Presidentsverkiezingen USA 2024

refo

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door refo »

ZWP schreef: 01 apr 2025, 19:51 Je ziet overal dezelfde patronen ontstaan:
Erdogan die zijn belangrijkste rivaal in het gevang.
Netanyahu probeert af te rekenen met het hoofd van de inlichtingendienst.
Orbán praat over zijn tegenstanders als bedwantsen.

Trump noemt hen sterke leiders en slecht voorbeeld doet volgen. Win de verkiezingen en gebruik je macht om je tegenstanders te intimideren en uit te schakelen. Beproeft recept helaas.

Europa is nog niet goed in het spelen van het spel van het recht van de sterkste. We zijn echter wel sterk. Qua inwoneraantal bijvoorbeeld net zo groot als de VS en Rusland samen. Met veel kennis en kunde. Trump versterkt door zijn optreden juist de eenheid in Europa.
Nee, in Europa verbrokkelt de eenheid juist.
Was het voorheen verplicht dat zaken unanimiteit vereisten, nu gaan stemmen op om dat af te schaffen. Dat is al een keer omzeild door te stellen dat als één land dwarsligt, het besluit genomen wordt door 'Europa van de 26 landen'.

En neem me niet kwalijk, in Nederland is het al niet veel beter. Vandaag is er een debat over lintjes. Dat is toch te gek voor woorden. In elk geval niet om eenheid te bevorderen. In elk geval leidt dat weer lekker af van de echte problemen.
ZWP

Bericht door ZWP »

refo schreef: 02 apr 2025, 07:00
ZWP schreef: 01 apr 2025, 19:51 Je ziet overal dezelfde patronen ontstaan:
Erdogan die zijn belangrijkste rivaal in het gevang.
Netanyahu probeert af te rekenen met het hoofd van de inlichtingendienst.
Orbán praat over zijn tegenstanders als bedwantsen.

Trump noemt hen sterke leiders en slecht voorbeeld doet volgen. Win de verkiezingen en gebruik je macht om je tegenstanders te intimideren en uit te schakelen. Beproeft recept helaas.

Europa is nog niet goed in het spelen van het spel van het recht van de sterkste. We zijn echter wel sterk. Qua inwoneraantal bijvoorbeeld net zo groot als de VS en Rusland samen. Met veel kennis en kunde. Trump versterkt door zijn optreden juist de eenheid in Europa.
Nee, in Europa verbrokkelt de eenheid juist.
Was het voorheen verplicht dat zaken unanimiteit vereisten, nu gaan stemmen op om dat af te schaffen. Dat is al een keer omzeild door te stellen dat als één land dwarsligt, het besluit genomen wordt door 'Europa van de 26 landen'.
Ik zie veel meer eenheid omdat we steeds meer beseffen dat verdeeldheid tegen ons werkt en we als een Europa één van de machtsblokken zijn geworden. Dat was altijd 'het Westen', maar dat bestaat niet meer.
En neem me niet kwalijk, in Nederland is het al niet veel beter. Vandaag is er een debat over lintjes. Dat is toch te gek voor woorden. In elk geval niet om eenheid te bevorderen. In elk geval leidt dat weer lekker af van de echte problemen.
De afleiding van Faber is doelbewust. Onderdeel van het plan. Veel roepen, weinig presteren, afleiden van de inhoud, gaan voor het beheersen van het nieuws op 'jouw' onderwerp. Dat hoort bij de strategie van de populisten en zal zich hopelijk tegen hen keren.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wat in de VS speelt baart me naar twee kanten op zorgen. Ik vrees nog steeds dat de democratie zo wordt aangetast en er zo wordt geïntimideerd dat er bij midterms en in 2028 geen eerlijke verkiezingen meer zijn. Als alles wel eerlijk blijft vrees ik dat extreem liberaal "met onvrije trekken" aan de macht komt en het ook moeilijk wordt om een mening te uiten die afwijkt van de meerderheid en de wil om boven de partijen te staan er totaal niet meer is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef: 02 apr 2025, 11:15 Wat in de VS speelt baart me naar twee kanten op zorgen. Ik vrees nog steeds dat de democratie zo wordt aangetast en er zo wordt geïntimideerd dat er bij midterms en in 2028 geen eerlijke verkiezingen meer zijn. Als alles wel eerlijk blijft vrees ik dat extreem liberaal "met onvrije trekken" aan de macht komt en het ook moeilijk wordt om een mening te uiten die afwijkt van de meerderheid en de wil om boven de partijen te staan er totaal niet meer is.
Helemaal mee eens.

