belangrijk voorstel van ds. Schenau afgewezen met 27 stemmen voor en 25 tegen. Dat is de helft plus één. Veel andere besluiten zijn genomen in de verhouding 60/40. Er was nauwelijks iets zichtbaar van het streven naar unanimiteit, zoals de kerkorde wenselijk acht. Behalve toen het moderamen eenmalig 80% voorstelde bij de stemming van het interim model. We hebben in de kerk nu eenmaal gekozen voor dit democratische uitgangspunt dat een gewone meerderheid nodig is voor de besluitvorming. Dat is gewoon een constatering waar je niet omheen kunt. Dat daar geen Bijbelse grondslag voor is, maar een menselijke instelling, daar kun je ook niet omheen.
Wat ik bedoelde te zeggen is, dat je alles vatte onder de noemer ‘de helft plus 1’. Dat is inderdaad een democratisch principe, zoals dat ook bij andere kerkelijke vergaderingen gebruikelijk is. Het streven is eenparigheid; dat is bij heel wat besluiten ook gelukt in de vergaderweken. Omdat je er zó de nadruk op legde dat het via de helft plus één verloopt, stelde ik je de vraag (!) (en legde ik je niet in de mond), of je denkt dat al die uitslagen politieke spelletjes zijn geweest. Gezien je reactie denk ik dat je antwoord ‘nee’ is. Maar in dat geval mag je er toch vanuit gaan dat afgevaardigden gewetensvol, in het besef voor Gods aangezicht te staan, een stem hebben uitgebracht, die je dan ook serieus moet nemen?
(Die ene stemming die je noemde, ging over de vraag, óf (!) het A/B-model weer in stemming gebracht zou moeten worden, met de zekerheid dat dat model inderdaad enkele voorstemmers had gewonnen, maar ook voorstemmers vanwege de argumentatie voor een nieuwe stemming, zou hebben verloren, waardoor het A/B-model ook een tweede keer zou sneuvelen.)
De vraag over de buitenlandse kerken heb ik op dit forum al beantwoord; dat zegt mij echt niet zoveel. Het is maar net met welke kerken in het buitenland je contacten onderhoudt.
Ik vind dit antwoord niet alleen teleurstellend, maar ook ontstellend. De CGK onderhoudt heel breed in de wereld contacten met kerken van gereformeerd belijden. Dat je dat zo afdoet, brengt mij bij de gedachte dat je gewoon niet wilt zien dat wat nu in de CGK is gebeurd, veel verder gaat dan een mening of een visie op vrouw in ambt; maar dat het Schriftgezag geweld wordt aangedaan.
Ook heb ik al meerdere keren uitgelegd dat ik veel begrip heb voor het standpunt dat al eeuwen geldt. Maar ook voor mensen die een ander standpunt innemen; dat kan voor mij allebei waar zijn.
Ja, daar zit de kern van het probleem. Je schaart het onder de zogenoemde adiafora: zaken waar je verschillend over kunt denken; feitelijk is het dan een middelmatige zaak geworden. Maar alles rond de ambten is zo verbonden met de kern van het kerk-zijn dat dit helemaal geen middelmatige zaak kan zijn. Dat hebben gereformeerde kerken in de afgelopen eeuwen ook unaniem zo erkend. Kortom: als je dit onder de adiafora schaart, staat je denken haaks op dat van de kerk der eeuwen. Daarom was het voor mij zo’n enorm ernstig signaal wat vrijwel alle buitenlandse kerken afgaven.

Zelfs iemand als de vrijgemaakte prof. dr. A.L. de Bruyne erkende dat je met de klassieke gereformeerde hermeneutiek nooit kunt komen tot vrouwelijke ambtsdragers of het goedkeuren van homoseksuele relaties. (Hij gaf daarbij aan dat hij zelf deze visie inmiddels had losgelaten.)

Dát is inderdaad het klassieke spoor dat in de gereformeerde kerken in Nederland en daarbuiten altijd is gegaan. En je ziet de gevolgen in prediking en geloofsbeleving wanneer dat losgelaten wordt. Die gevolgen zijn veel groter en gaan veel verder dan het hebben van vrouwelijke ambtsdragers en/of het toelaten van homoseksuele relaties. Die gevolgen raken de hele manier van Bijbellezen en daarmee ook de eeuwige bestemming van mensen. En de vraag die voorlag, was deze: Mag je daarvoor uiteindelijk medeverantwoordelijk voor zijn?
Hartelijke groet,
Evangelist
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bij mij blijft de vraag dus hangen: hoe konden predikanten zoals ds. Stelwagen, Budding de PKN trouw blijven terwijl het onmogelijk lijkt om verantwoordelijkheid te dragen voor standpunten die strijden met de klassieke gereformeerde hermeneutiek?

Nu wordt door Philpot ook de NBV aangedragen. Was het vrijgeven van deze vertaling wel te dragen?
Evangelist

Ad Anker schreef: Vandaag, 08:34 Bij mij blijft de vraag dus hangen: hoe konden predikanten zoals ds. Stelwagen, Budding de PKN trouw blijven terwijl het onmogelijk lijkt om verantwoordelijkheid te dragen voor standpunten die strijden met de klassieke gereformeerde hermeneutiek?
Dat heeft dus alles te maken met het hervormde kerkstelsel, waarin medeverantwoordelijkheid echt anders ligt dan in het gereformeerde kerkstelsel. Verder heeft het te maken met de visie op de kerk. Ik heb daar respect voor, maar deel die visie (als afgescheiden jongetje) niet. Mocht de CGK ook die route inslaan, (en dat kan een legitiem standpunt zijn) dan zou het consequent zijn als de hele CGK wordt opgeheven en zich voegt bij de PKN. Maar dat is wel een breuk met het beginsel van de Afscheiding.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie