Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19Ik ben dat wel met Ambtenaar eens. Ik denk dat er maar ooit één huis van God is geweest: de tempel.
Maar wat mij betreft een definitieverschilletje, geen groot punt.
Het is best lastig: waar ligt de grens van eenvoud en toch stijlvol (omdat het een gebouw is voor de erdedienst) of overdaad?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het gebouw moet vooral functioneel zijn. Als er budget over is, kun je wat met aankleding doen.Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19
Het is best lastig: waar ligt de grens van eenvoud en toch stijlvol (omdat het een gebouw is voor de erdedienst) of overdaad?
Mogelijk wordt het wel gezegd.Job schreef: ↑26 jul 2024, 08:29Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19Ik ben dat wel met Ambtenaar eens. Ik denk dat er maar ooit één huis van God is geweest: de tempel.
Maar is het ook Bijbels? Of zijn in het NT de gelovigen Gods tempel?
Precies. Dat laatste wordt bedoeld, hopelijk.
-
TempelSMaanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19Ik ben dat wel met Ambtenaar eens. Ik denk dat er maar ooit één huis van God is geweest: de tempel.

Ik ervaar het samenkomen als gemeente als een zegen en wonder. Niet de plaats.Job schreef: ↑26 jul 2024, 08:29Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19Ik ben dat wel met Ambtenaar eens. Ik denk dat er maar ooit één huis van God is geweest: de tempel.
Maar dat komt misschien ook omdat het in ons geval geen plaats is met een natuurstenen vloer, een dik orgel waar orgelliefhebbers kwijlend omheen dralen, een prachtig zalengedeelte, een fijn cateringcentrum, een state-of-the-art toiletruimte, en een uiterst gelikt liturgisch centrum.
Het is een ruimte waar de gemeente doordeweeks en zondags samenkomt en daar God en elkaar ontmoet.
Kerken zijn allemaal maar gebouwen van hout en steen.
Een klas, aula of gymlokaal voldoet ook.
Net als een grote portocabine of zaaltje of schuur.
Een klas, aula of gymlokaal voldoet ook.
Net als een grote portocabine of zaaltje of schuur.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
geeft Gods aanwezigheid door woord en Geest, of door sacrement en Geest niet dat het Zijn huis is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
In ons geval ook geen dik orgel, geen mooie vloer, ramen die volgens mij nog wat lekken, een temperatuur die niet onder controle te houden is, een geluidssysteem wat zeer nodig vervangen moet worden. Maar...als jonge gemeente hebben we een kerk mogen kopen die we nooit verwacht hadden. Dat maakt het bijzonder en goed er te zijn.Ararat schreef: ↑26 jul 2024, 11:06Ik ervaar het samenkomen als gemeente als een zegen en wonder. Niet de plaats.Job schreef: ↑26 jul 2024, 08:29Hoe ervaren jullie het dan dat er veel wordt gezegd: "We zijn samengekomen in Gods Huis", of dat ook in het gebed zo wordt aangehaald? Het is toch de plaats waar de Heere door Zijn Geest wonen wil? (Iets om nooit aan te wennen...wat een wonder toch...!)Maanenschijn schreef: ↑26 jul 2024, 08:19Ik ben dat wel met Ambtenaar eens. Ik denk dat er maar ooit één huis van God is geweest: de tempel.Ambtenaar schreef: Hier scheiden onze wegen al. Een kerk is geen huis van God. Het is een gebedshuis of gebouw van de samenkomst.
Maar dat komt misschien ook omdat het in ons geval geen plaats is met een natuurstenen vloer, een dik orgel waar orgelliefhebbers kwijlend omheen dralen, een prachtig zalengedeelte, een fijn cateringcentrum, een state-of-the-art toiletruimte, en een uiterst gelikt liturgisch centrum.
Het is een ruimte waar de gemeente doordeweeks en zondags samenkomt en daar God en elkaar ontmoet.
Maar als het elders anders is, vind ik dat ook helemaal prima. Als God maar centraal staat en niet het gebouw.
Nee, God woont door zijn Geest in mensen. Niet in een kerkgebouw. Als je spreekt over een godshuis, dan heb ik daar geen moeite mee. Klein, maar belangrijk verschil.
Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Een beetje oudtestamentische invloeden en verder zonder veel theologische inzichten, vrees ik dan toch.
JazekerJob schreef:Zondag aan zondag hoor ik voorgangers bidden: "U brengt ons samen in Uw huis" of in andere bewoordingen. Zijn wij de enige gemeente waar dat gebeurt? Onmogelijk, want we hebben gastpredikanten over de vloer. Hebben zij het allemaal mis?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!