En wat er in de VS speelt, speelt in mindere mate in veel Westerse landen, allemaal veel minder extreem, maar het begint met bepaalde tendensen. Liberaal wordt langzamaan 'onvrij' en daar tegenover komt een groeiende groep wantrouwende mensen die zich keren tegen deze steeds minder vrij wordende rechtstaat.

Die voedingsbodem er is ook in Nederland. Je doorbreekt dat alleen door een daadkrachtig midden. Leiders die daarin echt durven te staan, die kiezers aantrekken en ook daadwerkelijk daadkrachtig met oplossingen komen (en niet alleen holle woorden).
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Welke diepe gedachten zitten hierachter? Eilanden waar geen mens woont, behalve pinguïns en walrussen staan op de heffinglijst? En een land als Oekraïne? Terwijl Rusland op de lijst ontbreekt? Rusland die zich vooralsnog niet eens uit is op vrede. Maar gezien de berichten gisteren zelfs weer zich klaarmaakt voor het zomeroffensief?

https://www.nu.nl/economie/6351381/o ... ml#nujij
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Lilian1975 schreef: 03 apr 2025, 11:34 Welke diepe gedachten zitten hierachter? Eilanden waar geen mens woont, behalve pinguïns en walrussen staan op de heffinglijst? En een land als Oekraïne? Terwijl Rusland op de lijst ontbreekt? Rusland die zich vooralsnog niet eens uit is op vrede. Maar gezien de berichten gisteren zelfs weer zich klaarmaakt voor het zomeroffensief?

Een oordeel uitten met een stukje tekst waarin ook 5 vraagtekens staan.
Zorg eerst dat je de vragen beantwoord krijgt en schort oordelen tot die tijd op zou ik adviseren.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Wim Anker schreef: 03 apr 2025, 11:47
Lilian1975 schreef: 03 apr 2025, 11:34 Welke diepe gedachten zitten hierachter? Eilanden waar geen mens woont, behalve pinguïns en walrussen staan op de heffinglijst? En een land als Oekraïne? Terwijl Rusland op de lijst ontbreekt? Rusland die zich vooralsnog niet eens uit is op vrede. Maar gezien de berichten gisteren zelfs weer zich klaarmaakt voor het zomeroffensief?

Een oordeel uitten met een stukje tekst waarin ook 5 vraagtekens staan.
Zorg eerst dat je de vragen beantwoord krijgt en schort oordelen tot die tijd op zou ik adviseren.
Zolang ik geen importheffingen hoef te betalen op vraagtekens laat ik ze graag staan op deze nuttige en uiterst vriendelijke reactie. :). Over oordelen gesproken :sweat. Vraagtekens die dwarrelen door mijn hoofd op zo'n bericht zet ik gewoon op het scherm. Taalkundig niet fraai.
ZWP

Bericht door ZWP »

Het FD bericht dat er haarscheurtjes zichtbaar zijn:

- De hoge ‘wederkerige’ importheffingen die Trump woensdag ontvouwde, leken ook voor Republikeinse congresleden een verrassing.
- Zij voelen de hete adem van kiezers die zich zorgen maken over het negatieve effect van de heffingen op de Amerikaanse economie.
- Senatoren lijken in toenemende mate geneigd Trumps macht in te perken.

