Zulke uitspraken krijgen binnen een bepaalde hoek veel likes. Of het terecht is vraag ik me af. Het is ook een beetje een versimpeling van de situatie denk ik.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:05Iedereen kan aanvoelen dat deze thema's een spijtzwam waren en zijn in de CGK. Wanneer gemeenten onverkort zich houden aan de kerkelijke afspraken was er heel wat ellende minder. Nu krijg je de situatie dat gemeenten die zich daar wel aan willen houden als scheurmakers worden gezien. Te gek voor woorden.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ietwat eenzijdig is het inderdaad. Studenten die in de jaren 90 studeerden aan de CGK-universiteit, konden immers de redelijke verwachting hebben dat de ambten op termijn opengesteld zouden worden voor de zusters van de gemeenten. Dat dit niet is gebeurd, zal waar zijn, maar het was ook niet gek als het wel was gebeurd.
Dat is een onmogelijk te beantwoorden vraag of iets hanteerbaar is. Voor ds. Budding cs was veel ook niet hanteerbaar in de hervormde kerk, toch gingen ze niet mee met de HHK.
Ik voorzie dat nu weer: er komt een afgescheiden kerk, CGK geheten, die niet verschilt van bijv. de HHK maar verliest wat vanouds de Christelijke Gereformeerde Kerken waren.
Natuurlijk begrijp ik de bezwaarden, maar of ik de mogelijke oplossing begrijp weet ik niet. Ik heb daar mijn vragen over. Voor ouderlingen en diaken mogelijk wat moeilijk, maar dominees van de Rijnsburgkant zijn zo welkom in de HHK toch? En een paar in de GG wel denk ik. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet of je dat moet willen hoor.
Ik weet vrijwel zeker dat de auteur in een podcast voor het ND heeft gezegd dat de uitkomst hem niet vooraf duidelijk was.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:58Heb ik gedaan. De uitkomst was voor de auteur al duidelijk en hij redeneert netjes naar die uitkomst toe. Zat voor mij geen enkel nieuw element in die ook maar enigszins overtuigend was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 13:16Als je dat écht wilt weten, dan lees je het boek hierover van ds. D. Steensma.MGG schreef: ↑Gisteren, 09:19Hoe komt het de geniale inzichten 1900 verborgen bleven en nu achter de tijdgeest aanhobbelen? Als de Bijbel een cultuur en historie gebonden boek is, dan wordt hij dun. Wonderen zijn een inspirerend verhaal. De schepping is omdat Mozes niet beter wist en onbekend was met de bewijzen die duiden op evolutieMichaels schreef: ↑Gisteren, 08:54
Dat hangt af van hoe je de betreffende teksten uitlegt.
Wie ze leest als universeel geldend, zal zeggen: nee, er is geen ruimte.
Wie ze cultureel en historisch duidt, zal zeggen: ja, er is ruimte.
De kernvraag is dus niet óf de Bijbel gezag heeft — maar hoe we dat gezag uitleggen binnen de context van de hele Schrift.
Lees deze recensie: https://rd.nl/artikel/1096714
Ik denk dat de helft van cgk Rijnsburg uit GG-ers bestaat en dat er van de oorspronkelijke CGK niet zoveel meer over is.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:21Dat is een onmogelijk te beantwoorden vraag of iets hanteerbaar is. Voor ds. Budding cs was veel ook niet hanteerbaar in de hervormde kerk, toch gingen ze niet mee met de HHK.
Ik voorzie dat nu weer: er komt een afgescheiden kerk, CGK geheten, die niet verschilt van bijv. de HHK maar verliest wat vanouds de Christelijke Gereformeerde Kerken waren.
Natuurlijk begrijp ik de bezwaarden, maar of ik de mogelijke oplossing begrijp weet ik niet. Ik heb daar mijn vragen over. Voor ouderlingen en diaken mogelijk wat moeilijk, maar dominees van de Rijnsburgkant zijn zo welkom in de HHK toch? En een paar in de GG wel denk ik. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet of je dat moet willen hoor.
