Ad Anker schreef:Herman schreef:Wim Anker schreef:ik denk inderdaad dat ook jij behept bent met het achteloos meegaan in de oppervlakkigheid van het reformatorische welvaartsevangelie. Waarbij de welvaart niet in termen van licht of zwaar, van wel of niet zonde en schuld wordt gedefinieerd maar bepaald wordt door herkenning en gevoel. Genietend van de diarree aan artikelen die niets zeggen maar wel een feest van herkenning geven en het goede gevoel reflecteren.
En jij bent Wim Anker.
Zo komen we natuurlijk niet verder in het gesprek.
Heeft Wim hier niet gewoon een punt? En daarop voortbordurend, hoe zou het anders moeten? Hoe gaan we de oppervlakkigheid van het reformatorische welvaartsevangelie een halt toeroepen?
Het is een door onszelf gecreeërde veiligheid: we hebben alles goed voor elkaar, we zijn grotelijks gezegend door zeer welvarend te zijn, dus zakelijk hebben we het ook prima gedaan en zijn we erg assertief. We bouwen grote huizen, rijden dure auto's en luisteren onbewogen naar preken waarin soberheid, eenvoud en een leven in de tere vreze des Heeren wordt aangeprezen, door predikanten in prachtige pastorieën en de mooiste auto's. Vervolgens heeft een deel van de gereformeerde gezindte ook een patent op de zuivere leer. Al wat afwijkt wordt weggewerkt. En we leunen achterover om te genieten van alles wat we nog mogen ontvangen in dit ondermaanse. O ja, en we roepen met GGlid: wel de tucht uitoefenen die in ons welvaartsevangelie wil roeren, want dat kan natuurlijk niet! Of we roepen een trouwe wachter op Sions muren in, dan komt hij met gezwinde spoed in een luxe auto wel orde op zaken stellen.
We hebben ook een hogeschool waar onze leerkrachten worden toegerust. Want we hebben wel te waken over ons reformatorische onderwijs. Ook daar zijn aanslagen op. We zijn verontwaardigd. Maar tot nu toe worden we ook daarin bewaard. Al hebben we geen mening over het principiële gehalte van de pedagogiek die van daaruit ons onderwijs beïnvloedt. We zijn meningloze mensen geworden. Ja, dat is het! En als we dan iets herkenbaars lezen, glimlachen we, of laten we een bevindelijke traan. We kunnen het overnemen.
(En nu maar hopen dat er een aantal instemmend reageren, dat heeft Ad nu toch maar weer mooi gezegd, van harte eens!!)
Nee, Wim heeft geen punt. En jij ook niet. Althans niet als je bovenstaande allemaal het RD verwijt.
Zie de post van @huisman die een mooi overzicht van wat het RD van eergisteren bood. Vandaag dan:
- een stevig openingsartikel over de geldzorgen die m.n. zichtbaar wordt achter de schermen bij hulplijnen. Lijkt me een belangrijk artikel voor diaconieën.
- een uitgebreid verslag van de rectoraatsoverdracht op de TUA.
- een groot achtergrondartikel over de soorten tanks die aan Oekraïne worden geleverd; en de gevolgen die dat gaat hebben voor de oorlog op ons continent.
- een goede reportage over de bruinkoolindustrie in Duitsland en de gevolgen ervan voor het dorp Lützerath.
- hoewel een kort artikel, wel interessant: de discussie over eventuele EU-verkiezingen op Hemelvaartsdag 2024, en dat onze minister dat toch niet zondermeer ziet gebeuren.
- persoonlijk vind ik zo'n achtergrondverhaal over de militaire junta in Myanmar ook interessant, maar dat zal niet voor iedereen gelden.
- de serie bedrijven uit onze gezindte is niet alleen interessant, hopelijk zorgt het ook voor meer orders binnen eigen kring.
- de pagina('s) met familieberichten vind ik erg belangrijk: zo kun je met elkaar meeleven, als het bekenden betreft.
- in het tweede katern een belangrijk verhaal over onderwijsvernieuwingen en redenen dat we daar toch altijd kritisch op moeten zijn.
- een indringende oproep tegen ons welvaartsniveau; een pleidooi om te minderen. (bijna op verzoek van Wim denk ik)
Kortom: vandaag weer een inhoudsvol nummer van de krant.
Dan nog wat dingen in het algemeen:
- ik vind het fijn om verslagjes te lezen van afscheids- en intredediensten. Echt heel badinerend om te spreken over 'transfernieuws'.
- dat dit forum achteruit zou gaan, komt misschien ook wel omdat het niet meer mogelijk is om elkaar persoonlijk te benaderen via een PB.
- dat de discussie over de kleine lettertjes geen aandacht krijgt, vind ik eigenlijk wel goed. Het is eenzijdig en polariserend. En aan het einde van een interview/gesprek staan de predikanten nog verder uit elkaar. De één voelt zich geen recht gedaan, de ander heeft allergieën, weer een ander ziet zich bevestigt in onterechte aannames.
- preekstoelgesomber herken ik niet; dus dat is erg subjectief. Om theologische discussies - waar je zelf ook aan meedoet - welvaartsevangelie te noemen, omdat we in een vrij land leven, doet geen recht aan de dingen die hier gezegd worden, en aan het belang ervan.