Laten we hopen dat er snel wat meer tegenstand komt. Er is ook een (groot) deel van het Amerikaanse volk wat deze gekkigheid (nu weer deze heffingen) niet wil.
parsifal

Bericht door parsifal »

De beurzen lijken niet blij met de heffingen van Trump. Ook de meeste economen lijken er niet veel van te begrijpen. Mogelijk een soort moderne economische variant van Mao's grote sprong voorwaards.

De meer pessimistische verklaringen zijn dat richting autocratie bewegen is makkelijker in tijden van crisis en met grote vijanden. Dit kan door in een oorlog terecht te komen, maar ook door een financiele crisis. Dit laatste suggereerde het in Vietnam geboren voormalig congreslid Stephanie Murphy, die opmerkte dat dit gebruikt was in Vietnam.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 04 apr 2025, 16:31 Het FD bericht dat er haarscheurtjes zichtbaar zijn:

- De hoge ‘wederkerige’ importheffingen die Trump woensdag ontvouwde, leken ook voor Republikeinse congresleden een verrassing.
- Zij voelen de hete adem van kiezers die zich zorgen maken over het negatieve effect van de heffingen op de Amerikaanse economie.

Laten we hopen dat er snel wat meer tegenstand komt. Er is ook een (groot) deel van het Amerikaanse volk wat deze gekkigheid (nu weer deze heffingen) niet wil.
Ik neem aan dat (radicaal) links blij is. Door een handelsoorlog is de CO2 reductie gigantisch. Trumps keuzes zouden zomaar eens een stuk duurzamer kunnen zijn dan die van Biden.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 04 apr 2025, 17:02
ZWP schreef: 04 apr 2025, 16:31 Het FD bericht dat er haarscheurtjes zichtbaar zijn:

Ik neem aan dat (radicaal) links blij is. Door een handelsoorlog is de CO2 reductie gigantisch. Trumps keuzes zouden zomaar eens een stuk duurzamer kunnen zijn dan die van Biden.
Knap hoe je dit weer over links kunt laten gaan. En verder ik mag hopen dat CO2 niet enkel iets van links is.
ZWP

Bericht door ZWP »

Je doet alsof een potentiële co2 reductie alle evidente nadelen compenseerd.

Trump heeft geen beleid, dat ziet ook Israël. In het RD vandaag: “Toch stellen steeds meer Israëliërs de vraag of Israël na Oekraïne het volgende land is dat Trump laat vallen als hem dat beter uitkomt.“
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 04 apr 2025, 18:31

Je doet alsof een potentiële co2 reductie alle evidente nadelen compenseerd.

Trump heeft geen beleid, dat ziet ook Israël. In het RD vandaag: “Toch stellen steeds meer Israëliërs de vraag of Israël na Oekraïne het volgende land is dat Trump laat vallen als hem dat beter uitkomt.“
Dat doe ik niet. Het grote nadeel van een wereldwijde handelsoorlog is het verlies aan welvaart in arme landen.

Is een niet onderbouwde bewering in het RD de onderbouwing van de stelling dat ook Israël ziet dat Trump geen beleid heeft? De kwalificatie steeds meer wekt de indruk dat het een losse flodder is. Het kan zomaar een stijging van 14% naar 15% zijn. Ik acht de kans groter dat het enkel een onderbuikgevoel. Wat natuurlijk niet betekent dat het onjuist is.
ZWP

Bericht door ZWP »

Antivaxer Kennedy draait in mazelenuitbraak: 'Vaccin voorkomt verspreiding' - https://nos.nl/l/2562711

Blijkbaar nooit te laat om te leren. :)
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: 07 apr 2025, 16:44 Antivaxer Kennedy draait in mazelenuitbraak: 'Vaccin voorkomt verspreiding' - https://nos.nl/l/2562711

Blijkbaar nooit te laat om te leren. :)
Nu was Kennedy geen hardcore tegenstander van vaccinaties.
Plaats reactie