- Maanenschijn
Belangstellende vraag: wordt er rondom Rijnsburg nog nagedacht over aansluiting bij andere kerkverbanden of wordt het net als de HHK, 'wij blijven het bestaande verband', maar de facto een afscheiding?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Het zal je misschien verbazen maar er zijn onder de CGK predikanten die ongehoorzaam zijn aan de synodale besluiten best heel wat afkomstig uit de GG.DDD schreef: ↑Gisteren, 19:25Ik denk dat de helft van cgk Rijnsburg uit GG-ers bestaat en dat er van de oorspronkelijke CGK niet zoveel meer over is.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:21Dat is een onmogelijk te beantwoorden vraag of iets hanteerbaar is. Voor ds. Budding cs was veel ook niet hanteerbaar in de hervormde kerk, toch gingen ze niet mee met de HHK.
In Rijnsburg waren velen aanwezig die al generaties lang CGK zijn. Natuurlijk waren er ook wat ex GKv’ers waaronder ik (was 4 toen mijn ouders lid werden van de CGK) en wat ex-GG’ers.
M.a.w. zinnen van jou die beginnen met ‘ik denk’ zijn niet zo feitelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En ex GK ers van Urk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Mijn keuze is een brede CGK voortzetten. De keuze die u mij voorlegt en die nu feitelijk door Rijnsburg wordt opgedrongen is een opgelegde keuze die niet de mijne is. Als Rijnsburg dat niet wil, dan is mijn voorkeur met alle gemeenten die zich niet aansluiten bij Rijnsburg de huidige CGK structuur voortzetten, in eerste instantie vanuit de classes. Daarom steun ik het initiatief van Broeksterwoude.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 13:46 Middenrefo, als u zou moeten kiezen tussen het voortzetten van een minder brede CGK die zich merendeels gelieerd weten aan de GB/HHK of je voegen bij gemeenten die zich merendeels thuisvoelen bij de (breedte van) de NGK. Wat zou u kiezen?
-
Ik heb Steensma zelf gesproken en het verwijt dat de uitkomst vooraf vaststond is niet terecht. Dat past echt niet bij hem. Voor mij zaten er veel nieuwe inzichten in.huisman schreef: ↑Gisteren, 13:58Heb ik gedaan. De uitkomst was voor de auteur al duidelijk en hij redeneert netjes naar die uitkomst toe. Zat voor mij geen enkel nieuw element in die ook maar enigszins overtuigend was.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 13:16Als je dat écht wilt weten, dan lees je het boek hierover van ds. D. Steensma.MGG schreef: ↑Gisteren, 09:19Hoe komt het de geniale inzichten 1900 verborgen bleven en nu achter de tijdgeest aanhobbelen? Als de Bijbel een cultuur en historie gebonden boek is, dan wordt hij dun. Wonderen zijn een inspirerend verhaal. De schepping is omdat Mozes niet beter wist en onbekend was met de bewijzen die duiden op evolutieMichaels schreef: ↑Gisteren, 08:54
Dat hangt af van hoe je de betreffende teksten uitlegt.
Wie ze leest als universeel geldend, zal zeggen: nee, er is geen ruimte.
Wie ze cultureel en historisch duidt, zal zeggen: ja, er is ruimte.
De kernvraag is dus niet óf de Bijbel gezag heeft — maar hoe we dat gezag uitleggen binnen de context van de hele Schrift.
Lees deze recensie: https://rd.nl/artikel/1096714
Ik had het over de leden van de betreffende gemeente, niet over de aanwezigen bij de bijeenkomst. Verder begrijp ik dat linkerflank CGK-dominees zich wellicht minder thuisvoelen in de GG of daar niet zijn toegelaten.huisman schreef: ↑Gisteren, 19:34Het zal je misschien verbazen maar er zijn onder de CGK predikanten die ongehoorzaam zijn aan de synodale besluiten best heel wat afkomstig uit de GG.DDD schreef: ↑Gisteren, 19:25Ik denk dat de helft van cgk Rijnsburg uit GG-ers bestaat en dat er van de oorspronkelijke CGK niet zoveel meer over is.Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:21Dat is een onmogelijk te beantwoorden vraag of iets hanteerbaar is. Voor ds. Budding cs was veel ook niet hanteerbaar in de hervormde kerk, toch gingen ze niet mee met de HHK.
In Rijnsburg waren velen aanwezig die al generaties lang CGK zijn. Natuurlijk waren er ook wat ex GKv’ers waaronder ik (was 4 toen mijn ouders lid werden van de CGK) en wat ex-GG’ers.
M.a.w. zinnen van jou die beginnen met ‘ik denk’ zijn niet zo feitelijk.
Onbegrijpelijk waar dit frame vandaan komt. Waarom zouden de gemeenten die voluit lid zijn van de CGK en dat tonen door zich te houden aan de synodale besluiten zich willen afscheiden?Maanenschijn schreef: ↑Gisteren, 19:28 Belangstellende vraag: wordt er rondom Rijnsburg nog nagedacht over aansluiting bij andere kerkverbanden of wordt het net als de HHK, 'wij blijven het bestaande verband', maar de facto een afscheiding?
PKN/HHK zijn alleen al door hun andere kerkstructuur geen vergelijking. Plus dat daar synodaal een besluit werd genomen die de toekomstige HHK’ers niet konden dragen. Dat is in de CGK precies andersom. In Rijnsburg waren die gemeenten vertegenwoordigd die alle besluiten van de GS en de kerkorde loyaal willen volgen.
De CGK is altijd een gemoedelijk kerkverband geweest en ik hoop en verwacht ook een gemoedelijke ontvlechting zonder veel heibel en ruzie. Ook aan het einde van de laatste GS hebben wij elkaar allemaal broederlijk de hand gegeven en zijn er nog steeds genoeg goede contacten door de gehele breedte heen.
Dat geeft ook het verdriet van het niet meer samen verder kunnen gaan. Want dat kan m.i. echt niet meer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jammer dat je geen antwoord kunt of wilt geven op de vraag of het openstellen van alle ambten voor vrouwen en het homoseksueel samenleven volkomen accepteren tot in de ambten en tot aan het avondmaal raakt aan het Schriftgezag?Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:21Dat is een onmogelijk te beantwoorden vraag of iets hanteerbaar is. Voor ds. Budding cs was veel ook niet hanteerbaar in de hervormde kerk, toch gingen ze niet mee met de HHK.
Wel of geen likes, ik kan het niet anders zien. Waarom zou het niet terecht zijn?Ad Anker schreef: ↑Gisteren, 19:14Zulke uitspraken krijgen binnen een bepaalde hoek veel likes. Of het terecht is vraag ik me af. Het is ook een beetje een versimpeling van de situatie denk ik.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 18:05Iedereen kan aanvoelen dat deze thema's een spijtzwam waren en zijn in de CGK. Wanneer gemeenten onverkort zich houden aan de kerkelijke afspraken was er heel wat ellende minder. Nu krijg je de situatie dat gemeenten die zich daar wel aan willen houden als scheurmakers worden gezien. Te gek voor woorden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het tast zeker het schriftgezag aan.
Ik begrijp Huisman/Rijnsburg helemaal.
Jammer dat de gemeenten die het anders zien niet hun biezen pakken.
Maar wat nu. Ik denk dat aansluiten bij de HHK toch de minst slechte optie is. Hoe onbevredigend ook.
Ik begrijp Huisman/Rijnsburg helemaal.
Jammer dat de gemeenten die het anders zien niet hun biezen pakken.
Maar wat nu. Ik denk dat aansluiten bij de HHK toch de minst slechte optie is. Hoe onbevredigend ook.